بزرگترین ایرلاین های جهان

اطلاعات مفید
بزرگترین ایرلاین های جهان

صنعت هوایی در دنیا بیش از ۸۴۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ ارزش داشته که رشدی ۲۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ را تجربه می‌کند. البته سهم زیادی از این ارزش، در اختیار بزرگترین ایرلاین های جهان است که جمعیت زیادی از گردشگران را در نقاط مختلف جهان جا به جا می‌کنند. اگر می‌خواهید با ۱۵ مورد از بزرگ‌ترینِ این ایرلاین‌ها آشنا شوید، بهتر است در ادامه این نوشته همراه ما باشید:

 

معرفی بزرگترین ایرلاین های جهان

در لیست بزرگ‌ترین و معروف ترین شرکت های هواپیمایی دنیا، اولین گزینه‌ها به شرکت‌های آمریکایی اختصاص دارند، نام‌هایی که در تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه یا تور مالدیو که طرفداران بی‌شماری در میان گردشگران کشورمان دارند، به هیچ وجه دیده نمی‌شوند. اما به مرور که در این لیست پیش می‌رویم، ایرلاین‌هایی مثل قطر و امارات را مشاهده خواهید کرد که به سرعت در حال رشد هستند و جایگاه خود را در لیست بزرگترین ایرلاین های جهان رشد داده‌اند.

عکس: news957.com

 

امریکن ایرلاینز

در حال حاضر امریکن ایرلیانز (American Airlines) بزرگ‌ترین ایرلاین در جهان به حساب می‌آید که دارای ۹۳۵ فروند هواپیما است. در حال حاضر این شرکت نزدیک به ۶۸۰۰ پرواز در هر روز به ۳۵۰ مقصد از ۵۰ کشور در دنیا برپا می‌کند که البته سهم نسبتا زیادی از این سفرها به پروازهای داخلی آمریکا بر می‌گردد. برآورد می‌شود که هر روز نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر و سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون نفر با هواپیماهای امریکن ایرلاینز پرواز می‌کنند.

ارزش امریکن ایرلاینز: ۲۹.۹ میلیارد دلار

دیتا ایر ایرلاینز

دیتا ایر ایرلاینز(Delta Air Lines) نیز ارزشی شبیه به امریکن ایرلاینز دارد با این تفاوت که تعداد کارکنان آن چند هزارتایی کم‌تر بوده و تعداد هواپیماهای آن نیز ۹۱۵ فروند است. این شرکت بزرگ آمریکایی ۳۲۵ مقصد مختلف در ۶ قاره‌ی جهان را پوشش داده و روزانه بیش از ۵۴۰۰ پرواز را تجربه می‌کند. جالب است بدانید این شرکت قدیمی از دهه ۱۹۴۰ که عملا صنعت پروازهای تجاری شکل گرفت، جزو شرکت‌ها بزرگ به حساب می‌آمده و روز به روز به رشد خود اضافه می‌کند. این مجموعه به غیر از کابین‌های عادی، دارای کابین‌های اختصاصی و گران‌قیمتی به نام Delta One و Delta Comfort+ که امکانات آن‌ها شبیه به بیزنس کلاس هستند.

ارزش دیتا ایر ایرلاینز : ۲۹.۹ میلیارد دلار

 

خواستنی‌ترین سوغات‌های کشورهای جهان

عکس: wikimedia.org

 

یونایتد ایرلاینز

رتبه سوم در میان بزرگترین ایرلاین های جهان‌ نیز به یک شرکت آمریکایی اختصاص دارد که دارای ۸۹۱ هواپیما بوده که البته بیشتر تمرکزش بر پروازهای داخلی آمریکا بوده اما پروازهای بین‌المللی را نیز اجرا می‌کند. پروازهای بین‌المللی این شرکت عموما با برند United Express‌ انجام می‌شود. از نکات حائز اهمیت در مورد یونایتد ایرلاینز (United Airlines) ، تغییراتی است که این شرکت در مورد پروازها و استفاده از سوخت خود در حال اعمال است که به تغییرات اقلیمی و نارضایتی‌ها از وضعیت به وجود آمده توسط شرکت‌های هوایی بر می‌گردد.

ارزش یونایتد ایرلاینز: ۲۴.۶۳ میلیارد دلار

لوفتانزا

در نهایت، در جایگاه چهارم از  بزرگترین ایرلاین های جهان می‌رسیم به یک ایرلاین غیر آمریکایی، شرکت لوفتانزا (Lufthansa) که ایرلانی آلمانی است و دارای ۷۱۰ هواپیماست که مسافران را در نقاط مختلف جهان جا به جا می‌کند. این مجموعه، بزرگ‌ترین ایرلاین اروپایی‌ست که تازه چند سال پیش، تمامی هواپیماهای ایرباز A340-600 خود را بازنشسته کرده است.

ارزش لوفتانزا: ۱۶.۳ میلیارد دلار

عکس: wikimedia.org

 

امارات ایرلاین

امارات (Emirates) یکی از معروف ترین شرکت های هواپیمایی دنیاست که با رشد سریع خود به چهارمین ایرلاین بزرگ در دنیا بدل شده است. این مجموعه دارای ۲۶۲ هواپیما است که در هر روز ۳۶۰۰ پرواز به ۱۵۰ شهر در ۸۰ کشور مختلف برگزار می‌کنند. شرکت هوایی امارات دارای چندن هواپیمای بزرگ بوده و کابین‌های لاکچری آن در دنیا شهرت دارند. البته بخشی از درآمد امارات ایرلاین به سرمایه‌گذاری‌های جانبی این شرکت در زمینه برگزاری تور و بخش تحقیقات آن مجموعه بر می‌گردد که توانسته درآمد خیلی خوبی را نصیب این شرکت کند.

ارزش امارات ایرلاین: ۱۶.۱ میلیارد دلار

Southwest Airlines

این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۶۷ که کار خود را آغاز کرد، نام Air Southwest Co را برای خود انتخاب نموده بود  اما بعد از یک دهه فعالیت، اسم این ایرلاین بزرگ به Southwest Airlines تغییر کرد. این مجموعه در حال حاضر با داشتن ۷۹۲ هواپیما و برگزاری بیش از ۴ هزار پرواز در روز، یکی از بزرگترین ایرلاین های جهان به حساب می‌آید. البته این شرکت هوایی بخش زیادی از پروازهایش را در آمریکا به انجام رسانده یا پروازهایی از آمریکا به کشورهای همسایه دارد.

ارزش : ۱۵.۷۹ میلیارد دلار

 

بهترین هتل‌های شناور جهان

عکس: airlinereporter.com

 

China Southern

China Southern‌ بزرگ‌ترین شرکت هوایی در شرق آسیاست که کار خود را از سال ۱۹۹۸ آغاز کرده و با داشتن ۶۵۳ هواپیما، بیش از ۲ هزار پرواز در طول روز برگزار می‌کند. این شرکت ۲۰۰ مقصد در ۶۰ کشور مختلف را پوشش داده و بخش زیادی از پروازهای داخلی چین را نیز برگزار می‌کند. در حال حاضر China Southern با نزدیک به ۱۰۰ هزار کارمند، از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در حوضه گردشگری و سفر در کل آسیا به حساب می‌آید.

ارزش: ۱۴.۲۳ میلیارد دلار

قطر ایرویز

همچون امارات ایرلاین، قطر ایرویز (Qatar Airways) با توجه به تغییراتی که در خاور میانه به وجود آمد، به سرعت به یکی از بزرگ‌ترین‌ها و معروف ترین شرکت های هواپیمایی دنیا بدل شد. قطر ایرویز بیش از ۱۵۰ مقصد بین‌المللی را تشکیل داده و وسعت فعالیت آن نسبت به مساحت کم قطر، بی‌نظیر است. البته نباید فراموش کرد که این شرکت به طور کامل در اختیار دولت قطر بوده و تمام سرمایه گذاری آن از طرف مجاری دولتی انجام شده است.

ارزش قطر ایرویز: ۱۴.۱۲ میلیارد دلار

عکس: aviation24.be

 

ایر فرانس

ایر فرانس (Air France ) قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی در این لیست است که کار خود را از سال ۱۹۳۳ در فرانسه آغاز کرده و حالا با مرکزیت پاریس، دومین ایرلاین بزرگ اروپا به حساب می‌آید که دارای ۲۱۰ هواپیما بوده و سفرهایی به ۱۷۵ شهر مختلف در ۷۸ کشور را برگزار می‌کند. محدودیت‌های کرونایی در سال ۲۰۲۰ صدمات مالی زیادی را به ایر فرانس وارد کردن و از ارزش این شرکت کاست، با این حال دوباره این مجموعه با امکاناتی که در اختیار دارد، توانسته به روزهای اوج خود بازگردد.

ارزش ایر فرانس: ۱۱.۸۹ میلیارد دلار

چاینا ایرلاین

این شرکت بزرگ هواپیمایی در تایوان قرار داشته و کار خود را از سال ۱۹۵۹ اما در مرکز چین و نه در تایوان آغاز کرده بود. در حال حاضر چاینا ایرلاین (China Airlines) رتبه دهم در میان بزرگترین ایرلاین های جهان به خود اختصاص داده و دارای ۱۱۳ هواپیما مسافری است که هر روز، ۱۴۰۰ پرواز به مقاصدی در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه برپا می‌کنند.

ارزش چاینا ایرلاین: ۱۰.۴۳ میلیارد دلار

 

۱۵ بنای معروف نیمه‌ کاره ‌تاریخی در دنیا

عکس: businessinsider.com

 

China Eastern Airlines

یکی دیگر از ایرلاین‌های چینی که دارای ۶۱۴ هواپیا است اما به نسبت، هواپیماهای کوچک زیادی را در ناوگان این مجموعه می‌بینید. آمارها نشان می‌دهد که هر روز بیش از ۵۰۰ هزار مسافر از خدمات این مجموعه استفاده می‌کنند که خیلی از این پروازها در خود کشور چین برگزار می‌شوند. همچنین در کنار هواپیما، China Eastern Airlines دارای ۶۱۴ کشتی بوده و فعالیت‌های اقتصادی متنوعی در زمینه سفر و گردشگری انجام می‌دهد.

اینترنشنال ایرلاین گروپ

این مجموعه چند ملیتی که به پرچم کشورهای انگستان و اسپانیا را به خود می‌بیند دارای 558 هواپیماست و از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در اروپا به حساب می‌آید. در حال حاضر بیش از ۲۵۶ مقصد مختلف در انگلستان و کشورهای اروپایی توسط اینترنشنال ایرلاین گروپ (International Airlines Group) پوشش داده می‌شود.

ارزش اینترنشنال ایرلاین گروپ: ۸.۲ میلیارد دلار

عکس: aviator.aero

 

آل نیپون ایرویز

آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways) با نام زنیکو (Zennikkū) نیز شناخته می‌شود. بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ژاپن که دارای ۲۱۲ هواپیما مدرن بوده و کار خود را از سال ۱۹۵۸ آغاز کرده است. تمرکز این مجموعه نیز بیشتر بر پروازهای داخلی است اما پروازهای بین‌المللی زیادی نیز برگزار می‌کند.

ارزش آل نیپون ایورویز: ۷.۱۴ میلیارد دلار

آلاسکا ایر گروپ

دو ایرلاین پایانی در لیست بزرگترین ایرلاین های جهان نیز آمریکایی هستند. اولی آلاسکا ایر گروپ  (Alaska Air Group) نام دارد که در روزانه ۱۲۰۰ پرواز در خود آمریکا و شهرهایی در مکزیک، کانادا و کاستاریکا برگزار کرده و مجموعا دارای ۲۹۵ هواپیما است.

ارزش آلاسکا ایر گروپ : ۶.۱۸ میلیارد دلار

جت بلو ایرویز

و در پایان، جت بلو ایرویز (JetBlue Airways) دیگر شرکت آمریکایی است که با ارزش بالای ۶ میلیارد دلار، ۲۸۷ هواپیما و البته برپایی پروازهای ارزان در خاک آمریکا، پانزدهمین شرکت در میان بزرگترین ایرلاین های جهان به حساب می‌آید.

ارزش جت بلو ایرویز: ۶.۰۴ میلیارد دلار

 

بزرگترین فرودگاه‌های جهان را بشناسیم

عکس: matadornetwork.com

 

منبع

 

۰۲ آذر ۱۴۰۲

نظرات کاربران