زیباترین و هنرمندانه‌ترین سقف‌هایی که در تمام جهان مشاهده می‌کنید

اطلاعات مفید
زیباترین و هنرمندانه‌ترین سقف‌هایی که در تمام جهان مشاهده می‌کنید

به هر جایی که در دنیا بروید، باید چشمانتان را بچرخانید تا زیبایی‌های آن مکان‌ها را در گوشه و کنار شهرهای مختلف پیدا کنید. وقتی به مساجد و کلیساها می‌روید، زیبایی‌های مخفی زیادی وجود دارد که می‌توانید آن را مشاهده کنید، اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های اماکن مذهبی، سقف‌هایی هستند که به شکل‌های مختلف، هنرمندانه خلق شده‌اند تا بتوانند شکوه و جلالی خاص به این اماکن عرفانی ببخشند. از نقاشی‌های زیبا در کلیساهای ونیز گرفته تا سقف‌های کاشی‌کاری فوق‌العاده در شیراز خودمان، زیبایی‌های بسیاری هستند که می‌توانید بر روی سقف‌ها مشاهده کنید و ما قصد داریم در این پست، بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

 

مسجد نصیرالماک، شیراز، ایران

از هر نظر که به این مسجد نگاه کنید، با یکی از جذاب‌ترین بناهای جهان در شیراز مواجهید. کاشی‌کاری بی‌بدیل با رنگ‌بندی شگفت‌انگیز سقف مسجد نصیرالمالک، باعث شده این بنا در صدر لیست ما قرار بگیرد. این رنگ‌بندی خاص با پنجره‌های مشجر رنگی که باعث می‌شود آفتاب در رنگ‌های زیبا بر روی آن بتابد، باعث می‌شود که با یکی از جذاب‌ترین سقف‌های جهان مواجه باشید.

 

 

مسجد نصیرالماک

 

 

کلیسای سیستین، واتیکان

سقف کلیسای سیستین، در میان چیزهایی که در واتیکان می‌بینید، نمایی بی‌نهایت هنرمندانه و منحصر به فرد دارد. جایی که شخص میکلانژ آن را در دهه ۱۵ میلادی نقاشی کشید، طرحی با جزییات شگفت‌انگیز، زیبایی خیره کننده و داستانی که در قالب نقش و رنگ روایت می‌شود. تمامی قصه‌های این نقاشی، روایاتی از انجیل هستند که میکلانژ آن را به تصویر کشیده است.

 

 

کلیسای سیستین

 

 

مسجد سلطان احمد، استانبول، ترکیه

امکان ندارد مسافر تور استانبول باشید واز این مکان دیدنی بازدید نکنید.این مسجد را با نام مسجد آبی نیز می‌شناسند و این شهرت به واسطه رنگ قالب آبی در نقش و نگارهای کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای مسجد سلطان احمد است. این مسجد تاریخی در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده و درست در کنار مسجد بسیار معروف ایاصوفیه است. در سقف این بنا، بیش از ۲۰ هزار کاشی به هنرمندانه‌ترین شیوه‌ی ممکن در کنار هم قرار گرفته‌اند تا یکی از منحصربه فردترین سقف‌ها در میان ابنیه مختلف جهان را بسازند. این مسجد هم به خاطر داشتن پنجره‌های رنگی، با انوار آفتاب که از میان شیشه‌هایش می‌گذرد، نمایی زیباتر را برای بازدیدکنندگان از آن می‌سازد.

 

مسجد رستم پاشا، گنجینه‌ای پنهان در استانبول

 

 

مسجد سلطان احمد

 

 

کاستلو دی سامزانو، فلورانس، ایتالیا

قلعه سامزانو، یکی از رنگارنگ‌ترین سازه‌های قدیمی در دنیاست. جایی در فلورانس که با آن ورودی زیبایش شامل ۳۶۵ اتاق برای هر کدام از روزهای سال است. هر کدام از این اتاق‌ها شکل و شمایلی متفاوت دارد که باعث شده این قلعه کاملا متمایز با هر جای دیگر در دنیا باشد. بعد از جنگ جهانی دوم، این سازه که به دست یک معمار ایتالیایی ساخته شده بود، به عنوان یک هتل لاکچری به کار گرفته می‌شد و به تازگی به یک کمپانی اماراتی با مبلغ ۱۸ میلیون دلار فروخته شد. اما چیزی که باعث شده این مکان در لیست ما قرار بگیرد، سصف بی‌نهایت زیبای آن است که جدا از رنگ‌آمیز رنگین‌کمانی، شمایلی متفاوت از بناهای دیگر دارد و آن را به شکلی زیبا از هر جای دیگری متمایز می‌کند.

 

 

کاستلو دی سامزانو

 

 

کلیسای ناجی در خون، سنت پترزبورگ، روسیه

این کلیسا با آن نمای رنگارنگش در بیرون، یکی از زیباترین کلیساهای روسیه به شمار می‌آید که سالانه تعداد بسیار زیبادی گردشگر تور روسیه  از آن دیدن می‌کنند. کلیسایی که از جمله بناهای مهم جهان به حساب آمده و فضای آن شامل ۸۰ هزار فوت مربع است که تماما با موزاییک‌های رنگارنگ به طرح و نقش قدیسان و داستان‌هایی از روایات انجیل می‌شود. این موزاییک‌کاری‌ها و نقاشی‌ها بر روی سقف‌ها و گنبدهای این کلیسا به شیوه‌ای نقش بسته که در بار اول وقتی از آن بازدید می‌کنند، برای دقایقی شما را در جای خود میخکوب می‌کند.تلفیقی از هنرهای نقاشی، معماری و موزاییک‌کاری که در نهایت نتیجه‌ای شگرف داشته است.

 

گشت و گذاری هنرمندانه در سنت‌پترزبورگ شهر موزه‌ها و گالری‌ها و کافه‌ها

 

 

کلیسای ناجی در خون

 

 

معبد بهشت، پکن، چین

این معبد باشکوه از این بابت ساخته شده بود که امپراطور سالانه برای دعا جهت برداشت مطلوب محصولات به آن مراجعه کند. به همین خاطر سعی شده بود تا زیباترین معبد پکن محسوب شود و در داخل، با داستان‌های جذابی که به صورت نقاشی روایت می‌شود و سقف‌هایی که با المان‌های چینی به زیباترین شکل ممکن کار شده‌‌اند باعث شده تا ششمین و آخرین گزینه لیست ما به این معبد چینی برسد. البته جزییات معنایی این طرح‌ها بسیار جذاب است و هر کدام از رنگ‌های به کار رفته شده نشان‌گر موادی خاص در طبیعت است که گفتن از آن‌ها در حوصله این مطلب نمی‌گنجد.

 

 

معبد بهشت

 

۰۸ دی ۱۳۹۷ (به‌روز رسانی شده در: 26 خرداد 1400)

نظرات کاربران