برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید

اخبار
برج ساتورن یونیک، مشهور به برج ارواح، ساختمان عظیم ۴۷ طبقه‌ی ناتمامی است که در شهر بانکوک تایلند قرار دارد. این ساختمان که قرار بوده تبدیل به آپارتمان شود به علت بحران اقتصادی در آسیا و کمبود بودجه ناتمام باقی ماند و حالا شایعات زیادی حول آن وجود دارد. با کجارو همراه باشید تا درباره‌ی این برج بیشتر بدانیم.

برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید


در بانکوک تایلند، ساختمان آپارتمان عظیم و لوکسی قرار دارد که یادبودی است از توسعه‌ی سریع شهر در اواخر دهه‌ی ۸۰ و اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی. این ساختمان کاملا متروکه به نام برج ساتورن یونیک (Sathorn Unique) یکی از قربانیان بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷ است و به همین علت ناتمام باقی ماند و تبدیل به یکی از برج‌های ارواح بانکوک شد.
در اینجا به گذشته‌ی پرفراز و نشیب و آینده‌ی نامشخص این ساختمان نگاهی می‌اندازیم. برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید
پروژه‌ی ساختمان ساتورن یونیک در سال ۱۹۹۰ در بانکوک، تایلند آغاز شد و توسط رنگسان تورسوان (Rangsan Torsuwan)، معمار برجسته و تاجر املاک و مستغلات طراحی و ساخته شد. تورسوان خواهر دوقلوی ساتورن یونیک یعنی برج استیت (State Tower) را نیز ساخته است.
برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید

قرار بود ساختمان، یک برج آپارتمانی لوکس ۴۷ طبقه با ۶۰۰ واحد باشد و انتظار می‌رفت به یک متاع پرطرفدار در بازار املاک و مستغلات تبدیل شود، چرا که در مرز منطقه‌ی تجاری قدیمی بانکوک و نزدیک به منطقه‌ی تجاری بین‌المللی جدید شهر واقع شده بود.
برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید

طراحی ساتورن یونیک نمایانگر کاربرد آزادانه‌ی عناصر معماری نویونانی، به خصوص در ستون‌ها و بالکن‌هایش است. سبک رنگسان این‌گونه توصیف شده است:

برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید

«پست‌مدرنیسم شاد، معماری ساختگی که در آن سبک‌ها و دوره‌ها، بدون نشانه‌ای از محدودیت با هم ترکیب شده‌اند.» شایعه‌ی نقشه‌ی قتل ساختمان ساتورن یونیک

برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید

در سال ۱۹۹۳، رنگسان به اتهام توطئه‌ی قتل رئیس دیوان عالی کشور، پرامان چانسو، بازداشت شد. او در ابتدا مقصر شناخته، اما در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد.

برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید

مشکلات قانونی رنگسان به شدت، توانایی وی در حمایت مالی مطمئن از پروژه‌هایش را مختل کرد و منجر به عقب افتادن چندباره‌ی ساخت و ساز ساتورن یونیک به علت کمبود بودجه شد.
برج عجیب ارواح بانکوک را بشناسید


زمانی که بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷ به وقوع پیوست، بازار املاک و مستغلات بانکوک سقوط کرد و شرکت‌های مالی سرمایه‌گذار در این پروژه ورشکست شدند و در نتیجه توافق‌هایشان فسخ شد. ساخت و ساز پروژه‌ها در شهر که شامل ساتورن یونیک هم بود، متوقف شد.



با اینکه سایر پروژه‌های ساختمانی در بانکوک با بهبود اقتصاد در نهایت تکمیل شدند، اما ساتورن یونیک جز معدود برج‌های ارواح ناتمام بانکوک باقی ماند، چرا که بیش از حد گران، بزرگ و فاقد احتمال بازگشت سرمایه در نظر گرفته شد.



با رها شدن ساختمان، حالا ساتورن یونیک به‌عنوان یک مقصد اکتشاف شهری شناخته می‌شود و مورد توجه بازدیدکنندگان بین‌المللی نیز قرار گرفته است. البته به طور رسمی، ساختمان به روی عموم مردم باز نیست، اما طبق گزارش‌ها با پرداخت رشوه به نگهبان‌ها امکان ورود به آن وجود دارد.




در بسیاری از بخش‌های ساختمان، شاهد رشد بی‌رویه‌ی درختان و گیاهان هستیم و تعدادی از حیوانات نیز در بخش‌های پایینی ساختمان اقامت دارند.




ساختار مرکزی این ساختمان تا حد زیادی تکمیل شده و تمامیت ساختاری آن امن اعلام شده است، اما اغلب بخش‌های فضای داخلی و همچنین طبقات فوقانی آن ناتمام و در معرض خطر هستند. در دسامبر سال ۲۰۱۴، جسد مردی سوئدی که در طبقه‌ی ۴۳ ساختمان به دار آویخته شده بود، پیدا شد. با اینکه علت مرگ وی خودکشی تشخیص داده شد، اما این قضیه سؤالاتی را درباره‌ی ایمنی و امنیت ساختمان برانگیخت.


خرافات

خرافات بسیاری درباره‌ی این ساختمان وجود دارد، برخی معتقدند به علت اینکه ساختمان روی یک گورستان قدیمی ساخته شده، محل اقامت ارواح است. همچنین این ساختمان روی یک معبد بودایی که در نزدیکی‌اش قرار دارد، سایه انداخته و برخی باور دارند که علت شوم شکست پروژه‌ی ساخت و ساز همین است.
۱۱ خرداد ۱۳۹۵

نظرات کاربران