پرترددترین فرودگاه‌های جهان

اطلاعات مفید
پرترددترین فرودگاه‌های جهان

وقتی که صحبت از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش مسافرتی می‌شود بدون شک اولین گزینه‌ای که به ذهن‌ها می‌رسد، سفر با هواپیما است. به طوری که این روزها صنعت هوانوردی به یکی از مهم‌ترین موضوعات در هر کشوری و به خصوص حوزه گردشگری تبدیل شده است. در ادامه این صحبت‌ها و با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله تصمیم داریم تا به معرفی پرترددترین فرودگاه‌های جهان بپردازیم. اگر شما نیز مشتاق هستید تا با این رتبه‌بندی آشنا شوید، تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

 

۱۰ فرودگاه پرتردد جهان در سال ۲۰۲۴

تردد بالای فرودگاه‌ها نشان دهنده اهمیت آن در انتقال مسافران و همچنین توریستی بودن منطقه است. به طوری که مسافران به خصوص گردشگران مقاصد خارجی اغلب در انتخاب مقصد توریستی خود به نحوه انتقال پروازهای خود اندیشیده و به دنبال مقصدی با کمترین اتلاف زمانی به منظور دستیابی به آن هستند. با در نظر گرفتن تمامی پارامترها امروزه برخی از فرودگاه‌ها بیشتر مورد توجه مسافران در رزرو تور خارجی قرار گرفته و از همین رو بیشتری جابجایی مسافران را دارد. با در نظر گرفتن تمامی این موارد در زیر رتبه‌بندی از پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ را ارائه می‌دهیم:

 

۱. فرودگاه بین المللی آتلانتا هارتسفیلد – جکسون (ATL)، ایالات متحده

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا (Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport)  با حدود ۱۰۴.۶ میلیون مسافر در سال شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است. این فرودگاه به غیر از سال ۱۹۹۸ همه ساله در رتبه اول این فهرست قرار می‌گیرد. به طوری که به لطف موقعیت خوبی که دارد به عنوان یک مرکز اتصال عالی در ایالات متحده آمریکا شناخته شده و توانسته محبوبیت خود را در طول سال‌ها حفظ کند. جالب است بدانید که این فرودگاه در سال ۱۹۲۶ در یک پیست مسابقه‌ای متروک افتتاح شد و از همان سال‌ها توانست رشد چشمگیری را از خود نشان دهد و به یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های ایالات متحده در طول تاریخ تبدیل شود. ATL که با دیگر مورد از پرترددترین فرودگاه‌های جهان از قبیل فرودگاه‌های نیویورک و شیکاگو رقابت می‌کند، بی هیچ شکی در رتبه نخست این جدول قرار دارد. ناگفته نماند که این فرودگاه دارای دو پایانه و پنج باند در سراسر سایتی به مساحت ۱۹ کیلومتر مربع بوده و بلندترین برج کنترل ترافیک هوایی در آمریکای شمالی را در خود جای داده است.

عکس: atldistrict.com

 

۲. فرودگاه بین المللی دبی (DXB)، امارات متحده عربی

به‌عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه آسیا، فرودگاه بین‌المللی دبی (Dubai International Airport) در رتبه دوم پرترددترین فرودگاه‌های جهان قرار دارد. این فرودگاه سابانه ۸۶.۹ میلیون را جابجا کرده و همچنین دارای رکوردهای دیگری از جمله بزرگترین سیستم جابجایی چمدان در جهان و دارای دومین ساختمان بزرگ جهان از نظر مساحت با ترمینال ۳ است. علت این موفقیت را می‌توان قبل از هر چیزی محبوبیت بالای کشور امارات و به خصوص تور دبی در بین گردشگران سرتاسر دنیا دانست. علاوه بر آن دبی به عنوان یک مرکز ارتباطی قوی برای پروازهای بین اروپا و آمریکای شمالی و منطقه آسیا - اقیانوسیه عمل کرده و از اهمیت بالایی در پروازهای اتصالی برخوردار است. این فرودگاه اولین بار در سال ۱۹۶۰ به عنوان یک فرودگاه کوچک افتتاح شد که امروزه شامل سه ترمینال بزرگ و دو باند می‌باشد که هر دو بیش از ۴۳۰۰ متر طول دارند.

 

فرودگاه های بین المللی ایران

عکس: blog.wego.com

 

۳. فرودگاه بین المللی دالاس - فورث ورث (DFW)، ایالات متحده

فرودگاه بین المللی دالاس - فورث ورث (Dallas-Fort Worth International Airport) مورد بعدی از پرترددترین فرودگاه‌های جهان است که در ایالات متحده قرار دارد. این فرودگاه با ۸۱.۸ میلیون نفر مسافر توانسته رتبه سوم این دسته‌بندی را از آن خود کند. البته ناگفته نماند که تا سال‌های گذشته این فرودگاه در رتبه دوم این جدول قرار داشت. به طوری که  DFW تقریباً نیمی از ترافیک خود را در طول همه‌گیری کووید-۱۹ از دست داد. با این حال این فرودگاه به لطف محبوبیتش به عنوان یک سایت ارتباطی با حفظ تعداد بیشتری از مسافران خود نسبت به سایر مراکز بین‌المللی توانست در فهرست ده‌ فرودگاه پرتردد دنیا جایگاه خود را حفظ کند. WFD اولین فرودگاه "کربن خنثی" در آمریکای شمالی و دومین فرودگاه بزرگ زمینی در ایالات متحده در طول ۶۹.۶ کیلومتر مربع بوده و پنج ترمینال با ۱۷۱ دروازه و هفت باند فرودگاهی را در خود جای داده است.

عکس: dfwairport.com

 

۴. فرودگاه هیترو لندن (LHR)، بریتانیا

فرودگاه هیترو لندن (London Heathrow Airport) با تقریبا ۷۹.۲ میلیون نفر مسافر رتبه چهارم پرترددترین فرودگاه‌های جهان را در سال ۲۰۲۴ از آن خود کرده و از سطح ترافیک بالایی در جهان برخوردار است. LHR را می‌توان شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا نیز نامید. البته گفته می‌شود هنوز این فرودگاه به سطح ترافیکی که در سال‌های قبل از همه‌گیری ویروس کرونا داشت، نرسیده است. با این حال همچنان توانسته در بین 10 مورد اول قرار بگیرد. این فرودگاه از سال 1946 در حوزه مسافربری خدمات‌رسانی می‌کند که در حال حاضر دارای چهار ترمینال مسافربری و دو باند است که گفته می‌شود پایانه‌های جدید و باند سوم نیز در حال ساخت هستند.

 

مهمترین اصطلاحات فرودگاهی

عکس: mottmac.com

 

۵. فرودگاه بین المللی هاندا توکیو (HND)، ژاپن

فرودگاه بین المللی هاندا توکیو (Tokyo Haneda International Airport) به طور سالانه ۷۸.۷ میلیون نفر مسافر را جابحجا می‌کند. بنابراین توانسته امروزه به رتبه ۵ام در بین پرترددترین فرودگاه‌های جهان دست یابد. نکته جالب اینکه فرودگاه HND تا سال‌ها قبل در رتبه شانزدهم این فهرست قرار داشت و در طی یک سال به لطف ۲۸ میلیون مسافر اضافی، افزایش ۵۵ درصدی، بیشترین رشد را در بین فرودگاه‌های این فهرست از سال ۲۰۲۲ داشته است. موضوع قابل توجه دیگر اینکه HND یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های این لیست بوده و برای اولین بار فعالیت خود را از سال ۱۹۳۱ با یک باند ۳۰۰ متری کوچک و یک ترمینال آغاز کرده بود. به طوری که از آن زمان تاکنون چندین بار توسعه یافته و در حال حاضر دارای چهار باند و سه پایانه مسافربری در یک سایت ۱۵.۲ کیلومتری است.

عکس: travel.gaijinpot.com

 

۶. فرودگاه بین المللی دنور (DEN)، ایالات متحده

مورد بعدی از پرترددترین فرودگاه‌های جهان فرودگاه بین‌المللی دنور (Denver International Airport) نام دارد. این فرودگاه فعالیت خود را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرده و از همان دوران موفق شده هر ساله نام خود را در بین ۲۰ فرودگاه پرتردد جهان قرار دهد. DEN سالانه ۷۷.۸ میلیون نفر را جابجا می‌کند که دارای سایتی در حدود ۱۳۷.۸ کیلومتر بوده و این آن را به بزرگترین سایت فرودگاهی در آمریکای شمالی و همچنین دومین سایت بزرگ در جهان تبدیل کرده است. همچنین این فرودگاه که دو برابر منهتن وسعت دارد، دارای پنج باند بوده و طولانی ترین باند تجاری در آمریکای شمالی را دارا است.

 

۱۰ روش برای جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه

عکس: uncovercolorado.com

 

۷. فرودگاه iGA  استانبول (IST)، ترکیه

فرودگاه iGA استانبول (iGA Istanbul Airport) با افزودن تقریباً ۱۲ میلیون مسافر به تعداد ترافیک خود در سال‌های اخیر امروزه حدود ۷۶.۲ میلیون نفر را از طریق باندهای خود جابجا می‌کند که این رشد قابل توجه آن را در رتبه هفتم این فهرست‌بندی قرار داده است. این فرودگاه در سال ۲۰۱۸ به عنوان جایگزینی برای فرودگاه آتاتورک استانبول با ظرفیت بیشتر افتتاح شد. از همین رو هم اکنون این فرودگاه اهمیت بسیار زیادی در جابجایی گردشکران و دسترسی مسافران تور استانبول دارد. شایان ذکر است که IST  دارای یک ترمینال، بزرگترین ترمینال در جهان زیر یک سقف واحد، پذیرایی برای پروازهای داخلی و بین المللی و پنج باند است که دو مورد از آنها به عنوان پشتیبان استفاده می‌شود.

عکس: sailingclick.com

 

۸. فرودگاه بین المللی لس آنجلس (LAX)، ایالات متحده

فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس (Los Angeles International Airport) که برای بسیاری با کد LAX شناخته می‌شود، شاید یکی از معروف‌ترین فرودگاه‌های جهان باشد و جایگاه ثابت آن در میان ده مورد از پرترددترین فرودگاه‌های جهان نشان‌دهنده محبوبیت آن است. این فرودگاه در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد و همین موضوع آن را به یکی از قدیمی‌ترین‌های این لیست تبدیل می‌کند. البته ناگفته نماند که LAX در سال ۱۹۹۰ تحت یکسری بازسازی‌ها قرار گرفته و امروزه با ۷۵.۱ میلیون مسافر سالانه در سایه ۹ ترمینال مسافربری با بیش از ۱۵۰ دروازه و چهار باند فرودگاه توانسته رتبه هشتم فهرست را از آن خود کند. تخمین زده می‌شود به لطف برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است در سال‌های آینده LAX به رتبه‌های بالاتری از این جدول دست یابد.

عکس: linkedin.com

 

۹. فرودگاه بین المللی شیکاگو اوهار (ORD)، ایالات متحده

از دیگر مواردی که در لیست پرترددترین فرودگاه‌های جهان قرار دارد، باز هم به ایالات متحده تعلق داشته و با جابجایی 73.9 میلیون نفر به صورت سالانه رتبه نهم را به خود اختصاص داده است. این فرودگاه بین المللی شیکاگو اوهار  (Chicago O’Hare International Airport) نام داشته و از نقش کلیدی در حوزه گردشگری برخوردار است. البته ناگفته نماند که ORD تا سال‌های پیش در رتبه چهارم این فهرست قرار داشته که طبق آخرین آمارها اندکی سقوط کرده و در رتبه ۹ام جای گرفته است. این فرودگاه تنها دارای پنج ترمینال بوده و ادعا می‌کند در حال حاضر با هشت باند دارای بیشترین محوطه پروازی غیرنظامی در جهان است.

 

ویزای فرودگاهی چیست؟

عکس: hotels.com

 

۱۰. فرودگاه شارل دوگل پاریس (CDG)، فرانسه

اولین فرودگاه اروپایی در بین ده فرودگاه برتر، پاریس شارل دوگل (Paris Charles de Gaulle Airport) است که با جابجایی ۶۷.۴ میلیون نفر توانسته در رتبه دهم قرار بگیرد. CDG که از پرترددترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌آید در طول دوران کرونا ریزش بسیار زیادی در تعداد مسافران خود داشت. به طوری که تعداد آن‌ها به ۲۲.۳ میلیون مسافر کاهش یافته بود. در حالی که امروزه این رقم‌ها دوباره افزایش پیدا کرده و توانسته به یکی از مهم‌ترین قطب‌های مسافربری دنیا تبدیل شود.

عکس: flightglobal.com

 

منبع

 

۰۹ مرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران