برترین جاذبه‌های طبیعی مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
برترین جاذبه‌های طبیعی مشهد

مشهد یکی از مقاصد گردشگری معروف در ایران است که مکان‌های تفریحی بسیاری دارد. انواع جاهای دیدنی مثل آرامگاه فردوسی و مقبره نادرشاه افشار در روزهای اول سفرتان شما را به سمت خود جذب خواهد کرد. علاوه بر این، جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری بیشتر زمان شما را در طول مسافرت خود با تور مشهد خواهد گرفت. چند مورد از بهترین‌های این اماکن طبیعی و تفریحی را در این متن به شما معرفی می‌کنیم.


کوه سنگی Kuh Sangi

کوه سنگی با تلفظ عامیانه کوسنگی، یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های مشهد به شمار می‌رود. خیابانی سرسیز پارک کوه سنگی را به خیابان‌های دیگر مشهد وصل می‌کند که به علت زیبایی فوق‌العاده‌اش جزو محبوب‌ترین خیابان‌های شهر است. شهرت کوه سنگی از سال‌های دور تا به امروز ادامه یافته، به طوری که گفته می‌شود شاه عباس صفوی در این منطقه تاجگذاری کرده است. از آنجایی که فضای باز است و طبیعت، بهترین زمان گردش در پارک کوه سنگی، فصول گرم است اما پاییز و زمستان هم زیبایی خودش را دارد. می‌توانید بر روی برگ‌های خزان و رنگی راه بروید و به صدای شکستن و خش‌خش آنها گوش دهید. در این مجموعه می‌توانید رشته کوه‌های بینالود را هم از نزدیک ببینید. برای دسترسی به این منطقه علاوه بر ماشین شخصی می‌توانید از طریق مترو به ایستگاه شهید کاوه بروید.

رشته کوه‌های بینالود Binaloud

اگر قصد سفری به مشهد دارید، بهتر است بدانید که رشته‌کوه بینالود مرز طبیعی نیشابور و مشهد، گلبهار، طرقبه و شاندیز است. در واقع دهی به نام بینالود در دامنه جنوبی این رشته کوه قرار گرفته است. از قله‌های مختلف این رشته‌کوه می‌توان قله بینالود با ارتفاعی در حدود ۳۲۱۱ متر، قله شیرباد با ارتفاع ۳۲۰۰ متر و قله زرگران با ارتفاعی در حدود ۳۱۰۰ متر را نام برد. آب‌ریزهای جنوبی بینالود، به کال‌شور و آب‌ریزهای شمالی به کشف‌رود می‌ریزند. اگر علاقه‌مند به طبیعت هستید می‌توانید برای کمپ یا پیک‌نیک در فصل‌های گرم به دامنه این رشته کوه بروید و از دیدن مناظر زیبای آن لذت ببرید. در صورتی که فصول سردتر به این منطقه می‌روید حتما لباس گرم با خود به همراه ببرید. از محبوب‌ترین مناطق نزدیک به این رشته‌کوه، طرقبه است که حتما گذران چند ساعت از سفر خود را در برنامه خود بگنجانید.

 

طبیعت‌گردی در اطراف مشهد

طرقبه مشهد

مشهورترین روستای ییلاقی مشهد، طرقبه است که در هیجده کیلومتری غرب این شهر واقع شده است. این روستا خود از چندین منطقه جاغرق، مایان، ازغد، کلاته آهن، ده بار، نغندر، حضار و گلستان تشکیل شده که بافت متفاوت و جالبی دارند. در گذشته، روستای طرقبه از مهم‌ترین مناطق شهر توس، شهر شاعر حماسه‌سرای ایرانیان بوده است. امروز این منطقه به رستوران‌ها و باغ‌هایش شهرت دارد و گردشگران معمولا برای صرف غذا و گذران وقت در یک منطقه خوش آب و هوا به این منطقه می‌روند. علاوه بر آن می‌توانید مسجد پاچنار را با درختان کهنسال چنارش، دهکده جزامی‌ها، معدن طلایی آمریکایی، سنگ نگاره‌هایی با قدمتی هزاران ساله، استادیوم ورزشی ، پیست اتومبیل رانی، چشمه عسل و ارتفاعات کردینه را در اطراف این منطقه بازدید کنید. در این هنگام می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع دستی سوغاتی‌هایی مثل فرش، سبدهای حصیری و تابلوهای حکاکی شده بخرید. می‌توان اینطور گفت که طرقبه از نظر جغرافیایی که از سمت غرب به کوه‌های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم منتهی می‌شود. که به خاطر محصولاتی همچون سیب و گیلاس، داشتن تپه‌ها و شب‌های خنک در تابستان گردشگران زیادی به خود می‌بیند.

شاندیز

همه ما ایرانی‌ها می‌دانیم که شیشلیک و کباب‌های مشهد چه شهرتی دارد. در میان مناطقی که می‌توانید طعم این کباب‌ها را بچشید، طرقبه و شاندیز بهترین آنها هستند. شاندیز هم همچون طرقبه یکی از منطقه‌های ییلاقی مشهد، در میان گردشگران محبوب است. این منطقه در شمال طرقبه واقع شده که در صورتی که از انتهای بلوار وکیل آباد به سمت میدان بروید و وارد جاده شاندیز شوید، با عبور از روستای ویانی، فیانی، حصار سرخ و سرآسیاب، به شاندیز خواهید رسید. در مسیر دیگری هم می‌توانید در انتهای اتوبان آزادی وارد جاده قوچان شده و پس از آن به سمت بلوار صنعتی توس بروید تا به جاده شاندیز برسید. علاوه بر رستوران‌های شاندیز از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه می‌توان به قلعه شاهان دژ و درخت باستانی ۲۷۰۰ ساله چنار اشاره کرد.

روستای حصار

در مسیر مشهد به طرقبه و بعد از بند گلستان روستایی با نام حصار با باغ‌هایی زیبا و هوایی پاک در سال‌های اخیر گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. نام این روستا در دهستان درز آب به دلیل قرار گرفتن در حصار کوه‌های این منطقه انتخاب شده است. همچنین وجود رودخانه، چشمه‌های پر آب و باغ‌‌های میوه سبب شده که این روستا به عنوان یک منطقه گردشگری خوب مورد توجه قرار بگیرد. به هنگام سفر به طرقبه سری به روستای حصار هم بزنید و بلغور شیر، خشکه انواع آلو، هلو و گیلاس بخرید و نوش جان کنید.

 

پارک سرزمین موج های آبی مشهد

دریاچه چشمه سبز Spring Green

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی مشهد با نام دریاچه چشمه سبز با نام دیگر چشمه سوز است. این دریاچه که در بیست کیلومتری روستای گلمکان واقع شده، حدود پانزده هکتار است که از آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها استفاده می‌شود. برای گشت و گذار در طبیعت این منطقه فصل بهار و تابستان مناسب است. آب و هوای سرد و کوهستانی این منطقه، محل مناسبی برای گیاهان دارویی مثل بادام کوهی، خارشتر، زیره، کاسنی و بابونه و زیستگاه جانورانی چون بز کوهی، آهو، گراز، عقاب و کبک است.

وکیل آباد Vakilabad Garden

قدیمی‌ترین پارک مشهد را می‌توان یک بوستان هفتاد هکتاری دانست که به منطقه‌ای با نام پارک وکیل آباد مشهد معروف است. زمین این پارک موقوفی حسن ملک است که هم اکنون در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته و در آن سرچشمه قنات وکیل آباد قرار دارد. شما با گردش در این پارک خوش آب و هوا به همراه خانواده و کودکانتان می‌توانید از طبیعت و باغ‌وحش آن دیدن کنید.

باغ گیاه شناسی ملی ایران در مشهد Mashhad Botanical Garden

باغ گیاه شناسی را شاید در شهرهای مختلفی مثل تهران نیز دیده باشید. اما این باغ بیست و پنج هکتاری یکی از دیدنی‌ترین جاهای طبیعی مشهد به شمار می رود که ترکیب حدود یازده مجموعه ساخته و در سال ۹۲ افتتاح شده است. در این باغ ۱۸۰ گونه مختلف گیاهی و ۴۰۰ نمونه ژنتیکی نگهداری می‌شود که دیدن آن علاوه بر زیباییش می‌تواند آموزنده هم باشد. چرا که باغ گل رز، باغ میوه‌های بومی ایران و باغ صخره‌ای از زیباترین مجموعه‌های طبیعی و دیدنی باغ گیاه‌شناسی محسوب می‌شود و مکان مناسبی برای گردش‌های خانوادگی به همراه کودکان خواهد بود. دسترسی این مجموعه از شهر مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر امکان‌پذیر است.

پارک مینیاتوری

یکی از پرهزینه‌ترین و پرزحمت‌ترین پارک‌های مشهد که در سال‌های اخیر ساخته شده است، پارک مینیاتوری نام دارد. این پارک بخصوص که به عنوان اولین پارک مینیاتوری شرق کشور به شمار می‌رود، حدود بیست و هشت میلیارد خرج برداشته است. این پارک، نسخه کوچک شده‌ای از جاذبه‌های گردشگری ایران می‌باشد که به صورت نمادین آنها را در ابعادی بسیار کوچک‌تر خواهید دید. در این پارک برای شما این امکان فراهم شده است که توسط یک قطار، از نزدیکی این آثار عبور کرد و از همه آنها دیدن کنید. از امکانات دیگر این پارک می‌توان به پارکینگ اختصاصی، پیست مسابقات ماشین‌های کوچک کنترلی و پارک بازی کودکان اشاره کرد. بازدید پارک مینیاتوری همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰:۳۰ شب برای عموم آزاد است. برای دسترسی به این پارک به شمال غرب شهر، تقاطع بلوارهای اقدسیه و سجادیه بروید.

 

معرفی هنر و صنایع دستی در شهر مشهد

غارهای دیدنی نزدیک به مشهد

غارهای مشهد یکی از جاذبه‌هایی هستند که در کل ایران و در میان کوه‌ها ایجاد شده‌اند. محلی که افراد ماجراجوی مختلفی را در طول سال به خود جذب می‌کنند. خبر خوش این است که در نزدیکی شهر مشهد نیز چندین غار مرموز و جالب وجود دارد که ممکن است برای شما جذاب باشد. یکی از آنها غار کارده در سه کیلومتری روستای کارده است که حدود ۴۸ کیلومتر از سمت شمال با شهر مشهد فاصله دارد. در واقع در این منطقه محلی با نام دره آل قرار دارد که در دو سمت آن غار وجود دارد. غار شرقی موسوم به غار اسکلت و غار غربی موسوم به غار کارده است. علاوه بر این غار دیگری با نام غار مزدوران در دو کیلومتری شرق قریه مزدوران و در ارتفاعات چاهک و شورلق و از طرفی در فاصله ۹۵ کیلومتری جاده مشهد سرخس واقع شده است که قدمتش به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. دهانه غار در میان تخته سنگی رو به شرق قرار دارد وغار بزرگی محسوب می‌شود. غار دیگری با نام غار بیمار آب در شش کیلومتری روستای کوشک آباد واقع شده که آب فراوانی در کف آن جریان دارد. ساکنین محلی چون از آب این غار برای درمان حیوانات اهلی استفاده می‌کنند، چنین نامی برای آن انتخاب کرده‌اند. غار مغان از روستایی با همین نام قابل دسترسی است. پس از پیاده‌روی دو کیلومتری از روستا به دهانه آن می‌رسید. این غار دو دهانه دارد که یکی رو به شمال و با ابعاد شش در دو متر و دیگری به سمت شرق با ابعاد بزرگتر دوازده و نیم در سه متر است و تا حدود پنجاه متر ابتدای فضای غار روشن است. لازم است برای پیمایش این غار زمانی در حدود ۲ تا ۳ ساعت اختصاص دهید.

۲۰ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران