گشت و گذار با وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشت و گذار با وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد

مشهد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای ایران، بسیار شلوغ و میان گردشگران محبوب است. در سفر خاطره‌انگیز شما با تور مشهد، ممکن است لازم باشد که با وسایل نقلیه عمومی به نقاط مختلف شهر بروید. چرا که به خاطر طرح‌های ترافیکی و نبود جای پارک در مناطق پرتردد، عبور و مرور با تاکسی یا ماشین شخصی سخت خواهد بود. در این مواقع می‌توانید به راحتی با اطلاع از خطوط مترو و اتوبوس، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا درباره حمل و نقل عمومی مشهد بیشتر بدانید.

 

راهنمای حمل و نقل عمومی در مشهد

برای گشت و گذار و بازدید از جاهای دیدنی در مشهد، علاوه بر پیاده‌روی در کوچه و خیابان‌های این شهر شاعرانه و تاریخی، می‌توانید از راه‌های زیر برای تردد استفاده کنید:

 

  • مترو
  • اتوبوس‌های تندرو و بی آر تی
  • تاکسی
  • دوچرخه

 

بهترین رستوران‌های شاندیز مشهد

راهنمای متروی مشهد

متروی مشهد در سال ۱۳۸۹ افتتاح و تبدیل به یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل شهری شد. متروی مشهد دو خط دارد و قرار است در سال آینده دو خط دیگر به آن اضافه شود. ساعت کاری مترو هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب است و هر ده دقیقه یک بار یک قطار از هر ایستگاه می‌گذرد. خط یک مترو ۲۴ ایستگاه را در سطح شهر دارد که یکی از آنها در فرودگاه مشهد است و شما به راحتی می‌توانید از این طریق به هتل و محل اقامت خود بروید. خط یک در میدان تقی آباد و نام ایستگاه شریعتی با خط دو تلاقی دارد و شما را به مراکز گردشگری و مراکز خرید مشهد می‌برد. خط دوی مترو از خط یک شلوغ‌تر و برای گردشگران تور مشهد مفیدتر است. در اینجا به موقعیت جغرافیایی ایستگاه‌ها می‌پردازیم.

  • خط ۱: نقاط مهم مشهد که از این خط میان ۲۴ ایستگاه از فرودگاه هاشمی‌نژاد تا وکیل‌آباد می‌گذرد عبارتند از: باغات شاندیز، طرقبه، باغ وحش مشهد، پارک ملت، دانشگاه فردوسی و فرودگاه.
  • خط ۲: نقاط مهم مشهد که از این خط میان ۱۲ ایستگاه از کشف رود تا سلامت می‌گذرد عبارتند از: راه آهن، میدان شهدا، مرکز خرید زیست خاور، پارک کوهسنگی، میدان سعدی، خیابان دانشگاه، میدان تقی آباد.
  • خط ۳: این خط هنوز افتتاح نشده و در حال ساخت است. ایستگاه‌های این خط از شهرک ابوذر تا الهیه و ترمینال برون شهری اتوبوس‌رانی غرب می‌رود. همچنین از خیابان امام رضا تا فلکه آب و امتداد چهار راه شهدا ادامه می‌یابد و به حرم مطهر امام رضا می‌رسد.
  • خط ۴: این خط هنوز افتتاح نشده و در حال ساخت است. ایستگاه‌های این خط از بلوار حر تا خواجه ربیع برای راحتی حمل و نقل زائران حرم مطهر در نظر گرفته شده است.

 

راهنمای خطوط اتوبوسرانی مشهد

اتوبوس همیشه یکی از بهترین راه‌های حمل و نقل درون شهری و بین شهری بوده است. به همین منظور اگر می‌خواهید هزینه کمتری صرف کنید و به مناطق مختلف دسترسی داشته باشید، همراه ما باشید تا خطوط مختلف اتوبوسرانی مشهد را در ۱۶۳ خط بشناسید.

 

  • پایانه اتوبوسرانی آزادی در نزدیکی پارک ملت مشهد واقع شده و دارای یک پارکینگ طبقاتی‌ است. مهمترین خطوط این ایستگاه خط ۳۱ است که برای رسیدن به سرزمین موج‌های آبی مشهد کاربرد دارد و خط ۲۵ که به حرم مطهر می‌رود.
  • پایانه اتوبوسرانی بیت‌المقدس در نزدیکی فلکه آب قرار دارد. در این پایانه، خط ۸۶ شما را به پارک دیدنی کوهسنگی مشهد می‌برد و به کمک خط ۷۷ می‌توانید به فرودگاه برسید.
  • پایانه اتوبوسرانی وکیل آباد یکی از شلوغ‌ترین و پر‌تردد‌ترین پایانه‌های شهر است. مهمترین خطوط این پایانه، خط ۱۰ است که به پایانه غدیر می‌رود، خط ۱۲ شما را به حرم مطهر می‌رساند. خط ۱۱۱ به طرقبه در مشهد می‌رود، خط ۱۱۳ به سمت امامزاده یاسر حرکت می‌کند و خط ۱۲۱ شما را از وکیل آباد به شاندیز می‌برد.
  • پایانه اتوبوسرانی شهدا توسط خطوط ۳۸، ۵۰ و ۶۰ شما را به حرم امام رضا، ایستگاه راه‌آهن و پایانه معراج می‌رساند.

 

ارزان‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر به مشهد

همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های تندرو و بی‌آر‌تی BRT  استفاده کنید:

 

  • خط ۸۰۰ از پایانه امام رضا شروع می‌شود، از خیابان‌های ۱۵ خرداد، حرم، میدان و بزرگراه طبرسی و چهاراره مفتح می‌گذرد و به پایانه طبرسی می‌رسد.
  • خط ۱/۸۰۰ از پایانه امام رضا شروع می‌شود، از میدان‌ ۱۵ خرداد، بسیج چهارراه دانش و میدان بیت‌المقدس عبور می‌کند و به میدان بیت‌المقدس می‌رسد.
  • خط ۲/۸۰۰ از پایانه طبرسی شروع می‌شود، از میدان فجر و چهارراه برق می‌گذرد و به حرم مطهر می‌رسد.
  • خط ۸۳۰ از انتهای امامیه شروع می‌شود، از شهرک‌های شهید باهنر و رجایی عبور می‌کند و به انتهای شهرک باهنر می‌رسد.
  • خط ۸۳۱ پایانه الهیه را به مصلی مشهد وصل می‌کند و در بزرگراه اندیشه، حرم، میدان امام علی، بزرگراه وکیل آباد و میدان فردوسی ایستگاه دارد.

 

نرم افزار کاربردی در خطوط اتوبوسرانی مشهد

همانطور که در بالا اشاره کردیم خطوط اتوبوسرانی مشهد گسترده است و شما به راحتی می‌توانید از هر کجای شهر که می‌خواهید به مقصد مورد نظرتان برسید. به همین منظور برای اینکه ساده‌تر به این اطلاعات دست پیدا کنید می‌توانید اپلیکیشن‌های مربوط به حمل و نقل عمومی را دانلود کرده و نصب کنید. نرم افزار نقشه‌ی همراه مشهد یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از آن برای اطلاع از مسیرها، ایستگاه‌های مختلف، ترافیک و موارد مشابه دیگر استفاده کنید. امکان نصب این نرم افزار از فروشگاه‌های اپلیکیشن وجود دارد و به صورت رایگان قابل دانلود است. در واقع این برنامه به شهروندان و گردشگران تور مشهد کمک می‌کند تا به راحتی به مقصد خود برسند. کافی است موقعیت خودتان و مقصد مورد نظر را در نرم افزار مشخص کنید و راه‌های دسترسی به آن را ببیند. همچنین می‌توانید از وضعیت آنلاین ترافیک باخبر شوید. زمان رسیدن به اتوبوس مورد نظر شما به ایستگاه را تخمین بزنید. حمل و نقل عمومی را به صورت آنلاین و آفلاین مسیریابی کنید. ایستگاه‌های اتوبوس و پایانه‌ها را روی نقشه ببینید. حتی ایستگاه‌های مناسب ویلچر هم مشخص شده‌اند و می‌توانید محل شارژ و فروش من کارت مشهد را مشاهده کنید و در نهایت مسیر تاکسی‌های خطی را بدانید.

 

معرفی ۶ تا از بهترین هتل‌های ۵ ستاره مشهد

راهنمای خطوط تاکسیرانی مشهد

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به مقصد مورد نظرتان در هر شهری تاکسی است. البته اگر ترافیک را در نظر نگیریم. در صورتی که قصد دارید سوار تاکسی شوید، می‌توان آنها را به چهار دسته تقسیم کرد:

 

  • تاکسی‌های شهری که برای جابه‌جایی‌ مسافر در مسافت‌های کوتاه مناسب هستند.
  • تاکسی‌های خطی که در تمامی محله‌ها و خیابان‌های پردد شهر منتظرند و مقاصد مشخصی دارند.
  • تاکسی‌های تلفنی که با درخواست شما به مکان مورد نظرتان می‌آیند و شما را به هر کجای شهر که بخواهید می‌برند. معمولا این تاکسی‌ها گران‌تر از دیگر تاکسی‌های شهر هستند. بنابراین در صورتی که بیشتر از یک نفر هستید این تاکسی به صرفه‌تر خواهد بود.
  • تاکسی‌های آنلاین همچون دیگر شهرهای بزرگ به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. با مشخص نمودن مبدا و مقصد بر روی نقشه نرم‌افزار، شما را در شهر جابجا می‌کنند.

راهنمای استفاده از دوچرخه در مشهد

جالب است که بدانید در مشهد امکان استفاده از دوچرخه‌ در سطح شهر برای شهروندان و گردشگران فراهم شده است. این دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد نیاز به نصب اپلیکیشن شهر من را دارند تا به کمک آن بتوانید یکی از آن دوچرخه‌ها را در اختیار بگیرید. در ابتدا برای استفاده از آن‌ها لازم است که ثبت نام کنید. مدارک مورد نیاز عبارتند از اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی، دو قطعه عکس پرسنلی رنگی ۳ در۴، پر کردن فرم ثبت نام، ضمانت و مهم‌تر از همه داشتن من کارت مشهد. شاید به نظر سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد اما وجود مسیرهای اختصاصی دوچرخه‌سواری، هزینه کم در استفاده از این وسیله و کمک به محیط زیست می‌تواند شما را مجاب به ثبت نام کند. پس از آن می‌توانید تا نیم ساعت رایگان از دوچرخه استفاده کنید و در نهایت برای ادامه به ازای هر سی دقیقه باید مبلغی شارژ کنید. ایستگاه‌های دوچرخه در مشهد ۶۷تاست و متاسفانه از طرف دولت استفاده از آن برای خانم‌ها ممنوع اعلام شده است. لازم است آقایان پس از اینکه مسیر را طی کردند، دوچرخه را به یکی از جایگاه‌ها برگردانند. همچنین نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۸ سال برای استفاده از دوچرخه باید رضایت والدین خود را داشته باشند. لازم است بدانید که برای شارژ من کارت برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد می‌بایست به باجه‌های شارژ من کارت در بعضی از ایستگاه‌های اتوبوس یا ایستگاه‌های مترو مراجعه کنید.

 

گردش در مهمترین خیابان‌های مشهد

معنی رنگ جایگاه دوچرخه:

  • رنگ سبز نشان دهنده این است که می‌توانید دوچرخه بگیرید.
  • رنگ قرمز به معنی خارج کردن دوچرخه از ایستگاه است.
  • رنگ خاکستری غیر فعال بودن جایگاه را نشان می‌دهد.
  • رنگ نارنجی نشان دهنده رزرو بودن دوچرخه است.

 

به عنوان یک گردشگر به راحتی می‌توانید از تاکسی آنلاین به جای تاکسی‌های دیگر استفاده می‌کنید تا هزینه کمتری بپردازید و به مقصد مورد نظر برسید. این شهر پر از رستوران‌های عالی است و مکان‌های تفریحی بی‌نظیری همچون طرقبه، پارک آبی مشهد و شهربازی دارد که به راحتی می‌توانید با وسایل حمل و نقل عمومی به آنها دست پیدا کنید. اگر با ماشین شخصی به مشهد سفر می‌کنید، مطمئن شوید که محدودیت طرح ترافیکی مشهد را می‌دانید و جریمه نمی‌شوید. این طرح در طول سال به غیر از جمعه از ساعت هشت صبح تا هشت شب اجرا می‌شود. بهتر است در این ساعت‌ها از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

۰۶ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران