معرفی ۱۰ موزه هنری برتر جهان

اطلاعات مفید
معرفی ۱۰ موزه هنری برتر جهان

در حال حاضر بیش از ۵۵ هزار موزه در ۲۰۲ کشور جهان وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها، موزه‌های هنری هستند. اگر چه ارزش گذاری آثار هنری شاخص تا حد زیادی سلیقه‌ای محسوب می‌شود و نمی‌توان خیلی رتبه بندی کاملی از آن‌ها داشت، اما با این حال ما سعی کرده‌ایم ۱۰ موزه برتر جهان که محبوبیت بیشتری دارند و آثار بیشتر و مهم‌تری در آن‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند را برایتان لیست کنیم. پس در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید با معرفی ۱۰ موزه هنری برتر جهان:

 

موزه لوور (Louvre)، پاریس

موزه لوور پاریس را باید معروف‌ترین موزه‌ی جهان به حساب آورد که برای مثال در سال ۲۰۱۸ و پیش از کرونا، حدود ۱۰.۲ میلیون نفر از آن بازدید کردند. بیش از ۳۸۰ هزار اثر هنری در این موزه به نمایش گذاشته شده که خیلی از آن‌ها آثار بسیار مهم در تاریخ هنر جهان به حساب می‌آیند. البته اگر نمی‌توانید به موزه لوور پاریس بروید، می‌توانید در تور دبی سری به موزه لوور ابوظبی بروید، جایی که ۵۰۰ میلیون دلار برای لایسنس اسم موزه و چند اثر مهم هنری برایش پرداخت شده است.

 

بازدید از موزه لنین مسکو

موزه هنر مدرن (The Museum of Modern Art)، نیویورک

اگر یک بار به مرور آثار درخشانی که در موزه هنرهای مدرن نیویورک قرار دارند بپردازید، می‌بینید که این موزه از چه ارزش بالایی برخوردار است. جایی که میزبان حدود ۲۰۰ هزار اثر هنری مدرن بوده که از تابلو شب پر ستاره ونگوگ تا آثاری از قرن بیست و یکم را شامل می‌شود. این موزه بعد از ماه‌ها غیر فعال بودن به خاطر کرونا، به زودی با چند اثر اضافه شده به مجموعه‌اش، دوباره بازگشایی می‌شود.

موزه آرمیتاژ (Hermitage Museum)، سنت پترزبورگ

در تور روسیه شما می‌توانید به موزه‌های متنوع و دیدنی زیادی بروید، اما بدون هیچ شکی بودن در این کاخ-موزه بزرگ و دیدنی، یک لطف دیگر دارد. آرمیتاژ بزرگ‌ترین مجموعه نقاشی در دنیا را دارد که بخش زیادی از آن‌ها متعلق به امپراطوران این کشور بوده است. آثار هنری با ارزشی متعلق به هنرمندانی از سراسر جهان در این مکان گردآوری شده که تماشای آن‌ها آرزوی هر هنردوستی خواهد بود. آرمیتاژ یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های روسیه است.

تیت مدرن (Tate Modern)، لندن

این بنا در گذشته یک نیروگاه بوده که حالا تبدیل به نگارخانه‌ای برای نگهداری و نمایش آثار هنری به شمار می‌رود. جالب است بدانید که با توجه به آمار ۵.۹ میلیونی از بازدیدهای سالانه، تیت مدرن محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری در انگلستان نیز به شمار می‌رود. جایی که در آن آثاری از دالی، نان گولدین، پیت موندریان و ... به نمایش گذاشته شده است.

 

بازدید از تندیس و موزه ایلیا چاوچاوادزه گرجستان

موزه ملی دل پرادو (Museo del Prado)، مادرید

این موزه از سال ۱۸۱۹ ساخته شده و از مهم‌ترین موزه‌های هنری در جهان به حساب می‌آید. شاید تعداد آثار وجود داشته در این موزه به تعداد بعضی از دیگر موزه‌های هنری نرسد، اما آثار ارزشمندی در این محل هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تابلوی زیبای "سوم مِی ۱۸۰۸" از فرانسیسکو گویا اشاره کرد.

مرکز هنرهای معاصر توادا (Towada Art Center)، توادا

این موزه که از سال ۲۰۰۸ شروع به فعالیت کرده یکی از جدیدترین والبته کوچک‌ترین موزه‌هایی است که در لیست ما وجود دارد و تنها ۳۸ اثر در آن به نمایش گذاشته اما هر کدام از این آثار از جمله مهم‌ترین‌ کارهای هنرمندان شرقی هستند. هنرمندانی همچون یوکو آنو، یوشیتیمو نارا و ... .

موزه هنر متروپولیتن (The Metropolitan Museum of Art)، نیویورک

نیویورک نه یک موزه‌ی هنر مهم، بلکه دو موزه‌ی بسیار ارزشمند دارد که می‌توانند در لیست ده تایی ما باشند. شاید خیلی‌ها آن را با فرش قرمز برنامه‌های مِت گالا به یاد بیاورند اما این مکان آثار متعدد و ارزشمندی از تاریخ هنر را در خود نگه داشته است. بر خلاف آثار مدرنی که در موزه پیشین از آن‌ها یاد کردیم، این جا با آثار کلود مونه، پیتر بروگل مهتر، ورمیر و ...مواجه هستید. تنها از ورمیر ۵ نقاشی بی‌نظیر در موزه متروپولیتن وجود دارند که خود می‌توانند دلیلی محکم برای ارزش بالای این موزه هنری باشند.

 

موزه روباز مائوسلیوم در بدروم

موزه دورسای (MUSEE D’ORSAY)، پاریس

بنای این موزه هنری نیز ابتدا کاربرد دیگری داشه و در واقع یک ایستگاه قطار بوده است که بعدها در دهه‌های مختلف بازسازی شده و به این چیزی که حالا می‌بینید بدل شده است. آثار متعدد نقاشی، پیکر تراشی و شکل‌های مختلفی از هنر از هنرمندانی همچون مونه، رنیور، دگاس، ونگوک و ... در این موزه وجود دارند. در واقع اگر طرفدار نقاشی‌های پست‌امپرسیونیسم باشید، از بودن در این مکان به وجد خواهید آمد.

موزه مائریتشویس (Mauritshuis)، لاهه

شهر لاهه هلند نیز میزان یکی از متفاوت‌ترین موزه‌های هنری در جهان است. این موزه پیش‌تر محل اقامت کنت یوهان ماریوت بوده است، اما حالا به عنوان موزه، آثار نقاشان مهمی همچون یوهانس ورمر، رامبرانت، جان استین، پائولوس پاتر و هانس هالبین یانگر را میزبانی می‌کند. خیلی از آثار مهم از نقاشان منطقه در این مکان به نمایش گذاشته شده که همین برای هنرمندان هلندی و آلمانی فوق‌‌العاده ارزشمند است.

انستیتو هنر شیکاگو (ART INSTITUTE OF CHICAGO)، شیکاگو

در این انستیتو هنری بیش از ۳۰۰ هزار اثر هنری گدآوری شده که بعضی از آن‌ها از شاهکارهای تاریخ هنر محسوب می‌شود. باور کردنی نیست اما تنها از مونه حدود ۳۰ اثر در این مجموعه وجود دارد که در یک سالن به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران