زیباترین شهرهای متروکه جهان

اطلاعات مفید
زیباترین شهرهای متروکه جهان

از انفجار اتمی تا جنگ، از سقوط امپراطوری‌ها تا تغییرات اقلیمی، دلایل زیادی وجود دارند که شهرهای باستانی و تازه ساخته شده، متروکه شده و رها شوند. اما در دل این خرابی‌ها، شهرهای خالی از سکنه‌ای به جا مانده که زیبایی‌های خاص خود را دارند. در نوشته‌ای که امروز در مقتدرسیر تابان برایتان تدارک دیده‌ایم، به معرفی زیباترین شهرهای متروکه جهان پرداخته‌ایم، شهرهایی که می‌توانید از بعضی از آن‌ها در طول سفرهایتان دیدن کنید.

 

زیباترین شهرهای متروکه جهان

مقاصد مختلفی در اطراف جهان هستند که در دل خود، این شهرهای متروکه و جذاب را نگه داشته‌اند. حتی در تور ترکیه و تور اندونزی که از جمله مقاصد بسیار محبوب در میان گردشگران ایرانی هستند هم نمونه‌هایی از چنین شهرهایی وجود دارد که در نوشته زیر آن‌ها را نیز به شما معرفی کرده‌ایم:

جزیره هاشیما، ژاپن

این جزیره ۶.۵  هکتاری فاصله‌ی کمی از ساحل ناگاساکی دارد و زمانی جمعیتی از کارگران و خانواده‌هایشان در آن‌جا زندگی می‌کردند. در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۸۸۷ تا ۱۹۷۴ این مکان معدن استخراج ذغال سنگ بود تا این که سوخت‌های جایگزین، باعث پایان کار معدن شد و مردم شهر نیز از آن جا کوچ کردند و در نهایت، جزیره خالی از سکنه شد. حالا ساختمان‌های خزه بسته و نمای آخرالزمانی جزیره هاشیما (Hashima) که از ساحل ناگاساکی هم پیداست، چیزی‌ست که از این مکان باقی مانده است. جالب این که جزیره هاشیما، جزو میراث تاریخی یونسکو نیز به حساب می‌آید.

عکس: wanderlust.co.uk

 

اورادور-سور-گلان، فرانسه

اورادور-سور-گلان (Oradour-sur-Glane) از معروف‌ترین شهرهای متروکه جهان‌ به شمار می‌رود که بسیاری از هنرمندان برای ثبت عکس‌هایی خاص به این محل می‌روند. داستان این شهر در سال ۱۹۴۴ به پایان رسید، وقتی که سربازان آلمانی به آن‌جا رسیدند، بخش زیادی از مردمش را کشتند و زیرساخت‌های آن را نابود کردند. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، ژنرال دو گل پیشنهاد کرد که این شهر به همان شکل به عنوان نمادی از اتفاقات جنگ جهانی باقی بماند.

 

بهترین مقاصد گردشگری برای کریسمس و سال نو 2024

عکس: quiltripping.com

 

کراکو، ایتالیا

کراکو (Craco)  شهری قرون وسطایی است که صدها سال مردم در خانه‌های غار مانند آن زندگی می‌کردند. این شهر در نقاط جنوبی استان باسیلیکاتا قرار گرفته و در سال‌های ۱۹۶۰۰ به خاطر جمعیت بالای این محل و رشد و تغییراتی که در زندگی مردم به وجود آمده بود، به مرور خالی از سکنه شد و مردم در دشت‌های اطراف شروع به ساخت خانه و مزرعه کردند. در حال حاضر، تورهای گردشگری زیادی به این محل برده شده تا شما را با زندگی مردم آن زمان آشنا کنند.

عکس: wanderlust.co.uk

 

کولمانسکوپ ، نامیبیا

تا اوایل قرن بیستم میلادی، این شهر دور افتاده در نزدیکی "ساحل اسکلت" شهری شلوغ و بسیار محبوب بود که طی تنها چند سال، به خاطر کشف مقدار زیادی الماس، به سرعت به یک شهر متمول بدل شد. تنها چند دهه بعد که منابع شهر به اتمام رسید، به همان سرعت که کولمانسکوپ (Kolmanskop) به شهری معروف تبدیل شده بود، به همان سرعت نیز به لیست شهرهای متروکه جهان اضافه شد و حالا شن‌های ساحل به خانه‌های آن نفوذ کرده و تنها منظره‌ای از ماسه و خانه‌های نیمه ویران از آن‌جا باقی مانده است.

 

ویزای فرودگاهی چیست؟

عکس: muchbetteradventures.com

 

اسپینالونگا، یونان

زندانی کردن بیماران جزامی در یک جزیره‌ی کوچک در دل آب، هیچ وقت ایده‌ی خوبی نبود، اما این کار در چندین کشور انجام شد و یونان نیز جزیره اسپینالونگا (Spinalonga) را برای این منظور انتخاب نمود. حالا دیگر نه تنها هیچ بیماری در این جزیره زندگی نمی‌کند، بلکه کل آن‌جا به شهر ارواح بدل شده و تنها خانه‌ها، کافه‌ها، سواحل و قبرستانی بزرگ باقی مانده که گاهی مسافران ماجراجو، گاهی به آن‌جا می‌روند تا در این شهر متروکه گشتی بزنند.

عکس: stalis.club

 

برج الباباس، ترکیه

یکی از باورنکردنی‌ترین شهرهای متروکه جهان در ترکیه قرار گرفته است. وقتی برای اولین بار از دور برج الباباس (Burj al Babas) را می‌بینید، تعداد زیادی قلعه‌ها و برج‌ها به شکل ساختمان‌هایی که از دل پارک‌های دیزنی بیرون آمده‌اند را مشاهده خواهید کرد اما وقتی وارد این شهر می‌شوید، هیچ سکنه‌ای را نخواهید دید! این مجموعه، در واقع یک پروژه ساختمان سازی لاکچری بود که بعدها به خاطر تاثیر بدی که در محیط زیست اطراف داشت به طور کامل ادامه‌ی ساخت آن تعطیل به به این صورت در آمد.

عکس: mvcmagazine.com

 

دهکده ویلا اپکوئن، آرژانتین

این دهکده توریستی، یک شب در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی، کاملا به وسیله‌ی سیل زیر آب رفت تا این که در اوایل سال ۲۰۰۹ میلادی، آرام آرام بقایای شهر از زیر آب بیرون آمد. ویلا اپکوئن (Villa Epecuén) در ۵۴۰ کیلومتری بوینس آیرس قرار گرفته و درخت‌های خشک شده، ساختمان‌های نیمه ویران و خیابان‌های گلی این شهر که هنوز بخشی آن در دل آب قرار گرفته‌اند، یکی از خاص‌ترین مناظر را در میان شهرهای متروکه جهان می‌سازند.

 

با هتل‌های رباتی جهان آشنا شوید

عکس: theatlantic.com

 

پریپیات، اکراین

همه‌ی ما از فاجعه‌ی چرنبیل آگاهیم. اتفاقی که در نیروگاه اتمی در سال ۱۹۸۶ به وقوع پیوست و منطقه‌ای بزرگ را برای قرن‌ها، به جایی سمی برای زندگی تبدیل کرد. پریپیات (Pripyat) در اکراین، نمادی برای اتفاقاتی است که نیروگاه‌های اتمی و حتی تسلیهات اتمی، می‌توانند، مسببش باشند. البته اگر جنگ اکراین به اتمام رسید و دوست داشتید وارد این منطقه شوید، یک سری تورهای گردشگری با شرایط خاص برپا می‌شود که به وسیله‌ی آن‌ها امکان ورود به بعضی از مناطق تحت تاثیر چرنوبیل را خواهید داشت.

عکس: hauntedattractiononline.com

 

ماندو، هند

ماندو (Mandu) از آن شهرهایی در هند است که سرنوشتی عجیب داشته و بعد از کش و قوس‌های فراوان، بعد از این که به دست امپراطوری مغول که در آن زمان، دومین امپراطوری بزرگ دنیا محسوب می‌شد، افتاد، به سرعت رشد کرد و سازه‌های فوق‌العاده‌ای در آن ساخته شد اما بعدها این شهر تخلیه و رها شد. ماندو سده‌های زیادی است که متروکه مانده اما با این حال، هنوز شهری باشکوه است که اولین بنای مرمر در هند را میزبانی می‌کند و بسیاری از برج‌ها و کاخ‌های آن، سالم باقی مانده‌اند.

 

بزرگ‌ترین کشتی‌های کروز جهان

عکس: yehaindia.com

 

العلا، عربستان

العلا در قرن ۱۳ میلادی و در فاصله‌ی بیش از ۷۰۰ کیلومتری از شهر مکه ساخته شده بود. شهری که در دورانی، پایتخت باستانی لیهیانیت ها به شمار می‌آمد اما در دهه ۱۹۸۰ میلادی، با ساخت شهری جدید، مردم العلا به آن جا نقل مکان کردند و این شهر را در میان شن‌های صحرا رها کردند. حالا العلا از جمله شهرهای متروکه جهان به حساب می‌آید که دارای خانه‌های غاری و مناظر خاص و منحصر به فردی است که دیدنش را به هر مسافری توصیه می‌کنیم.

عکس: arabianbusiness.com

 

وارام پرسی، بریتانیا

انگلستان چندین شهر متروکه مربوط به قرون وسطا در خود دارد، اما وارام پرسی (Wharram Percy)  با اختلاف زیباترین آن‌هاست. این شهر متروکه در یورکشایر قرار گرفته و دارای دو قصر تاریخی باشکوه است که در یک فضای سبز و چشم‌اندازی جذاب قرار گرفته‌اند. مردم این شهر به مرور از وارام پرسی به مناطق دیگر کوچ کردند و شورع به دام پرورش کردند تا این که به مرور شهر خالی از سکنه شد و حالا وارام پرسی به یکی از شهرهای متروکه جهان بدل شده است.

 

۱۸ مجسمه عجیب در دنیا

عکس: greyarro.ws

 

گرجا آیام، اندونزی

آخرین جایی که در لیست امروز به آن اشاره خواهیم کرد، جایی در قلب جنگل‌های اندونزی در نزدیکی شهر ماگلانگ است. گرجا آیام (Gereja Ayam) یک کلیسای کوچک و متروکه است که تنها بخش باقی مانده از شهر کوچکی در دل این جنگل‌هاست. تصویر این کلیسا که به شکل مرغ درست شده و باقی مانده‌ی مسیرها و خانه‌های تاریخی در دل این جنگل، یکی از جاذبه‌های عجیب و باور نکردنی اندونزی را ساخته است.‌

عکس: mybestplace.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۷ آذر ۱۴۰۲

نظرات کاربران