گشت و گذار در دره ارغوان در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشت و گذار در دره ارغوان در مشهد

دره‌ها همیشه محل گشت و گذار طبیعت‌گردی طبیعت دوستان و وزرشکاران بوده‌اند. دره‌ها از زیبایی‌های طبیعی هستند که با پدیده‌هایی مثل جنگل‌های بارانی، رودخانه‌ها و یا غارها و تنگه‌های باریک تزئین شده‌اند. این تصویری کلی از دره‌هاست. اما وقتی حرف از دره ارغوان اطراف مشهد می‌شود اوضاع کاملا فرق دارد. تا به حال به دره‌ای ارغوانی رنگ فکر کرده بودید؟ در تور مشهد شما می‌توانید یکی از بی‌نظیرترین چهره‌های کشور زیبایمان را کشف کنید. همین حالا اگر عکس‌های این دره را سرچ کنید به سختی باور کنید چنین جایی واقعا وجود دارد. در اینجا ما به معرفی دره ارغوان می‌پردازیم.

 

معرفی دره ارغوان

طرقبه یکی از مقاصد نزدیک مشهد است که می‌توانید در برای یکی دو روز به آن سفر کنید و از بهترین مکان‌های دیدنی طرقبه مشهد دیدن کنید. مثلا یکی از این زیبایی‌ها همین دره ارغوان است که در ۴ کیلومتری این شهر واقع شده است. دره ارغوان تنها سالی یک بار به مدت یک ماه به ارغوان در می‌آید. بنابراین می‌توانید برای اردیبهشت بعدی دره ارغوان را در ذهن خود داشته باشید. بهار در این دره، در کنار سرسبزی و دمای هوای مطلوب با رنگ صورتی زیبایی همراه است اما چرا؟

چرا دره ارغوان به این اسم در آمده است؟

ارغوان با نام علمی Cercis siliquastrum درختی با شکوفه‌های بنفش صورتی و برگ‌ها شکل قلب است که به دلیل همین ظاهر فریبنده‌اش به درخت عشق هم شناخته می‌شود. این درختان زیبا که ارتفاعی بین ۳ تا ۱۰ متر دارند پر از شکوفه‌های زیبا می‌شوند به طوری که وقتی از فاصله‌ای نه چندان دور به دره نگاه می‌کنید آن را به صورت ارغوانی یک دستی می‌بینید. ارغوان در برابر سرما مقاوم است و نیاز به نور هم دارد به همین دلیل در ارتفاعات خراسان و در فصل بهار پر گل می‌شوند.

 

۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی

گشت و گذار در دره ارغوان

دره ارغوان در بهار با شکوفه‌های بنفش این درخت رنگ و لعاب دیگری به خود می‌گیرد به طوری که وقتی وارد محوطه درخت‌ها می‌شوید می‌خواهید هرچه سریع‌تر از ماشین پیاده شوید و خودتان را به درختان برسانید. پیک‌نیک کردن در بین درختان، پیاده‌روی و عکاسی از فعالیت‌های همیشگی و رایجی است که بازدیدکنندگان عموما انجام می‌دهند. حرفه‌ای‌ترها حتی برای کوه‌نوردی و کمپ زدن هم به اینجا می‌آیند اما خانواده‌ها سعی می‌کنند به همان پیاده‌روی بسنده کنند. اگر از دره به سمت داخل فقط حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید وارد درختان سبز و ارغوانی انبوه‌تر و متراکم‌تری می‌شوید، که در کنا همدیگر منظره‌ای بهشتی و خیره‌کننده را به وجود می‌آورند. مخصوصا این که از پای این درختان رودخانه‌ای عبور می‌کند. اگر می‌خواهید اعصاب‌تان را آرامش دهید و روحیه‌تان را تقویت کنید این قسمت جایی است که باید به آن بروید.

 

۶ آبشار دیدنی اطراف مشهد

چه زمانی برای بازدید بروید؟

در واقع این گل‌های زیبا که مصون به درخت عشق هستند، پس از سرمای زمستان و در اوایل بهار شکوفه می‌دهند. اما با توجه به وضعیت نا به سامان سال‌های اخیر خیلی نمی‌توان دقیق گفت که چه زمانی شکوفه‌ها می‌شکفند. این دره در پارک جنگلی و در دامنه کوهستانی قرار گرفته بنابراین آب و هوایی به مراتب خنک‌تر از مشهد دارد. پس در نظر بگیرید شروع بهار در دره ارغوان با شروع بهار در مشهد کمی فاصله دارد.

مسیر پیاده‌روی

وقتی شما مسیر پیاده‌روی را که شیب ملایمی به سمت بالا دارد طی می‌کنید رودخانه برخلاف جهت حرکت شما به سمت پایین سرازیر می‌شود. پس اگر امکانش را دارید کفش ضد آب بپوشید تا بتوانید بخش‌هایی از مسیر را از حاشیه رودخانه حرکت کنید و از نزدیکی بیشتر با طبیعت لذت ببرید. مخصوصا این که حاشیه رودخانه سنگی بوده و برخی نقاط راه رفتن کمی دشوار می‌شود. بنابراین حتما کفش راحت بپوشید.

نکاتی که باید بدانید

  • مسیر پیاده‌روی بسته به سرعت شما فقط حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • در طول این مسیر چون محوطه پارک جنگلی و در ارتفاع است آنتن‌دهی ندارد؛ بنابراین از قبل به خانواده خود اطلاع دهید.
  • برخی نواحی ناهموار بوده و نیاز به مراقبت و احتیاط بیشتر دارد. اگر همراه‌تان کسی از مشکلی رنج می‌برد و یا افراد مسن با شما هستند باید از قبل تمامی جوانب را در نظر بگیرید. البته می‌توانید از هر جا که عبور کردن برا‌یتان دشوار بود پیاده‌روی را متوقف کرده و از طبیعت لذت ببرید.
  • توصیه می‌کنیم به سبک یک کوه‌نوردی حرفه‌ای به جای بسته‌بندی‌های دستی و حمل ساک با خودتان کوله پشتی ببرید تا با دست آزاد تسلط بیشتری پیدا کنید.

 

جاذبه‌های تفریحی سد چالیدره مشهد

چگونه باید به دره ارغوان رسید؟

دره ارغوان از جاذبه‌های محبوب بین مسافران تور مشهد است. به همین دلیل می‌توان با دنبال کردن تابلوهای راهنما به راحتی به این منطقه رسید. وقتی به بلوار ملک آباد رسیدید، باید ۱۸ کیلومتر مستقیم حرکت کنید تا دو راهی طرقبه و شاندیز برسید. از مسیر طرقبه بروید و از میدان دوم آن عبور کنید. سپس به دوراهی دیگری برخورد می‌کنید که یکی به داخل شهر طرقبه می‌رسد و دیگر مسیر طرقدر و دره ارغوان را ادامه می‌دهد که شما باید از مسیر دوم بروید.

۱۲ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران