جاذبه های گردشگری زیرزمینی جهان

اطلاعات مفید
جاذبه های گردشگری زیرزمینی جهان

کلیساها، پارک‌های موضوعی و حتی آتش‌فشان‌های خاموش بخشی از جاذبه های زیرزمینی جهان به حساب می‌آیند که در کشورهای مختلف پراکنده شده و هر کدام در نوع خود شگفتی محسوب می‌شوند. البته اگر از جاهای تنگ و تاریک می‌ترسید، مسلما این جاذبه‌ها مناسب شما نیستند اما اگر اهل ماجراجویی و گشت و گذار در جاهایی غریب هستید، پیشنهاد می‌کنیم، نوشته امروز ما را دنبال نمایید.

 

جذاب‌ترین جاذبه های زیرزمینی جهان

بعضی از جاذبه‌هایی که امروز به شما معرفی خواهیم کرد، بابت اکتشافات انسان‌ها به دست آمده و بعضی ساخته‌ی بشر هستند. این جاذبه‌ها در کشورهای مختلف قرار داشته و ما سعی کرده‌ایم در انتخاب‌هایمان، جانب تنوع را نیز لحاظ کنیم.

 

کلیسای نمکی زیپاکویرا، کلمبیا

در نظر بگیرید که مهدنسان، معدن چیان و مجسمه سازان این کلیسای زیبا را، ۲۰۰ متر در عمق صخره، نمک و مواد معدنی ساخته‌اند تا به شکوه این بنا و هنر دست آن‌ها پی ببرید. البته آن‌ها تنها به ساخت چنین بنایی اکتفا نکرده و یکی از چشم‌نوازترین کلیساهای آمریکای جنوبی را در این جا بنا کرده‌اند. استفاده از چراغ‌های نئون، مجسمه‌ای زیبا و فضای کلی کلیسای نمکی زیپاکویرا (Salt Cathedral of Zipaquirá) ، آن‌جا را به مکانی رویایی بدل کرده است که در زمان‌هایی که برنامه‌های مذهبی انجام نمی‌شود، امکان بازدید برای گردشگران مهیا است.

عکس: thehaphazardtraveler.com

 

تم پارک سالینا توردا، رومانی

خیلی‌ها تم پارک سالینا توردا (Salina Turda) که یکی از مفرح‌ترین جاذبه های زیرزمینی جهان است را به نام ترانسیلوانیا زیر زمینی می‌شناسند. جایی که در ابتدا در ذهن آدم به مکانی تاریک می‌ماند اما وقتی برای اولین بار واردش می‌شوید، انگشت به دهان باقی خواهید ماند. این پارک نه چندان بزرگ نیز در یک معدن قدیمی نمک قرار گرفته و دارای دریاچه‌ای‌است که به زیبایی دیواره‌های صخره و نورپردازی آن‌جا کمک می‌کند. این پارک موضوعی دارای چرخ و فلک، مینی گلف، بولینگ، زمین تنیس و چندین بازی مختلف بوده و همچنین می‌توانید برای قایق سواری وارد آب هم شوید. این پارک کار خود را از سال ۱۹۹۲ آغاز کرد اما در سال ۲۰۱۳ یک نوسازی کامل را تجربه کرده است. برای دیدن این پارک به توردا در شمال غربی رمانی بروید.

 

راهنمای کاپوتاژ ماشین برای سفرهای خارجی

عکس: businessinsider.com.au

 

شهر درینکویو، ترکیه

البته شما می‌توانید در تور ترکیه نیز یکی از جاذبه های زیرزمینی جهان را از نزدیک ببینید. شهر باستانی درینکویو (Derinkuyu) در کاپادوکیا قرار گرفته که یکی از مقاصد مهم توریستی در ترکیه محسوب می‌شود. این شهر طبقاتی تا عمق ۸۵ متری زمین پیش رفته و شهروندان برای مدتی طولانی در آن‌‌جا زندگی می‌کردند تا هم از گزند آب و هوای سخت منطقه  در امان بمانند. ظرفیت این شهر چیزی حدود ۲۰ هزار نفر بود اما معلوم نیست که در واقع چند نفر در آن‌جا زندگی می‌کردند. جالب است بدانید که درینکویو بعدها به صورت اتفاقی و در زمان مرمت یک خانه‌ی قدیمی در سال ۱۹۶۳ کشف شده است.

عکس: urlaubsguru.de

 

غارهای آجانتا، هند

و اما در تور هند نیز این امکان را دارید تا به سراغ یکی دیگر از جاذبه‌های زیرزمینی جالب بروید. این مکان شامل حدود ۳۹ غار می‌شود که به نام غارهای آجانتا (Ajanta Caves)  شناخته می‌شوند. درون تمامی این غارها سنگتراشی‌ها و مجسمه‌های متعدد کار گذاشته شده و کاربردهای متفاوتی از جمله معبد و صومعه داشته‌اند. پیشینه غارهای آجانتا به قرون اول و دوم قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و در میان آن‌ها برخی از بهترین آثار نقاشی هندی باستانی یافت می‌شود که به خوبی حفظ شده‌اند.

 

کوله گردی ارزان و هیجان انگیز

عکس: welcomeatindia.blogspot.com

 

رستوران آندر، نروژ

رستوران‌های زیر آبی این سال‌ها در جاهای مختلفی ساخته شده‌اند اما رستوران آندر (Under) در کریستیانساندِ نروژ، جایی ویژه و متفاوت است که باعث می‌شود در زمره جاذبه های زیرزمینی جهان قرار بگیرد. این رستوران پنج ستاره در مکانی غار مانند در کنار دریای شمال قرار گرفته و فضایی عاری از تزیینات دارد. دیوار شیشه‌ای یک سمت از این رستوران، به شما این امکان را می‌دهد تا عمق چند متری آب و آبزیانی که در آن‌جا حرکت می‌کنند را تماشا کنید.

عکس: telegraph.co.uk

 

دخمه مردگان پاریس، فرانسه

اما کمی به وجه ترسناک جاذبه‌های زیرزمینی بپردازیم. دخمه مردگان پاریس (Paris Catacombs) در عمق ۲۰ متری از سطح زمین قرار گرفته و ساخت آن از قرن ۱۴ میلادی آغاز و به مرور تا قرن ۱۶ گسترش یافت و در نهایت طول تونل‌های زیرزمینی آن به بیش از ۲۰۰ کیلومتر رسید. این مکان در واقع یک نوع قبرستان است که می‌توانید، استخوان‌ها و جمجمه‌های افرادی که در آن‌جا قرار داده شده‌اند را ببینید. شمار مردگان بسیار زیاد در آن زمان که به خاطر بیماری‌های مختلف منجر شده بود، باعث شد تا دست اندرکاران شهر به فکر ساخت چنین جایی بیفتند.

 

بهترین زیپ لاین های دنیا

عکس: thegeographicalcure.com

 

اتاق‌های جنگ چرچیل، انگلستان

مکان‌هایی که از جنگ به جا می‌مانند، همیشه مورد توجه گردشگران هستند. اما اگر در سفر به تور اروپا مسیرتان به لندن افتاد، بد نیست نگاهی به اتاق‌های جنگ چرچیل بندازید که به همان صورت که در جریان جنگ جهانی دوم به فعالیت مشغول بودند، حفظ شده‌اند. این اتاق‌های جنگ به واسطه‌ی بمباران شدید نیروهای آلمانی در عمق زمین ساخته شده بودند.

عکس: nomadicniko.com

 

سینوته ایک کیل، مکزیک

بر خلاف دو گزینه‌ی قبلی، سینوته ایک کیل (Cenote Ik Kil) یکی از مفرح‌ترین و البته زیباترین جاذبه های زیرزمینی جهان محسوب می‌شود.  این مکان که در میان مردم مکزیک تا حدودی مقدس بر شمرده می‌شود، بخشی از پارک زمین شناسی ایک کیل بوده و یک استخر طبیعی به حساب می‌آِد که در عمق ۴۸ متری زمین شکل گرفته است. این استخر طبیعی شگفت انگیز با پوشش گیاهی شگفت انگیزی احاطه شده و تصویری فراموش نشدنی را در ذهنتان می‌سازد. نکته مهم این که، عمق آب این استخر بسیار زیاد است و نه تنها می‌توانید در آن‌‌جا شیرجه زده و آبتنی کنید، حتی می‌توانید به عمق این آب رفته و غارهای زیر آن‌جا را تماشا نمایید.

 

عجایب هفتگانه جدید جهان

عکس: traveldigg.com

 

معبد غاری دامبولا، سریلانکا

اگر در تور سریلانکا، فرصت این را داشتید، حتما سری به معبد غاری دامبولا (Dambulla Cave Temple) بزنید که ساخت آن به قرن سوم پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد و در واقع مجموعه‌ای از معابد در دل غارها هستند که به خوبی حفظ شده و تقریبا تمامی بخش‌های آن به شکل اولیه باقی مانده‌اند. معبد غاری دامبولا جزو میراث جهانی یونسکو به شمار آمده و دارای بخش‌های مختلفی است. در همان ورودی شما به یک دهانه به بلندای ۳۰ متر مواجهید که تندیس طلایی رنگ بودار را در خود دارد و در نهایت در آن‌جا، بیش از ۱۵۰ مجسمه دیگر را نیز مشاهده خواهید کرد.

عکس: franks-travelbox.com

 

غارهای کرم‌ شب تاب وایتومو، نیوزیلند

و اما یکی دیگر از شگفت‌انگیز‌ترین جاذبه های زیرزمینی جهان غارهای کرم‌ شب تاب وایتومو (Waitomo Glowworm Caves) بوده که محبوبیتی جهانی دارد. برای دیدن این مکان، چیزی حدود دو ساعت و نیم باید از شهر آکلند رانندگی کنید و سپس سوار بر قایق به این غار بروید. جایی که کرم‌های شب تاب سقف آن را همچون آسمانی پرستاره به نمایش می‌گذارند. تورهای مخصوصی برای این منظور در نظر گرفته شده تا گردشگران بتوانند با خیالی راحت و بدون آسیب رساندن به طبیعت این غارها به آن‌جا بروند.

عکس: windows10spotlight.com

 

غارهای کریستال و فانتزی، برمودا

غارهای کریستال و فانتزی (Crystal and Fantasy Caves) به واسطه‌ی طبیعت خاصشان شناخته می‌شوند. در این غار آبی شفاف و کریستالی را مشاهده می‌کنید که بازتاب سقف خاص با قندیل‌های نمک را به نمایش می‌گذارند. ترکیبی سحر انگیز که باعث شده چنین اسمی برای این مکان در نظر بگیرند. گفتن این نکته نیز جالب است که این غارها تا سال ۱۹۰۷ کشف نشده بودند تا این که دو نوجوان به صورت اتفاقی سر از آن‌جا در آوردند.

 

بهترین سافاری های دنیا

عکس: rosewoodhotels.com

۲۴ مرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران