صومعه‌هایی در عجیب‌ترین نقاط روی زمین (بخش اول)

اخبار
صومعه‌هایی در عجیب‌ترین نقاط روی زمین (بخش اول)

خیلی اوقات آن‌هایی که برای ساخت صومعه اقدام می‌کردند، به دنبال ساکت‌ترین و آرامش‌بخش ترین نقاط گشته و گاها جاهایی را انتخاب می‌کردند که در مخیله هیچ کس نیز نمی‌گنجید. صومعه‌هایی وجود دارند که گاهی لبه‌ی یک پرتگاه قرار گرفته یا روی کوه‌هایی صعب العبور واقع شده‌اند. این اماکن مذهبی در جای جای کره‌ی زمین دیده می‌شوند و ما امروز قصد معرفی معروف‌ترین و عجیب‌ترین آن‌ها را به شما داریم.

 

متئورا (Meteora)، یونان

در میان تمام جاذبه‌های گردشگری باستانی یونان که اغلب به زمان هلنی و عبادتگاه‌هایی برای خدایان باستانی بدل شده، یک مرکز مذهبی اورتودوکس وجود دارد که بالای صخره‌ای در کوه آتوس واقع شده و یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین مراکز مذهبی در تمام دنیاست. این بنا که در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده، درست بالای صخره‌ای بلند قرار گرفته است که دور تا دور آن را کوهی زیبا در بر گرفته و منظره‌ای فوق‌العاده جذاب را به تصویر می‌کشد.

متئورا در گذشته ۲۴ صومعه کوچک فعال داشت که حالا تنها ۶ تای آن کار می‌کنند که شامل مواردی در دل غارها نیز می‌شود. این مکان یک گنجینه‌ی مهم ملی برای یونان به حساب آمده و جزو میراق جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید. البته بازدید از آن‌جا همانطور که از وجناتش پیداست، اصلا آسان نبوده و شما باید پله‌هایی بی‌پایان را پیش بروید تا در ارتفاعی بالا به این مکان برسید اما رسین به متئورا با آن منظره‌ی بی‌نظیرش، کاملا ارزشش را دارد.

 

۱۵ دهکده ی زیبای جهان را بشناسید

تائونگ کالات (Taung Kalat)، میانمار

این بنای مذهبی زیبا عمری طولانی مثل خیلی دیگر از صومعه‌هایی که در لیست امروزمان می‌آوریم نداشته و ساخت آن به قرن ۱۹ میلادی بر می‌گردد. اما جالبیه تائونگ کالات این است که در کوهی آتشفشانی که مدت‌هاست خاموش است و بر روی صخره‌ای نا هموار ساخته شده و دیواره‌های آن تا لبه‌ی پرتگاه پیش می‌رود. بنایی که با بخش‌های طلایی‌اش، از دور دست خود نمایی می‌کند.

بسیاری از مردم محلی باور دارند که در این صومعه، چندین روح از آن‌هایی که به این محل برای عبادت رفته‌اند زندگی می‌کنند و به طور کلی از نظر مذهبی، این بنا ارزش زیادی برای مردم میانمار دارد. اما گردشگرانی که مسیر ۷۷۷ پله‌ای برای رسیدن به تائونگ کالات را پیش بروند، می‌توانند جدا از بازدید از خود بنا، منظره‌ای فوق‌العاده از استان ماندالای را در میانمار به تماشا بنشینند.

لانه‌ی ببر (Tiger’s Nest)، بوتان

این مکان یکی از معروف‌ترین صومعه‌هایی است که در جایی عجیب واقع شده و لانه‌ی ببر نیز در ارتفاع ۹۰۰ متری از سطح دریا و بر لبه‌ی صخره‌ای در دره‌ی پارو قرار گرفته است. این محل یکی از مقدس‌ترین صومعه‌های بوتان بوده و معبد اصلی آن در سال ۱۶۹۲ ساخته شده است. داستان‌های زیادی درباره این مکان گفته می‌شود اما برای گردشگران، احتمالا معماری فوق‌العاده جذاب  زیبایی جایی است که لانه‌ی ببر در آن‌جا قرار گرفته است. در این مکان چندین و چند غار وجود دارد که به عنوان جایی برای مراقبه و عبادت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن‌جاها تندیس‌های مختلف، مجسمه و نقاشی‌هایی نیز نصب شده است.

رسیدن به این مکان نیز تنها از ره پله‌کان‌های سنگی آن ممکن است که در راهی باریک از دل کوهستان ساخته شده‌اند. تازه در بعضی از جاها باید از پل‌های چوبی گذر کنید اما در تمام طول مسیر، منظره‌ی فوق‌العاده زیبای دره و جنگلی عظیم که زیر پایتان قرار گرفته است را مشاهده خواهید کرد. بعد از رسیدن به لانه‌ی ببر نیز در آن‌جا نکات زیادی درباره آیین‌ها، فرهنگ و تاریخچه‌ی مذهب بودا به شما گفته خواهد شد.

 

بزرگترین آکواریوم‌های جهان را بشناسیم

صومعه سنت گئورگی (St. George) بین فلسطین و اردن

این صومعه‌ی متفاوت وجذاب بین شهرهای قدس و امان واقع شده و روی صخره‌ای درست در مقابل دره‌ی وادی غلط (Wadi Qelt) قرار گرفته است. این بنای بسیار قدیمی که ساخت آن به سال‌های ۴۲۰ میلادی بر می‌گردد، با این که قدمتی طولانی دارد اما تقریبا به طور کامل سالم مانده و شکوه خود را حفظ کرده است. کل بنا در فاصله‌ی کمی که بین دیواره‌های کوه تا لبه‌ی پرتگاه وجود دارد ساخته شده و برای رسیدن به آن‌جا باید یک کوه پیمایی نسبتا کوتاه را انجام دهید.

جالب است بدانید که این صومعه‌ی زیبا هنوز هم میزان راهبه‌های اورتودوکس بوده و آیین‌های مذهبی به صورت مرتب در آن‌جا برگزار می‌شود و هر ساله، آدم‌های جدید برای کسب دروس مذهبی به آن‌جا می‌روند. همین حالا هم چندین اثر بسیار مهم از کلیساهای باستانی در آن‌جا نگهداری می‌شود. یکی از دلایل ساخت بنا در چنین جایی، وجود همین آثار با ارزش و دیگر دارایی‌های صومعه بود که باعث می‌شد، بارها به آن‌جا حمله شود و با رفتن به چنین جای خطرناکی، امنیت نسبی برای صومعه فراهم گشت.

صومعه کی (Key Monastery)، هند

صومعه کی شبیه به دیگر ابنیه‌ای که در لیستمان تا این جا داشتیم، روی صخره‌ای غیر قابل نفوذ یا بالای کوهی آتشفشانی واقع نشده و در محلی بسیار دور افتاده در دره‌ی اسپیتی در هیماچال پرادش واقع شده است. مجموعه‌ای مذهبی که درست در کنار رودخانه اسپیتی قرار گرفته و از دلایلی به شمار می‌رود که مردم از این دره دیدن می‌کنند. البته این را نباید فراموش کرد که این صومعه در ارتفاع ۴۱۶۶ متری از سطح دریا قرار گرفته است و یکی از مرتفع‌ترین صومعه‌های بودایی در تمام دنیا به حساب می‌آید و با ساختمان‌های سفیدش، منظره‌ی این دره‌ی زیبا را جذاب‌تر می‌کند.

گفته می‌شود صومعه کی در قرن ۱۱ میلادی ساخته می‌شود و از همان ابتدا با دیوارهای سفید و سقف‌های تیره و معماری یک شکل، آن شخصیت خاص خودش را پیدا کرد و هنوز هم به همان صورت حفظ شده است. از نکات دیگری که درباره صومعه کی بدانید این است که این محل هنوز هم به عنوان جایی مهم برای تعلیم راهبه‌های "لاماس" در نظر گرفته می‌شود و تعداد زیادی افراد در حال تعلیم و راهبه‌ها در آ‌ن‌جا سکونت دارند اما گردشگران امکان بازدید از بخش‌های مختلف این بنا را خواهند داشت.

 

جذاب‌ترین زیپلاین‌های دنیا

صومعه سنت کاترین (Saint Catherine)، مصر

این صومعه سنگی بزرگ در پای کوه ویلو و در محلی خشک و بی‌آب و علف از شبه جزیره‌ی سینای در مصر قرار گرفت هاست. جایی نزدیک به شهری کوچک به همین نام که دسترسی به آن‌جا، در سال‌های اخیر بسیار ساده‌تر از زمانی شده که مردم برای رسیدن به آن‌جا باید روزها در گرمای طاقت فرسا پیاده روی می‌کردند. این مکان چند کلیسای کوچک و فوق‌العاده زیبا در خود داشته و شمایل کلی آن بیشتر به قلعه‌های پیچیده باستانی می‌خورد تا صومعه‌ای مسحی. این مکان دارای موزاییک‌ کاری‌های بسیار زیبا، چندین نسخه خطی ارزشمند و آثار مختلف دیگری است که در زمان بازدید از صومعه، می‌توانید آن‌ها را نیز ببینید.

این مکان یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های موجود در دنیاست که ساخت آن به سال ۳۲۴ میلادی بر می‌گردد و جالب ایت که هم برای مسیحیان هم مسلمانان و هم یهودی‌ها از اهمیت برخوردار بوده و برای مردم این منطقه، بسیار ارزشمند است.

 صومعه اوستروگ (Ostrog)، مونتنگرو

صومعه اوستروگ زیارتگاهی بسیار مهم و محبوب در میان مردم مونتنگرو است که بالای صخره‌ای زیبا در مرکز این کشور واقع شده است. بخشی از این بنا در دل صخره واقع شده و وقتی به آن‌جا بروید، صخره‌ی بزرگ و نمادین اوستروسکا گِرِدا را در مقابل خود می‌بینید. این محل در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده و به عنوان یک کلیسای اورتودوکس صربی کار خود را آغاز کرد.

زیبایی این بنا تنها از دور نیست، بلکه وقتی وارد آن‌جا می‌شوید، جذابیت‌ها و جزییات به کار گرفته شده در این بنا را مشاهده خواهید کرد که شما را شیفته خود می‌کند. یکی از بخش‌های این صومعه خانه‌ی سنت باسیل است که خانه‌ای غاری به حساب آمده و در آن‌جا آثار با ارزشی نگهداری می‌شود. نکته جالب درباره بخشیاز بنا این است که جدا از اورتودوکس‌ها، حتی کاتولیک‌ها و مسلمانان نیز برای دعا به دل کوه و این صومعه می‌آیند.

 

کشتی سواری در زیباترین روخانه‌های جهان

صومعه Kozheozersky، روسیه

در تور روسیه فرصت بازدید از کلیساها و صومعه‌های فراوانی را خواهید داشت که بعضی از آن‌ها، از جذاب‌ترین و زیباترین در تمام دنیا به حساب می‌آیند. مثل کلیسای سنت باسیل که از جمله درخشان‌ترین معماری‌ها در میان مراکز مذهبی در تمام جهان را دارد. اما آیا روسیه هم کلیسا یا صومعه‌ای در جایی عجیب دارد؟ بله، درمورد روسیه می‌توان Kozheozersky را به شما معرفی کرد. این بنا البته در دل کوه واقع نشده بلکه در شبه‌جزیر‌ه‌ای در کنار دریاچه‌ای به همین نام قرار گرفته و دلیل این که در لیست ماست، این است که باید ۳۰ کیلومتر در دل طبیعت پیش بروید تا به آن‌جا برسید و این مهم در روزهای سرد زمستان، بسیار سخت خواهد بود. صومعه‌ای نسبتا کوچک سفید رنگ که در طبیعت اطراف خود، منظره‌ای زیبا را پدید می‌آورد.

این بنا در سال ۱۵۵۰ میلادی ساخته شده و یک بار به طور کامل سوزانده شده بود اما دوباره آن را بازسازی و احیا کردند. حتی برای مدتی از آن‌جا برای تبعید بعضی شخصیت‌های سیاسی در روزهای جنگ داخلی روسیه استفاده می‌شد. در حال حاضر کسی در این صومعه زندگی نمی‌کند و هر از چند گاهی، گردشگران ماجراجو به این مکان می‌آیند تا از آن‌جا بازدید کنند. رفتن به صومعه Kozheozersky  از بسیاری جهات سخت بوده و برای رسیدن به آن‌جا نیاز به راهنمای کاربلد و ماشین‌ اجاره‌ای خواهید داشت و بهتر است در ماه‌های گرم سال به آن‌جا بروید.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران