صومعه‌هایی در عجیب‌ترین نقاط روی زمین (بخش دوم)

اخبار
صومعه‌هایی در عجیب‌ترین نقاط روی زمین (بخش دوم)

در بخش اول این نوشته ما به مرور بعضی از مهم‌ترین و البته خاص‌ترین صومعه‌ها و بناهای مذهبی در دنیا پرداختیم. آن‌هایی که بر لبه‌ی پرتگاه واقع شده بودند یا در جاهایی بودن که ساعت‌ها باید از اولین آبادی دور شوید تا به آن‌جا برسید. اما این لیست می‌تواند چندین مقاله دیگر ادامه پیدا کند و ما در ادامه تنها به مرور بعضی دیگر از ابنیه مهم خواهیم پرداخت و به سراغ کشورهایی همچون گرجستان، ترکیه، چین و اتیوپی می‌رویم تا شما را با بعضی از عجیب‌ترین بناهای ساخته شده به دست بشر، آشنا کنیم.

 

فوگتال گومپا (Phugtal Gompa)، هند

در تور هند نقاط عجیب زیادی وجود دارند اما کم‌تر جایی را شبیه به فوگتال گومپا در کل جهان پیدا خواهید کرد. این مکان مذهبی که در دره‌ی لونگناک در هیمالیا واقع شده، همانطور که در عکس‌هایش می‌بینید، کاملا بخشی از صخره‌های یک پرتگاه هولناک است. جایی در شمال هند که برای رسیدن به آن باید پای پیاده مسیری طولانی در کوه را پیش بروید تا به آن‌جا برسید، اما وقتی که پا به فوگتال گومپا گذاشتید، منظره‌ای فوق‌العاده از رودخانه‌ی زیبای لونگناک و منطقه لداخ را خواهید دید.

البته این را باید در نظر بگیرید که فوگتال گومپا حول محور یک غار در بالای این صخره و حدود ۶۰۰ سال پیش ساخته شده بود و به مرور با مراجعه مردم بیشتر، بناهای دیگر به آن اضافه شد که برخی درست در لبه‌ی پرتگاه قرار گرفته‌اند. خود این غار البته خیلی قبل‌تر از این تاریخ، دعا کنندگان و راهبان زیادی را به سمت خود جلب می‌کرد و بعد از سال‌ها، به مرور این مجموعه مذهبی ساخته شد. هنوز هم این مکان به عنوان یک مدرسه مذهبی برای راهبه‌های جوان مشغول است و همچنین یک فستیوال مذهبی نیز به صورت سالیانه در آن‌جا برگزار می‌گردد.

صومعه هانگینگ (Hanging)، چین

این بنا نیز یکی دیگر از صومعه‌های عجیب دنیاست که بر لبه‌ی پرتگاهی در چین واقع شده و بخش‌هایی از آن به صورت معجزه آسایی در فاصله‌ی ۳۰ متری از سطح، آویزان مانده است. صومعه خانگینگ در استان شانکسی واقع شده و تنها مکان مذهبی باقی مانده در این کشور است که المان‌های سه مذهب سنتی بودایی، تائویسم و کنفسیوس را زیر یک سقف جا داده.

وقتی به این نکته فکر کنید که صومعه هانگینگ ۱۵۰۰ سال قبل با این ظرافت و زیبایی در چنین جایی قرار گرفته است، بیش از پیش شگفت زده می‌شوید. بنایی که با ۴۰ سالن و غرفه که در آن چندین اثر هنری ارزشمند، مجسمه و بخش‌های به جا مانده از معماری قدیمی برخی دیگر از بناهای قدیمی نگهداری می‌شود. از جذابیت‌های رفتن به صومعه هانگینگ در تور چین، دیدن منظره‌ی کم‌نظیر کوه هِنگ است که از زیباترین بخش‌های طبیعی در این کشور به حساب می‌آید.

 

سفری به پربازدیدترین تم‌پارک‌های جهان

صومعه سنت جرج (St. George)، مونتنگرو

این صومعه‌ی زیبا را آب‌های درخشان خلیج کوتور در مونتنگرو احاطه کرده و این بنای ساده‌ی سنگی، درست بر روی یک جزیره‌ی بسیار کوچک قرار گرفته است. جزیره‌ای که آن را اوستروو اسوتی دورده (Ostrvo Sveti Dorde) می‌خوانند. صومعه سنت جورج یکی از جاذبه‌های مهم و نمادین مونتنگرو به حساب می‌آید که در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده و شامل چند بخش می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کلیسای بندیکت و چند درخت کاج همیشه سبز اشاره کرد.

این بنا برای مدت بسیار زیادی خالی از سکنه بوده و سال‌ها نیز تنها به عنوان آرامگاه افراد خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته و به همین دلیل لقب "جزیره مردگان" به آن داده شده است. متاسفانه گردشگران امکان بازدید از داخل صومعه سنت جورج را ندارند و تنها می‌توانند در گشت‌های دریایی از از فاصله‌ی چند متری در آب، به آن‌جا نگاه بندازند. البته اگر به خلیج کوتور بروید، در حال پیاده روی در خط ساحلی نیز این بنای سنگی را در فاصله‌ی نه چندان درو، تنها در میان آب خواهید دید.

صومعه سومِلا (Sümela)، ترکیه

در تور ترکیه ابنیه تاریخی زیادی هستند که در جای جای این کشور قرار گرفته و می‌توانید از آن‌ها بازدید به عمل آورید. اما صومعه سومِلا یک استثناست که راهبان آتنی آن را در سال ۳۸۶ میلادی و بر بالای صخره‌ای در کوهستان پونتیک آن را ساختند. جایی که تنها به وسیله‌ی یک مسیر بسیار باریک قابل دسترسی بود و اطراف آن دره‌ی آلتیندِره واقع شده که پوشیده از درخت است و فضایی رویایی را به وجود می‌آورد. این بنا دارای چند کلیسای کوچک، چشمه‌ی مقدس و چندین و چند اتاق برای راهبان بوده و هنوز هم بعد از قرن‌ها، زیبایی منحصر به فرد خود را حفظ کرده است.

صومعه سوملا به مریم مقدس اختصاص داشته و با این که در جایی صئب‌العبور قرار گرفته، اما نسبتا بزرگ است و از چند طبقه و فضایی وسیع برخوردار بوده و هنوز تقریبا کل بنا سالم است. نقاشی‌های دیواری این بنا برای قرن‌هاست که خود نمایی می‌کنند و قصه‌های مذهبی را بازگو می‌نمایند. البته برای دیدن این بنای تاریخی و بسیار با ارزش، باید مدت نسبتا طولانی را در دل کوه پیاده روی کنید. این مکان به عنوان یکی از مناطق محافظت شده در نظر گرفته شده و به خوبی از آن‌جا نگهداری می‌شود.

 

۱۲ ساحل برتر صورتی در دنیا را بشناسید

ستون کاتسخی (Katskhi Pillar)، گرجستان

صومعه کاتسخی به شکلی دراماتیک بر بالای ستونی سنگی در دل جنگل واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی است که می‌توانید در طول تور گرجستان از آن‌جا بازدید نمایید. این بنای قرون وسطایی آن‌قدر سورئال است که در نگاه اول تصور می‌کنید، نمایی از فیلمی علمی تخیلی است تا یک بنای واقعی که به دست راهبان و قرن‌ها قبل ساخته شده است.

این صومعه منزوق، در فاصله‌ی چهل متری از سطح زمین قرار گرفت است و دور تا دور آن را جنگلی کوهستانی در بر گرفته و منظره‌ای زیبا را نیز به تصویر می‌کشد. خود صومعه برای سال‌های زیبایی متروکه مانده بود تا این که راهبی در سال ۲۰۰۰ به آن‌جا نقل مکان کرد و در نهایت کار باز سازی آن آغاز شد و حالا گردشگران نیز با رعایت شرایط خاص، می‌توانند از آ‌ن‌جا بازدید به عمل آورند.

کوه آتوس (Athos)، یونان

این مکان با داشتن بیش از ۲۰ صومعه‌، یکی از مهم‌ترین جایگاه‌ها در میان مسیحیان اورتودوکس جهان را بر خوردار بوده و به همین دلیل لقب این مکان را "کوه مقدس" گذاشته‌اند. برای رفتن به این شبه جزیره، حتما مسیر دریایی را انتخاب کنید و متاسفانه قوانین سفت و سخت این مکان مذهبی باعث شده تا تنها مردان حق بازدید از آن‌جا را داشته باشند.

از زمان بیزانتین، همیشه راهبان زیادی در این شبه جزیره زندگی می‌کردند و در حال حاضر، کارهای هنری و همچنین یافته‌های تاریخی مهمی در آن‌جا نگهداری می‌شود که برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته شده.

 

با واکسن سینوفارم اجازه سفر به کدام کشورها را داریم؟

دِبره دامو (Debre Damo)، اتوپیا

اگر قرار بود یک صومعه یا یک مکان مذهبی عجیب در اتوپیا را به شما معرفی کنیم، بدون شک این باید دِبره دامو می‌بود. این بنای کوچک و محقر در بالای صخره‌ای واقع شده که سطحی صاف دارد اما برای رسیدن به آن، باید از صخره‌ای ۱۵ متری بالا بروید و برای این مسیر هیچ پلکانی وجود ندارد و تنها باید طنابی را گرفته و خود را به بالا بکشانید! اگر به هر دلیلی به آن‌جا رفتید و البته خود را به بالای این صخره رساندید، مطمئنا هیچ وقت چنین تجربه‌ای را فراموش نخواهید کرد.

صومعه تاتف (Tatev)، ارمنستان

ارمنستان کشوری با هزاران صومعه و کلیسای مختلف است و در هر جایی از این کشور، بنایی مذهبی را مشاهده خواهید کرد. با این حال بعید است، هیچ کدام از آن‌ها به اندازه‌ی صومعه تاتف زیبا و منحصر به فرد باشند. بنایی متعلق به قرن نهم میلادی که در بسیاری از عکس‌ها برای شناساندن ارمنستان به جهانیان، از آن استفاده می‌شود. البته داستان‌های مربوط به صومعه تاتف همیشه درخشان نبوده و برای مدت زیادی، حواری‌های این صومعه به ارازی آن منطقه حکومت می‌کردند و ثروت و قدرت زیادی برای خود دست و پا کرده بودند.

صومعه تاتف در منطقه‌ای کوهستانی و در جایی قرار گرفته که دسترسی به آن در گذشته سخت بوده اما این روزها مسیر گردشگران تور ارمنستان برای بازدید از آن‌جا خیلی آسان شده است و به همین دلیل بوده که خیلی‌ها در طول تور ارمنستان، از آن‌جا بازدید به عمل می‌آروند. این بنای مذهبی به چند بخش تقسیثم شده که شامل سه کلیسای مختلف، یک مرکز تاریخی و فرهنگی و ... می‌شود و با استفاده یکی از جذاب‌ترین تله کابین‌های دنیا به دیدنش رفت.

دانکار گومپا (Dhankar Gompa)، هند

آخرین بنایی که در این نوشته به شما معرفی می‌کنیم نیز به هند اختصاص دارد. مجموعه بناهای مذهبی که در شمالی‌ترین نقطه از هند و بر بالای صخره‌هایی که رو به دریاچه‌های اسپیتی و پین قرار گرفته و  منظره‌ای شگفت انگیز را در این منطقه از هند به وجود آورده است. درست زیر پای این صخره‌ی سنگی یک دهکده وجود دارد که زمانی پایتخت پادشاهی دره‌ی اسپیتی به حساب می‌آمده است.

مردم منطقه معتقدند که قدمت این محل به بیش از هزار سال می‌رسد و اگر به عکس‌ها نگاه کنید، یک بنای واقخد را نمی‌بینید، بلکه در طول مسیر بسیار سخت کوهستانی، هر جا یک خانه و یک عبادتگاه ساخته شده تا در نهایت به بالاترین نقطه می‌رسید که بنای اصلی در آن‌جا قرار دارد. فراموش نکنید که منطقه‌ای که دانکار گومپا در آن قرار دارد، مملو از زیبایی‌های طبیعی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به رودخانه‌های متعدد و دره‌ای شگفت‌انگیز اشاره کرد.

 

کشتی سواری در زیباترین روخانه‌های جهان

۱۷ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران