راهنمای گشت و گذار در دره اجنه مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
راهنمای گشت و گذار در دره اجنه مشهد

دره اجنه در استان خراسان رضوی در اخلمد واقع شده است. اگر برای گشت و گذار به گلستان و یا خراسان می‌روید توصیه می‌کنیم از این دره دیدن کنید. البته به شما حق می‌دهیم اگر با چنین اسمی به یاد فیلم‌های ترسناک بیافتید. اما بعد از این که دره اجنه را در گوگل جستجو کنید نظرتان عوض خواهد شد. اگرچه پشت چنین نامی احتمالا داستانی مربوط اجنه‌ها وجود دارد، اما بعد از این که به محل برسید همه چیز را فراموش خواهید کرد.

مختصری بر دره اجنه

این دره در استان خراسان رضوی و روستای اخلمد واقع شده و از توابع شهرستان چناران است. در واقع این دره در 60 کیلومتری مشهد و در 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران قرار گرفته است. آب و هوای این منطقه از خراسان بسیار مطلوب بوده و دره با قرار گرفتن در ارتفاع 1440 متری بالاتر از سطح دریا در طول سال نه آنچنان سرد می‌شود و نه آنقدرها سرد و سوزناک. اگر قصد سفر به این دره را داشتید یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید در فصل بهار است. در این فصل به دلیل بارش‌های فراوان پاییز و زمستان آبشارها پر آب بوده و در عین حال زمین به سمت سرسبزی و شکوفایی می‌رود. آبشار اصلی اخلمد 40 متر ارتفاع دارد و جز یکی از آبشارهای دیدنی اطراف مشهد است. این آبشار که در کوه بینالود و در ادامه رشته کوه البرز واقع شده، به دلیل آب و هوای خنک و مطلوب و فراوانی آب زیستگاهی دیدنی و زیبا به وجود آورده است. اما چرا به این نام شهرت یافته؟ حقیقا خیلی مشخص نیست. اما در زمان حمله اعراب به خراسان، سرداری به نام "خالد" بین مردم رعب و وحشت می‌انداخت. مردم از دست او به حاشیه پناه می‌بردند و وقتی سر و کله خالد پیدا می‌شد فریاد می‌زدند "خالد آمد" این به مرور تغییر کرد و اخلمد معروف شد. چرا به این دره زیبا اجنه می‌گویند؟ برخی بر این باورند که چون دره دارای مسیرهای باریک و تاریک است به این نام معروف شده، زیرا در عربی جن به معنی تاریک است.

 

تجربه‌ی سفر به مشهد با قطارهای لوکس

دره اجنه و زیبایی‌هایش

سنگ این منطقه در بسیاری از بخش‌‌ها آهکی است به همین دلیل آبشار در اثر فرسایش گود شده و به داخل رفته است. این منطقه از زیباترین ییلاقات خراسان است که به لطف بارش‌های همیشگی و قله‌های پر برف دارای آب شیرین است. به علاوه روستای اخلمد نیز که در نزدیکی این دره در ارتفاع ۱۳۳۵ متری واقع شده و بسیار خوش آب و هوا و زیبا است. این روستا در ابتدا متشکل از سه روستای اخلومد علیا، اخلومد سفلی و دهنه اخلومد بود که حالا دهنه اخلومد مستقل شده است.

 

۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی

دره اجنه و روستای اخلومد نه تنها جایی زیبا و توریستی هستند، بلکه از نقاط تاریخی ایران هم محسوب می‌شوند. طبق ویرانه‌هایی که در اطراف منطقه پراکنده شده که می‌توان گفت قدمت این منطقه به هزاران سال قبل برمی‌گردد. یکی از زیبایی‌های اخلومد دره پلنگ است که اگر حدود 1.5 کیلومتر پیاده‌روی کنید به آن خواهید رسید. در اینجا شما می‌توانید یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز منطقه را کشف کنید. غاری که در این دره وجود دارد دارای یک وروی باریک است تنها یک نفر می‌تواند به زحمت و به صورت خزیده به آن وارد شود. در واقع برای ماجراجویان ورود به این غار با مختصات ۳۶ متر طول و ۹ متر عرض و ۴٫۵ تا ۵٫۴ متر ارتفاع یک چالش پر از آدرنالین است. در حالی که گردشگران معمولی خیلی تمایل به ورود به این غار را ندارند.

به علاوه کوه‌های این ناحیه با صخره‌های 200 تا 300 متری میعادگاه عاشقانه کوه نوردی و صخره نوردی در تمام طول سال است. این گروه‌های ورزشی عموما در فصل بهار به منطقه وارد می‌شوند و به کشف زیبایی‌های آن می‌پردازند.

 

بهترین مکان‌های دیدنی طرقبه مشهد

امکانات و اقامتگاه‌ها

وقتی می‌گوییم منطقه‌ای ویلایی و منحصر به فرد قطعا تصورش را می‌کنید که امکان ندارد در چنین جایی خبری از ویلاهای خصوصی و اقامتگاه‌ها نباشد. شما می‌توانید به راحتی جایی برای ماندن پیدا کنید. رفتن به اخلومد و دره اجنه به شما فرصت دور شدن از استرس این روزهای زندگی شهرنشینی در ایران را می‌دهد. تور مشهد در نگاه اول زیارتی به نظر می‌رسد اما در باطن پر از جاذبه‌های گردشگری است. شما می‌توانید در سفر با تور مشهد در قالب سفر یکی دو روزه به حاشیه شهر تنها با حدود یک ساعت ماشین سواری خودتان به این منطقه برسانید و تجربه متفاوت با بیشتر مسافران مشهد برای خودتان رقم بزنید.

۰۷ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران

محمد کیانی

سلام معرفی مکان های دیدنی از جاهای مختلف امری است پسندیده اما نه در شرایط فعلی که به دلیل بیماری کرونا همه از سفر منع شده‌اند