بازدید از بهترین مکان‌های مشهد (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید از بهترین مکان‌های مشهد (قسمت دوم)

همان طور که در قسمت اول این مقاله گفته شد، شهر مشهد در کنار حرم امام رضا (ع) جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی بسیار زیادی را در خود جای داده است. این مکان‌ها از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی گرفته تا پارک‌ها و مجموعه‌های تفریحی متنوعی را شامل می‌شوند. چنانچه شما نیز به دنبال مکان‌هایی هستید که بعد از زیارت حرم زمان خود را در آن‌ها سپری کنید، در این بخش از مقاله نیز همراه ما باشید تا شما را با بهترین مکان‌های تور مشهد برای بازدید آشنا کنیم.

 

طرقبه مشهد

طرقبه مشهد جز مکان‌هایی است که به احتمال زیاد نام آن بارها به گوشتان خورده و جز مجموعه‌های گردشگری و تفریحی شهر مشهد به شمار می‌آید. این محدوده از شهر دارای آب و هوای بسیار تمیز و دلپذیری بوده و موقعیتی کوهستانی دارد. امروزه به دلیل جذب گردشگران بیشتر طرقبه رستوران‌ها و کافه‌های متعددی را در خود جای داده که هر کدام از آن‌ها با غذاهای خوشمزه ایرانی از مهمانان پذیرایی می‌کنند. در کنار رستوران‌ها، طرقبه دارای فضای تفریحی نیز است که علاقه مندان به سوارکاری، اسکی، خرید، باغ وحش و دهکده آبی می‌توانند از تک تک آن‌ها استفاده کرده و لذت ببرند.

 

آشنایی با باغ ملک آباد در مشهد

 

پارک ملت مشهد

اگر به دنبال مکانی خوش آب و هوا در مشهد می‌گردید که از آلودگی شهر دور بوده و در عین حال طبیعتی زیبا داشته باشد، پارک ملت مشهد گزینه‌ پیشنهادی ما برای شما است. به خصوص در ماه‌های فصل بهار پارک ملت مشهد هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این پارک زیبا در کنار درختان سرسبز، یک دریاچه و یک چرخ و فلک بزرگی را نیز در خود جای داده که از نقطه عطف‌های آن به شمار می‌آیند. علاوه بر موارد فوق این پارک دوست داشتنی با تفریحاتی نظیر اسکای فلایر، اسکیت بورد، سورتمه و غیره نیز باعث سرگرم شدن بیشتر شما خواهد گردید. پیشنهاد می‌کنیم برای یافتن پارک‌های دیگر مشهد سری به مقاله ۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی نیز بزنید.

 

سرزمین موج‌های آبی مشهد

اگر به تفریحات آبی و البته هیجان‌انگیز علاقه دارید، سرزمین موج‌های آبی مشهد را برای شما معرفی می‌کنیم. پس حتما لوازم شنا را در چمدان سفر خود با تور مشهد قرار داده و آماده یک روز به یادماندنی شوید. این پارک آبی با سرسره‌های شیب‌دار پیچ در پیچ و استخرهای شنا مخصوص بزرگسالان و کودکان برای هر سنی مناسب بوده و مکانی جذاب برای عاشقان هیجان خواهد بود. سرزمین موج‌های آبی دارای دو قسمت زنانه و مردانه بوده و خانواده‌ها می‌توانند به طور همزمان نهایت لذت را از این مکان ببرند.

 

 بازدید از زیارتگاه خواجه مراد مشهد

 

موزه آستان قدس رضوی مشهد

یکی از مکان‌های دیدنی فرهنگی در شهر مشهد که نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد، موزه آستان قدس رضوی است. بازدید از این موزه زمان زیادی نمی‌خواهد به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما در سفر به مشهد اگر فرصت کوتاهی به دست آوردید حتما سری به آن بزنید. از جمله اقلامی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند می‌توان به قرآن‌های قدیمی با دست خط‌های مختلف، آثار استاد فرشچیان، هدایای رهبری، کلکسیونی از انواع تمبر و اقلام پستی، هنرهای تجسمی، انواع سکه و اسکناس قدیمی، مدال‌های مهم از ورزشکاران و نخبه‌های علمی کشور، گنجینه‌ای از نجوم و آبزیان اشاره کرد. هر کدام از این موارد در بخش‌های مختلفی از موزه نگه‌داری می‌شوند که بازدید از آن‌ها برای عموم مردم آزاد است.

 

حمام مهدی قلی بیک مشهد

از دیگر مکان‌های تاریخی و ارزشمندی که در سفر به شهر مشهد فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، حمام مهدی قلی بیک است. این حمام که بزرگ‌ترین حمام قدیمی مشهد به حساب می‌آید در دوران صفویه ساخته شده و مساحتی در حدود ۲۰۰۰ متر مربع دارد. حمام مهدی قلی بیک با نام حمام شاه و حمام رضوی هم شناخته می‌شود. آنچه که در بازدید از این مکان قدیمی توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، سقف تزیین شده با طرح‌های متنوع و رنگارنگ است. تا به اکنون بافت این حمام با نهایت اهتمام محافظت شده و بازدیدکنندگان می‌توانند از بخش‌هایی نظیر خزینه، تون، چال حوض، نظافت خانه و غیره دیدن کنند. در حال حاضر فضای این بنا به موزه مردم شناسی تبدیل شده و بازدیدکنندگان در عین حال که فرصت کشف حمام قدیمی را خواهند داشت می‌توانند با فرهنگ و پیشینه تاریخی مردم مشهد نیز آشنا شوند. چنانچه در سفر به مشهد به دنبال مکانی جذاب و در عین حال تاریخی می‌گردید بازدید از حمام مهدی قلی بیک مشهد بسیار مناسب شما خواهد بود.

 

آشنایی با چهار طاقی بازه هور در مشهد

 

آرامگاه فردوسی در توس مشهد

سفر به شهر مشهد بدون بازدید از آرامگاه فردوسی قطعا ناتمام خواهد بود. البته آرامگاه فردوسی در توس قرار داشته و فاصله‌ ۳۰ دقیقه‌ای از شهر مشهد دارد. توصیه می‌کنیم حتی اگر زمان محدودی در این سفر دارید حتما سری به آرامگاه فرودوسی بزنید و از مقبره این شاعر مشهور فارسی دیدن کنید. نکته جالب اینکه بعد از حرم امام رضا (ع) آرامگاه فردوسی پربازدیدترین جای مشهد آرامگاه فردوسی است. در این مکان گردشگران فرصت بازدید از مقبره‌ مهدی اخوان‌ثالث را نیز خواهید داشت که در جوار فردوسی دفن شده است.

 

باغ گیاه شناسی مشهد

معرفی بهترین مکان‌های مشهد برای بازدید را با اشاره به باغ گیاه شناسی به پایان می‌رسانیم. این مجموعه برای اولین بار در سال ۹۲ افتتاح شده و با مساحتی در حدود ۴۵ هزار متر مربع فضایی سرسبز و زیبایی را برای گردشگران عرضه می‌کند. بازدید از این مکان همه روزه از ۹ صبح تا ۱۲ شب امکان‌پذیر بوده و عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردی ساعات بسیار خود و به یادماندنی را در آن سپری خواهند کرد. باغ گیاه شناسی مشهد گونه‌های بسیار متنوعی از انواع گیاهان را در خود جای داده و به خصوص در فصل بهار و پاییز جلوه و زیبایی دوچندانی را پیدا می‌کند.

 

آشنایی با مصلی مشهد

 

منبع

 

۲۵ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران