بهترین سفرهای یک روزه از مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بهترین سفرهای یک روزه از مشهد

هیچ سفر دیگری در ایران به اندازه تور مشهد پرطرفدار نیست و دلیل آن نیز وجود مرقد مطهر امام هشتم در این شهر است و خیلی‌ها از جای جای ایران و حتی کشورهای دیگر برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند. همین حجم بالای گردشگرانی که به مشهد می‌روند، باعث شده تا امکانات تفریحی و گردشگری متنوعی در این شهر پدید بیاید، اما اگر زمان کافی داشته باشید، در فصول مختلف می‌توانید به دیدن جاذبه‌های اطراف مشهد نیز رفته و از خیلی جاهای دیدنی در آن اطراف بازدید کنید و به سفر خود، تنوع بدهید. در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید تا برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های اطراف مشهد را در کنار هم مرور کنیم.

 

روستای ییلاقی جاغرق مشهد

روستای جاغرق در قلب دره‌های کوه‌های بینالود قرار گرفته است و با قرار گیری در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا، در گرم‌ترین روزهای سال نیز هوایی خنک و دلچسب دارد و به همین دلیل، سفر در ماه‌های سرد سال به آن‌جا، پیشنهاد نمی‌شود. اینجا یکی از زیباترین روستاهای مشهد است که اگر چه اگر پاییز به آن‌جا بروید، با تغییر رنگ درخت‌ها، مناظری استثنایی را به چشم خواهید دید. روستایی که دارای طبیعی فوق‌العاده زیباست و چندین رودخانه، ابشار و چشمه را در خود دارد و برای آن‌ها که اهل طبیعت گردی و بازدید از چنین جاهایی هستند، یک مقصد ایده‌آل به حساب خواهد آمد.

روستای ییلاقی جاغرق حدودا ۲۰ دقیقه از مشهد دور بوده و رسیدن به آن‌جا بسیار ساده خواهد بود و حتی از تاکسی‌های دربستی شهری نیز می‌توانید برای رفتن به آن‌جا استفاده کنید. این روستا دارای رستوران‌های مختلف، کافه، فروشگاه‌ و بسیاری امکانات دیگر بوده و برای کمپ زدن نیز مناسب است.

دره شمخال مشهد

دره شمخال در فاصله ۱۸ کیلومتری از روستایی به همین نام واقع شده و دیواره‌های آن که تا ارتفاع ۲۰۰ متر نیز پیش می‌روند و رودخانه‌ای که از میانش می‌گذرد، منظره‌ای استثنایی را شکل داده که هر بیننده‌ای را عاشق خود خواهد کرد. البته در تمام طول این دره رودخانه جریان نداشته و در قسمت‌هایی از این جاذبه‌ی طبیعی، می‌توان به راحتی به پیاده روی پرداخت.

دره شمخال خیلی هم به مشهد نزدیک نیست و در ۲۰۰ کیلومتری این شهر نزدیک به مرز ترکمنستان قرار دارد و برای بازدید از آن جا، باید یک روز کامل از تور مشهد خود را اختصاص دهید. اما زیبایی طبیعت این منطقه، آب و هوای عالی و تجربه حضور در چنین جایی، حتما ارزشش را خواهد داشت. طول دره شمخال حدود ۱۸ کیلومتر است و در بخش‌هایی از آن، پوشش درختی جذابی وجود دارد که به زیبایی این مکان می‌افزاید. برای رفتن به این مکان باید از جادو قوچان به سمت شهر مرزی باجگیران حرکت کرد.

 

آشنایی با گنبد خشتی مشهد

آبشار آبگرم مشهد

یکی از جاذبه‌های معروف و البته جذاب در نزدیکی مشهد، آبشار آبگرم است که از ارتفاع ۲۰ متری به زمین می‌ریزد و همان طور که از اسمش پیداست، آب آن گرم بوده و با توجه به این که از چشمه‌ی آب گرم نشات می‌گیرد، دمای آن به ۳۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. همین امر باعث شده تا حتی در روزهای خنک پاییزی نیز، می‌توانید به سراغ این آبشار رفته و در آبگیری که زیر آبشار شکل می‌گیرد، آبتنی کنید.

این آبشار در ۸۰ کیلومتری شمال شرق مشهد و در مسیر جاده کلات قرار گرفته و حدودا ۵ کیلومتر از دهکده‌ای به همین نام فاصله دارد و یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای مشهد به شمار می‌رود. آبشار از روی صخره‌ای سنگی به زمین می‌رسد و اطراف آن را پوشش گیاهی کم پشتی احاطه کرده است. در کل فضای طبیعی اطراف آبشار نیز زیبایی خود را دارد اما اصلی‌ترین دلیل که باید به خاطرش به این بخش از خراسان رضوی بروید، بدون شک آبشار آب گرم و آن خاصیت استثنایی‌اش است که در کم‌تر آبشاری نمونه‌اش را مشاهده خواهید کرد.

دره ارغوان مشهد

دره ارغوان اصلا از مشهد دور نیست و در چهار کیلومتری شهر طرقبه قرار دارد. آب و هوای خنک و عالی دره باعث شده تا خیلی از مردم محلی مشهد، آخر هفته‌ها از این منطقه جذاب دیدن کنند و البته در فصل گل دادن درختان، از زیبایی‌های محصور کننده آن‌‌جا بازدید به عمل آورند. درختچه‌های ارغوان در فصل بهار گل می‌دهند و این دره را به یکی از زیباترین نقاط طبیعی مشهد بدل می‌کنند.

البته این منطقه تنها به واسطه‌ی وجود این درختچه‌ها معروف نبوده و دارای رودخانه‌ای فوق‌العاده، گل‌ها و گیاهان مختلف و مناظر زیبا نیز هست. مسیرهای پیاده روی مختلفی هستند که در بازدید از آن‌جا می‌توانید تجربه کنید و حتی مسیرها کوه‌پیمایی نیز برای گردشگران وجود دارد. با توجه به فاصله‌ی کم دره ارغوان به مشهد و همچنین وجود باغ‌های مختلف، چشمه‌ها و رودخانه، این مکان از جمله مراکز محبوب برای سفرهای یک روزه از مشهد به حساب می‌آید.

 

گشت و گذار با وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد

هفت حوض مشهد

پارک طبیعی هفت حوض مشهد حدودا ۷ کیلومتر از جنوب شرق مشهد فاصله داشته و در میان کوه‌های خلج قرار گرفته است. کافی‌ست کمی از مرزهای شهر خارج شوید تا به این نقطه خاص از استن خراسان رضوی برسید که طبیعی شگفت‌انگیز و جذاب دارد و می‌توانید، عکس‌هایی استثنایی در میان صخره‌های متفاوت آن بگیرید.

اسمی که برای این پارک در نظر گرفته شده به واسطه‌ی وجود هفت حوضچه طبیعی آب است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می‌گردد. حوضچه‌هایی که از چشمه‌های آب طبیعی نشات می‌گیرند و در میان صخر‌های سنگی محصور هستند. بازدید از رودخانه، مسیرهای پیاده روی، دشت‌های سبز و همچنین عکاسی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در هفت حوض به حساب می‌آید. پارکی بسیار زیبا که متاسفانه، آن‌قدر که باید و شاید مورد توجه گردشگران نیست و بازدیدکنندگان کمی را در طول سال به خود می‌بیند. در بخشی از این پارک طبیعی امکاناتی همچون آلاچیق، استراحتگاه، رستوران، فروشگاه و ... نیز وجود دارد.

پیست اسکی شیرباد مشهد

اگر اهل ورزش‌های زمستانی باشید، حتما برنامه سفر به مشهد خود را برای فصل سرما بچینید و بعد از زیارت و گشت و گذار در شهر، برای اسکی و انجام تفریحات این چنینی به پیست اسکی شیرباد بروید. شیرباد بلندترین قله رشته کوه بینالود است و آن را بام خراسان می‌نامند. مجموعه پیست اسکی شیرباد فضایی به بزرگی ۵۰۰ هکتار را شامل شده و تفریحات مختلفی را برای گردشگران در نظر گرفته است و البته مناظر زیبایی هم در آن جا مشاهده خواهید کرد. اینجا یکی از برترین پیست‌های اسکی در ایران شناخته می‌شود.

این پیست اسکی در سال ۱۳۸۸ ساخته شده و برای احداث آن در زمان خود چیزی حدود ۴ میلارد تومان هزینه شده است. این پیست حدود ۳۸ کیلومتر از مشهد فاصله دارد و به راحتی قابل دسترسی است و امکانات گسترده و به روزی نیز برایش در نظر گرفته شده است. کل مسیر پیست ۱۲۰۰ متر بوده و کلاس‌های آموزشی نیز در محل برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود. تله اسکی آن ۹۰۰ طول داشته و یک ساختمان مرکزی با امکانات رفاهی کامل از جمله کافه رستوران نیز در خود دارد.

 

بازدید از زیارتگاه خواجه مراد مشهد

روستای کنگ مشهد

در نگاه اول، شباهت روستای کنگ با ماسوله گیلان کاملا قابل مشاهده است. یک روستای پلکانی بسیار زیبا که تنها ۳۵ کیلومتر از مشهد فاصله داشته و قدمت آن به گفته باستان شناسان، به بیش از ۳ هزار سال پیش بر می‌گردد. این منطقه کوهستانی دارای آب و هوایی خنک و مطبوع بوده و دسترسی راحت به آن باعث شده تا این سال‌ها بازدید کنندگان زیادی به خود ببیند. خانه‌های آن از سنگ و خشت و چوب ساخته شده‌اند و کاملا آن حس تاریخی را می‌توان در جزء به جزء روستا مشاهده کرد.

این روستای پلکانی زیبا در دل کوهستان‌های خراسان رضوی، دیدنی‌های زیادی را برای گردشگران تهیه دیده است که از میان آن‌ها می‌توان به چشم‌اندازهای کوهستانی فوق‌العاده زیبا، باغ‌های گیلاس، قبرستان تاریخی و چندین بنای تاریخی دیگر اشاره کرد. همچنین این محل، مکانی عالی برای گرفتن عکس‌های خاص نیز بوده و قاب‌هایی استثنایی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. ویژگی‌های روستای کنگ همچون نزدیکی به مشهد، امکانات خیلی خوب، طبیعت زیبا، منحصر به فرد بودن و ... باعث شده تا این محل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای یک روزه از مشهد تبدیل شود. همچنین در نزدیکی روستا یک رودخانه و آبشاری زیبا نیز واقع شده و در دل کنگ نیز، بازاری محلی برای خرید صنایع دستی وجود دارد.

 روستای اخلمد مشهد

این محل نسبت به روستای دیگری که به شما معرفی کردیم، از مشهد دورتر بوده و ۸۵ کیلومتر از مشهد فاصله دارد. روستای زیبای اخلمد در میان کوه‌های بینالود قرار گرفته و به واسطه‌ی داشتن طبیعتی شگفت‌انگیز و زیبا و البته فضای قدیمی که از قدمت چند هزار ساله‌اش نشات گرفته، مکانی محبوب در میان گردشگران داخلی و خارجی به حساب می‌آید. وجود درختان میوه و آبشارها بلند در آن‌جا نیز به تمام این زیبایی‌های می‌افزاید.

از جاذبه‌های مهم روستای اخلمد وجود آبشارهای زیبایی است که در این محل وجود دارند. در این میان ۴ آبشار دائمی هستند و در هر زمانی از سال می‌توانید به دیدنشان بروید و چند آبشار نیز به صورت فصلی شکل می‌گیرند که مرتفع‌ترین آن‌ها به ۴۰ متر می‌رسد. زیبایی‌های طبیعی این منطقه به همین جا ختم نشده و شما برای طبیعت گردی، می‌توانید مسیرهای مختلفی را انتخاب کرده و یا حتی به باغ‌های بزرگ میوه نیز بروید. فضای داخلی خود روستا نیز دیدنی و خاص است و می‌توان، برای چندین ساعت در میان کوچه‌های آن گشت زد و از حس و حال این مکان لذت برد. البته اگر برنامه ریزی کنید، می‌توانید از چند مورد از این مقاصدی که به شما معرفی کردیم، در یک سفر یک روزه دیدن کنید.

 

معرفی مدرسه دو در تور مشهد

منبع

 

۱۰ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران