شش نکته‌ای که کویرنوردی را برای شما آسان و دلچسب می‌کند

سرگرمی و تفریح‌ها
شش نکته‌ای که کویرنوردی را برای شما آسان و دلچسب می‌کند

کویر نقطه‌ای روی زمین است که در روز می‌توانید بی‌هیچ حصار و محافظی خورشید را گرم‌تر و نزدیک‌تر از آنچه همیشه بوده است ببینید و احساس کنید و در شب ستارگان و ماه را پر نورتر و زیباتر. کویر نقطه‌ای روی زمین است که نگاهتان را به آسمان، سقفی که همیشه زیرش زندگی کرده‌اید تغییر می‌دهد و تجربه‌ای متفاوت از بودن و زندگی کردن را برای همیشه در خاطرتان ثبت می‌کند. شما خیلی ساده با تور دبی می‌توانید این تجربه را در طلایی‌ترین کویر دنیا داشته باشید، هرچند داشتن این تجربه‌ی متفاوت اما نیازمند راهکارهایی‌ست. چرا که همیشه با خطرهایی مواجه بوده است. در این مقاله‌ی کوتاه همراه ما باشید تا با بازگویی برخی نکات ویژه، راهکارهای کویرنوردی و داشتن تجربه‌ای متفاوت از زندگی را با هم مرور کنیم.

 

 

اسمان کویر

 

 

کویر نیازمند راهنمای ویژه است
کویرنوردی نیازمند همراهی با کسی است که کویر و مسائلش را خوب می‌شناسد. چرا که گشتن در کویر مقارن است با پیش‌آمدهای گوناگون و ناشناخته. پیش‌آمدهایی که اگر آشنا به برطرف کردنشان نباشید گاه جان شما را به خطر می‌اندازند. کویر نیازمند راهنمایی‌ست که به موقعیت جغرافیایی منطقه، مسیرها، پستی و بلندی‌ها و نیز موقعیت ستاره‌ها و جهت‌یابی از روی آنها مسلط باشد تا شما در کنارش احساس امنیت و آرامش داشته باشید و تا حد امکان با ناشناخته‌ها مواجه نشوید.

 

 

راهنمای کویر نوردی

 

 

کویر نیازمند لباس‌های ویژه است
با هر لباسی که زندگی روزانه‌تان را انجام می‌دهید نمی‌توانید به ملاقات کویر بروید. کویر نیازمند لباس‌های ویژه‌ایست. لباس‌هایی که شما را در مقابل گرما و سرما و باد و طوفان و حشرات و خزندگان حفظ می‌کنند. در کویر شما باید لباسی بپوشید که بدن‌تان را در برابر آفتاب و حشرات حفظ کند و تا حد امکان میزان تعریق بدن‌تان را در حالت طبیعی قرار دهد. برای این منظور پیشنهاد می‌شود در کویر لباس‌های روشن که از الیاف طبیعی مانند پنبه درست شده‌اند بپوشید.

 

 

لباس کویرنوردی

 

 

در کویر شما نیاز به شلواری دارید که گشاد باشد، در قسمت زانوها و نشیمنگاه ضخامت بیشتری داشته باشد و نیز بند بالای مچ پا داشته باشد. چنین شلواری راه رفتن، نشستن و برخاستن را برای شما مشکل نمی‌کند و از تعریق غیر طبیعی پاهایتان نیز جلوگیری می‌کند. از طرفی بستن بند بالای مچ پا سبب می‌شود شن‌ها و نمک‌های کویر راهی برای برخورد با پوست‌تان نداشته باشند که بخواند در طول کویرنوردی شما را اذیت کنند.

 

 

لباس مخصوص کویر

 

 

کویر نیازمند کفش‌های ویژه است
هرگز در کویر با پای برهنه یا صندل راه نروید. چرا که شن‌ها پاهای شما را آزار خواهند داد و دچار سوختگی فرسایشی خواهند کرد. از طرفی این وضعیت باعث آفتاب‌سوختگی نوک انگشتان‌تان می‌شود که این حالت با درد شدید همراه است و راه رفتن شما را با مشکل رو به رو می‌کند. بهترین کفش برای کویرنوردی پوتین‌  می‌باشد. چرا که کاملا پاهای شما را می‌پوشاند و آنها را از آفتاب و احیانا نیش خزندگان حفظ می‌کند و هنگام راه رفتن با حمایتی که از زانوها به عمل می‌آورند قدم‌هایتان را استوارتر می‌کنند. از طرفی پوتین‌ها به خاطر ساق‌های بلندی که دارند، از مچ‌ پای شما به هنگام راه رفتن محافظت می‌کنند.

 

 

کفش مخصوص کویر نوردی

 

 

کویر نیازمند توجه ویژه شما به پوست‌تان است
در کویر شما باید به صورت ویژه از پوست‌تان در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کنید. اشعه‌های خورشید به صورت تابش مستقیم و بازتابش از شن‌های زیر پاهایتان شما را مورد حمله قرار می‌دهند. پس حتما باید در کویر از کلاه آفتاب‌گیر، کرم ضد آفتاب، و نیز عینک آفتابی استفاده نمایید. 

 

مراقبت از پوست در کویر

 

 

کویر نیازمند تجهیزات ویژه است
برای کویرنوردی حتما سعی کنید از ماشین‌های دو دیفرانسیل استفاده نمایید و نیز حداقل با یک گروه و دو ماشین به کویر بروید. چرا که در صورت بروز حادثه‌ای پیش‌بینی نشده برای یکی از ماشین‎‌ها بتوانید از ماشین دیگر استفاده نمایید. آب، بنزین و غذا و لوازم بهداشتی نه به مقدار کافی بلکه بیشتر از مقدار نیازتان بردارید. شما دارید به جایی می‌روید که به دور از همه‌ی امکانات قرار می‌گیرید، بنابراین احتیاط کنید و از هرچیزی که لازم دارید بیشتر با خودتان ببرید.

 

 

تجهیزات کویرنوردی

 

 

اگر قصد شب مانی در کویر دارید حتما لباس گرم با خودتان ببرید. چرا که هوای شب‌های کویر با روزهایش متفاوت و معمولا سرد می‌شود.

 

کویر نیازمند کمپ ویژه است
اگر قصد کردید شبی یا شب‌هایی را در کویر بمانید حتما سعی کنید در محل‌هایی که کمپ‌های محافظت شده تعبیه شده است بمانید و در غیر این صورت سعی کنید چادرتان را روی سطحی صاف و نسبتا مقاوم بر پا کنید. رمل‌ها ناامن‌ترین مکان برای کمپ زدن می‌باشند، زیرا که طوفان‌های کویری از پیش خبر نمی‌کنند و در صورت بروز زیر چادرتان را از شن‌ها خالی می‌کنند و اتفاقی خطرناک برایتان رقم می‌زنند.

 

 

کمپ کویر نوردی

 

۲۶ مهر ۱۳۹۶

نظرات کاربران