گشت و گذار در جاذبه‌های اطراف کوش آداسی

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
گشت و گذار در جاذبه‌های اطراف کوش آداسی

در سال‌های اخیر تور کوش آداسی بین مسافران ایرانی به شدت رونق گرفته و به مقصدی پر طرفدار تبدیل شده است. این شهرستان زیبای ساحلی در امتداد دریای اژه در قسمتی ساحلی و زیبا قرار گرفته و فاصله کمی با استان آیدین دارد. به علاوه کوش آداسی در نزدیکی مرز یونان قرار داشته و با سفری روزانه با قایق به شما امکان گشت و گذار در آن طرف مرز ترکیه را هم می‌دهد. کوش آداسی پر از جاذبه‌های دیدنی طبیعی، سواحل شگفت‌انگیز و ویرانه‌های تاریخی است به طوری که تمام طول سفرتان را با جاذبه‌هایش پر کنید باز هم زمان کم می‌آورید با این همه اگر دوست دارید به چیزهای بیشتری دست بیابید و از کارهای توریستی معمول فاصله بگیرید، نقاط دیدنی اطراف شهر که دسترسی به آن‌ها راحت است را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

روستای سیرینسه

روستای سیرینسه بر فراز کوهی در ۸ کیلومتری سلجوق قرار دارد. در دوران عثمانی، این روستا یک روستای روم بود که تقریبا ۱۸۰۰ سکنه داشت. پس از مبادله مردم بین یونان و ترکیه در سال ۱۹۲۳، جمعیت روم با ترک‌هایی که بیشتر از کاوالا یونان آمده بودند، جایگزین شد. امروزه خانه‌های قدیمی روم تحت حفاظت دولت هستند. ترک‌ها اقتصاد خود را عمدتاً بر پایه گردشگری ایجاد کردند، اما کشاورزی نیز درآمد مهمی در این بین دارد. زیتون، هلو، انجیر، سیب و گردو از محصولات این روستا هستند. اگرچه خانه‌های قدیمی رومی اکنون به بوتیک هتل تبدیل شده‌اند اما با فضایی اصیل و سنتی، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. روستا طبیعت زیبایی دارد که می‌توانید در آرامش آن را کشف کنید همچنین کوچه‌های آن مانند بازار کوچکی است که اهالی روستا در آن آثار سوزن دوزی، جوراب‌های بافتنی، آش زمستانه خانگی، روغن زیتون و بسیاری از محصولات محلی خود را به فروش می‌رسانند. روستای سیرینسه معمولا روزهای یکشنبه بسیار شلوغ است شما می‌توانید در روزهای هفته با مینی بوس و یا تاکسی به این روستا بروید.

 

نکات کلیدی خرید در سفر به کوش آداسی

پاموکاله

پاموکاله که در زبان ترکی به معنای قلعه پنبه‌ای است، نام خود را از ظاهر تراس‌های سفید و حوضچه‌های رسوبی گرفته است. پاموکاله در ۱۹ کیلومتری شمال شهر دنیزلی و ۲۰۰ کیلومتری شرق کوش آداسی قرار دارد. تراورتن‌های سفید نفس‌گیر پاموکاله توسط آب آهکی که از چشمه‌های حرارتی مجاور بیرون می‌ریزد، لایه به لایه شکل گرفته است. دمای آب چشمه‌ها ۳۵ درجه سانتی‌گراد است و از نظر علمی تأثیر مثبت آن بر بیماری‌های عروقی و قلبی، روماتیسم، فشار خون، مجرای ادرار و بیماری‌های کلیوی ثابت شده است. آب‌های شفابخش پاموکاله که زمانی پادشاهان روم برای حمام کردن به آن می‌آمدند، اکنون در خدمت بازدیدکنندگان محلی و بین المللی است. نشستن یا دراز کشیدن در یکی از استخرهای پاموکاله و تماشای غروب خورشید در دشت دنیزلی در پایین، احساس فوق‌العاده‌ای خواهد داشت که نباید در سفر با تور کوش آداسی از آن غافل شوید. همچنین درست در پشت سنگ‌های تراورتن، شهر باستانی هیراپولیس قرار دارد که توصیه می‌کنیم در بازدید از پاموکاله کوش آداسی به هیچ وجه دیدن آن را از دست ندهید.

دریاچه بافا

دریاچه بافا در نزدیکی کوش آداسی در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر، در سمت چپ و کنار جاده بدروم قرار دارد. چند رستوران ماهی در کنار جاده وجود دارد که می‌توانید از غذاهای دریایی که صید روز دریاچه هستند را بخورید. در طرف دیگر دریاچه که از طریق جاده‌ای آسفالت نشده به آن می‌رسید، شهر کوچک اما زیبا و باستانی هراکلیا، چند روستا و چند هتل کوچک با مناطق کمپینگ وجود دارد. این بستگی به زمان بندی شما دارد که چقدر می‌توانید در منطقه بمانید و به گشت و گذار در دیدنی‌های اینجا بپردازید.

 

تفریح در ساحل بانوان کوش آداسی

سلجوق / سلجوک

سلجوک نزدیک‌ترین شهر مدرن امروزی به شهر باستانی افسوس است که جمعیت آن تقریباً ۳۰ هزار نفر بوده اما هر ساله صدها هزار نفر را به خود جذب می‌کند زیرا مکان‌های مشهور جهان مانند معبد آرتمیس در کوش آداسی یکی از عجایب هفت گانه جهان، خانه مریم مقدس در شهر کوش آداسی، کلیسای جامع، و قبر سنت یوحنای رسول و افسوس در آن و در اطرافش قرار گرفته‌اند. اهالی محل، زندگی خود را عمدتا از کشاورزی و دامپروری تأمین می‌کنند. پنبه، هلو، انجیر، ذرت، زیتون و انگور از محصولات اصلی این شهر هستند. با وجود اینکه همه جاذبه‌ها اینجا هستند، بازدیدکنندگان معمولا ترجیح می‌دهند در شهر مجاور کوش آداسی اقامت کنند، زیرا تنها ۱۹ کیلومتر با آن فاصله دارد و دریا، رستوران‌ها، زندگی شبانه رنگارنگ و گزینه‌های بیشتر هتل را ارائه می‌دهد. با این حال هر سال تعداد بوتیک‌ها و هاستل‌ها در سلجوک همچنان در حال افزایش است. سلجوک در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی کوش آداسی و ۵ کیلومتری شمال شرقی افسوس و در فاصله ۵۵ کیلومتری فرودگاه ازمیر عدنان مندرس واقع شده و یکی از پربازدیدترین مکان‌های توریستی ترکیه محسوب می‌شود. نام این شهر برگرفته از قبایل ترکی است که در قرن دوازدهم در این منطقه ساکن شدند. مرکز آموزش سلجوک انجمن هوانوردی ترکیه تنها ۳ کیلومتر با مرکز سلجوک فاصله دارد که تجارب خلبانی و چتربازی را ارائه می‌دهند. همچنین شهرستان سلجوک به خاطر جشنواره‌هایش هم معروف است. جشنواره بین‌المللی موسیقی ازمیر که هر ساله در ژوئن برگزار می‌شود، برخی از اجراهای خود را در شهر باستانی افسوس برگزار می‌کند. جشنواره کشتی شتر که در آخر هفته سوم ژانویه برگزار می‌شود بازدیدکنندگان زیادی را در تور کوش آداسی به خود جلب می‌کند. همچنین مراسم آیینی در خانه مریم مقدس هر سال در ۱۵ آگوست برگزار می‌شود.

داووتلار

در ابتدا داووتلار روستایی در اطراف کوش آداسی بود اما حالا با ۹۸۰۰ نفر جمعیت از محلات کوش آداسی محسوب می‌شود. شما می‌توانید این منطقه را در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز کوش آداسی پیدا کنید که دارای چشمه‌های آب گرم، چند اسپا با محل اقامت و استخرهای حرارتی است. همچنین داووتلار با جنگل‌ها، مناطق مختلف پیک نیک و مسیرهای پیاده روی واقعا ارزش دیدن دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای سفر با قایق خود در بندر آماده باشید تا تمام خلیج‌های زیبا را ببینید و از دریای آبی کریستالی لذت ببرید. پارک ملی یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید در آن طبیعت را ملاقات کنید و مکانی ایده آل برای فرار از شهر و سروصدا است. کالاماکی و شبه جزیره دیلک نیز برای پیک نیک هستند و تنها ۱-۲ کیلومتر با جزیره یونانی ساموس فاصله دارد.

 

آشنایی با فرودگاه‌های کوش آداسی

ازمیر

سومین شهر بزرگ ترکیه، ازمیر در ۹۸ کیلومتری شمال کوش آداسی در ساحل دریای اژه واقع شده است. جمعیت این شهر تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۳ میلیون نفر است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین بندرهای صادراتی ترکیه را دارد و همچنین یک بندر کروز برای برخی از خطوط کروز بین‌المللی را نیز در خود جای داده است. نماد شهر ازمیر برج ساعت تاریخی آن است که در میدان کوناک واقع شده و پشت برج ساعت یکی دیگر از مناطق معروف به اسم کمرالتی واقع شده است. کمرالتی منطقه‌ای تقریبا صد خیابانی است که مملو از مغازه‌ها از جواهرات گرفته تا کفش، پارچه تا گیاهان، عتیقه‌جات تا لوازم آشپزخانه است. البته جاذبه‌های دیدنی ازمیر بسیارند که نام بردن از همه آن‌ها در مجال این مقاله نیست.

سوکه

سوکه در ۲۰ کیلومتری جنوب کوش آداسی به خاطر کشت پنبه و مراکز فروش برندهای معروف نساجی ملی که خارج از مرکز شهر قرار دارند، مشهور است. جمعیت این شهر حدود ۱۱۷۰۰۰ نفر است و هر چهارشنبه میزبان بازار بزرگ کشاورزان در محل بازار در مرکز شهر می‌شود که به شدت دیدنی و جذاب است. از کوش آداسی هر ۳۰ دقیقه از ایستگاه اصلی دلموش در مرکز شهر و از ایستگاه اصلی اتوبوس کوش آداسی، ماشین حرکت می‌کند که به راحتی سوکه را در دسترس قرار می‌دهند.

 

غواصی به یادماندنی تور کوش آداسی

مارماریس

مارماریس یک شهر تفریحی دوست‌داشتنی است که در آن جنگل‌های سبز و آب‌های آبی شفاف دریای اژه به هم می‌رسند و در ۲۱۰ کیلومتری جنوب کوش آداسی قرار دارد. این شهر به خاطر مارینای مجهزش بین ملوانان محبوبیت بسیار زیادی داشته و خلیج‌ها و جزایر زیبای اطراف شهر برای قایق سواران عالی هستند. مارماریس دارای یک زندگی شبانه رنگارنگ است که طیف گسترده‌ای از رستوران‌ها، بارها، کلوپ‌ها و کافه‌ها را تقریبا برای هر سلیقه‌ای ارائه می‌دهد. به علاوه صدها محل اقامت در این شهر وجود دارد. محله Icmeler مارماریس نیز یک مکان محبوب با ساحل زیبا و تفریحات شبانه است.

بدروم

بدروم یکی از محبوب‌ترین استراحتگاه‌های ترکیه است که در ساحل دریای اژه، ۱۵۳ کیلومتری جنوب کوش آداسی واقع شده است. هردوت که «پدر تاریخ» نامیده می‌شود، در بدروم یا در دوران باستان هالیکارناسوس به دنیا آمد. یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان، مقبره هالیکارناسوس در بدروم است که امروزه فقط شالوده آن دیده می‌شود. به علاوه قلعه بدروم و تئاتر باستانی را نیز نباید از دست داد. بدروم همچنین زادگاه Blue Voyage در ترکیه است. قایق‌های چوبی بزرگ با ۵-۷ کابین از بدروم حرکت کردهو به مدت یک هفته در امتداد خلیج‌ها و جزایر پیش می‌روند. همچنین کشتی‌های منظمی وجود دارد که به سمت جزایر یونانی کوس حرکت می‌کنند که سفر با این کشتی‌ها حدود یک ساعت طول می‌کشد.

 

بازدید از بهترین غارهای کوش آداسی

فتحیه

فتحیه نیز یکی از مراکز گردشگری شناخته شده ترکیه است که با سواحل شنی و آب‌های شفاف و کریستالی بسیار معروف است. در این میان، مطمئنا مشهورترین آن‌ها اولودنیز (دریای مرده) است با دریای آبی فیروزه‌ای خود در بین ۵ سواحل برتر جهان توسط مجلات مسافران و گردشگری رتبه‌بندی شده است. اگر به دنبال تفریحات هیجانی‌تری از سواحل زیبا هستید پاراگلایدر از صخره‌های اطراف اولودنیز بسیار محبوب بوده و سالانه هزاران معتاد به آدرنالین را جذب می‌کند.

چشمه

این شهر در گذشته تفرجگاه ییلاقی مردم ازمیر بود و پس از گذشت سال‌ها در بین مردم محلی از سراسر کشور محبوبیت بیشتری پیدا کرد. امروزه این منطقه در فصل تابستان مملو از جمعیت است. قلعه عثمانی و مارینا آن ارزش دیدن را دارد. این شبه جزیره دارای خلیج‌های زیبا با کلوپ‌های ساحلی خصوصی، رستوران‌های معروف ماهی و کلوپ‌های شبانه است. Alacati که حدود ۱۵ دقیقه با شهر چشمه فاصله دارد، یکی از مکان‌های مهم موج سواری بادی جهان است. این شهر همچنین به‌خاطر هتل‌های بوتیک، مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایش که از خانه‌های قدیمی روم ساخته شده‌اند، محبوب است.

 

عکاسی در زیباترین نقاط کوش آداسی

۰۲ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران