مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی

کوش آداسی نه تنها یکی از جذاب‌ترین شهرهای گردشگرپذیر تور ترکیه بلکه یکی از بنادر مهم کشتی‌های کروز در این کشور نیز به حساب می‌آید. یک بندر آفتابی و بسیار زیبا با سواحلی دیدنی و هتل‌های لوکس و بزرگ که انتخابی ایده‌آل برای سفر به حساب می‌آید. اما قبل از این که به کوش آداسی سفر کنید، حتما باید با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن‌جا باخبر بوده تا بتوانید در اولین سفر خود، بیش‌تر آن‌ها را از نزدیک ببینید. پس اگر قصد رفتن به تور کوش آداسی را دارید، حتما در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

 

جزیره کبوتر (Güvercin Ada)

کمی دورتر از بندرگاه کوش آداسی و بعد از طی کردن یک مسیر ۳۵۰ متری، به این جزیره‌ی کوچک می‌رسید که نمادی مهم برای شهر محسوب می‌شود. این جزیره که یک قلعه بیزانتین به جا مانده از قرن ۱۳ میلادی است، بعد از سقوط رومی‌ها در این منطقه، برای سال‌ها به عنوان یکی از مخفیگاه‌های مهم دزدان دریایی در این منطقه به حساب می‌آمده است.

دیوار این قلعه دورتا دور جزیره را گرفته که البته بخشی از آن در قرن ۱۹ بازسازی شده است. قلعه کبوتر از محبوب‌ترین و البته مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی بود و دلیلش هم ظاهر منحصر به فرد جزیره و اهمیت تاریخی‌اش است. همچنین یک کافه‌ی دوست داشتنی در محیط جزیره فراهم بوده و شما می‌توانید غروب آفتاب را نیز در این مکان تماشا کنید.

 

کلیسای باستانی سنت جان در کوش آداسی

تفریح در سواحل کوش آداسی

بر کسی پوشیده نیست که خیلی از گردشگران برای تفریح در سواحل کوش آداسی به این شهر سفر می‌کنند و خوشبختانه این شهر نیز با سواحل زیبایش به بهترین شکل میزبان این توریست‌ها خواهد بود. معروف‌ترین ساحل کوش آداسی، ساحل بانوان است که البته اسم آن به دوره عثمانی برگشته و به این معنی نیست که تنها بانوان می‌توانند از آن استفاده نمایند.

دیگر گزینه جذاب ساحل لانگ یا "اوزون پلاژ" نام دارد که این نام را به خاطر ۱۸ کیلومتر درازا به دست آورده که البته به چند بخش تقسیم می‌شود و یک بخش ۸ کیلومتری آن حالا به عنوان قسمت اصلی ساحل برشمرده می‌شود. سواحل کوچک و بزرگ بیشتری نیز در کوش آداسی هستند اما این‌ها مهم‌ترین آن‌ها هستند که در هر کدامشان می‌توانید، انواع تفریحات آبی و ورزش‌های ساحلی را تجربه کرده و در کافه‌ها و رستوران‌های آن‌جا، هر چه خواستید برای خود سفارش دهید.

بندرگاه کوش آداسی

این بندرگاه اگر چه از نظر بصری فوق‌العاده زیباست، اما بیش‌تر به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که هر ساله ۶۰۰ کروز در آن‌جا فعالیت کرده و گردشگران را به گردش‌های آبی مختلف می‌برند. بسیاری از جاذبه‌های مهم گردشگری (که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت) در فاصله‌ی چند کیلومتری از خود کوش آداسی واقع‌ شده‌اند و بیش‌تر اوقات، بهترین راه برای دسترسی به آن‌ها، از طریق همین بندرگاه خواهد بود.

در خود بندرگاه نیز می‌توانید چندین جاذبه‌ی گردشگری تاریخی از جمله کاروانسرایی مربوط به سال ۱۶۱۸ میلادی یا تجهیزات جنگی متعلق به دهه هفتاد میلادی و چیزهایی از این دست را ببینید. همچنین بازار معروف کوش آداسی برای خرید سوغات نیز در نزدیکی بندرگاه واقع شده‌اند.

افسوس

افسوسو یکی از میراث مهم یونسکو در ترکیه به حساب آمده که متعلق به حدود ۳ هزار سال پیش است. بازدید از این بنا هم به آن‌هایی که کوش آداسی سفر کرده‌اند یا به تور آنتالیا می‌روند، پیشنهاد می‌شود. جایی که در آن می‌توانید شکوه امپراطوری‌های باستانی را تماشا کرده و نکات ریز و درشت زیادی در مورد تاریخ منطقه یاد بگیرید.

این مجموعه شامل بنای بسیار زیبا و معروف کتابخانه سلسوس، تئاتر بزرگ ۲۵ هزار نفری، معبد آرتمیس، موزه روباز و خیلی چیزهای دیگر می‌شود. البته افسوس خیلی به شهر نزدیک نیست و برای رفتن به آن‌جا باید در تورهای نیم‌روزه شرکت کنید یا خودتان به آن‌جا بروید، اما شک نکنید که ارزش وقتی که خواهید گذاشت را دارد. شما در موزه روباز، چیزهای کشف شده در قرن نوزدهم میلادی را مشاهده خواهید کرد. البته بعضی کشفیات آن سال‌ها، حالا در موزه افسوس در وین یا در موزه بریتانیا قرار دارند.

 

بایدها و نبایدهای سفر به کوش آداسی

شبه جزیره دیلک

این شبه جزیره ۲۶ کیلومتر از کوش آداسی دور است، اما بدون شک از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آید. یک منطقه فوق‌العاده زیبا که پارکی ملی و منطقه‌ای محافظت شده نیز به حساب می‌آید. اگر به دنبال سواحل استثنایی هستید که محیطی آرام‌تر نسبت به سواحل داخل کوش آداسی داشته باشند،  این پارک ملی چندین ساحل فوق‌العاده در خود دارد که برای آفتاب گردن، آبتنی و حتی اسنورکلینگ مناسب هستند. از جمله این سواحل می‌توان به ساحل آیدینلیک و ساحل کاراسو کویو اشاره کرد.

از دیگر دیدنی‌های مهم شبه جزیره دیلک، می‌توان به غار زئوس اشاره کرد. این غار هم از نظر زیبایی جایی است که حتما باید از آن دیدن کنید و هم قصه‌های اساطیری و تاریخی مهمی حول محور آن‌جا شکل گرفته که خود به جذابیت این محل می‌افزاید.

روستای تاریخی شیرینچه

حدود ۸ کیلومتر در شرق سلجوک، دهکده‌ای فوق‌العاده زیبا در دل کوهستان وجود دارد که برای گرفتن عکس‌های کارت پستالی یک مقصد ایده‌آل است. جمعیت شیرینچه در زمان جنگ جهانی اول بیشتر متشکل از یونانی‌های عثمانی بود و همین کمی باعث شده تا شمایل خانه‌ها نسبت به دیگر دهکده‌های ترک متفاوت باشد. البته اقامت در این دهکده به سال‌های خیلی دور بر می‌گردد و نشانه‌هایی وجود دارد که از ارتباط این دهکده با افسوس و در واقع ارسال غذا از این مکان به آن‌جا حاکی است.

اما چرا باید به روستای تاریخی شیرینچه برویم؟ جدا از زیبایی‌های خیره کننده طبیعی و محیط روستایی آن‌جا، ویرانه‌های تاریخی و همچنین ابنیه قدیمی زیادی هستند که می‌توانید در آن‌جا ببینید. همچنین کمی دورتر از مرکز روستا، ساختمان معروف خانه مریم مقدس وجود دارد که از اماکن بسیار مهم مذهبی در میان کاتولیک‌های جهان به حساب می‌آید.

پرین

پرین دورترین جاذبه‌ی گردشگری از مرکز شهر کوش آداسی است که در لیستمان به آن اشاره خواهیم داشت. جایی که گردشگران اروپایی زیادی هر ساله از آن جا بازدید می‌کنند و خیلی از کوله‌گردها نیز به این محل می‌روند. پرین زمانی یکی از مهم‌ترین بندرگاه‌های منطقه به حساب می‌آمد و همین باعث رونق و ایجاد بناهای مختلف در آن‌جا شد.

در حال حاضر نشانه‌های زیادی از این ابنیه در پرین وجود دارد. بنای آمفی تئاتر بزرگ ۶۵۰۰ نفری آن هنوز پا بر جاست و ستون‌های سنگی زیادی هستند که نشان از ظرافت هنر معماری در دوان باستان می‌دهند. اما بیش‌تر چیزی که در پرین می‌بینید، مناظر فوق‌العاده زیبا و ویرانه‌هایی هستند که درصدی از آن‌چه در گذشته‌ی پرین بوده را به شما نمایش خواهند داد.

 

بهترین زمان برای سفر به کوش آداسی

پارک آبی آدالند

وقتی خیلی از گردشگران تنها برای تفریح و خوشگذرانی در ساحل به تور کوش آداسی می‌روند، پس حتما بهترین پارک آبی این شهر، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن‌جا نیز خواهد بود. این پارک آبی بسیار بزرگ، مملو از جاذبه‌های مختلف بوده و استخرهای متنوع و بازی‌های هیجان انگیزی در خود دارد.

در این پارک آبی، هم استخرهای مخصوص کودکان و بازی‌های مخصوص به آن‌ها وجود دارد و هم سرسره‌هایی آبی با ارتفاع ۵۰ متر که برای لحظه‌ای قلب شما را از کار خواهند انداخت! تفریحات این پارک متنوع و جذاب بوده و فعالیت‌های خانوادگی زیادی را می‌توان در پارک آبی آدالند تجربه کرد، پس پیشنهاد می‌کنیم برای رفتن به آن‌جا، حداقل یک نیم روز خود را خالی کنید. فراموش نکنید که آدالند دارای رستوران و کافه و همچنین یک مرکز اسپا نیز هست.

موزه قطار چاملیک

همیشه باید به دنبال جاهای جذاب و جدید بود و در کوش آداسی، موزه قطار چاملیک می‌تواند چنین گزینه‌ای برای شما باشد. یک موزه متفاوت که در آن ۳۳ لوکوموتیو واقعی متعلق به سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۵۰ به نمایش گذاشته شده و در کنارش چیزهای زیادی در زمینه قطار و ایستگاه‌های قطار قرار دارند.

این موزه جدا از ظاهر شیک و جذابش، قطارهای تمیز و نوسازی‌ شده را به نمایش می‌گذارد و اطلاعات جالبی در مورد تکنولوژی قطار کمپانی‌های بزرگ و همچنین مسیرهای ریلی در ترکیه به شما ارائه خواهد کرد. این مکان به خاطر ویژگی‌هایی که دارد، برای کودکان و نوجوانان نیز جذابیت داشته و البته می‌توانید کنار این لوکوموتیو‌های خوش رنگ و لعال، عکس‌های جالبی نیز بگیرید.

گشت‌های دریایی

سفرهایی که به وسیله کشتی‌های کروز در کوش آداسی انجام می‌شود، بدون هیچ شکی از مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر محسوب می‌شوند. این سفرها آنقدر تنوع خوبی دارند که هر کس می‌تواند، سفر محبوب خود را در آن میان پیدا کند. اول بگذارید در مورد گشت‌های تفریحی بگوییم. شما می‌توانید به گشت‌های یک ساعته تا چند ساعته بروید که برای پارتی‌های شلوغ برگزار شده و صدای موسیقی و فوم پارتی‌ در آن‌ها برپا می‌شود!

از دیگر گشت‌های کوتاه مدت، می‌توان به تورهای شنا، اسنورکلینگ یا حتی ماهیگیری اشاره کرد. اما گشت‌های یک روزه نیز به شدت در کوش آداسی طرفدار دارند. کروزهایی که برای سفرهای یک روزه در نظر گرفته می‌شوند، شما را به دیدن جاذبه‌های مختلف گردشگری در اطراف کوش آداسی برده و یا به جاهایی برا شنا می‌برند که از دیدنشان به وجد می‌آیید. البته یک تور جالب دیگر، تورهای غواصی است که با آموزش کامل برای تاره‌کارها برگزار شده و شما برای غواصی به دو نقطه مختلف از آب‌های اطراف کوش آداسی می‌روید تا بتوانید زیبایی‌های زیر آب این شهر را نیز تماشا کنید و البته یک تجربه هیجان انگیز را از سر بگذارنید.

 

برای سفر کوش آداسی مناسب‌تر است یا آنتالیا

۰۲ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران