آشنایی با باغ گیاه‌ شناسی مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با باغ گیاه‌ شناسی مشهد

مشهد همواره به عنوان یک مقصد گردشگری در بین ایرانیان بوده است. چرا که قبل از هر چیزی مسافران در سفر به این شهر فرصت زیارت حرم مقدس امام رضا (ع) را خواهند داشت. البته از آنجایی که مشهد یکی از کلان شهرهای مهم ایران است، جاذبه‌های تفریحی و گردشگری متعددی را نیز در خود جای داده و در کنار اهداف زیارتی برای سرگرم شدن نیز توانسته مورد توجه افراد قرار بگیرد. یکی از مکان‌های دوست داشتنی و پرطرفداری که در تور مشهد فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، باغ گیاه‌ شناسی مشهد است. این مجموعه تفریحی گسترده متنوعی از جاذبه‌ها و تفریحات را در خود جای داده که برای آشنایی بیشتر با آن شما را به همراهی ما تا انتهای مطالب دعوت می‌کنیم.

 

باغ گیاه‌ شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد با مساحتی در حدود ۲۵ هکتار زمین در سال ۱۳۹۲ افتتاح گردید. گفته می‌شود برای تاسیس این مکان هزینه‌ای در حدود ۱۵ میلیارد تومن صرف شده و پروژه ساخت آن حدود ۵ سال به طول انجامیده است. در آنچه که سبب محبوبیت باغ گیاه شناسی مشهد شده، می‌توان به قرار گرفتن مجموعه‌ای از بخش‌های تفریحی و گردشگری در آن اشاره کرد. به طوری که این مکان به عنوان کلکسیونی از ترکیب هنر معماری و علم گیاه شناسی شناخته می شود. این مکان امروزه یکی از برترین جاذبه‌های طبیعی مشهد به شمار می‌رود.

 

بخش‌های مختلف باغ گیاه‌ شناسی مشهد

همان طور که گفته شد، باغ گیاه شناسی مشهد از ترکیب هنر معماری و علم گیاه شناسی تشکیل شده و برای این منظور بخش‌های متنوعی را در خود جای داده است. در حالت کلی می‌توان بخش‌های مختلف این مجموعه را در ۱۱ قسمت دسته‌بندی کرد. که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • مجموعه گیاهان دارویی و معطر

باغ گیاه شناسی مشهد، غنی‌ترین مجموعه از گیاهان دارویی را در کل کشور به خود اختصاص داده است. به طوری که در زمینی به مساحت ۱.۵ هکتار حدود ۱۸۰ گونه گیاه دارویی و ۶۰ گونه گیاه معطر در آن نگه‌داری می‌شود. این قسمت امروزه برای اهداف آموزشی، تحقیقی در رشته‌های پزشکی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مجموعه گیاهان تزیینی در فضای سبز شهری

در باغ گیاه شناسی مشهد سعی شده تا مجموعه گسترده‌ای از انواع گیاهان تزیینی در فضای سبز شهری گردآوری شود. از جمله این موارد می‌توان به باغ رز، باغ میوه‌های بومی کشور، مجموعه ای از نهال، باغ صخره‌ای و نمایشگاه گل‌های داوودی که به صورت دائمی دایر است اشاره کرد.

 

آشنایی با بوستان مینیاتوری مشهد

  • آبشارها و برکه‌ها

در طراحی باغ گیاه شناسی مشهد از سه آبشار و برکه با فضای سرسبز اطراف استفاده کرده‌اند که طبیعتی منحصر به فرد و زیبا به آن بخشیده است. از جمله برکه‌های پرطرفدار در بین گردشگران می‌توان به برکه ماهی‌های زینتی و برکه ماهی‌گیری اشاره کرد. در برکه ماهی‌گیری امکان صید ماهی برای علاقه‌مندان و طبخ آن‌ها در همین محل وجود دارد.

  • پارک دایناسورها

از دیگر بخش‌های بسیار مهم باغ گیاه شناسی مشهد، پارک دایناسورهای آن است. این قسمت از لحاظ اندازه بزرگترین ژوراسیک پارک در خاورمیانه بوده و مجسمه‌هایی جذاب از دایناسورها را به صورت متحرک به نمایش می‌گذارد.

  • باغ ماجراجویی کودکان

در باغ گیاه شناسی مشهد قسمتی جداگانه برای سرگرم شدن کودکان و نوجوانان ترتیب داده شده است. از جذابیت‌های این قسمت می‌توان به حضور حیوانات اهلی و همچنین تزییناتی از المان‌های چوبی اشاره کرد. علاوه بر آن بخشی برای زیپ لاین و ادونچر در آن تعبیه شده و با حضور مسئولین امنیت بالایی برای کودکان در نظر گرفته‌اند.

  • خانه روستایی

اگر علاقه زیادی به سبک زندگی روستایی دارید، بازدید از قسمت خانه روستایی در باغ گیاه شناسی مشهد توصیه می‌شود. این خانه کاملا با الهام از خانه‌های قدیمی و نوستالژیک روستایی طراحی شده و بازدید از آن لحظاتی شیرین برای شما به ارمغان خواهد داشت.

 

معرفی زیباترین روستاهای مشهد

  • دهکده صنایع دستی

یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های باغ گیاه شناسی مشهد، دهکده صنایع دستی آن بوده که با هدف کارآفرینی و تولید محصولات اصیل ایرانی تعبیه شده است. گردشگران می‌توانند در این بخش از صنایع دستی زیبا و ارزشمند دیدن کرده و در صورت تمایل به عنوان سوغاتی مشهد و یادگاری خریداری کنند.

  • دهکده اقوام و رستوران

البته که در مجموعه‌ای به این بزرگی مکانی برای خوردن غذهای خوشمزه و سیر کردن شکم بازدیدکنندگان نیز تعبیه شده است. این قسمت دارای طراحی سنتی و بومی اقوام مختلف ایرانی بوده و سنت‌های لری، عربی، کردی، ترکی و ... را به نمایش می‌گذارد. همچنین رستوران سنتی برای خوردن غذاهای سنتی در آنجا وجود دارد که رفتن به آن خالی از لطف نخواهد بود.

  • پیست پارک و اسکیت

مورد بعدی از قسمت‌های هیجان‌انگیز در باغ گیاه شناسی مشهد، پیست پارک و اسکیت آن است. این مکان حالتی شبیه به کارتینگ داشته و علاقه‌مندان به هیجان می‌توانند سوار بر ماشین‌های سه چرخه شده و با هم سفران خود مسابقه دهند.

  • کافی شاپ و رستوران

بعد از پیاده‌روی و گشت و گذار در باغ گیاه شناسی مشهد بهتر است خود را به صرف دمنوش‌های کاملا ارگانیک دعوت کرده و خستگی را از خود دور کنید. برای این منظور کافی است مسیر کافی شاپ این مجموعه را در پیش بگیرید. همچنین در این باغ رستورانی به نام بوتانیک قرار گرفته و با ظرفیتی در حدود ۳۵۰ نفر انواع غذاهای خوشمزه ایرانی را سرو می‌کند.

 

گشتی در پارک طبیعی هفت حوض مشهد

 

هزینه و زمان بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

قبل از هر چیزی بهتر است بگوییم که بازدید از بخش‌های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد نیاز به دو الی سه ساعت زمان دارد. ساعات مجاز برای وارد شدن به محوطه این باغ در فصل‌های مختلف سال متغییر است. به این صورت که در فصل بهار و تابستان از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب و در فصل‌های پاییز و زمستان از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب در نظر گرفته شده است. همچنین برای وارد شدن به آن باید از قبل برای تهیه بلیط ورودی اقدا کنید. هزینه خرید این بلیط به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان است. توجه داشته باشید که در روزهای شهادت، رحلت پیامبر (ص) و امام خمینی، ۲۸ صفر، اربعین حسینی و تاسوعا امکان بازدید از این مجموعه وجود ندارد.

 

نحوه دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی در بلوار جمهوری شهر مشهد و در حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر قرار دارد. علاقه مندان به بازدید از این مجموعه می‌توانند از مترو، تاکسی و خودرو شخسی به منظور دسترسی به آن استفاده کنند. خط مترو مربوطه خط شماره ۱ بوده و باید در یکی از ایستگاه های غدیر یا ئروین اعتصامی پیاده شده و سپس مسافت کوتاهی را به صورت پیاده طی کنید. برای دسترسی با خودرو شخصی نیز می‌توانید از برنامه‌های نشان و دیگر نقشه‌یاب‌ها کمک بگیرید.

 

گردش در مهمترین خیابان‌های مشهد

 

منبع

 

۱۷ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران