زیباترین قلعه‌های جهان را بشناسید

اطلاعات مفید
زیباترین قلعه‌های جهان را بشناسید

قلعه‌های باستانی، عموما به فرمان پادشاهان و ملکه‌ها ساخته شده و نمادی از قدرت آن‌ها و مکانی برای حفظ قلمروشان بوده‌اند. اما برای ساخت این ابنیه بزرگ دفاعی، خیلی اوقات هنر طراحان نیز به کار گرفته می‌شود تا در نهایت سازه‌ای جذاب و منحصر به فرد به وجود بیاید. سازه‌ای که برای دهه‌ها خوش بدرخشد و برای سرزمین خود خدمت کند. در نوشته‌ای که امروز برایتان تدارک دیده‌ایم، می‌خواهیم به مرور بعضی از زیباترین قلعه‌های جهان پرداخته و از مشخصه‌هایشان برایتان بگوییم.

 

قلعه نویْ‌شُوانشتاین (Neuschwanstein)، آلمان

این قلعه استثنایی که بر بالای کوهی جنگلی و زیبا بنا شده، تصویری زیبا از استان باواریا را از آن بالا می‌بید و ظاهر جذاب و منحصر به فردش با این پس زمینه‌ی طبیعی شگفت انگیز باعث شده تا فکر کنید، قلعه نویْ‌شُوانشتاین‌ از دل قصه‌های پریان بیرون آورده شده و در این گوشه از آلمان کار گذاشته شده است. ساخت این قلعه در سال ۱۸۸۶ به پایان رسیده است. به خوبی می‌توان سبک رمانتیسیسم را در طراحی این بنا دید. قلعه‌ نویْ‌شُوانشتاین یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آلمان به حساب می‌آید و شما برای دیدن آن، باید در تورهای خاصی که برای بازدید از آن‌جا برگزار می‌شود، شرکت نمایید.

 

سفر به شهرهای برتر آسیایی

 

قلعه ایلین دونان (Eilean Donan)، اسکاتلند

این مکان در یک خشکی کوچک در جایی که سه دریاچه به هم می‌رسند قرار گرفته و یکی از قلعه‌های پر تعداد در اسکاتلند است که از دوران قرون وسطا به جا مانده و زیبایی طبیعی اطرافش، جلوه‌ای بی‌نهایت جذاب به آن داده است. البته بنایی که در حال حاضر می‌بینید، در قرن بیستم بازسازی شده است و بنای اصلی تا حد زیادی آسیب دیده بود. با این حال سعی شده تا در تمامی جزییات، بنای اصلی قلعه ایلین دونان، بازسازی شود.

قلعه پنا (Pena)، پرتغال

یکی از معدود قلعه‌های لیست ما که به رنگ‌های شاد و روشن مزین شده و با داشتن بخش‌های مختلف و طراحی منحصر به فرد خود، کاملا متمایز با دیگر قلعه‌هایی است که در کشورهای انگلستان یا دیگر سرزمین‌های اروپایی می‌بینیم. ساخت این بنای بزرگ و زیبا در سال ۱۸۵۴ به پایان رسید و در اطراف خود چند باغ زیبا و در پس زمینه نیز، منظره‌ی دشت‌های بزرگ، کوه سینترا و شهر را در پی شدارد. در داخل نیز معماری و دکور این بنا خیره کننده بوده و مجموعه‌ی آن، قلعه پنا را به یکی از زیباترین قلعه‌های جهان بدل می‌کند.

قلعه بِرَن (Bran)، رمانی

این بنا را همه با نام "قلعه دراکولا" می‌شناسند. این بنای سنگی زیبا در دل جنگل‌های ترانسیلوانیا پنهان شده و بر خلاف داستان‌های مختلفی که درباره‌ی آن گفته می‌شود، کم‌ترین ارتباط را با ولاد سوم یا همان ولاد میخ‌کِشنده داشته که بعدها لقب دیگری هم به او دادند: ولاد دراکولا! کسی که الهام بخش برام استوکر -نویسنده معروف- برای نوشتن رمان دراکولا بود. البته همین داستان‌ها و زیبایی خیره کننده است که باعث شده قلعه برن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری رمانی باشد و خیلی‌ها تنها به خاطر دیدن آن‌جا، به این مکان می‌آیند. البته قلعه برن در داخل نیز فوق‌العاده دیدنی بوده و دارای اتاق‌های مختلف است و در بخش‌هایی از آن، مبلمان و آثار هنری متعلق به ملکه ماری به نمایش گذاشته شده.

 

پربازدیدترین شهرهای اروپا را بشناسید

قلعه آلکازار سگوویا (Alcazar of Segovia)، اسپانیا

این بنای سنگی بزرگ و زیبا را به اختصار، قلعه سگوویا نیز می‌خوانند که در شهری به همین نام در اسپانیا واقع شده است. طراحی خاص این قلعه بزرگ آن هم بر روی صخره‌ی بلند که دورش را جنگلی زیبا در بر گرفته، برج‌های نازک که انگار از دل صخره بیرون کشیده شده‌اند و رنگ‌بندی خاص آن، قلعه سگوویا را به یکی از استثنایی‌ترین قلعه‌های جهان بدل کرده است. از این بنا که درست در مرکز اسپانیا قرار گرفته، به خوبی نگهداری شده و به همین آن را کاملا سالم و سرپا مشاهده خواهید کرد که در خود یک موزه‌ی معروف دارد و هر روزه تعداد زیادی از گردشگران را میزبانی می‌کند.

قلعه ماتسوموتو (Matsumoto)، ژاپن

تاریخ ساخت این قلعه به سال ۱۵۰۴ میلادی بر می‌گردد و آن را در شهری به همین نام ساخته‌اند. جایی که قوم اوگاساوارا برای دفاع در مقابل حمله‌ی دیگر اق.وام، چنین قلعه‌ای را ساختند اما چند سال بعد، جنگ سالاری معروف به نام تاکدا شینگن با لشگر خود آن را فتح کرد. این قلعهدر عین زیبایی و طراحی متفاوتی که نسبت به دیگر گزینه‌های لیست ما دارد، تاریخ خونینی را سپری کرده و چندین و چند بار دست به دست شده است.

 

بزرگترین آکواریوم‌های جهان را بشناسیم

قلعه قرمز (Red Fort)، هند

بازدید از قلعه قرمز، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های گردشگری است که در طول تور دهلی می‌توانید به انجام برسانید. به طور کلی در سفر به هند، قلعه‌های زیادی هستند که می‌توانید به بازدید از آن‌ها پرداخته و سیر تاریخی این کشور را مرور کنید. قلعه قرمز نه تنها زیباترین قلعه در تمام هند است، بلکه یکی از زیباترین قلعه‌های جهان نیز به حساب آمده و ترکیبی از معماری مغول، ایرانی و هندو بوده و می‌توان المان‌هایی از تمامی این فرهنگ‌ها را در آن‌جا مشاهده کرد.

قلعه شاتو دو چمبورد (Château de Chambord)، فرانسه

یکی از مهم‌ترین و زیباترین قلعه‌های فرانسه، قلعه و کاخ سلطنتی شاتو دو چمبورد است که بنایی بسیار بزرگ به سبک رنسانس فرانسوی بوده که زیبایی آن، سالانه‌ها صدها هزار نفر را به آن‌جا می‌کشاند. این بنای بسیار بزرگ دارای ۴۰۰ اتاق، ۲۸۰ شومینه، ۸۰ راه پله و بسیاری بخش‌های دیگر است که به هیچ وجه در یک بار بازدید از آن‌جا، نمی‌توانید همه‌ی محیطش را ببینید. ساخت این بنا به اوایل قرن ۱۶ میلادی بر می‌گردد و آن را در دره‌ای زیبا به نام لویر ساخته‌اند.

قلعه فردریکسبورگ (Frederiksborg)، دانمارک

این قلعه بر روی سه جزیره‌ی بسیار کوچک در دریاچه "قلعه" ساخته شده است. این بنای شگفت‌انگیز به عنوان نمادی از قدرت پادشاه کریستین چهارم، فرانروای دانمارک و نروژ ساخته شده بود و برای سال‌ها به عنوان اقامتگاه پادشاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت تا این که در سال ۱۸۵۹ دچار یک آتش سوزی بزرگ شد. بعدها این بنای بزرگ بازسازی شد و از سال ۱۸۷۸ به عنوان موزه ملی تاریخ به فعالیت پرداخت. جدا از طراحی خاص و زیبای قلعه  فردریکسبورگ، باغ زیبا و هزارتوی گیاهی آن نیز، یکی از جاذبه‌های مهم این بنا به حساب می‌آید.

 

میراث جهانی یونسکو در جنوب شرقی آسیا

قلعه دی مونته (Castel del Monte)، ایتالیا

از نظر ظاهری، این بنای سنگی زیبا با دیگر قلعه‌هایی که در لیست داشتیم، تفاوت زیادی دارد. اما رازهای زیادی هم درباره چراییِ ساخت آن‌جا وجود داشته که همیشه درباره‌اش صحبت می‌شود. امپراطوری مقدس فردریک دوم دستور ساخت این قلعه را در سال ۱۲۴۰ در این منطقه داده بود اما درست بعد از پایان یافتن بنا، آن را رها کرده و قلعه را متروکه کردند و سوالات بی‌جوابی از آن زمان برجا گذاشتند. قلعه دی مونته یکی از شاهکارهای معماری قرون وسطایی به حساب می‌آید که در چند لایه ساخته شده و دارای برج‌هایی در گوشه‌هایش است. نمادهای خاص مذهبی در اشکالی کلی بنا وجود دارد که مطمئنا به صورت عمدی در ساختار آن گنجانده شده است.

قلعه وینزدور (Windsor)، انگلستان

قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه مسکونی در کل جهان که بیش از ۹۰۰ سال است که به عنوان اقامتگاه پادشاهی در این گوشه از انگلستان به فعالیت مشغول است. ساخت این بنا در زمان ویلیام فاتح آغاز شد و شامل اقامتگاه، قلعه و چندین باغ بزرگ می‌شد. البته در این چند صد سال، قلعه مذکور چند باری بازسازی شده است و هر از چند گاهی بخش‌هایی به آن‌جا اضافه می‌شد. مثل کلیسای کوچکی که در سال ۱۹۹۲ ملکه ویکتوریا به وینزدور اضافه کرده بود. همچنین بخش‌هایی از قلعه نیز در سال‌های مختلف آسیب دیدن که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، آتش سوزی بزرگی بود که چندین اتاق قلعه را نابود کرده بود.

 

زیباترین کشورها طبق گزارش سازمان جهانی اقتصاد

قلعه ادینبورگ (Edinburgh)، اسکاتلند

این قلعه سنگی بزرگ بر بالای صخره‌ای بزرگ بنا شده و با جنگلی که آن را احاطه کرده است، هر فصلی از سال، زیبایی منحصر به فردی را در این قسمت از اسکاتلند به نمایش می‌گذارد. باستان شناسان اعتقاد دارند که این قلعه به دوره‌ی آهن بر می‌گردد و اما پیشینه‌ی پادشاهی که برای این بنا وجود دارد تنها به قرن ۱۲ میلادی و دوران پادشاه دیوید اول بوده که کلیسای سنت مارگارت را به پاس احترام به مادرش در همان حوالی ساخته‌اند. قلعه ادینبورگ از آن جاهای خاصی است که نه تنها خود بنا، بلکه داخلش و فضای طبیعی اطراف آن نیز همگی زیبا و خاص بوده و حس و حال قدم زدن در هزار سال پیش را برایتان به همراه خواهد داشت.

قلعه شورین (Schwerin)، آلمان

آخرین قلعه‌ای که در لیست امروزمان به شما معرفی می‌کنیم، یک قلعه اروپایی دیگر در آلمان است. این قلعه در شهری به همین نام ساخته شده، تاریخی عجیب دارد. اولین بخش‌های این بنا در سال ۹۴۲ ساخته شده اما به مرور بخش‌هایی به آن اضافه شد تا در نهایت بنای اصلی و چیزی که حالا می‌بینید در سال ۱۸۴۷ به اتمام رسید، زمانی که گرند دوک فردریگ فرانز دوم دستور نوسازی آن را داد. این بنای فوق‌العاده زیبا با تندیس‌های باشکوهی که در اطرافش کار گذاری شده، دارای ۶۵۳ اتاق مختلف است و در داخل با دکور مرمری، درهای آهنی و گالری‌های هنری، از جمله مهم‌ترین جاهایی است که در تورهای اروپایی باید به دیدنش بروید. این قلعه همچنین دارای رنگ بندی خاصی است که در نوسازی بنا، تجدید شده و تصویری جذاب به آن‌جا بخشیده.

 

پیاده‌روی در قاره‌های مختلف دنیا

۱۱ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران