گشت و گذار در شهر تاریخی نیشابور (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشت و گذار در شهر تاریخی نیشابور (قسمت اول)

مشهد یکی از شهرهای مذهبی و گردشگری ایران است که دور و اطرافش پر از شهرهای دیدنی‌ست. این شهر از شمال و جنوب و شرق و غرب محصور شهرهای تاریخی و گردشگری استان خراسان است که می‌توانید آنها را بشناسید و در سفر با تور مشهد از آنها نیز دیدن کنید. شهرهایی که هرکدامشان پر از مکان‌های معروف در ابعاد بین‌المللی هستند. یکی از شهرهای گردشگری معروف نزدیک به مشهد، شهر نیشابور است. شهری تاریخی و فرهنگی، پر از جاذبه‌های جذاب گردشگری. اگر می‌خواهید این شهر و دیدنی‌هایش را بهتر و بیشتر بشناسید همراه ما باشید.


نیشابور شهر شاعران و هنرمندان

نیشابور دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی پس از مشهد به حساب می‌آید. شهری با جمعیت نزدیک به ۵ هزار نفر، واقع شده در دامنه‌های کوه بینالود. شهری فرهنگی که شاعران بزرگی چون خیام و عطار را در خود پرورانده است. شهری هنری که بزرگانی همچون مرحوم پرویز مشکاتیان؛ سنتور نواز پر آوازه‌ی ایران و همینطور حمید متبسم؛ آهنگساز خوشنام ایران را در دامان خود تربیت کرده است. شهری انباشته از جاذبه‌های دیدنی که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:


۱- آرامگاه خیام

حکیم عمر خیام نیشابوری یکی از مهمترین شاعران، اندیشمندان و ریاضی‌دانان تاریخ ایران است که شهرتش از ایران فراتر رفته و آوازه‌اش در جهان پیچیده است. اندیشمندی که زیستن را به بشریت می‌آموزد و به رباعیات حکیمانه‌اش شناخته می‌شود. انسانی والا متعلق به همه‌ی اعصار که در قرن پنجم و دوره‌ی سلجوقیان زیست کرده است. آرامگاه این فیلسوف در شهر نیشابور و در یک باغ واقع شده است و سالانه بی‌شمار گردشگر ایرانی و خارجی از آن دیدن می‌کنند. مقبره‌ی این انسان بزرگ را مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۱ خورشیدی طراحی و اجرا کرده است.

 

۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی


۲- آرامگاه عطار

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری از شاعران و عارفان سده‌ی ششم است که منطق‌الطیر معروف‌ترین اثر او به حساب می‌آید. انسانی والا که اندیشه‌اش جهانی است. آرامگاه این مرد خدا در شهر نیشابور واقع شده است و همه روزه بازدیدکنندگان زیادی از میان عرفا و انسان‌های عادی دارد.

 


۳- مقبره کمال‌الملک

کمال‌الملک از نقاشان مهم تاریخ معاصر است که در دوران قاجار زیست می‌کرده و فیلم زندگینامه‌ی او را نیز علی حاتمی کارگردان بزرگ سینمای ایران ساخته است. مقبره‌ی او که نام اصلی‌اش محمد غفاری است در نزدیکی مقبره‌ی شیخ فریدالدین عطار نیشابوری قرار دارد و طراحش نیز هوشنگ سیحون است.

 

معرفی مهم‌ترین مراکز تاریخی مشهد


۴- معدن فیروزه

بیشترین و بهترین سنگ فیروزه‌ی ایران در معادن شهر نیشابور قرار دارند. بنابراین بسیار طبیعی است که یکی از مهمترین سوغاتی‌های این شهر سنگ فیروزه باشد. با رفتن به این شهر می‌توانید به دیدن معدن فیروزه بروید و از نزدیک با معدنچی‌ها آشنا شوید. همه روزه در معدن اصلی این شهر تورهای زیادی برگزار می‌شوند که با شرکت در آنها می‌توانید به زیرزمین بروید و از نزدیک با اکتشاف و انفجار و استخراج فیروزه روبه‌رو شوید.

 


۵- مسجد چوبی

مسجد چوبی یکی از سازه‌های بسیار معروف ایران است که تماما از چوب ساخته شده است و در آن هیچ ستونی به کار گرفته نشده است. مسجدی که صدها سال به آن آسیبی نمی‌رسد و در مقابل زلزله تا ۸ ریشتر مقاوم است. مسجدی طراحی شده توسط مهندس حمید مجتهدی که امروزه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر شده است.

 

تمام چیزهایی که باید در مورد شهر مقدس مشهد بدانید


۶- قدمگاه

قدمگاه یکی از جاذبه‌های مذهبی نیشابور محسوب می‌شود که در ۲۴ کیلومتری شرق این شهر واقع شده است. مقبره‌ای که در آن یک سنگ با جای یک رد پا نگهداری می‌شود. می‌گویند این سنگ رد پاهای امام رضا (ع) را در خود ثبت کرده است. همه روزه این مقبره که در دل یک فضای توریستی و باغ قرار گرفته است بازدیدکنندگان زیادی دارد.

 


۷- آبشار گرینه

چهل کیلومتری نیشابور فضایی سرسبز دارد که تعداد زیادی ترجیح می‌دهند آخر هفته‌های خود را به این منطقه سفر کنند. این منطقه در خود یک آبشار معروف به نام گرینه دارد که رفتن به آن و شستن دست و صورت در برکه‎‌ای که تشکیل می‌دهد می‌تواند حال شما را حسابی جا آورد.

 

۹ سوغاتی مشهور خراسان که در سفر به مشهد می‌توانید آنها را خریداری کنید

Gorineh Waterfall


۸- شهر کهن نیشابور


آثار و بقایای به جا مانده از دوران کهن در جنوب شرقی شهر نیشابور وجود دارند که سال‌ها پیش توسط باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی مورد پژوهش قرار گرفته‌اند. این آثار و بقایا امروزه یکی از مکان‌های دیدنی شهر به حساب می‌آیند که اگر علاقه‌مند به تاریخ و دانایی هستید به شما توصیه می‌کنیم به دیدن آنها بروید. این آثار مشهور به تپه‌هایی با نام‌های «کهن دژ»، «آلپ ارسلان»، «سبزپوشان»، «شادیاخ»، «تپه مدرسه»، «بازار»، «قنات تپه» و «تپه تاکستان» هستند.

 

۱۲ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران