بزرگترین فرودگاه‌های جهان را بشناسیم

اطلاعات مفید
بزرگترین فرودگاه‌های جهان را بشناسیم

فرودگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در حوزه مسافربری هستند. چرا که میلیون‌ها مسافر می‌توانند از طریق خطوط هوایی سفر کرده و تنها عرض چند ساعت مسافت‌های بسیار طولانی را طی کنند. هر چند که سفر هوایی به عنوان یکی از روش‌های گران برای مسافرت شناخته می‌شود اما به دلیل راحتی و سریع‌ بودن ترجیح اغلب گردشگران است. در این میان برخی از فرودگاه‌های جهان وجود دارند که به دلیل موقعیت مکانی استراتژیکی، توریستی بودن شهری که در آن قرار دارد و چندین عامل دیگر از تردد بسیار بالا و مساحت گسترده‌ای برخوردار هستند. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا بزرگترین فرودگاه‌های جهان را گردآوری کرده و مورد بررسی و معرفی قرار دهیم.

 

فرودگاه بین المللی کینگ فهد (دی ام ام) (King Fahd International Airport (DMM))

فرودگاه بین المللی کینگ فهد، بزرگترین فرودگاه جهان از نظر اندازه می‌باشد که در شهر دمام واقع در عربستان سعودی، قرار دارد. وسعت فرودگاه حدود ۷۷۶ کیلومتر مربع می‌باشد که ساختمان اصلی آن در زمینی به مساحت ۳۶.۸ کیلومتر مربع واقع شده است. ساخت فرودگاه بین المللی کینگ فهد در سال ۱۹۸۳ آغاز شد و در ۲۸ نوامبر ۱۹۹۹ به پایان رسید. نکته جالب اینکه این فرودگاه به عنوان پایگاه هوایی ایالات متحده در طول جنگ خلیج فارس خدمت کرد. فرودگاه کینگ فهد دارای سه ساختمان ترمینال است که ترمینال اصلی در زمینی به مساحت ۳.۴۲ میلیون مایل مربع قرار دارد. با توجه به آمارهای به دست آمده سالانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده می‌کنند. تردد بالا و مساحت زیاد کینگ فهد، آن را به سومین فرودگاه بزرگ عربستان سعودی از نظر ترافیک مسافری تبدیل کرده‌اند.

 

۱‍۸ هتل دارای تم‌های خاص در دنیا

 

فرودگاه بین المللی دنور (دی ای ان) (Denver International Airport (DEN))

فرودگاه بین المللی دنور با مساحت ۱۳۵.۷ کیلومتر مربع، بزرگترین فرودگاه آمریکای شمالی است. این فرودگاه بزرگ به طور رسمی در ۲۸ فوریه ۱۹۹۵ افتتاح شد. از طریق این فرودگاه امکان دسترسی به ۲۱۵ مقصد امکان پذیر است. گفته می‌شود که هزینه ساخت فرودگاه بین المللی دنور با معادل امروز چیزی در حدود ۸ میلیارد دلار بوده است. یکی از باندهای آن، با نام 16R/34L، هفتمین باند طولانی جهان و طولانی‌ترین باند آمریکای شمالی است.

 

فرودگاه بین‌المللی دالاس / فورت ورث (دی اف دابلیو) (Dallas/Fort Worth International Airport (DFW))

فرودگاه بین‌المللی دالاس / فورت ورث با نشان اختصاری DFW دومین فرودگاه بزرگ آمریکای شمالی از نظر مساحت و یازدهمین فرودگاه شلوغ جهان از نظر ترافیک مسافری است. این فرودگاه بین فورت ورث و دالاس واقع شده است و به همین دلیل با این اسم، نامیده می‌شود. مساحت کلی فرودگاه دالاس / فورت ورث حدود ۶۹.۶ کیلومتر مربع بوده که در سپتامبر ۱۹۷۳ افتتاح شد. این فرودگاه بزرگ دارای کد پستی، خدمات اضطراری، واحد حفاظت آتش نشانی و پلیس است. همچنین دارای پنج ترمینال بوده که گفته می‌شود در سال‌های آینده قصد دارد تعداد ترمینال‌های خود را به ۸ افزایش دهد. آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۹، این فرودگاه به ۷۵ میلیون مسافر خدمات رسانی می‌کرد که بالاترین تعداد در آن تاریخ‌ها محسوب می‌شد.

 

آشنایی با ۱۲ مکان ترسناک روی زمین

 

فرودگاه بین المللی اورلاندو (ام سی او) (Orlando International Airport (MCO))

فرودگاه بین المللی اورلاندو در حدود ۶ مایلی اورلاندو، فلوریدا واقع شده است. این فرودگاه شلوغ‌ترین فرودگاه ایالت می‌باشد که روزانه بیش از ۸۵۰ پرواز به ۱۳۵ مقصد مختلف دنیا را ارائه می‌دهد. این فرودگاه مساحتی در حدود ۵۳.۸ کیلومتر مربع را اشغال می‌کند. گفته می‌شود که در سال ۱۹۴۲ این فرودگاه به عنوان تاسیسات نیروی هوایی ارتش ایالات متحده شروع به کار کرد. سپس پروازهای خطوط هوایی در سال ۱۹۶۱ و پس از اینکه ایالات متحده و شهر اورلند در مورد استفاده از آن به توافق رسیدند، شروع به استفاده از این تسهیلات به صورت عمومی شد. با توجه به آمارها در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰.۶ میلیون مسافر از طریق فرودگاه بین المللی اورلاندو جابجا شدند.

 

فرودگاه بین المللی واشنگتن دالس (Washington Dulles International Airport)

مورد بعدی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان در واشنگتن قرار دارد. فرودگاه بین المللی واشنگتن دالس یکی از فرودگاه‌های اصلی در منطقه واشنگتن - بالتیمور است. این شهر در شهرستان‌های فیرفکس و لودون در ویرجینیا و در حدود ۴۲ کیلومتری واشنگتن دی سی واقع شده است. این فرودگاه به افتخار جو دالس، پنجاه و دومین وزیر امور خارجه ایالات متحده به این اسم نامگذاری شده است و به طور رسمی در سال ۱۹۶۲ افتتاح شد. فرودگاه دالس در زمینی به مساحت ۵۲.۶ کیلومتر مربع قرار دارد و سالانه بیش از ۲۴ میلیون مسافر را جابجا می‌کند. مسافران می‌توانند از طریق این فرودگاه به بیش از ۱۲۵ مقصد مختلف داخلی و خارجی دسترسی داشته باشند.

 

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن (پی کی ایکس) (Beijing Daxing International Airport (PKX))

از دیگر مواردی که قصد معرفی آن را به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان داریم، فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن است. این فرودگاه در شهر پکن، چین، قرار داشته و با نام‌های اختصاری PKX یا BDIA شناخته می‌شود. همچنین این فرودگاه در بین گردشگران با نام مستعار "ستاره‌ماهی" شناخته می‌شود. از لحاظ رتبه‌بندی داکسینگ را می‌توان ششمین فرودگاه بزرگ جهان دانست. این فرودگاه از لحاظ موقعیت مکانی در مرز پکن و لانگ فانگ و در ۶۵ کیلومتری جنوب فرودگاه بین‌المللی پکن قرار دارد. ساخت فرودگاه در دسامبر ۲۰۱۴ آغاز شد و در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ به پایان رسید. حساب‌ها نشان می‌دهند که ساخت فرودگاه داکسینگ پکن  حدود ۱۷ میلیارد دلار هزینه داشته است. این فرودگاه دارای یک پایانه ۷.۵ میلیون فوت مربعی است که در زمینی به مساحت ۱۸ مایل مربع قرار دارد. این مرکز می تواند سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر را جا به جا کند. چنانچه از ظرفیت ۱۰۰ میلیون‌ نفری این فرودگاه برای جابجایی مسافران استفاده شود، قطعا شلوغ‌ترین فرودگاه جهان خواهد بود.

 

زیباترین پل‌های معلق جهان را بشناسید

 

فرودگاه بین قاره‌ای جورج بوش (آی ای اچ) (George Bush Intercontinental Airport (IAH))

فرودگاه بین قاره‌ای جورج بوش با دارا بودن مساحت ۴۴.۵ کیلومتر مربع موفق شده تا نام خود را در لیست بزرگترین فرودگاه‌های جهان بگنجاند. این فرودگاه در ۳۷ کیلومتر مربع شمال هیوستون، تگزاس واقع شده و دومین فرودگاه شلوغ این ایالت محسوب می‌شود. این فرودگاه در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵.۳ میلیون مسافر را به مقاصد مختلف دنیا جابجا کرده و این آمار آن را به چهل و هفتمین فرودگاه شلوغ جهان تبدیل کرد. فرودگاه جورج بوش از جمله فرودگاه‌های قدیمی است که اولین بار در سال ۱۹۶۹ افتتاح گردید. در حالت کلی فرودگاه بین قاره‌ای جورج بوش دارای پنج ترمینال است. نکته جالب اینکه این فرودگاه در ابتدا به عنوان فرودگاه بین قاره‌ای هیوستون شناخته می‌شد. اما بعدها در سال ۱۹۹۷ به افتخار جورج اچ دبلیو بوش تغییر نام داد.

 

فرودگاه بین المللی شانگهای پودونگ (پی وی جی) (Shanghai Pudong International Airport (PVG))

فرودگاه بین المللی شانگهای پودونگ در ۳۰ کیلومتری شانگهای واقع شده و از دیگر فرودگاه‌های بزرگ جهام به حساب می‌آید. از فرودگاه مساحتی در حدود ۳۹.۹ کیلومتر مربع دارد. این یکی از دو فرودگاه معروف شانگهای است و عمدتا به مسافران بین المللی خدمات رسانی می‌کند. توجه داشته باشید که این به معنای عدم وجود پروازهی داخلی نیست بلکه اغلب مسافران آن توریست‌های خارجی هستند. این فرودگاه در ۱ اکتبر ۱۹۹۹ افتتاح شد و امروزه دارای دو ترمینال است. این ترمینال‌ها به مرور زمان دچار آسیب‌های بافتی شده و به همین دلیل نیاز به کمی بازسازی دارند. همچنین گفته می‌شود که به دلیل تقاضای بالا برنامه‌ریزی‌ها برای آغاز ترمینال دیگر خوال انجام هستند. فرودگاه پودونگ سالانه ظرفیت جابجایی ۶۰ میلیون مسافر را دارد و به بیش از ۲۱۰ مقصد گردشگری خدمات رسانی می‌کند.

 

سفر به شهرهای برتر آسیایی

 

فرودگاه بین المللی قاهره (سی ای آی) (Cairo International Airport (CAI))

فرودگاه بین‌المللی قاهره بزرگترین و دومین فرودگاه شلوغ آفریقا به حساب می‌آید. نکته مهمی که در خصوص این فرودگاه وجود دارد این است که، فرودگاه قاهره مرکز اصلی شرکت هواپیمایی نیل ایر و مصر ایر می‌باشد. این فرودگاه بزرگ از لحاظ مساحتی ۳۷ کیلومتر مربع زمین را اشغال می‌کند و از نظر موقعیتی در ۱۵ کیلومتری شرق قاهره قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی قاهره از سه ترمینال اصلی و یک ترمینال پرواز فصلی تشکیل شده است. این پایگاه تا سال ۱۹۶۳ صرفا برای پروازهای غیرنظامی عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما بعدها پروازهای داخلی و خارجی متعددی را بر عهده گرفت و به عنوان پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده به صنعت گردشگری دنیا خدمت‌رسانی کرد. با توجه به اعداد و ارقام به دست آمده در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۵ میلیون مسافر از طریق این فرودگاه به مقاصد مختلف دنیا جابجا شده‌اند.

 

فرودگاه سووارنابومی (بی کی کی) (Suvarnabhumi Airport (BKK))

ده‌امین و آخرین مورد از بزرگترین فرودگاه‌های دنیا که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، فرودگاه سووارنابومی است. این فرودگاه بزرگترین فرودگاه جنوب شرقی آسیا است که حدود ۳۲.۴ کیلومتر مربع مساحت دارد. نام سووارنابومی(Suvarnabhumi)  به معنای "سرزمین طلا" ترجمه می‌شود. این فرودگاه در بنگ فیل در استان ساموت پراکان، بانکوک، تایلند واقع شده است و به طور رسمی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۶ با هدف خدمت به صنعت گردشگری دنیا افتتاح شد. گفته می‌شود فرودگاه سووارنابومی برای ساخت و تکمیل پروژه حدودا ۵ میلیارد دلار هزینه داشته است. در ساخت آن دو باند در نظر گرفته شده است که می‌تواند ۶۴ پرواز را در یک ساعت انجام دهند. به عنوان نکته آخر نیز جالب است بدانید که این فرودگاه ظرفیت جابجایی ۴۵ میلیون مسافر در سال را دارد.

 

صومعه‌هایی در عجیب‌ترین نقاط روی زمین

۱۷ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران