۱۰ آتشفشان شگفت انگیز در جهان

اطلاعات مفید
۱۰ آتشفشان شگفت انگیز در جهان

آیا تا به حال به کوه‌های آتشفشانی به عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری نگاه کرده‌اید یا به این فکر افتاده‌اید که جذاب‌ترین آتشفشان های معروف جهان کدام‌ها هستند؟ ما در این نوشته، به معرفی ۱۰ آتش فشان معروف در جهان پرداخته‌ای که بعضی از آن‌ها را می‌توانید در سفرهای توریستی خود، از نزدیک ببینید.

 

آتش فشان ساکوراجیما، ژاپن

بسیاری از گردشگران برای سفر، تورهایی همچون تور بانکوک، تور بالی، تور تایلند یا جاهایی از این دست را انتخاب می‌کنند. اما اگر قصد دارید از یکی از زیباترین آتشفشان های معروف جهان دیدن کنید، باید به ژاپن بروید. آتش فشان ساکوراجیما (Sakurajima) در جزیره‌ی کیوشو در این کشور واقع شده و اگر چه هنوز فعال هست، اما شهر کاگوشیما (Kagoshima) تنها در چند دقیقه‌ای آن قرار گرفته است!

با این که آتش فشان ساکوراجیما به واقع یکی از زیباترین نقاط طبیعی در ژاپن به حساب آمده و شهر کیوشو نیز جاذبه‌های متعدد تفریحی در خود دارد، اما این کوه در سایه‌ی جاهایی همچون کوه فیجی قرار گرفته و بازدیدکنندگان نسبتا کمیرا به خود می‌بیند.  جالب است بدانید که ساکوراجیما در ابتدا خود یک جزیره مستقل بود اما بعد از فوارن سال ۱۹۱۴ ، باریکه‌ای از این محل به خشکی نزدیکش متصل ایجاد شد.

1: jp-expert.com

 

کوه کلیمانجارو، تانزانیا

این کوه عظیم که ارتفاع آن به ۵۸۹۲ متر می‌رسد، حالا به آتش فشانی غیر فعال در شمال شرقی تانزانیا و در نزدیکی مرز کنیا بدل شده است و نه تنها به عنوان یکی از آتشفشان های معروف جهان، بلکه به عنوان یکی از زیباترین قله‌های این کره خاکی شناخته می‌شود. قله‌یرفی زیبای کلیمانجارو (Kilimanjaro) که در میان ابرها پنهان شده، زیبایی مضاعفی به آن‌جا داده است.

یکی از نکات جالب در مورد این مکان، مسیرهای ساده‌ی کوه پیمایی در پایین قله است که باعث شده تا کوهپیمایان زیادی به آن‌جا بروند. متاسفانه در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش دما، بخش‌هایی از یخچال‌های طبیعی قله از بین رفته‌اند.

 

بیمه مسافرتی چیست و چه ضرورتی دارد؟

2: audleytravel.com

 

آتش فشان مایون، فیلیپین

در سفر به فیلیپین نیز امکان بازدید از یکی از زیباترین و خاص‌ترین آتشفشان های معروف جهان را خواهید داشت. آتش فشان مایون (Mayon) دارای شکلی مخروطی و کامل است و البته شیب تند ۳۵ تا ۴۵ درجه به سمت قله دارد و تمامی کناره‌های آن از مواد مذابی تشکیل شده که به مرور از قله به بیرون ریخته‌اند.

مایون، فعال‌ترین آتش فشان در تمام فیلیپین است و در ۴۰۰  سال اخیر، ۴۹ بار فوران داشته و در سال ۱۸۱۴ ، فوران بزرگی را تجربه کرده که باعث کشده شدن ۲۲۰۰ نفر از مردم محلی شد. زیبایی بی‌نظیر آتش فشان، گاهی و دود سفیدی که گاه و بی گاه از قله‌ی آن بیرون می‌زند، باعث می‌شود، گاهی فراموش کنید که این مکان تا چه حد می‌توان ویرانگر باشد!

3: reddit.com

 

آتش فشان کیلوا،هاوایی

مجمع‌الجزایر هاوایی، دارای چندین و چند آتش فشان فعال است و بعضی از آن‌ها در ارتفاعی بسیار پایین قرار گرفته‌اند. مثل آتش فشان کیلوا (Kilauea) که عملا از سطح دریا تنها چند متری بالاتر است و در زمان فوران، مواد مذاب آن مستقیما وارد دریا می‌شوند!

 کیلوا فعال‌ترین آتش فشان جهان محسوب شده و منبعی عالی برای آتشفشان شناسان محسوب می‌شود. این آتش فشان از سال ۱۹۵۲ تا حالا ۳۳ بار فوران داشته و از سال ۱۹۸۳ تا الان، فورانی توامان را تجربه می‌کند! جالب این است که گردشگران در تورهای مشخص و با رعایت نکات ایمنی، امکان بازدید از آن‌جا را دارن و می‌تواند، از فاصله‌ای مشخص، جریان مواد مذاب را تماشا کنند. چیزی که در دیگر آتشفشان های معروف جهان، امکان انجام آن را نخواهید داشت.

 

چمدان چرخ دار یا کوله؟ کدام برای سفر بهتر است؟

4: nytimes.com

 

کوه وسوویس، ایتالیا

 آتش فشان وسوویس (Vesuvius) بیشتر به خاطر فوران سال ۷۹ میلادی خود معروف شده، زمانی که شهر پمپئی و هرکولانئوم را به طور کامل نابود کرد و باعث مرگ ۱۰ تا ۲۵ هزار نفر شد. از آن زمان، چند بار دیگر نیز این کوه فوران داشته است و به خاطر این که بیش از ۳ ملیون نفر در اطراف آن‌جا زندگی می‌کنند، یکی از خطرناک‌ترن آتش فشان‌های جهان محسوب می‌شود.

با این حال نمی‌توان از منظره‌ی بسیار زیبای این مکان به راحتی گذشت و هر ساله، تعداد زیادی برای صعود به این کوه و یا بازدید از منظره‌ی آن، به خلیج ناپل می‌روند.

5: reviewguruu.com

 

آتش فشان اوسورنو، شیلی

آتش فشان اوسورنو (Osorno)  با ارتفاع ۲۶۵۲ متر از سطح دریا، یکی از مرتفع‌ترین آتش فشان‌های مخروطی جهان است که در لوس لاگوس (Los Lagos) در شیلی واقع شده و منظره‌ای فوق‌العاده زیبا را در کنار دریاچه لانکویهوئه (Llanquihue) ساخته است.

این مکان در جهان به عنوان یکی از نمادهای مهم منطقه شناخته می‌شود و بدون شک از زیباترین آتشفشان های معروف جهان است. در طول تاریخ بین سال‌های ۱۵۷۵ تا ۱۸۶۹، ۱۱ فوران مهم از آن ثبت شده که در همه‌ی آن‌ها، مواد مذاب به دریاچه‌های اطراف رسیده‌اند.

6: myguidechile.com

 

کوه اتنا، ایتالیا

بزرگ‌ترین آتش فشان فعال اروپا در سیسیل ایتالیا قرار گرفته‌ است. این کوه آتش فشانی ارتفاعی به اندازه ۳۳۲۹ متر از سطح دریا داشته و بارها دچار فوران شده است. جالب این که بعد از فوران شدید در سال ۱۹۸۱، ارتفاع آن ۲۱ متر کاهش پیدا کرده است.

کوه اتنا (Etna) در شرق ساحل سیسیل قرار گرفته ودر کوه‌پایه آن، زمین‌های ساحل خیزی به وجود آمده که در آن‌ها، باغ‌های بزرگ انگور کشت می‌شود. کوه اتنا، مکانی زیبا و البته مهم برای ایتالیا به حساب می‌آید که با توجه به فاصله‌ی زیاد از شهرهای اطرافش، خطر کمی را برای ساکنین منطقه به وجود می‌آورد.

 

موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

7: snopes.com

 

آتش فشان آرنال، کاستاریکا

آتش فشان مخروطی و بسیار زیبای آرنال (Arenal) در ۹۰ کیلومتری شمال غربی سن خوزه (San José) واقع شده و دارای ارتفاع ۱۶۵۷ متر از سطح دریاست. از نظر زمین شناسی، با توجه به عمر ۳ هزار ساله آرنال، این مکان را آتش فشانی جوان باید محسوب کرد.

با این حال، فوران آرنال در سال ۱۹۶۸ شهری کوچک به نام تاباکون (Tabacón) را به صورت کامل از بین برد. همین فوران بزرگ باعث شد تا سه دهانه دیگر نیز در آن شکل بگیرد. آرنال را طبیعتی جنگلی و زیبا احاطه کرده و به زیبایی این مکان که از آتشفشان های معروف جهان محسوب می‌شود، افزوده است.

8: muchbetteradventures.com

 

آتش فشان کراکاتوا، اندونزی

آتش فشان کراکاتو (Krakatoa) در بین مسیر جزایر جاوا (Java) و سوماترا (Sumatra) قرار گرفته و یکی از مناظر خاص و متفاوت را در میان آب‌های اندونزی به وجود آورده است. در سال ۱۸۸۳ کراکاتوا فورارانی بزرگ را تجربه کرد که گفته می‌شود، شدیدترین فعالیت آتش فشانی در دوران مدرن محسوب می‌شود. این فوران به اندازه ۲۰۰ مگاتون مواد منفجره TNT یا ۱۳ برابر بمب اتمی که در هیروشیما مورد استفاده قرار گرفته، قدرت داشته است.  

البته از آن به بعد، کراکاتوا چند چند فوران دیگر نیز داشته و دهانه‌های کوچک‌تری نیز در اطراف آن شکل گرفته‌اند.

9: history.com

 

کوه بورمو، اندونزی

یکی دیگر از آتشفشان های معروف جهان نیز در اندونزی و در شرق جزیره جاوا قرار گرفته است. این آتش فشان فوق‌العاده زیبا، برخلاف گزینه‌ی قبلی ارتفاعی به اندازه ۲۳۲۹ متر داشته و فضایی سبز و چشم نواز اطرافش را احاطه کرده است.

بالای قله بورمو (Bromo) به طور کامل در فوران‌ها از بین رفت و دهانه‌ی بزرگ آن، اکثر اوقات با دود سفید رنگ سولفور پر شده است. ماسه‌های آتش فشانی که اطراف خود قله را احاطه کرده، باعث شده تا مردم محلی لقب "دریای ماسه" را به این محل بدهند.

 

ارزان ترین مقاصد توریستی در آسیا

10: pinterest.com

 

۰۷ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران