آشنایی با قوانین شنا در سواحل دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
آشنایی با قوانین شنا در سواحل دبی

دبی با داشتن سواحل زیبا و چشم‌نواز خود به عنوان یکی از مقاصد ساحلی پرطرفدار در خاورمیانه و البته دنیا شناخته می‌شود. چرا که این مقصد گردشگری نه تنها از سواحل زیبا، بکر و دوست داشتنی برخوردار است، بلکه دارای آب و هوای گرم و مناسب برای شنا ولذت بردن از تفریحات آبی نیز می‌باشد. اما موضوع مهمی که وجود دارد، قوانین نسبتا متفاوت شنا در سواحل دبی با دیگر مقاصد گردشگری خارجی است که تا کنون به آن سفر کرده‌اید. چرا که دبی به عنوان یکی از شهرهای مهم امارات، مقصدی اسلامی بوده و قوانین آن می‌تواند برای گردشگران کمی تامل‌برانگیز باشد. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا نگاهی کوتاه به قوانین شنا در سواحل دبی داشته باشیم. پس اگر قصد سفر با تور دبی را در سر دارید حتما تا انتهای این مقاله ما را دنبال کنید.

 

قوانین پوشش لباس در سواحل دبی

مهم‌ترین موضوعی که در مورد قوانین مربوط به سواحل دبی ذهن گردشگران را به خود درگیر می‌کند، مربوط به نحوه پوششی است که باید داشته باشند. به دلیل ساختار فرهنگی امارت، رعایت یکسری نکات پوششی بهتر است در دبی نیز رعایت شود. البته سختگیری‌های پوششی و رفتاری در دبی به نسبت دیگر مقاصد اسلامی کمتر بوده اما با این حال نمی‌توان نادیده گرفت. توجه داشته باشید که گردشگران می‌توانند در سواحل دبی آزادانه لباس پوشیده و از شنا، حمام آفتاب و دیگر تفریحات آبی دبی لذت ببرند. اما اگر قصد خروج از ساحل را داشتید، بهتر است لباس پوشیده و با حالت برهنه و نیمه برهنه در اماکن عمومی غیر ساحلی ظاهر نشوید. به خصوص در ماه مبارک رمضان در دبی توجه به این موضوع حساسیت بیشتری پیدا می‌کند که بهتر است نادیده گرفته نشود.

البته سواحل دبی به دو نوع عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند. سواحل عمومی دبی تحت نظارت دولت بوده و ورود به آن‌ها رایگان است. در عوض دیگر سواحل به صورت شخصی اداره شده و برای وارد شدن به آن‌ها باید هزینه ورودی پرداخت کنید. محدودیت لباسی در سواحل عمومی کمی بیشتر بوده و افراد باید برای نشستن در رستوران‌های اطراف و ... حتما پوشش خود را رعایت کنند. برای مثال، اگر به ساحل JBR به می‌روید، پوشیدن لباس شنا روی شن‌ها خوب است؛ اما وقتی به سمت پیاده‌رو، رستوران‌ها و جاده‌های The Walk نزدیک شدید باید لباس مناسب بپوشید. در حالی که در سواحل عمومی آزادی عمل در این زمینه بیشتر بوده و گردشگران می‌توانند به نحو دلخواه خود لباس پوشیده و به پیاده روی و گشت و گذار در امتداد ساحل بپردازند.

 

توجه به پرچم‌های ایمنی در سواحل دبی

مورد بعدی از نکات و قوانین مهمی که باید قبل از شنا در سواحل دبی با آن‌ها آشنا شده و مورد توجه قرار دهید، مربوط به پرچم‌های ایمنی هستند. شهرداری دبی از سه پرچم ایمنی در سواحل دبی برای اطلاع‌رسانی از وضعیت آب استفاده می‌کند. در نتیجه نادیده گرفتن این موارد نه تنها بر خلاف قانون بوده بلکه می‌تواند از لحاظ ایمنی برای شما مضر باشد. برای آشنایی بیشتر در ادامه به معرفی هر کدام از این پرچم‌ها به صورت جداگانه می‌پردازیم:

 

چیزهایی که باید قبل از سفر به دبی بدانید

  • پرچم قرمز

پرچم قرمز به معنای خطر زیاد در آن منطقه بوده و هرگز نباید در ساحلی که پرچم قرمز کنار آن قرار گرفته شنا کنید. پس وقتی پرچم قرمز در اهتزاز است یعنی شنا در این محدوده امکان پذیر نبوده و با خطرهای جدی همراه خواهد بود.

  • پرچم زرد

اگر در سواحل دبی شاهد پرچم زرد بودید، می توانید با احتیاط شنا کنید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که این سواحل کاملا بی خطر نبوده و شنا در آن‌ها حتما باید با احتیاط همراه باشد.

 

معرفی هتل ۵ ستاره و لاکچری ME دبی

  • پرچم بنفش

پرچم بنفش به معنای حیات دریایی بالقوه مضر بوده و این بدان معنا است که شهرداری شواهدی از حیات دریایی خطرناک در آب مشاهده کرده و شنا کردن در آن از لحاظ سلامتی برای شما مضر خواهد بود.

علاوه بر نکات فوق توصیه می‌شود از شنا در نزدیکی صخره‌ها و همچنین خارج از منطقه امن در سواحل دبی جدا بپرهیزید.

 

رعایت زمان شنا در سواحل دبی

موضوع مهم دیگری که باید برای شنا در سواحل دبی مورد توجه قرار بگیرد، ساعتی است که برای این فعالیت در نظر گرفته‌اید. طبق قوانین دبی شنا بعد از غروب آفتاب ممنوع است. بنابراین اگر از صبح برای شنا رفته‌اید، بهتر است با نزدیک شدن به ساعت پایانی روز و غروب آفتاب از آب بیرون آمده و خود را برای دیگر تفریحات و بازدید از جاذبه‌های گردشگری دبی آماده کنید.

 

عدم به همراه داشتن حیوانات خانگی در سواحل دبی

اگر به همراه حیوانات خانگی خود سفر می‌کنید، توجه داشته باشید که در سواحل دبی اجازه ورود نخواهید داشت. این موضوع در مورد هر دو نوع از سواحل عمومی و خصوصی صادق است. بنابراین توصیه می‌کنیم حیوانات خانگی خود را به بخش نگه‌داری از حیوانات در هتل تحویل داده و خود مسیر یکی از سواحل دبی را در پیش بگیرید.

 

اقامتی بی نظیر در منطقه دبی مارینا

 

رعایت نظافت در سواحل دبی

شهرداری دبی حساسیت بسیار زیادی در خصوص رعایت نظافت در سواحل آن داشته و از همین رو ریختن زباله و عدم رعایت بهداشت با برخورد مسئولین همراه خواهد بود. پس اگر دوست ندارید که بخشی از بودجه خود را به پرداخت جریمه اختصاص دهید، پس حتما این موضوع را جدی گرفته و سعی در تمیز نگه داشتن سواحل آن کنید.

 

ممنوعیت پیک نیک در سواحل دبی

به منظور حفظ زیبایی شهر و جلوگیری از هرج و مرج در سواحل، شهرداری دبی ممنوعیتی در مورد پیک نیک در این مناطق لحاظ کرده است. بنابراین اگر به همراه خانواده قصد سفر به تور دبی را دارید، هرگز برنامه‌ریزی در راستای پیک نیک و راه اندازی باربیکیو در سواحل آن نداشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که ناجیان و همچنین مسئولین منطقه نمی‌توانند امنیت کودکان شما را تضمین کنند. بنابراین همراهی کودکان بر عهده بزرگسالان بوده و والدین باید در طول روز مراقب کودکان خود باشند.

 

مرکز خرید لوکس و جذاب نخیل در دبی

 

 

معرفی چند ساحل برتر دبی

همان طور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری دبی مربوط به سواحل آن بوده و نمی‌توان سفری با تور دبی داشت اما از تفریحات دریایی و ساحلی آن بی‌بهره بود. اکنون که با قوانین مهم شنا در این مقصد گردشگری آشنا شدید، جا دارد تا نگاهی کوتاه به چند مورد از برترین سواحل دبی داشته باشیم:

  • ساحل جمیرا (Jumeirah Beach)

یکی از معروف‌ترین سواحلی که در دبی فرصت شنا و تفریح در آن را خواهید داشت، ساحل جمیرا است. البته این ساحل با نام‌های جمیرا یک، دو و سه در بین گردشگران شناخته می‌شود. ساحل جمیرا ۱، یکی از ساکت‌ترین سواحل منطقه بوده و به طور کامل برای شنا طراحی شده است.همچنین از یک مسیر ۱۳۵۰ متری برای پیاده‌روی و دویدن در امتداد ساحل نیز برخوردار است. برای دسترسی به آن باید به سمت جاده ساحلی جمیرا (D94) به سمت ابوظبی رفته و پس از عبور از کانال دبی، این ساحل را در سمت راست خود خواهید دید.

ساحل جمیرا ۲، ۶۴۸ متر امتداد داشته و علاوه بر مناطق شنا دارای محدوده تناسب اندام با تجهیزات بدنسازی، پیست دویدن و پیاده روی نیز است. همچنین از دیگر امکانات آن می‌توان به سالن‌های استراحت ساحلی، محوطه زمین بازی کودکان، راهرو دسترسی به ساحل برای افراد مسن و کتابخانه ساحلی اشاره کرد. این نوار ساحلی نیز در جاده ساحلی جمیرا (D94) قرار گرفته و بعد از مرکاتو مال و قبل از پل کانال دبی واقع شده است. ساحل جمیرا ۳، با امتداد ۱۹۸۰ متری و امکانات ورزشی مانند منطقه کایت موج سواری، مسیر پیاده‌روی، محدوده تناسب اندام با تجهیزات بدنسازی و همچنین چند سالن استراحت ساحلی، زمین بازی کودکان و یک "سکوی شادی" توانسته مورد توجه اغلب گردشگران قرار بگیرد. علاوه بر شنا علاقه‌مندان می‌توانند از ماهیگیری و تماشای غروب آفتاب در آن لذت ببرند. این سومین نوار ساحلی است که هنگام رانندگی در جاده ساحلی جمیرا (D94)، درست بعد از ساحل جمیرا یک، پیدا خواهید کرد.

 

۲۰ واقعیتی که درباره دبی باید بدانید

  • ساحل ام سوقیم (Umm Suqeim Beach)

تنها ساحل دبی که منطقه‌ای را برای شنای شبانه اختصاص داده و مشرف به برج العرب است، ساحل ام سوقیم نام دارد. این نوار ساحلی یکی از محبوب‌ترین ساحل‌های دبی بوده و امتدادی به طول آن ۲.۴ کیلومتر دارد. علاوه بر شنا از دیگر امکانات آن می‌توان به فراهم بودن فرصت تفریحاتی نظیر کایت سواری، موج سواری، مسیر دویدن و پیاده روی، استراحتگاه‌های ساحلی برای عموم، زمین بازی کودکان و مسیرهای دسترسی به ساحل برای افراد مسن اشاره کرد. همچنین ورزش‌های آبی مانند جت اسکی و قایق‌های موزی نیز در این منطقه ارائه می‌شوند که در صورت تمایل می‌توان با آن‌ها سرگرم شد. این ساحل در امتداد جاده ساحلی جمیرا (D94) قرار گرفته و به آن ساحل بادبادک نیز گفته می‌شود. برای دسترسی به آن باید در مسیر خیابان A11 قرار گرفته و سپس به سمت راست حرکت کنید.

 

  • ساحل کورنیش الممزار (Al Mamzar Corniche Beach)

منطقه الممزار در دبی نیز دارای دو نوار ساحلی در دو طرف پارک الممزار است که یکی از آن‌ها با نام ساحل کورنیش الممزار شناخته می‌شود. این نوار ساحلی امتدادی به طول ۷۶۰ متر داشته و گزینه‌ای عالی برای گردشگرانی است که می‌خواهند اوقاتی آرام و به دور از ورزش‌های آبی داشته باشند. به طوری که از جمله امکانات متفاوت آن می‌توان به کتابخانه ساحلی اشاره کرد که حاوی کتاب‌هایی برای همه سنین است تا حین حمام آفتاب مطالعه کنید. به منظور دستیابی به این ساحل باید در مسیر خیابان الخلیج (D92) قرار گرفته و قبل از پارک ساحلی الممزار وارد محدوده این ساحل شوید.

 

بازدید از حیوانات مختلف در دبی و اطراف آن

  • ساحل تالاب الممزار (Al Mamzar Lagoon Beach)

از دیگر سواحل محبوب دبی که در منطقه الممزار قرار گرفته، ساحل تالاب الممزار است. این ساحل به طول ۳.۵ کیلومتر به طور کامل برای شنا در نظر گرفته و در آن نیز هیچ خبری از ورزش‌های آبی نیست. همچنین مناطق تناسب اندام با تجهیزات بدنسازی، پیست پیاده‌روی و مسیر دوچرخه سواری نیز فراهم شده که گردشگران می‌توانند اوقات خوشی را در آنجا سپری کنند. ناجیان غریق ساحلی آموزش دیده و دارای مجوز از طلوع تا غروب خورشید در قسمت‌های اختصاصی حضور دارند و همچنین در طول ساحل گشت زنی می‌کنند تا از ایمنی شناگران و ساحل نشینان اطمینان حاصل کنند. چنانچه قصد شنا در این ساحل دبی را داشتید باید به خیابان الخلیج (D92) رفته و از ساحل Al Mamzar Corniche و سپس پارک Al Mamzar عبور کنید. سپس ساحل تالاب در سمت چپ شما خواهد بود.

 

منبع ۱

منبع ۲ 

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران