گشت و گذار در روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشت و گذار در روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد

مشهد یکی از خاص‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران است که همیشه مسافر دارد. شهری مذهبی که جدای از مکان‌های زیارتی‌اش، مکان‌های سیاحتی زیادی نیز دارد. شهری که بهترین هتل‌ها و رستوران‌های ایران را در خود جای داده است و مرکزخریدهایش نیز شناخته شده هستند. در سفرتان با تور مشهد اگر به دنبال یک بازدید تفریحی جذاب از یک روستای ویژه هستید همراه ما باشید تا با هم به روستای کنگ طرقبه سری بزنیم و جاذبه‌های این نقطه از استان خراسان را خدمتتان معرفی کنیم.

 


آشنایی با روستای کنگ طرقبه


بر دامنه‌ی کوه بینالود، در فضایی به وسعت ۱۸۴ هکتار روستایی واقع شده است که مطابق با اسناد باستان‌شناسی نزدیک به هزار سال قدمت دارد. روستایی جذاب با خانه‌های پلکانی. روستایی که به ماسوله‌ی مشهد معروف است و ۱۷۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. روستایی که نامش دو معنا دارم. یکم پرنده‌ای که خانه در کوهستان دارد و پنجه‌هایی قوی دارد و دوم دژ مستحکم. روستایی که مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز دارد و داروهای گیاهی زیادی در دل آن رشد و نمو می‌یابند. روستایی که نامش در شاهنامه آمده است و دمای هوایش معمولا از مشهد ۴ تا ۵ درجه پایین‌تر است. روستایی که یکی از پر ارزش‌ترین معماری‌های پلکانی ایران به حساب می‌آید و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است. جاذبه‌هایی که در ادامه یک به یک به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

 

۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۱- رباط شاه عباسی


رباط به خانه‌هایی گفته می‌شود که خارج از شهر قرار دارند و برای مسافران یک کاروان‌سرا به حساب می‌آیند. رباط شاه عباسی که به فاصله‌ی یک ساعته، البته با پیاده‌روی از این روستا قرار دارد یکی از کاروان‌سراهای استان خراستان در مسیر مشهد به نیشابور بوده است که امروزه نیز شکل کلی آن حفظ شده است. این رباط در انتهای دره کنگ قرار گرفته و بر روی دامنه‌ای مشرف به رودخانه واقع شده است. امروزه هم از سوی دره و هم از سوی دامنه‌ی کوه می‌توان به این رباط دسترسی پیدا کرد.

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۲- رودخانه کنگ


اگر از شنیدن صدای روان آب لذت می‌برید، اگر حالتان عوض می‌شد وقتی دراز کشیده‌اید صدای بلبلان و قناری‌ها را بشنوید، اگر از تماشای سرسبزی‌ها به شوق می‌آیید، این روستا رودخانه‌ای را در خود جای داده است که همیشه پر آب است و نشانی از زندگی و سرزندگی با خود دارد.

 

معرفی پارک‌های آبی مشهد، آبتنی در اوج هیجان

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۳- آبشار کنگ


در ۵ کیلومتری جنوب روستای کنگ و در مسیر رودخانه‌ی این روستا آبشاری قرار دارد که نوید یک رود پرآب را به شما می‌دهد. آبشاری که با رفتن به نزدیک آن می‌توانید صدای خروشیدن آب را بشنوید و به وجد بیایید.

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۴- باغ‌های کنگ


در مسیر رسیدن به رود و آبشار و در گشت و گذار در اطراف این روستا همواره می‌توانید باغ‌های سرزنده و پر میوه‌ای را ببینید که در زمستان نیز نوید بهار می‌دهند. بهاری بودن خاصیت این روستاست و حال شما به خوبی‌ها دگرگون می‌شود از این حالت.

 

۶ آبشار دیدنی اطراف مشهد که در سفر به این شهر می‌توانید به دیدن آنها بروید

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۵- قبرستان کنگ


پس از دیدن سرسبزی‌ها و سرزندگی‌ها در این روستا می‌توانید به قبرستان آن بروید و مرگ‌های تاریخی را نیز ببینید. قبرستان این روستا یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های خراسان به حساب می‌آید و این امر کاملا از روی سنگ‌ قبرهای بی‌نام و نشانش مشهود است. قبرستانی که روی دامنه‌ی کوه قرار دارد و غروب‌ها حالتی رعب‌آور و هیجان‌انگیز به خودش می‌گیرد.

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۶- مزار شیخ عبداله


شیخ عبداله یکی از عرفای این دیار بوده است که در سال ۱۲۶۶ قمری متولد شده است. عارفی که پس از کسب علم و تحصیل در دیگر شهرها، سرانجام در همین دیار دار فانی را داع گفته است و مزارش امروزه جز یکی از اماکن مقدس این روستا به حساب می‌آید.

 

۷ موزه معروف شهر مشهد که باید به دیدن آنها بروید

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۷- قلعه حصار


قلعه‌ای که در زمان دهمین پادشاه ساسانی در این منطقه از خراسان ساخته شده است و کاربری‌اش محافظت از جان مردمان در مقابل حمله‌ی دشمنان بوده است.

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۸- قلعه‌ی تیغ میان


یک قلعه‌ی تاریخی عالی که برای دیده‌بانی بوده است و یکی از کهن‌ترین بناهای این شهر به حساب می‌آید. قلعه‌ای که میان دو رودخانه‌ی کوچک و بزرگ بنا شده است و مسیر رسیدن به آن نیز از زیبایی‌های این روستا به حساب می‌آید.

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


۹- رشته‌کوه بینالود


بینالود یکی از کوه‌های پر ارزش شمال شرقی ایران به حساب می‌آید که بازدیدکنندگان فراوانی دارد. رشته کوهی که در روزهای زمستانی و تابستانی حرفه‌ای‌ترین و مبتدی‌ترین کوهنوردان به صعود آن می‌آیند و یکی از زیباترین مسیرهای صعود این کوه مسیری است که روستای کنگ در آن واقع شده است.

 

۱۰ رستوران برتر مشهد که سراغ غذاهای متفاوت و خوشمزه را می‌توانید از آنها بگیرید

 

 

روستای کنگ طرقبه

 


بازدید از این روستا فقط محدود به دیدن اماکن تاریخی و طبیعی نمی‌شود و به شما پیشنهاد می‌کنیم پس از سیر تاریخی و طبیعی‌تان در جاذبه‌های معروف این روستا به یکی از رستوران‌های ساده و محلی‌اش برید تا یک آش بلغور درجه یک نوش جان کنید. آشی که تا همیشه مزه‌اش زیر زبان شما باقی می‌ماند. چرا که از سبزی کوهی تهیه و با نان محلی سرو می‌شود. همچنین اگر قصد خرید سوغات داشته باشید این روستا شما را دست خالی برنمی‌گرداند. از مغازه‌های محلی این روستا می‌توانید زرشک، زعفران، نبات و انواع میوه‌های سردرختی مانند گیلاس و آلبالو را در فصل رویششان خریداری کنید.

۰۱ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران

مشکات عقلی

اینجای دیدنی واقعا به نظر من یکی از زیبا ترین جا های جهان هستی است. از خدا برای این همه نعمت های خوب تشکر می کنم.
دوست دارم شما هم به اینجا بروید.



ممنون از توجه شما