معرفی ۷ کتابخانه‌ی حیرت‌انگیز در جهان

اطلاعات مفید
معرفی ۷ کتابخانه‌ی حیرت‌انگیز در جهان

بسیاری از ما در سفر نهایتا کتابی همراه ببریم و ساعتی در طول روزهایمان به خواندن آن مشغول شویم. رفتن به کتابخانه مسلما جزو برنامه‌های اکثر ما نیست، اما کتابخانه‌هایی که امروز به شما معرفی می‌کنیم، با آن چه در تصور شماست، کاملا متفاوت است. این اماکن زیبا خود جزو جاذبه‌های گردشگری شهرهایی هستند که در آن‌ها واقع شده‌اند و دیدن از آن‌ها حتما به هر مسافری پیشنهاد می‌شود.

 

ادمونت ابی (ادمونت، اتریش)

اگر مثل من، در بچگی انیمیشن دیو و دلبر را دیده باشید و توامان عاشق کتاب باشید، حتما همیشه آرزو داشتید که کتابخانه‌ای همچون چیزی که در آن انیمیشن وجود داشت را ببنید. کتابخانه ادمونت ابی همانجایی است که انیمیشن از آن الهام گرفته. یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان که با استایل باروک طراحی شده و نقاشی‌های روی سقف آن شما را به وجد خواهد آورد. طراحی داخلی این بنا حقیقتا شگفت‌انگیز است و در درون این پوسته‌ زیبا، باطنی از کتاب‌های مهم و بعضا نایاب وجود دارد که البته بعید است در طول سفر فرصت پیدا کنید تا درون کتابخانه به مطالعه‌شان بپردازید.

 

۷ کتابفروشی در تفلیس برای عاشقان مطالعه

کتابخانه ملی پراگ (جمهوری چک)

کتابخانه ملی پراگ دقیقا همان چیزی است که ما از کتابخانه‌های قدیمی که در فیلم‌ها دیده‌ایم انتظار داریم. کتابخانه‌ای با سقف‌های نقاشی شده، کنده‌کاری‌های زیبای چوب و انواع کره زمین که در اندازه‌های مختلف در طول کتابخانه خودنمایی می‌کند. البته کتابخانه صومعه استراهوف در جمهوری چک نیز چنین ویژگی‌هایی دارد و بازدید از آن‌جا می‌تواند به همین اندازه لذت بخش باشد.

کتابخانه کالج ترینیتی (دوبلین، ایرلند)

بعد از کتابخانه‌هایی که نور آفتاب به زیبایی در آن‌ها می‌تابید، سراغ کتابخانه‌ی متفاوتی در دانشگاه ترینیتی دوبلین برویم که فضایی تاریک، اما بسیار جذاب دارد. این کتابخانه خیلی‌ها را یاد کتابخانه هاگوارتز در سری هری پاتر می‌اندازد و به نظر می‌رسد نویسنده نیز برداشت‌هایی از این مکان داشته است. این مکان، قدیمی‌ترین کتابخانه ایرلند است و یکی از نمادهای فرهنگی این کشور به حساب می‌آید. مهم‌تر این که هر کتابی که در ایرلند به چاپ می‌رسد، باید یک نسخه در این کتابخانه داشته باشد و به نوعی بخشی از روند کپی رایت در آن‌جا محسوب می‌شود. نکته آخر و جالب این‌ که اگر طرفدار جنگ ستارگان باشید و به خوبی دقت کنید، متوجه خواهید شد که آرشیو جدای‌ها، برداشتی از این کتابخانه البته با تم فضایی است و ساختار آن‌ها کاملا برداشته شده از کتابخانه کالج ترینیتی به شمار می‌رود.

۶ کتابخانه در استانبول برای پژوهش‌های علمی

کتابخانه دولتی ویکتوریا، ملبورن، استرالیا

این کتابخانه در مرکز محله تجاری ملبورن واقع شده و اگر به این شهر سفر کنید، به راحتی می‌توانید سری به این مکان نیز بزنید. این کتابخانه عمومی یکی از اولین کتابخانه‌های کاملا رایگان در دنیاست که مجموعه‌ای عظیم از کتاب‌های مهم دنیا را در آن‌جا گردآوری کرده‌اند. بخش کتابخانه زیبا و البته نمادین کتابخانه‌ی دولتی ویکتوریا و البته ۵ طبقه‌ با نمای شیشه‌ای، اولین چیزی است که در این کتابخانه بزرگ و جذاب، چشم شما را به خود مشغول خواهد کرد.

کتابخانه پادشاهی پرتغال (ریو، برزیل)

این کتابخانه در سال ۱۸۷۳ میلادی به دست مهاجرین پرتغالی در ریو تاسیس شد. جایی با طراحی گوتیک و متفاوت که سمبلی برای زمان اشغال برزیل به دست پرتغالی‌ها بود، اما حالا مکانی حیرت‌انگیز برای اهل کتاب و گردشگرانی است که می‌خواهند زیبایی‌های معماری آن‌جا را مشاهده کنند. این کتابخانه جایگاه مهمی برای نویسندگان پرتغالی زبان، خارج از پرتغال نیز هست و مجموعه‌ی کتاب‌های آن نیز، ارزش بسیار زیادی دارد.

 

معرفی موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

کتابخانه عمومی اشتوتگارت (آلمان)

این کتابخانه سال ۲۰۱۲ بازگشایی شده و مکانی قدیمی نیست. ساختار آن نیز مدرن و مینیمالیستی بوده و جذابیت آن نیز همین سادگی خاصی است که به شکلی خارق‌العاده زیبا به نظر می‌آید. این کتابخانه عمومی معروف مجموعه‌ای بزرگ از کتاب‌ها را در قالب سفید رنگ خود نگهداری می‌کند و اگر اهل سریال باشید، احتمالا آن را در فصل اول Killing Eve دیده‌اید. البته بعد از این مکان، کتابخانه‌هایی با چنین طراحی ساخته شده‌اند که یکی از آن‌ها در نیو همپشایر آمریکا و دیگری در توکیه است.

کتابخانه تیانجین (تیانجین، پکن، چین)

طراحی شگفت انگیز این کتابخانه، اولین دلیلی است که گردشگران زیادی به دیدن آن‌جا می‌روند. اگر چه دکور این کتابخانه به گونه‌ای بوده که در بعضی جاها از نمای کتاب استفاده شده است، اما مجموعه‌ی ارزشمندی از کتاب‌ها تیانجین گردآوری شده که باعث می‌شود مردم محلی برای استفاده از این آرشیو، زمان زیادی را در آن‌جا صرف کنند. این کتابخانه با نام "چشم" معروف است و احتمالا دلیل این نام‌گذاری فرم خاصی است که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته.

 

معرفی ۵ کتابفروشی برای عاشقان ادبیات جهان در مسکو

۱۴ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران