۱۵ بنای معروف نیمه‌ کاره ‌تاریخی در دنیا

اطلاعات مفید
۱۵ بنای معروف نیمه‌ کاره ‌تاریخی در دنیا

تبدیل سازه‌های بزرگ و پیچیده از طرح تا اجرای نهایی، کار سختی‌ست و چندین بنای نیمه کاره مهم در طول تاریخ، ثابت کرده که همیشه ایده‌ها در نهایت تبدیل به بنایی کامل نمی‌شوند، هر چقدر هم که آن بنا پیشرفت داشته باشد. دلایل زیادی وجود دارند که این ابنیه معروف به سرانجام نرسیده‌اند. گاهی طبیعت دست داشته و گاهی منابع مالی پروژه به اتمام رسیده و گاهی هم سیاستمداران، دستور به توفق ساخت داده‌اند. با ما همراه باشید تا ۱۵ بنای معروف در تاریخ را به شما معرفی کنیم که نیمه کاره رها شدند.

 

۱- علای منار (Alai Minar)  |  دهلی، هند

این بنای بزرگ قرار بود دو برابر قطب منار دهلی که در نزدیکی همین مکان قرار دارد، ارتفاع داشته باشد. اما چیزی که از آن باقی مانده، تنها بخش ابتدایی بناست که ۲۴.۵ متر ارتفاع دارد و در زمان ساخت، نظرها و حسادت‌های زیادی را نسبت به سلسله خیلیج جلب کرده بود. در نهایت بعد از مرگز سلطان دهلی، ساخت منار و همچنین چند بنای اطراف آن مجموعه به صورت کامل متوقف شد تا حالا تنها همان پایه باقی بماند و گردشگران تور هند از آن بازدید به عمل آورند. در صورت تکمیل، علای منار به راحتی بلندترین بنای زمان خود و حتی قرن‌ها بعد لقب می‌گرفت.

۲- تور حسن (Tour Hassan)  |  رباط، مراکش

این بنای سنگی زیبا که پشت به چشم‌اندازی وسیع ساخته شده بود، برجی نیمه کاره است که حدودا نیمی از پروژه ساخت آن انجام شده بود. برجی که قرار بود به یعقوب ال منصور، جلوه‌ای جاوادنه بدهد. این برج در نهایت قرار بود به عنوان مناره‌ای از یک مجموعه‌ی بزرگ و مسجد به فعالیت بپردازد و ۴۴ متر ارتفاع داشته باشد. کف مرمری کل مجموعه، ۲۰۰ ستون سنگی و بسیاری ویژگی‌های خاص دیگر برای تور حسن آماده شده بود اما هیچ گاه این پروژه عظیم به سرانجام نرسید.

 

بزرگترین فرودگاه‌های جهان را بشناسیم

۳- کلیسای سنت جان الهی (Cathedral of St Johns The Divine) | نیویورک، آمریکا

بنایی که در طراحی از چندین سبک مختلف الهام گرفته شده بود و اگر چه در ظاهر، بنایی کامل به نظر می‌آید اما پروژه‌ای ناتمام فرض می‌شود. نگاه کردن کلیسای سنت جان اگر چه ممکن است، برای آن‌ها که OCD دارند، همچون یک کابوس باشد، اما این بنای زیبا یکی از شناخته‌ترین بناهای نیمه کاره در تمام آمریکاست. کلیسایی بسیار بزرگ و مرتفع که به شکل مراکز مذهبی گوتیک ساخته شده بود و می‌توانست به یکی از زیباترین کلیساهای دنیا با معماری خاص تبدیل شود.

۴- سنت جورج (St George’s)  |  برمودا

این روزها این کلیسای قدیمی که هیچ گاه ساخت آن به پایان نرسید و بدون سقف و با دیواره‌های نیمه کاره و بعضی خراب شده، جلوه‌ای متفاوت دارد، محلی محبوب برای برگزاری مراسم عروسی و از مقاصد جذاب برای عکاسی عروسی به حساب می‌آید. این بنا خیلی قدیمی نیست و ساخت آن به اواخر قرن ۱۹ بر می‌گردد. کم بودن منابع، طوفان و خیلی اتفاقات دیگر دست به دست هم دادند تا این بنای گوتیک و بسیار زیبا، با تمام تلاش‌های صورت گرفته، هیچ گاه تکمیل نشود.

۵- نماد ملی اسکاتلند (National Monument of Scotland) | ادینبورگ، اسکاتلند

نماد ملی اسکاتلند ابتدا با هدفی ارزشمند و به پاس گرامیداشت سربازانی که در جنگ ناپلئون کشته شده بودند شروع به ساخته شدن کرد اما در نهایت به یک آبروریزی ملی بدل شد. بنایی که قرار بود با ستون‌های سنگی بزرگ همچون معبد پارتئون استوار و زیبا باشد، در نهایت در سال ۱۸۲۹ به کلی تعطیل شد و منابع مالی‌اش نیز قطع گشت تا برای همیشه به عنوان یک نماد ملی نیمه کاره باقی بماند. با این حال همین حالا هم این بنا زیبایی خاص خود را داشته و خیلی‌ها برای دیدنش به ادینبورگ می‌روند.

 

بهترین نقاط دنیا برای ماه عسل

۶- ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia) | بارسلون، اسپانیا

ترکیب زیبای سبک گوتیک با هنر نو در حال تبدیل شدن به شاهکاری بی‌همتا از آنتونیو گائودی تبدیل می‌شد، اما تمام نشدن این پروژه در نهایت باعث سرخوردگی این هنرمند شد. با این حال هنوز هم این بنای بزرگ که نیمه کاره مانده و هنوز امید است که کار بخش‌های باقی مانده‌اش به پایان برسد، آن قدر زیبا و شگفت‌انگیز است که وقتی برای اولین بار آن را می‌بیند، برای لحظاتی امکان چشم برداشتن از آن‌جا را نخواهید داشت. کافی‌ست به داخل بنا بروید تا ببینید، این زیبایی در فضای داخلی نیز جریان داشته و ترکیبی چشم نواز دارد.

۷- مینگان پاهتوداوگی (Mingun Pahtodawgyi) |  مینگان، میانمار

ساخت این بنا داستان خاصی دارد. بنایی که به خاطر پیشگیری از اتفاقات ناگوار در حال ساخت بود اما در نهایت نیمه کاره رها شد. اما مینگان پاهتوداوگی زیبایی منحصر به فردی دارد. سخره‌ی سنگی بزرگی که حالا منزلگاه گیاهان مختلفی است که از دل سنگ بیرون زده و تصویری فوق‌العاده زیبا را شکل می‌دهند.

۸- معبد بهوجشوار (Bhojeshwar Temple) | بهوپال، هند

در تور هند، فرصت این را دارید تا از چندین بنای تاریخی مختلف، مساجد بزرگ، قلعه‌های معروف هند و معابد مختلف از دوره‌های تاریخی متعدد دیدن کنید، اما در بهوجشوار، معبدی خاص و زیبا وجود دارد که هیچ گاه ساختش به پایان نرسید و حالا ویرانه‌های آن برای نسل حاضر به جا مانده است. ساخته نشدن این بنای فوق‌العاده زیبا هم به خاطر بلایای طبیعی بوده و هم جنگی که در زمان ساختش به وقوع پیوسته بود. البته با این که بنای معبد هیچ گاه به پایان نرسید اما هندوهای زیادی برای عبادت و گردشگران نیز برای تماشای معبد، به آن‌جا می‌روند.

 

زیباترین پل‌های معلق جهان را بشناسید

۹- هرم نفرفرع (Pyramid of Neferefre)  |  ابوصیر، مصر

در کنار اهرام ثلاثه مصر، چندین بنای مهم دیگر نیز در این کشور وجود دارند اما اگر ساخت این پروژه به اتمام می‌رسد، احتمالا به جای یک مجموعه هرم معروف، دو مجموعه داشتیم. این بنا قرار بود یک هرم زیبا و کامل، مملو از اجسام مختلف برای فرئون نفرفرع می‌شد. اما مرگ زود هنگام او باعث شد تا جایگزینش، او را سریعا زیر انبوهی از سنگ خاک کند تا این بنای سنگی، هیچ وقت تمام نشود.

۱۰- قلعه بولدت (Boldt Castle) |  جزیره قلب، آمریکا

این قلعه در جزیره‌ی قلب نزدیک به نیویورک قرار دارد . طرح ابتدایی آن شامل چند برج بلند و اتاق‌های فراوان می‌شد که جورج بولدت برای همسرش می‌ساخت. اما مرگ همسر جورج بعث شد تا ساخت این بنا نیز متوقف شود و او هیچ گاه دیگر پایش را هم در این جزیره نگذاشت. با این که قلعه بولدت هیچ گاه تمام نشد، اما زیبایی آن باعث شد تا خیلی‌های برای عکاسی به جزیره قلب بروند و از این بنا که یادبودی از یک داستان عاشقانه‌ست، دیدن کنند.

۱۱- برج ساتورن یونیک (Sathorn Unique Tower) |  بانکوک، تایلند

تنها ساختمان‌های قدیمی نیستند که به دست فراموش سپرده می‌شدند، بلکه این این برج بزرگ که ساخت آن در سال ۱۹۹۷ آغاز شده بود و قرار بود یک هتل ۴۷ طبقه لاکچری باشد، به خاطر بحران اقتصادی که آسیا در آن زمان دچارش شده بود، نیمه کاره باقی ماند. با این که ورود به این مکان ممنوع است، اما خیلی از مسافرانی که به تور تایلند می‌روند، با رد شدن از حصار وارد بنا شده و در این ساختمان متروکه به عکاسی می‌پردازند و تصاویری خاص ثبت می‌کنند.

 

سفر به شهرهای برتر آسیایی

۱۲- تا کئو (Ta Keo) |  آنگکور، کامبوج

تا کئو به سبک چند بنای معروف کامبوج در حال ساخت بود. دستور ساخت تا کئو توسط یک فرمانروای جوان به نام جایاوارمان پنجم داده شده بود اما با مرگ زودهنگام او، این پروژه نیز ناکام ماند. حالا دیگر نه خبری از نماد طلایی تا کئو هست و نه کسی از این بنا حرف می‌زند و توریست‌ها نیز در سفر به کامبوج به دیدن آنگکور وات می‌روند.

۱۳- بارا کامان (Bara Kaman) | بیجاپور، هند

یکی دیگر ازدیدنی‌های معروف هند که نیمه کاره باقی ماند، بارا کامان است. مقبره مهد علی عدل شاه که قصد داشت با ساخت چنین بنایی برای زمان مرگ خود، شکوه پدرش را برای خود بازسازی کند. بنایی که ۱۲ قوس بزرگ و مساحتی عظیم داشت. البته گفته می‌شود، ساخت همین بنا او را به کشتن داد و می‌گویند، پدرش که پادشاهی را به او واگذار کرده بود، نهایتا وی را به قتل رساند. در نهایت ساخت این این بنا نیز به خاطر مرگ سلطان، متوقف شد اما مکان به جا مانده، با فضای سورئال و زیبایی که دارد، جایی عالی برای عکاسی در هند به حساب می‌آید.

۱۴- باسیلیکا سن پترونیو (Basilica of San Petronio)  |  بولونیا، ایتالیا

این باسیلیکا از نظر اندازه یا سبک، در حد خیلی از ابنیه معروف این چنینی نیست اما چیزی که باعث شده چشم‌ها را به سمت خود جلب کند، نمای نیمه کاره‌ی این بناست. نمایی که تا بخش‌های ابتدایی با ظرافت و چیره دستی درست شده بود اما در نهایت نیمه کاره رها و باقی نما به حال خود رها گشت. کلیات بنا در نهایت با اندازه کوچک‌تری از آن چه از اول قرار بود ساخته شده بود و همان هم به صورت کامل، انجام نشد.

 

صومعه‌هایی در عجیب‌ترین نقاط روی

۱۵- هتل پیونگ‌یانگ (Pyongyang)، پیونگ‌یانگ ، کره شمالی

حتی تصور وجود چنین هتل بزرگی که از دور دست‌ها در پایتخت نیز به چشم می‌خورد نیز سخت است. بنایی که قرار بود هتل لوکس و زیبا با این نمای شگفت انگیز بوده و شامل واحدهای اداری نیز باشد اما در نهایت به خاطر مشکلات اقتصادی کره شمالی، ساخت آن متوقف شد. تنها کاری که نهایتا از دست مسئولان شهر بر آمد این بود که یک LED بزرگ بر رویش نصب شد تا از یک هتل عظیم به یک نمایشگر نزول پیدا کند!

۱۳ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران