زیباترین شهرهای باستانی جهان

اخبار
زیباترین شهرهای باستانی جهان

 شهرهای بی‌شماری در دوران باستان ساخته شده‌اند. از کلان‌شهرهای بزرگ و پیچیده تا مکان‌های مذهبی مملو از معابد گوناگون، شهرهای باستانی جهان هر کدام به نحوی، در شکل گیری تمدن امروزه نقشی ایفا کرده‌اند. با این که حالا تنها چند مورد از آن شهرهای باشکوه در نقاط مختلف به جا مانده‌اند، اما این امکان برایتان فراهم است که در سفرهایتان از برخی از قدیمی ترین شهر های دنیا بازدید به عمل آورید. شهرهایی که امروز و در این نوشته قصد معرفی آن‌ها را داریم.

 

بهترین نقاط جهان برای بازدید از شهرهای باستانی

پراکندگی شهرهای باستانی جهان که تا به امروز باقی مانده‌اند به گونه‌ای است که تقریبا در نزدیکی کشورهای کهن و در هر قاره‌ای امکان بازدید از آن‌ها را دارید. با شرکت در تورهای کشورهای مختلف از جمله تور چین، تور هند، تور استانبول و ... یا حتی رفتن به نقاط دوردست‌تر همچون آمریکای جنوبی، شهرهایی به جا مانده از سه هزار سال قبل از میلاد تا حدود ۵۰۰ سال بعد از میلاد مسیح را مشاهده می‌کنید که از تمدن‌هایی همچون رومی‌ها، بابیلون‌ها، مایا‌ها، چینی‌ها و مصری‌ها به جا مانده‌اند. ۱۵ شهری که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد اما، مهم‌ترین و قدیمی ترین شهر های دنیا به حساب می‌آیند که بازدید از هر کدامشان، یک تجربه فراموش نشدنی برای هر مسافری خواهد بود.

 

زیباترین شهرهای متروکه جهان

عکس: hoteles.com

 

افسوس

یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی جهان که به دست یونانی‌ها و در اولین سال‌های میلادی ساخته شده بود. این شهر حالا در مرزهای کشور ترکیه واقع شده و در تور کوش آداسی یا سفر به شهر آنتالیا و شهرهای اطراف آن، امکان بازدید از این مکان تاریخی و بسیار زیبا را دارید. اگر چه شهر باستانی افسوس (Ephesus) ، از آن شکوه سابق خود فاصله دارد، اما هنوز هم با وجود بناهایی همچون کتابخانه سلسیوس، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشور ترکیه به حساب می‌آید.  

عکس: britannica.com

 

ماچو پیچو

ماچو پیچو (Machu Picchu) یکی از زیباترین و البته معروف‌ترین شهرهای باستانی در جهان بوده که قدمت آن به صدها سال پیش بر می‌گردد. شهری  در ارتفاعات کشور پرو که باستان شناسان بر این باورند که در سال ۱۴۵۰ به دستور اینکاها ساخته شد و تنها ۱۰۰ سال بعد با پیروزی اسپانیایی‌ها در آن منطقه، متروکه گشت. ماچو پیچو شاید جزو قدیمی ترین شهر های دنیا‌ نباشد اما به واسطه‌ی طبیعت شگفت‌انگیز اطرافش، جزو زیباترینِ آن‌ها به حساب می‌آید.

عکس: cntraveler.com

 

آتن

زادگاه تمدن غربی، حتی با گذشت هزاران سال از تاسیسش، هنوز هم یکی از شهرهای مهم جهان به حساب می‌آید. آتن (Athens) با وجود چندین بنای باستانی به جا مانده در آن‌جا همچون آکروپولیس، نشانه‌های تاریخی خود را حفظ کرده و یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی در اروپا نیز به حساب می‌آید.

 

سفر به شهرهای برتر آسیایی

عکس: expertvagabond.com

 

پرسپولیس

بر خلاف بسیاری از شهرهایی که در این نوشته به آن‌ها پرداخته‌ایم، از شهر باستانی پرسپولیس، تنها ابنیه بزرگ آن باقی مانده است. شهری که در سال ۵۱۸ قبل از میلاد مسیح به فرمان داریوش به عنوان پایتخت جدید امپراطوری پارسی احداث شد و به سرعت به مرکز قدرت منطقه بدل گشت. بعد از مرگ داریوش، وارثان او بخش‌های بیشتری به پرسپولیس اضافه کرده و آن را گسترش دادند و اما در نهایت، این شهر به دست اسکند مقدونی و در زمان داریوش سوم به آتش کشیده شد. حالا اما پرسپولیس به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی جهان، شناخته شده و سالانه بسیاری از ایرانی‌ها و افرادی از سراسر دنیا از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند.

عکس: earthismysterious.com

 

آنگکور وات

آنگکور وات (Angkor Wat) در کامبوج، یکی از شهرهای خاص باستانی است که از قرن ۱۲ میلادی به جا مانده و معابد متعدد آن به خوبی پا بر جا مانده‌اند. در گذشته‌های دور این شهر را منزلگاه خدایان هندو می‌دانستند اما به مرور، جنگ‌ها و وقایع طبیعی منجر به متروکه شدن این مکان گشت. حالا آنگکور وات، مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری تاریخی در شهر کامبوج به حساب می‌آید.

عکس: wikimedia.org

 

تئوتیئواکان

این شهر باستانی اصرار آمیز در ۴۰ کیلومتر مکزیکوسیتی در کشور مکزیک واقع شده و شامل سازه‌های هرمی شکل بسیار زیبایی می‌شود که زمانی احتمالا میزبان بیش از ۲۰۰ هزار سکنه بوده است. قدمت شهر تئوتیئوکان (Teotihuacan) به ۴۰۰ ساب قبل از میلاد مسیح برگشته و قدیمی‌ترین شهر باستانی جهان در آمریکای شمالی به حساب می‌آید. بعضی از هرم‌های این شهر به ۷۵ متر می‌رسد و شرایط کلی آن‌ها نیز بسیار خوب بوده و در سال‌های اخیر نیز، به بهترین شکل از این شهر محافظت شده است.

 

شگفت‌انگیزترین غارشهرهای دنیا

عکس: britannica.com

 

جرش

جرش (Jerash) از جمله شهرهای رومی در دنیاست که بسیاری از سازه‌های آن به خوبی حفظ شده‌‌اند. ازجمله این مکان‌ها می‌توان به معبد آرتمیس، ستون‌های معروف جرش و بعضی از سازه‌های شهری اشاره کرد که در کنار مسیرهای سنگ فرش شده قرار گرفته‌اند. جرش که حالا در اردن واقع شده، دارای یک تئاتر باستانی بزرگ با گنجایش سه هزار نفر بوده که خود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود.

عکس: reddit.com

 

کارتاژ

کارتاژ (Carthage) یا قرطاج یکی از قدرتمندت‌رین شهرهای باستانی جهان بود که در شمال آفریقا (تونس کنونی) قرار داشت. شهری که در ابتدا مهاجران فنیقی آن را پایه گذاشتند و در ادامه بر دریای مدیترانه تسلط پیدا کراده و از این همین مسیر، به ثروات و قدرت زیادی دست پیدا کردند. متاسفانه جنگ‌های پیاپی با امپراطوری روم و در نهایت شکست در یکی از این جنگ‌ها، کارتاژ را به سمت نابودی کشاند. این شهر در سال ۸۱۴ پیش از میلاد مسیح بنا شده بود و حالا هم ویرانه‌های گسترده‌‌ای از آن موجود است که بهترین راه برای بازدید از آن‌جا، رفتن به تپه بیرسا بوده و که بسیاری از مهم‌ترین ابنیه کارتاژ در این محل قرار دارند.

عکس: alibabuy.com

 

تیمبوکتو

قبل از این که صحرا تقریبا این شهر را در خود غرق کند و قبل از هجوم فرانسوی‌ها به این نقطه از جایی که حالا کشور مالی شناخته می‌شود، شهری باستانی به نام تیمبوکتون (Timbuktu) واقع شده بود که از شهرهای مهم در زمینه علم و دانش به حساب می‌آمد. کتابخانه‌های شهر تیمبوکتو هزاران سند دست نویس در اختیار داشتند. حالا بخش‌های زیادی از شهر تیمبوکتو از بین رفته است و قسمتی از آن نیز مسکونی‌ست، خیلی از اسناد به پایتخت مالی برده شده و در آن‌جا نگهداری می‌شود اما مساجد تاریخی آن پا برجاست. اولین سکونت‌گاه‌ها در تیمبوکتو به ۷ قرن پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد و این شهر در طول تاریخ، تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است.

 

بهترین شهرهای دنیا برای عاشقان شکلات

عکس: pinterest.com

 

تاکسیلا

تاکسیلا (Taxila) را به نام شهر باستانی گاندهاران نیز می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی جهان در منطقه که حالا در پونجاب قرار گرفته است و قدمت آن به ۶ قرن پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. تاکسیلا امپراطوری‌های بسیاری را به خود دیده است، از پارس‌ها و یونانی‌ها تا هندوها، هر کدام نقشی در تاریخ این شهر داشته‌اند. حالا اما تاکسیلا به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته شده و یک موزه بزرگ نیز در آن‌جا وجود دارد که بعضی از یافته‌های باستان شناسان در آن محل نگهداری می‌شوند.

البته شاید باور آن سخت باشد، اما شهرهایی همچون کیوتو، پکن، استانبول یا همان قسطنطنیه و البته رم، همه جزو شهرهای باستانی جهان به حساب می‌آیند و همه‌ی آن‌ها قدمتی بیش از هزار سال دارند. با این حال در طول‌ قرن‌ها، تغییرات زیادی به خود دیده و کم‌تر نشانی از آن شرایط تاریخی خود را تجربه می‌کنند. با این حال، زمانی که در تور چین، تور ژاپن یا سفر به دیگر نقاط دنیا، وارد چنینی شهرهایی می‌شوید، فراموش نکنید در جایی قدم بر می‌دارید، که هزاران سال مردم در آن‌جاها به زندگی مشغول بوده‌اند.

عکس: worldatlas.com

۰۳ خرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران