آدرس و دسترسی به جاذبه‌های گردشگری مشهد (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آدرس و دسترسی به جاذبه‌های گردشگری مشهد (بخش دوم)

گردش در یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران با تور مشهد یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات سفر داخلی برای شما خواهد شد. در این مدت، احتمالا بخواهید از بخش‌های مختلف شهر، جاهای تفریحی، تاریخی و طبیعت اطراف مشهد دیدن کنید. در ادامه بخش اول آدرس و دسترسی به دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهد را لیست کردیم. در این مقاله به دیگر اماکن قابل بازدید اشاره می‌کنیم.

 

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد در گذشته از آب یکی از قنات‌های مهم، قنات رکن‌ آباد تغذیه می‌شده است. همچنین نزدیکی این باغ به ارگ حکومتی و مرکز شهر مشهد، این مکان را محلی برای برگزاری مراسم‌های مختلفی تبدیل کرده بود. سرسبزی این مکان در میان هیاهوی خیابان‌های مشهد، می‌تواند پناهگاهی برای گردشگران در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز باشد.

دسترسی به باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد در محله جنت و خیابان ارگ سابق قرار دارد و از مکان‌های مهم اطراف این باغ می‌توان بیمارستان آریا، بازار خیابان جنت، کتاب‌فروشی آستان قدس رضوی و مجتمع تجاری جنت یا ارگ مشهد را نام برد.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی، امام خمینی ۲۵، روبه‌روی خیابان جنت

 

پارک ملت مشهد

در ضلع شرقی بوستان ملت، یکی از دیدنی‌ترین پارک‌های شهر مشهد دریاچه‌ای قرار دارد که تماشای آن ساعتی شما را از مشغله روزمره‌تان دور می‌کند. در پشت این دریاچه هم مجتمع جانبازان وجود دارد که مرکز خدمات‌رسانی به جانبازان قطع نخاعی است.

دسترسی به پارک ملت مشهد

پارک ملت در غرب مشهد و حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد، ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار دارد. میدان آزادی مشهد که میان شهروندان مشهدی به فلکه پارک شهرت دارد، با بوستان ملت هم‌جوار است. این پارک چند ورودی دارد و از تمام نقاط شهر با استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی قابل دسترس است. برای تردد با مترو می‌توانید از هر ایستگاهی که سوار شده‌اید، به سمت ایستگاه پارک ملت بروید.

 

معرفی پارک بابا قدرت مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، منطقه ۹ ، بزرگراه وکیل آباد، پارک ملت

تلفن: ۰۵۱۳۵۰۱۴۴۳۳

 

باغ وکیل آباد مشهد

وکیل آباد از جاهای دیدنی و گردشگاه‌های قدیمی مشهد است که در شمال غرب این شهر قرار دارد و در اطراف آن یک رودخانه فصلی دیده می‌شود. زمانی که می‌خواهید در طبیعت نفسی تازه کنید، باغ وکیل‌آباد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

دسترسی به باغ وکیل آباد مشهد

باغ وکیل آباد مشهد در منطقه ۹ قرار گرفته است و فاصله آن از مرکز شهر، کمتر از ۲۰ کیلومتر، تا فرودگاه بین‌المللی مشهد، ۲۵ کیلومتر و تا ایستگاه راه‌آهن مشهد، حدود ۲۰ کیلومتر است. این باغ واقع در انتهای غربی بلوار معروف وکیل آباد، دومین بلوار طولانی ایران بعد از بلوار ولیعصر تهران به شمار می‌رود. برای دسترسی به باغ وکیل آباد با ماشین شخصی می‌بایست خود را از اتوبان کلانتری به میدان آزادی برسانید. میدان را به ‌سمت چپ بپیچید و وارد اتوبان وکیل آباد شوید و تا انتها بروید. تاکسی نیز همین مسیر را طی خواهد کرد. اگر قصد دارید با اتوبوس یا مترو از این پارک دیدن کنید، خط ۱۱ پایانه اتوبوسرانی وکیل‌آباد، خط ۱۲ اتوبوسرانی حرم مطهر، خط ۱۳ اتوبوسرانی پایانه الهیه و همچنین مسیر خط یک مترو از میدان بسیج تا ایستگاه وکیل آباد شما را به آنجا می‌رساند.

 

گشت و گذار با وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، منطقه ۹، انتهای بزرگراه وکیل آباد، باغ وکیل‌آباد

 

خانه توکلی مشهد

خانه توکلی به عنوان یکی از بناهای تاریخی مشهد از دوره قاجار تا به امروز پابرجا باقی مانده است. از ویژگی‌های برجسته این بنا می‌توان به کاشی‌کاری و آجرکاری‌ در نمای آن و کتیبه‌ای در بالای ستون‌ها اشاره کرد. شما با بازدید از درب‌های چوبی متعدد،‌ طاق‌های زیبای آجری و معماری جالب توجه آن به زمان قاجار بروید و سپس گشتی در موزه مردم‌شناسی بزنید. خانه توکلی مشهد به نام‌های دیگر بنای کشمشیان و خانه اجنه نیز شناخته می‌شود.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد،‌ خیابان نواب صفوی،‌ صفوی ۷

 

خانه داروغه مشهد

یکی دیگر از خانه‌های قدیمی که شاید دلتان بخواهد از نزدیک ببینید و قدمی در تاریخ بزنید، خانه داروغه مشهد است.

دسترسی به خانه داروغه مشهد

خانه تاریخی داروغه مشهد در خیابان نواب صفوی و در راسته حوض مسگران با فاصله‌ای در حدود ۴ کیلومتر از مرکز شهر واقع شده است. برای دسترسی به خانه داروغه مشهد می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه هفده شهریور پیاده شوید. از خیابان وحدت به میدان حججی بروید. پس از یک کیلومتر پیاده‌روی در شارستان رضوی، با دیدن مسجد مسگرها وارد راسته حوض مسگران شوید. خانه داروغه در ابتدای همان کوچه قرار دارد.

 

آشنایی با خانه توکلی مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، محله بزرگ نوغان، ریز محله قبر میر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

تلفن: ۳۶۹۱۶۱۰ ۰۵۱۳

 

سرزمین موج‌های آبی مشهد

بسیاری از گردشگران در سفرشان با تور مشهد، برنامه‌ای برای تفریح در سرزمین موج‌های آبی می‌چینند. این مجموعه یکی از بهترین پارک‌های آبی ایران و جاهای تفریحی مشهد به شمار می‌رود که در شمال غربی شهر و در فاصله‌ای پانزده کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است. سرزمین موج‌های آبی مشهد با پذیرش هم‌زمان بانوان و آقایان در دو پارک مجزا واقع در خیابان‌های اندیشه ۸۱ و اندیشه ۸۳، امکان تجربه یک روز پرهیجان را برای تمام اعضای خانواده فراهم می‌کند.

دسترسی به سرزمین موج‌های آبی مشهد

دسترسی به پارک آبی مشهد ساده است. شما با ماشین شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی همچون تاکسی یا مترو می‌توانید به این مجموعه تفریحی بروید و اوقات شادی را برای خود و خانواده‌تان مهیا کنید. توجه داشته باشید که اگر با خودروی شخصی به این مرکز تفریحی می‌روید، سرزمین موج‌های آبی مشهد در بزرگراه امام علی قرار دارد. شما می‌بایست برای رسیدن به این بزرگراه از مسیر بزرگراه‌های شهید چراغی، وکیل‌آباد و آزادی بگذرید. در بزرگراه امام علی، از طریق پل اندیشه وارد بلوار اندیشه شده و ورودی‌های مجزای بانوان و آقایان پارک آبی را در نبش خیابان‌‌های اندیشه در این بلوار خواهید دید. علاوه بر این امکان دسترسی به پارک آبی مشهد از طریق مترو، فقط به ده کیلومتری مجموعه وجود دارد که لازم است در ایستگاه‌ متروی نمایشگاه در خط یک پیاده شده و برای ادامه راه سوار تاکسی شوید. البته اگر تمام مسیر را سوار تاکسی شوید، راحت‌تر خواهید بود. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های آنلاین شهر مشهد استفاده کنید.

ساعت فعالیت سرزمین موج‌های آبی: همه‌روزه از ۱۱ صبح تا ۹ شب

آدرس: مشهد، قاسم آباد، بزرگراه امام علی، بلوار اندیشه

ورودی ویژه بانوان: نبش اندیشه ۸۱

ورودی ویژه آقایان: نبش اندیشه ۸۳

تلفن: ۳۶۰۰۸ ۰۵۱

 

حرم امام رضا و مسجد گوهرشاد مشهد

حرم مقدس امام رضا (ع) از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی ایران میان مسلمانان به شمار می‌آید که خراسان رضوی واقع شده و در میان دوستداران و زائران آن حضرت به نام‌ها و القاب مختلفی معروف است. همچنین حرم شامل آرامگاه‌هایی مانند آرامگاه پیر پالان‌دوز، مسجد گوهرشاد، صحن‌ها، رواق‌ها، کتابخانه و مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی می‌شود.

دسترسی به حرم امام رضا و مسجد گوهرشاد مشهد

دسترسی به حرم امام رضا از چند مسیر امکان‌پذیر است. بهترین راه برای رسیدن به حرم، خیابان امام رضاست. اگر در این خیابان اقامت دارید می‌توانید از اتوبوس‌های بی‌آر‌تی استفاده کنید تا کمتر در ترافیک بمانید. اما اگر می‌خواهید راحت‌تر باشید، تاکسی شما را مستقیم تا حرم می‌برد. همچنین می‌توانید در خیابان شیرازی، خیابان نواب صفوی، مصلی یا میدان عدالت سوار بی‌آرتی‌های شماره ۸۲۳ شوید و به حرم برسید. از خیابان طبرسی هم با خطوط اتوبوسرانی ۸۰۰ امکان دسترسی به حرم را خواهید داشت. به کمک مترو هم می‌توانید از محله‌های وکیل آباد و احمدآباد به ایستگاه بسیج بروید. اگر خودروی شخصی داشته باشید هم راحت‌تر از همه به تابلوها دقت کنید تا شما را به حرم راهنمایی کنند. گذشته از این، شیعیان معمولا پس از زیارت از حرم امام رضا، از مسجد گوهرشاد که در جنوب حرم مطهر رضوی قرار دارد، نیز دیدن می‌کنند. مسجد گوهرشاد از شمال به رواق دارالسیاده و دارالحفاظ، از جنوب به صحن قدس و از غرب به بست شیخ بهایی محدود می‌شود.

 

آشنایی با چهار طاقی بازه هور در مشهد

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بلوار امام رضا، حرم امام رضا

 

بازار رضا مشهد

بازار یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است که گردشگران زمانی از طول مسافرت خود را به آن اختصاص می‌دهند. بازار رضا از قدیمی‌ترین و مشهورترین بازارهای مشهد است که حتما باید یک بار از آن بازدید کنید.

مسیر دسترسی به بازار رضا مشهد

ورودی بازار رضا مشهد از سمت فلکه آب به حرم نزدیک‌تر است. اگر می‌خواهید پس از زیارت از سمت حرم مطهر راهی بازار شوید، خود را به باب‌الرضا برسانید و با پای پیاده به ‌طرف فلکه آب بروید تا ورودی را ببینید. مترو را می‌توان سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه رسیدن به این بازار به حساب آورد. پس در ایستگاه متروی هفده شهریور یا ایستگاه بسیج پیاده شوید و با چند دقیقه پیاده‌روی به بازار برسید. همچنین از خیابان امام رضا خطوط اتوبوس‌های بی‌آرتی‌ به سمت بازار رضا وجود دارد. می‌توانید در ایستگاه باب الجواد پیاده شوید که در چند قدمی بازار قرار دارد. تاکسی هم که همیشه جزو گزینه‌های ساده به شمار می‌رود.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

 

برج رادکان چناران مشهد

برج رادکان با بدنه‌ای استوانه‌ای و گنبدی مخروطی شکل، یک میل و بنای تاریخی مربوط به قرن هفتم هجری است. بی‌شک بازدید از این بنا برای افراد علاقه‌مند به تاریخ جالب خواهد بود.

دسترسی به برج رادکان چناران مشهد

برج رادکان از جاهای دیدنی نزدیک به مشهد در ۷۴ کیلومتری شمال این شهر و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران با ارتفاع ۲۵ متری واقع شده است. برای دسترسی به میل رادکان می‌بایست از مشهد به ‌سمت چناران و جاده قوچان بروید. پیش از رسیدن به روستای بیگ نظر، مسیر خود را به طرف روستای رادکان تغییر دهید. در جاده فرعی به یک دوراهی می‌رسید که یکی از آنها به روستای رادکان می‌رود. مسیر دیگر این برج از روستای زینگر است.

 

معرفی مدرسه دو در تور مشهد

آدرس:‌ خراسان رضوی، ۷۴ کیلومتری مشهد، روستای زینگر

 

منبع

 

۰۵ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران