بازدید از بهترین مکان‌های مشهد (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید از بهترین مکان‌های مشهد (قسمت اول)

شهر زیبای مشهد از دو نظر همواره مورد توجه گردشگران بوده است. اول از هر چیزی مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) را در خود جای داده و از همین رو در طول سال توسط طیف عظیمی از زائران مورد بازدید قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر این کلان شهر دارای جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی بسیار زیادی است که در طول سفر گردشگران را به بهترین شکل سرگرم می‌کند. چنانچه دل شما نیز برای زیارت حرم امام رضا (ع) تنگ شده و قصد سفر با تور مشهد را دارید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با بهترین مکان‌های مشهد برای بازدید آشنا کنیم.

 

حرم مطهر امام رضا (ع) مشهد

البته که اولی دلیل هر کسی برای سفر به مشهد زیبا زیارت حرم مطهر هشتمین امام شیعیان است. ناگفته نماند که حرم علاوه بر جنبه‌های مذهبی و زیارتی دارای ساختاری فوق‌العاده باشکوه و زیبا است. به طوری که زائران در کنار عبادت محو آیینه‌کاری‌ها، لوسترهای عظیم و البته فضای بزرگ آن خواهند شد. حرم دارای حیاطی بزرگ بوده که در برخی مناسبت‌های مهم مذهبی مراسم‌های باشکوهی نیز در آنجا برگزار می‌گردد که در صورت تمایل می‌توانید زمان سفر خود را متناسب با آن تنظیم کنید. اما باید در نظر داشته باشید که در این تاریخ‌ها فضای حرم بسیار شلوغ خواهد بود و باید خود را آماده این موضوع کنید.

 

مسجد گوهرشاد مشهد

تنها مکان مذهبی در شهر مشهد محدود به حرم امام رضا نبوده و مسجد گوهر شاد نیز به عنوان یکی از دیدنی‌ترین و البته مذهبی‌ترین مکان‌ها توانسته توجه دنیای اسلام را به خود جلب کند. این مسجد در نزدیکی حرم قرار گفته و قدمتی بسیار طولانی دارد. به طوری که سال ساخت آن دوران حکومت تیموری گفته می‌شود. قبل از هر چیزی و در نگاه اول مناره‌های مسجد جلب توجه می‌کنند که ارتفاعی در حدود ۴۳ متر دارند. همچنین بازدیدکنندگان از تماشای ایوان مقصوره، تابلوهای هنری و کاشی‌کاری‌های آن نهایت لذت را خواهند برد.

 

راهنمای گشت و گذار در دره اجنه مشهد

 

گنبد سبز مشهد

از دیگر بناهای زیارتی که در نزدیکی‌های حرم قرار گرفته و زائران فرصت بازدید از آن را در سفر به مشهد خواهند داشت، گنبد سبز مشهد است. این گنبد دارای رنگی سبز مانند بوده و از همین رو با این نام شناخته می‌شود. این بنا در اصل آرامگاه شیخ محمد مومن عارف استرآبادی است که جز عرفای معروف مشهد در زمان خود (سال ۹۰۴ قمری) بود. آنچه این بنا را جذاب‌تر کرده طراحی ۸ ضلعی آن است. در بازدید از فضای داخلی نیز شاهد دیوارهای کاشی‌کاری شده تا سقف خواهد بود که قطعا شما را شیفته خود خواهد کرد.

 

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

آرامگاه پیر پالان دوز بنایی تاریخی و همچنین زیبا است که قدمت ساخت آن به دوران صفوی برمی‌گردد. این بنا مقبره فردی عارف و محبوب به نام محمد عارف عباسی را در خود جای داده و امروزه به دلیل ارزش معنوی و همچنین معماری باشکوه توانسته مورد توجه گردشگران تور مشهد قرار بگیرد. این سازه با گنبد پیازی شکل و کاشی‌کاری‌هایی به رنگ فیروزه‌ای از زیبایی چشم‌نوازی برخوردار است.

 

بهترین سفرهای یک روزه از مشهد

 

کلیسای مسروپ مقدس مشهد

البته که تمامی بناهای مذهبی مشهد به مسلمانان تعلق ندارد. به طوری که کلیسای مسروپ مقدس مشهد با معماری فوق‌العاده و منحصر به فرد خود در سال ۱۹۴۱ در شهر مشهد ساخته شد تا اقلیت‌های مسیحی بتوانند در آن به عبادت بپردازند. این کلیسای کوچک اما دیدنی دارای دو گنبد مخروطی شکل است که بر روی هر دو آن‌ها صلیب کوچکی قرار دارد. ناگفته نماند که این کلیسا در سال‌های اخیر فعالیتی نداشته و هیچ مراسمی در آن برگزار نمی‌گردد.

 

پارک کوه سنگی مشهد

چنانچه با کودکان خود سفر می‌کنید و یا علاقه‌ای به بناهای تاریخی ندارید، پارک کوه سنگی مشهد یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرگرم شدن شما در شهر مشهد خواهد بود. این مکان دومین پارک بزرگ مشهد به شمار می‌آید که اولین بار در سال ۱۳۰۱ به عنوان پارک تفریحی درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز کرد. از همین رو در بازدید از پارک کوه سنگی مشهد شاهد درختان با قدمت چند ده ساله خواهید بود. همچنین یک استخر بزرگ در میان پارک وجود دارد که می‌توان آن را نقطه عطف این مکان دانست.

 

آشنایی با گنبد خشتی مشهد

 

پارک وکیل آباد مشهد

پارک‌ها همیشه گزینه‌ای مناسب برای استراحت و لذت بردن از طبیعت در مقاصد گردشگری به حساب می‌آیند. یکی دیگر از پارک‌های محبوب و پرطرفدار در بین مردم محلی و همچنین مسافران مشهد، پارک وکیل آباد است. این پارک مساحتی در حدود ۲۶۰ هزار متر مربع داشته و از فضایی بسیار بزرگ برخوردار است. در این فضای بزرگ درختان قدیمی کاج بیش از دیگر گزینه‌ها به چشم می‌خورند که مورد پسند عاشقان طبیعت واقع خواهد شد. جذاب‌ترین قسمت پارک وکیل آباد مشهد دارا بودن چشمه آب طبیعی بوده که صفا و آبادی دوچندانی را برای آن به ارمغان آورده است.

 

چالی دره مشهد

چالی دره از دیگر مکان‌های دیدنی در مشهد است که بازدید از آن را می‌توان به تمامی مسافران این مقصد توصیه کرد. توجه داشته باشید که چالی دره در سمت غربی مشهد قرار گرفته و برای دستیابی به آن باید مسافتی در حدود ۳۰ کیلومتر از مرکز شهر طی کنید. چالی دره امکانات تفریحی متنوعی از جمله تله سیژ، بانجی جامپینگ، ماهیگیری در دریاچه، قایق سواری، زیپ لاین و ... را برای علاقه مندان ارائه می‌دهد. پس اگر به دنبال مکانی برای تفریح با خانواده می‌گردید هیچ گزینه‌ای را بهتر از چالی دره مشهد پیدا نخواهید کرد.

 

بازدید از زیارتگاه خواجه مراد مشهد

 

همان طور که گفته شد مشهد مکان‌های بسیار زیادی برای بازدید دارد که زائران می‌توانند بعد از انجام اعمال زیارتی به تفریح و گشت و گذار در آن‌ها بروند. چنانچه شما نیز دوست دارید زمان خود در سفر به مشهد را مدیریت کرده از لحظه به لحظه خود استفاده کنید در قسمت دوم این مقاله نیز همراه ما باشید. در بخش دوم نیز به همین روال سعی کرده‌ایم تا بهترین مکان‌های مشهد برای بازدید را معرفی کنیم.

 

رفرنس

https://www.alibaba.ir/mag/mashhad-attractions/

 

۰۳ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران