آثار هنرمند نابغه اروپا، میکل آنژ

جاذبه‌های گردشگری اروپا
آثار هنرمند نابغه اروپا، میکل آنژ

با تور اروپا و ورود به ایتالیا، چشمتان به هنر و معماری خیره می‌شود. با گشت و گذار در شهر رم تاریخ جهان کهن را در کولوسئوم می‌بینید و در فلورانس، مهد رنسانس در کشور ایتالیا، از شاهکار‌های هنرمندانی چون میکل‌آنژ بازدید می‌کنید. تمام هنردوستان دنیا، نام این نقاش و مجسمه‌ساز را شنیده و تصویر کارهای او را دیده‌اند. پس از آن دیدن شهر ونیز را از دست ندهید. شهر پر از فستیوال‌های عجیب و قشنگ و تماشای شهر بر روی گوندولا در آب.


میکل ‌آنژ، هنرمند دوره رنسانس

میکل ‌آنژ، یکی از با استعدادترین هنرمندان تاریخ در اروپا، معمار، نقاش و مجسمه‌ساز بی‌نظیری است که آثار بسیاری از خود به جا گذاشته است که در مشهورترین موزه‌های اروپا از جمله موزه‌های ایتالیا و تعدادی از آن در موزه لوور فرانسه در معرض نمایش گذارده شده‌اند. او در ۶ مارس سال ۱۴۷۵ در توسکانی متولد شد. در سن ۶ سالگی، میکل آنژ را برای تحصیل به فلورانس فرستادند، اما او علاقه‌ای به مدرسه نشان نداد. او ساعات بسیاری را صرف تماشای نقاشان کلیساها و طراحی آنها می‌کرد. در ۱۳ سالگی پدرش متوجه بی‌میلی او به کسب و کار شد و میکل ‌آنژ را نزد گیرلاندایو فرستاد تا در زمینه نقاشی کار کند. پس از یک سال کارآموزی در آن کارگاه به کاخ حکمران فلورانسی رفت تا شاهکارهای باستانی یونان و رم را تماشا کند و مجسمه‌سازیِ کلاسیک فرا بگیرد. در آنجا با هنرمندان آن زمان، فیلسوف‌ها، نویسندگان و متفکران بزرگ ملاقات کرده و پس از مرگ لورنزو مدیچی، آن باغ را ترک کرد. همچنین کلیسای کاتولیک به میکل آنژ فرصتی برای مطالعه جسد انسان را برای یادگیری آناتومی آن داد که اهمیت ویژه‌ای در کارکرد هنری‌اش داشت.

 

سفری به فلورانس مهد فرهنگ و هنر ایتالیا

تاریخ هنر

در طی زندگی میکل ‌آنژ، اروپا یکی از مهم‌ترین دوران تغییرات خود را پشت‌ سر می‌گذاشت. در دوره رنسانس بزرگترین تغییرات در زمینه فرهنگ، مذهب، سیاست و باورهای علمی صورت گرفت. دو زندگینامه در مورد او نوشته شده است که یکی از آن‌ها توسط جورجو وازاری Giogio Vasari، انتشار یافت. میکل آنژ بهترین هنرمند قرن شانزدهم تاثیر زیادی روی هنر غرب داشت. او و لئوناردو داوینچی، هر دو نگاه‌های بسیار متفاوتی نسبت به هنر داشتند.

آثار میکل آنژ

میکل آنژ پس از نقل مکان به فلورانس، سفارش‌های بسیاری شامل مجسمه و نقاشی پذیرفت . همچنین در رم می‌بایست بر روی مقبره پاپ ژولیوس دوم نیز کار می‌کرد. انجام این پروژه حدود ۴۰ سال طول کشید. از آثار دیگرش می‌توان به نقاشی سقفی نمازخانه سیستین که بیش از سیصد فیگور و پانصد متر مربع مساحت دارد، اشاره کرد. این اثر تاریخی حدود ۴ سال از عمر هنرمند را به خود اختصاص داد. نقاشی آفرینش آدم که بسیار در دنیا مشهور است و تصویری از دست دراز شده‌ خداوند به سوی آدم را نشان می‌دهد، اثر میکل آنژ است. از آثار معماری او می‌توان به کلیسای سنت پیتر، نمازخانه مدیچی‌ و کتابخانه لورنتیِن اشاره کرد. این بناها نقطه عطفی در تاریخ معماری به شمار می‌روند.

 

۷ اثر مهم هنری در گالری Uffizi فلورانس ایتالیا

مشهورترین اثر مجسمه میکل آنژ در دنیا، مجسمه داوود است که در فلورانس قرار دارد. او در سال ۱۵۰۱ به سفارش آرته دلا لانا شروع به ساخت داوود کرد تا برای تزئین کلیسای جامع فلورانس مورد استفاده قرار گیرد. داوود میکل آنژ نه تنها اوج زیبایی‌شناسی رنسانس را به نمایش می‌گذارد بلکه سیاست‌های فلورانس رنسانسی و فنون ساخت مجسمه‌های یونانی را هم منعکس می‌کند. داوود نمادی از قدرت و زیبایی جوانی انسان و نماد آزادی فلورانس است.
مجسمه بنام دیگر میکل آنژ، پیِتا است. پیتا به معنی اندوه، درد و رنج را توسط مریم و مسیح به تصویر می‌کشد. در این مجسمه مرمرین، مدونای مقدس در حالت نشسته، پیکر بی‌جان مسیح را در آغوش گرفته است. با تماشای این اثر، مخاطب نه تنها با درد به‌عنوان شرط رهایی روبه‌رو می‌شود که کمال زیبایی را هم به‌عنوان پیامد آن شاهد است. پیتا در حال حاضر در سنت پیتر واتیکان نگهداری می‌شود.
از دیگر آثار او نیز می‌توان نقاشی‌های دیواری را مثال زد که معمولا از منابع اسطوره‌شناسی و کلاسیک الهام گرفته شده‌اند. هنرمند دیگری از دوره رنسانس به نام رافائل نیز تحت تأثیر شدید میکل آنژ قرار گرفت و آثار بسیار زیبایی آفرید.

 

معرفی بهترین سواحل ایتالیا

۰۷ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 11 اسفند 1399)

نظرات کاربران