۱۴ مسجد زیبای جهان را بشناسید

اخبار
۱۴ مسجد زیبای جهان را بشناسید

خیلی اوقات در نوشته‌های مربوط به گردشگری از معابد بزرگ و زیبا یا از کلیساهای تاریخی حرف زده‌ایم اما مساجد فوق‌العاده جذابی نیز در دنیا وجود دارند که می‌توانید در سفرهایتان به سراغشان بروید. مساجدی که بعضا بزرگ و باشکوه هستند و گاهی در عین کوچکی، زیبایی خاصی را برایتان به تصویر خواهند کشید. همراه ما باشید با معرفی ۱۴ مسجد زیبا در نقاط مختلف جهان:

 

مسجد الحرام، عربستان

مسجد بزرگ مکه بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین مسجد جهان به حساب می‌آید که صدها ورودی و مناره‌های عظیم داشته و هر ساله میلیون‌ها زائر از سراسر جهان را در خود میزبانی می‌کند. این مسجد در ابتدا بسیار کوچک بود اما به مرور با توجه به سیر صعودی زائران، به وسعت آن اضافه شد.

 

زیباترین پل‌های معلق جهان را بشناسید

مسجد نصیر الملک، ایران

مسجد نصیر الملک که از آن با نام "مسجد صورتی" هم یاد می‌کنند، اگر چه که مسجد بزرگی نیست، اما بدون شک یکی از زیباترین مسجدهای ایران و جهان به حساب می‌آید. این مکان که قدیمی‌ترین مسجد شیراز به حساب می‌آید، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب آمده و زیبایی‌اش را مدیون پنجره‌های رنگی خاصی است که انوار خورشید را به زیباترین شکل ممکن به داخل راه می‌دهند. ساخت این بنا به دوره‌ی قاجار بر می‌گردد و کاشی کاری و سرستون‌های سنگی خیره کننده‌‌ای که در ساختش به کار رفته، فرش‌های ایرانی که در خود دارد و بسیاری ریزه کاری‌های دیگر، از این بنا یک مکان رویایی ساخته است که حتی گردشگران خارجی نیز از جای جای دنیا برای دیدنش به این گوشه از ایران می‌روند.

مسجد شیخ زائد، امارات

چند مسجدی هستند که می‌توانید در تور دبی از آن‌ها بازدید کنید اما پیشنهاد می‌کنیم در چنین سفری، حتما سری به ابوظبی زده و در کنار جاذبه‌های گردشگری این شهر، از مسجد شیخ زائد که یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان است و گنجایش تا ۴۰ هزار نماز گزار را در خود دارد، دیدن نمایید. بنای این مسجد ۸۲ گنبد داشته و بیش از هزار ستون در بخش‌های مختلفش مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از چهل‌چراغ‌های Swarovski گران‌قیمت، استخرهای منعکس کننده بسیار زیبا، بزرگ‌ترین فرش جهان و خیلی نکات خاص در طراحی این بنا وجود دارد که مسجد شیخ زائد را به یکی از زیباترین مساحد دنیا بدل کرده است.

 

۷ کشور جزیره‌ای در اقیانوس هند

مسجد سلطان احمد، ترکیه

یکی از جاذبه‌های گردشگری که در تور استانبول باید به سراغش بروید، مساجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد است که در مقابل هم قرار دارند. ایاصوفیه اگر چه تاریخی پر اتفاق به خود دیده و در ابتدا کلیسا بوده است اما مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی، بدون شک زیباتر بوده و در میان زیباترین مساجد جهان جای دارد. رنگ آبی خاصی که برای گنبدهایش در نظر گرفته شده و طراحی منحصر به فرد این بنا به زیبایی مسجد سلطان احمد کمک کرده و ۲۶۰ پنجره‌ای، نور خورشید را به زیبای به داخل هدایت می‌کنند و باعث می‌شوند، بنای مسجد در داخل نیز بسیار زیبا باشد.

مسجد جامع، هند

مسجد جامع دهلی با ترکیبی از سنگ مرمر سفید، بنایی فوق‌العاده زیبا در این شهر است که آخرین شاهکار معماری بوده که به فرمان شاه جهان ساخته شده است، همان کسی تاج محل را نیز ساخته بود. بنای مسجد ده متر بالاتر از سطح ساخته شده و کاملا از آن شلوغی‌های شهر فاصله دارد و از دور نیز قابل مشاهده هست. مسجد جامع دهلی یکی از زیباترین بناهای شهر بوده و از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم شهر محسوب می‌شود.

مسجد پوترا، مالزی

جالب است بدانید که به این مکان نیز لقب "مسجد صورتی" را داده‌اند و از بسیاری جهات، این اسم بیشتر برازنده مسجد پوترا است. بنایی بزرگ و زیبا که به رنگ صورتی طراحی شده و چسبیده به دریاچه، زیباترین بنای پوتراجایا به حساب می‌آید. این مسجد مدرن و بسیار زیبا گنجایش ۱۵ هزار نماز گزار را داشته که رنگی شبیه به گل‌های رز صورتی دارد که در زمان طلوغ و غروب آفتاب، منظره‌ای شگفت‌انگیز را شکل می‌دهد. پوتراجایا تنها نیم ساعت از کوالالامپور دور است و در سفر به مالزی اگر به پایتخت بروید، خیلی راحت می‌توانید از این بنا دیدن کنید.

 

سفری به پربازدیدترین تم‌پارک‌های جهان

مسجد بزرگ ژیان، چین

این بنا را بزرگ‌ترین مسجد کشور چین به حساب می‌آورند که به خوبی نگهداری شده و تمامی بنا هنوز هم سالم است. در نگاه اول، مسجدی که طراحی آن به شکل معماری سنتی چینی باشد و در کنارش المان‌های اسلامی نیز به چشم بخورد، به خودی خود جذابیتی خاص به آنجا می‌دهد. اما مسجد بزرگ ژیان تنها بنایی "جالب" نیست بلکه به خاطر داشتن باغ‌های بسیار زیبا، بنای سنگی جذاب و مسیرهای سنگ فرش شده، یکی از زیباترین مساجد دنیا به حساب می‌آید. این مسجد بزرگ در سالن نمازخانه اصلی، تا هزار نفر را به صورت همزمان می‌تواند، میزبانی کند.

مسجد حسن دوم، مراکش

مسجد حسن دوم، بزرگ‌ترین مسجد در تمام آفریبا به حساب می‌آید که در کازابلانکا واقع شده و به دریای آتلانتیک در جایی معرکه قرار داشته و منظره‌ای عالی را پیش رو دارد. این بنای زیبا دارای یک مناره‌ی بلند به ارتفاع ۲۱۵ متر است که در منطقه شهرت بالایی داشته و از جاهای بسیار دور نیز کاملا قابل مشاهده است. چیزی که در بنای این مسجد می‌بینید، معماری زیبای مراکشی و هنرنمایی طراحان آن بوده و بخش‌هایی از مسجد نیز با سنگ‌هایی که با دست تراشیده شده و موزاییک‌ کاری‌های فوق‌العاده زیبا شکل داده شده‌اند.

 

۹ مجسمه‌ای که تنها در زیر آب می‌توانید ببینید

مسجد سلطان صلاح‌الدین عبدالعزیز شاه، مالزی

دومین مسجد زیبایی که از مالزی به شما معرفی می‌کنیم، این بنای زیباست که بزرگ‌ترین مسجد در کل مالزی و دومین مسجد بزرگ در جنوب شرق آسیا به حساب می‌آید. به این مسجد نیز لقب "مسجد آبی" داده‌اند و انگار در انتخاب لقب برای مساجد مالزی، خیلی تحقیق انجام نشده چون مسجد سلطان صلاح‌الدین خیلی بعد از مسجد سلطان احمد ساخته شده و برای مدت‌هاست که این لقب را به آن بنای زیبا داده‌اند. دلیل قابل توجیهی البته برای این اسم گذاری وجود دارد و آن هم پنجره‌های بزرگ و گنبدهای آبی رنگ بنای مسجد است. گنبد این مسجد، بزرگ‌ترین گنبد در بین تمامی ابنیه مذهبی در جهان شناخته می‌شود.

مسجد ایاصوفیه، ترکیه

شاید ایاصوفیه زیباترین مسجد ترکیه نباشد، اما دومین مسجد زیبای این کشور هست و شما در تور استانبول، خیلی راحت می‌توانید از هر دو مسجد معروف شهر در فاصله‌ای اندک دیدن نمایید. بنای ایاصوفیه در ابتدا کلیسا بوده اما بعد از این که امپراطوری عثمانی‌ها استانبول را فتح می‌کنند، با ساخت مناره‌هایی در اطراف سازه، آن را به مسجد بدل می‌کنند. نکته خوب این است که اغلب آثار هنری کلیسا تخریب نشده و در موزه‌ای در همان محل در کنار آثار مختلف دیگر از دوره‌های متفاوت نگهداری می‌شوند. زیبایی ایاصوفیه بر خلاف خیلی از مساجد جهان، در داخل این بنا بسیار چشم‌گیرتر است. جایی که کاشی‌کاری‌هایی طلایی و مشکی‌رنگ و گنبدهای بزرگ خودنمایی می‌کنند.

مسجد بی بی خانوم، ازبکستان

مسجد بی‌بی خانم با معماری زیبای خود از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی در ازبکستان به حساب می‌آید که بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ میلادی در این کشور ساخته و به نام همسر تیمور (پادشاه مغول) در آمده است. گفته می‌شود، تیمور دستور داده بود تا این بنا به گونه‌ای ساخته شود که زیبایی هیچ بنایی که تا به حال او دیده به پای این مسجد نرسد. مسجد بی بی خانم گنجایشی تا ۱۰ هزار نفر در خود دارد و در واقع مجموعه‌ای از چند مسجد است که شامل یک مسجد جامع اصلی و مساجد کوچک‌تر در اطرافش می‌شود.

 

معرفی ۱۰ موزه هنری برتر جهان

مسجد سلطان قابوس، عمان

این مسجد درست در مرکز مسقط واقع شده و طراحی آن به گونه‌ای بوده است که در عین زیبایی و هنرمندانه بودن، به خوبی با فضای اطراف خود و المان‌های فرهنگی مردم عمان همخونی داشته باشد. این مکان بزرگ‌ترین مسجد عمان بوده که گنجایشی تا ۲۰ هزار نفر را دارد و ساخت آن در سال ۲۰۰۱ به اتمام رسیده بود. البته ساخت مسجد سلطان قابوس حدود ۶ سال به طول انجامید و ستون‌های سنگی متعدد، فضایی به بزرگی بیش از ۴ هزار متر مربع که به چند بخش تقسیم شامل نمازخانه بانوان، نمازخانه آقایان، کتابخانه و ... تقسیم شده، گنبدهای زیبا و سقف‌های کار شده، همه از ویژگی‌های این بنای معرکه هستند.

مسجد وزیر خان، پاکستان

در سال‌های اخیر خیلی از بناهای تاریخی پاکستان در درگیری‌های پیش آمده تخریب شدند، اما حداقل مساجد مهم این کشور در امان مانده‌اند و مسجد وزیر خان نیز با اختلاف زیاد، زیباترین بنای مذهبی در کل پاکستان است. یکی دیگر از شاهکارهای معماری که در زمان شاه جهان ساخته شده بود و البته زیبایی و ساختار آن کاملا منحصر به فرد و متفاوت از دیگر مساجد آن دوره است. گنبدهای بزرگ، کاشیکاری‌های رنگارنگ و زیبا که در آن از متن قرآن و اشعار فارسی درشان استفاده شده و مناره‌های نه چندان بلند اما زیبا از زیبایی‌های مسجد وزیر خان به حساب می‌آیند.

 

۹ مکان برای عکاسی بلاگرهای مشهور

مسجد کریستال، مالزی

آخرین گزینه‌ی لیست ما یکی دیگر از مساجد مالزی است که در کوالا ترینگانو قرار دارد و با طراحی بی‌نظیر و قرار گیری در کنار آب، واقعا زیباست. مسجدی که در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و استفاده از آهن، شیشه و کریستال در آن باعث شده است تا این نام برایش برگزیده شود. مسجد کریستال بخشی از انرژی خود را از طریق پنل‌های خورشیدی به دست می‌آورد و دارای ارتباط Wifi بوده و کاملا مسجدی مدرن است که در این گوشه از مالزی ساخته شده.

۰۱ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران