آشنایی با قطارهای مسافربری مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با قطارهای مسافربری مشهد

سفر با قطار یکی از پرطرفدارترین مسیرهای مسافربری تور مشهد است که نه از دیر و زود شدن ساعت حرکت خبری است و نه از ترافیک‌های جاده‌ای، تازه از سفرهای هوایی هم به مراتب ارزان‌تر است. شما می‌توانید در کوپه‌تان راحت لم بدهید و از تماشای مناظر بکر در مسیر لذت ببرید، استراحت کنید و کتاب بخوانید و دغدغه رسیدن نداشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم قطارهای مسافربری مشهد و جزئیات آن‌ها را بررسی کنیم.

 

قطار فدک در مسیر مشهد

همانطور که می‌دانید بیشتر قطارهای مشهد از مقصد تهران می‌روند حال این که قطار فدک به خاطر امکاناتش در سال‌های اخیر طرفداران زیادی را به خودش جذب کرده است. این قطار که در ۳ کلاس در دسترس قرار دارد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دارای سرویس پذیرایی، مهمانداران آموزش دیده و نمایش انواع فیلم‌ها و موسیقی‌ها، امکان استفاده از وای‌فای و جی‌پی‌اس، طراحی داخلی زیبای واگن‌ها و امکانات متنوع دیگر در حد و اندازه قطارهای ۵ ستاره بین‌المللی است.

 

مقایسه چهار پارک آبی خوب در مشهد

قطارهای مشهد از مبدا تهران

بسیاری از شهروندان تهرانی و نیمه شمالی کشور ترجیح می‌دهند از این سرویس سفری برای رسیدن به مشهد استفاده کنند. این مسیر ریلی از شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، نقاب و نیشابور گذر می‌کند و همچنین شما می‌توانید در توقف‌های بین راهی در ایستگاه‌ها پیاده شوید و از امکانات فضای باز، نمازخانه و دستشویی و بوفه، تلفن همگانی، اینترنت پر سرعت و خیلی چیزهای دیگر استفاده کنید.

قیمت بلیت قطارهای مشهد

هزینه سفر به مشهد از تهران با قطار در حال حاضر حدودا بین ۶۰ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان است. ارزان ترین قطارهای این مسیر ۳ ستاره ۶ تخته میلاد با ۵۶ هزار تومان، ۳ ستاره ۶ تخته پارسی با ۵۹ هزار تومان، سه ستاره ۶ تخته مهدیس با ۶۷ هزار تومن، چهار تخته اتوبوسی صبا با ۶۱ هزار تومن و سه ستاره چهار تخته طوس با ۶۹ هزار تومن می‌باشد. گران‌ترین قطار در مسیر مشهد از تهران پنج ستاره ویژه نور با ۱۸۰ هزار تومان، پنج ستاره زندگی با شام به قیمت ۲۰۵ هزار تومن، پنج ستاره زندگی با شام ویژه به قیمت ۲۳۳ هزار تومان است. سایر قطارهای لوکس با قیمت مناسب تر قطار پنج ستاره نور اکونومی، قطار چهار ستاره سروش و غیره است. قیمت قطارهای فدک جزو گران‌ترین قطارهای مسیر مشهد تهران محسوب می‌شوند. این نوع قطار در مسیر مشهد تهران تا ۵۰۰ هزار تومان نیز از یک طرف وجود دارد.

 

ماه عسلی رویایی در بهترین هتل‌های مشهد

قطارهای اتوبوسی و سالنی مشهد

این قطارها دارای کوپه و حریم شخصی نیستند و مثل مترو و اتوبوس صندلی‌ها به صورت سالنی و دو به دو در کنار هم قرار گرفته‌اند. البته این قطارها نیز کلاس بندی شده‌اند. مثلا قطارهای پردیس جزو سالنی‌های لوکس و سریع السیر محسوب می‌شوند که مسیر تهران مشهد را ۸ ساعته می‌پیمایند. در صورتی که قطارهای صبا این مسیر را ۱۰ ساعته طی می‌کنند. قطارهای سالنی به خاطر فضای عمومی، نداشتن تخت خواب و ساعت‌های طولانی که تا حدودی حوصله سربر خواهد بود آنچنان طرفدارانی ندارد.

استرداد بلیط قرار مشهد

اگر به هر دلیلی خواستید بلیط را برگردانید باید یک روز قبل و نهایتا تا ساعت ۱۲ همان روز این کار را انجام دهید تا با کسر ۱۰ درصد مبلغ بقیه به شما عودت داده شود چرا که بعد از ساعت ۱۲ ظهر نیمی از مبلغ برگشت داده می‌شود و اگر بخواهید تا ۲ ساعت قبل حرکت این کار را کنید هیچ هزینه‌ای به شما بازگردانده نخواهد شد. پس به این زمانبندی دقت داشته باشید.

 

آدرس و دسترسی به جاذبه‌های گردشگری مشهد (بخش اول)

خسارت‌های تاخیر در زمان رسیدن

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در نظر داشته باشید زمان رسیدن به سکو و تاخیر در سوار شدن است. زمان مورد محاسبه برای تاخیر قطار در مسیرهای مختلف با هم فرق دارند. نکته اول این که تاخیر حرکت قطار از مبدا در صورتی که مسافران از باجه کنترل بلیت عبور و در سکو یا داخل قطار منتظر شده باشند جزو تاخیر نهایی در مقصد محاسبه نمی‌شود در واقع یعنی شما آنجا حضور دارید. تاخیر بیش ‌از حد قطار اکسپرس یا سریع‌السیر در رسیدن به مقصد به طوری که ناشی از حوادث طبیعی نباشد، بعد از گذشت وعده غذایی روزانه یک وعده پذیرایی رایگان بر اساس ساعت ورود قطار به همراه خواهد داشت. به این ترتیب زمان پذیرایی صبحانه پس از ساعت ۸ صبح، نهار پس از ساعت ۱ ظهر و شام بعد از ساعت ۸ شب است. تاخیر قطار در صورتی که منجر به ‌جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود، اگر بیش از زمان مقرر شده، باشد و منجر به ‌جاماندن مسافر از قطار بعدی شود و فاصله بین ورود قطار قبلی و حرکت قطار بعدی بیشتر از ۳ ساعت باشد و همچنین هر دو بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل بلیت قطار بعدی پرداخت یا مسافر با قطارهای بعدی فرستاده می‌شود. به همین ترتیب اگر تاخیر باعث شود اقامت شما به شب بکشد؛ هزینه اقامت و غذا به عهده راه ‌آهن است. به این هم اشاره کنیم که در صورت اعزام با قطاری با کلاس پایین‌تر تفاوت قیمت بلیط به مسافر بازگردانده می‌شود و در صورت اعزام با قطار لوکس‌تر، پرداخت تفاوت قیمت به عهده مسافر است.

 

منبع

۰۹ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران