گشت و گذار در شهر تاریخی نیشابور مشهد (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشت و گذار در شهر تاریخی نیشابور مشهد (قسمت دوم)

اگر قسمت اول این مطلب را دنبال کرده باشید می‌دانید نیشابور کجاست و چقدر بی‌نظیر و ناب است برای بازدید. شهری شاد با مردمانی که طبعی شاعرانه دارند. شهری فرهنگی که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار در خود دارد. اگر می‌خواهید باقی جاذبه‌های دیدنی این شهر را بشناسید در این مطلب همراه ما باشید.


روستای خرو علیا

تماشای بافت روستایی و مردمانی که هنوز صفا و صمیمیت بسیار در سفره‌هایشان یافت می‌شود یکی از خوشگذرانی‌هایی است که در سفر به شهرهای مختلف ایران می‌توانید انجام دهید. یکی از روستای معروف نیشابور که به واسطه‌ی آبشارش معروف شده است روستای خرو علیا است که به شما توصیه می‌کنیم در سفرتان به مشهد و بازدیدتان از نیشابور اگر فرصت داشتید به این روستا هم سری بزنید.

 

 معرفی ۵ جاذبه و مکان مذهبی در مشهد 

روستای خرو علیا


رباط شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی از بناهای تاریخی شهر نیشابور است که در دوران شاه عباس صفوی ساخته شده است. این کاروانسرها در زمان قاجار یتیم خانه بوده است، در زمان پهلوی تبدیل به پادگان نظامی شده است و بعد از انقلاب نیز در اختیار جهاد سازندگی بوده است اما کمی بعد به سازمان میراث فرهنگی سپرده شده تا امروزه یکی از مجموعه‌های فرهنگی مهم شهر باشد. این کاروانسرا در خود موزه‌ای معروف به نام گنجینه برای بازدید دارد.

 

 رباط شاه عباسی


غار سرنی

در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور بزرگترین غار آبی خراسان واقع شده است که با مراجعه به آن می‌توانید از قسمت‌های ابتدایی‌اش دیدن کنید. چرا که حوضچه‌هایی در داخل غار قرار دارند و همین باعث می‌شود امکان پیشروی در آن مهیا نباشد. مسیر رسیدن به این غار یکی از مسیرهای زیبای گردشگری است که بازدید از آن حالتان را خوب می‌کند و چشم‌هایتان را با زیبایی‌ها آشنا می‌کند.

 

 بهترین زمان سفر به مشهد مقدس

 غار سرنی


روستای بوژان

بوژان در ارتفاعات بینالود قرار گرفته و ساختاری پلکانی دارد. ساختاری که آن را شبیه به ماسوله کرده است و همین باعث شده برای بازدید بسیار جذاب باشد. روستایی که کوچه پس کوچه‌هایی جذابی دارد و در آن می‌توانید عکس‌هایی خاص از خودتان بیندازید.

 

 روستای بوژان


بازار

بازار سرپوشیده‌ی این شهر که قدمتش به دوران صفویه می‌رسد یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر است که در آن می‌توانید برای زمانی نسبتا طولانی گشت و گذار کنید. این بازار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در سراسر استان خراسان شهرت دارد. در بازدیدتان از نیشابور به شما توصیه می‌کنیم به این بازار تشریف ببرید و سوغاتی‌های نسبتا خوب و ارزان قیمت تهیه کنید. سوغاتی‌هایی از کیف و کفش گرفته تا پیراهن و شلوار. در این بازار همچنین می‌توانید زیست روزمره‌ی مردمان شهر را از نزدیک و با جزئیات مشاهده کنید.

 

 ۱۰ روستای گردشگری مشهد (قسمت اول)

  بازار


دره هفت غار

دره هفت غار جایی است که در آن برای رسیدن به چشمه باید از هفت غار عبور کنید و عبور از هر غار تجربه‌ی خاص همراه خودش دارد. این منطقه از نیشابور همان جایی است که قیام سر به داران رخ داده است. بنابراین اهمیت تاریخی دارد و نیز همان جایی است که ابراهیم ادهم عارف بزرگ اسلامی در آن به راز و نیاز با خدا پرداخته. بنابراین اهمیت مذهبی نیز دارد. این مکان از نیشابور یک آرامش خاصی در فضایش وجود دارد که به شما توصیه می‌کنیم اگر در زندگی شهری آسایش و آرامش خود را گم کرده‌اید و می‌خواهید در بازدید از نیشابور دوباره آن را بازیابید به این مکان تشریف ببرید.

 

  دره هفت غار


گنبدهای شه میر

در یک قبرستان بسیار قدیمی، در جاییکه می‌توانید سنگ قبرهای عجیب و غریب پیدا کنید، سازه‌ای آجری که گنبدهایی بر خود دارد وجود دارد که مطابق با یافته‌های علمی تاریخ ساخت‌شان به دوران سلجوقی و ایلخانی بازمی‌گردد. سازه‌ای که می‌گویند در اصل آتشکده بوده است. به شما توصیه می‌کنیم اگر به تاریخ کهن و باستان علاقه‌مند هستید در سفر به نیشابور حتما به دیدن این گنبدها بروید.

 

 ۹ غذای اصیل که در سفر به مشهد باید نوش جان کنید

 گنبدهای شه میر


مسجد جامع نیشابور

مطابق با کتیبه‌های قدیمی دیوار مسجد، قدمت آن به دوران حکومت تیموریان بازمی‌گردد و شخصی به نام پهلوان علی بن بایزید آن را ساخته است. مسجد که ۴ ایوان و ۳ مدخل دارد. مسجدی که بر روی دو پایه‌ی ایوان ورودی آن دو قطعه سنگِ دارای کتیبه با تاریخ ۱۰۲۱ هجری قمری قرار دارد. کتیبه‌ای که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

  مسجد جامع نیشابور


عمارت امین الاسلامی

اگر می‌خواهید باغ اصیل ایرانی و اسلامی را ببینید باید به دیدن این عمارت بروید. عمارتی که در انحصار درختان بلند بالایی همچون چنار و شمشاد و توت و گردو است. عمارتی که در دوران پهلوی اول ساخته شده است و متعلق به ابولحسن امین الاسلامی بوده است.

 

۲۱ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران