آشنایی با بوستان مینیاتوری مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با بوستان مینیاتوری مشهد

شهر زیبای مشهد در کنار حرم مطهر امام هشتم شیعیان جاذبه‌های گردشگری متنوعی برای سرگرم‌ کردن زائران بعد از زیارت دارد. بنابراین مسافران تور مشهد می‌توانند از تمامی اوقات خود در این سفر استفاده کرده و یک سفر تمام و کمال را برای خود رقم بزنند. از جمله جذاب‌ترین بخش‌های این شهر برای زائران بوستان مینیاتوری مشهد است. این مکان که از جنبه‌های مختلف با دیگر پارک‌ها و بوستان‌ها متفاوت است توانسته توجه اغلب افراد را به خود جلب کند. برای آشنایی با این مکان زیبا قبل از سفر به مشهد در خواندن این مقاله ما را همراهی کنید.

 

معرفی بوستان مینیاتوری مشهد

بوستان یا همان پارک مینیاتوری مشهد در بلوار اقدسیه این شهر مقدس قرار گرفته و سالانه مورد توجه بسیاری از توریست‌ها و زائران قرار می‌گیرد. این مکان اولین پارک مینیاتوری در قسمت شرقی کشور بوده و تقریبا در ۳۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد پارک بوستان مینیاتوری مشهد بناها و سازه‌های فرهنگی و هنری کشور را در ابعاد کوچک در خود جای داده است. با رفتن به این مکان گویا به تمامی شهرهای مهم کشور سفر کرده و با جاذبه‌های گردشگری تک تک آن‌ها آشنا خواهید شد. پارک مینیاتوری مشهد نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز مکانی بسیار جذاب و دوست داشتنی است. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر سفری خانوادگی با تور مشهد دارید حتما از این پارک موضوعی زیبا و متفاوت دیدن کنید.

 

مقایسه چهار پارک آبی خوب در مشهد

 

تاریخچه بوستان مینیاتوری مشهد

اولین اقدامات برای ساخت پارک مینیاتوری در شهر مشهد در سال ۱۳۹۲ انجام گردید. پروژه ساخت این پارک موضوعی تقریبا سه سال طول کشید و در نهایت در سال ۱۳۹۵ به اتمام رسید. بوستان مینیاتوری مشهد وسعتی در حدود ۸ هکتار داشته و گفته می‌شود که مبلغی در حدود ۲۸ میلیارد صرف ساخت آن شده است. البته در این پروژه ساخت ۵۸ سازه مینیاتوری تصویب گردیده اما در حال حاضر تنها ۹ سازه در آن قابل بازدید هستند. امید است در سال‌های آینده تمامی سازه‌های مینیاتوری تکمیل و به نمایش عموم در بیایند. هدف از ساخت پارک مینیاتوری مشهد توسعه فضای سبز و همچنین آشنا کردن توریست‌ها با فرهنگ‌ها و مکان‌های تاریخی شهرها کشور است.

 

امکانات بوستان مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد در کنار سازه‌های مینیاتوری که به تقلید از بناهای تاریخی و معروف کشور ساخته شده‌اند امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی را نیز در خود جای داده است. بنابراین با رفتن به این مکان می‌توانید روزی خاص و سرگرم‌کننده‌ای را تجربه کنید. از جمله مواردی که در این پارک موضوعی به چشم می‌خورند می‌توان به دریاچه‌ مصنوعی به بزرگی ۲۰۹۵ متر مربع و رودخانه‌ای به طول ۲۱۶ متر اشاره کرد. همچنین در طول مسیر ماکت‌های مینیاتوری ریل قطار تعبیه شده و بازدیدکننده‌ها می‌توانند بدون خستگی از تمامی آن‌ها دیدن کنند.

همه چیز محدود به این موارد نبوده و در آن امکاناتی مثل زمین بازی برای کودکان و حتی بزرگسالان تعبیه شده است. این زمین‌های بازی طوری طراحی شده‌اند که فضا برای بازی‌های محلی و قدیمی ایرانی مناس است. علاوه بر تمامی این موارد در پارک مینیاتوری مشهد شاهد پیست مخصوص برای ماشین‌های کنترلی مسابقه‌ای در مسیری به طرح نقشه ایران، مسیر پیاده روی، شهربازی مخصوص کودکان، شربت سرا، کافی شاپ، سرویس بهداشتی و پارکینگ خواهید بود.

 

هیجان‌ در پارک آبی ایرانیان مشهد

 

سازه‌های مینیاتوری در بوستان مینیاتوری مشهد

سوالی که برای اغلب افراد ایجاد می‌شود این است که در حین گشت و گذار در پارک مینیاتوری مشهد شاهد ماکت کدام بناهای تاریخی و فرهنگی معروف کشور خواهیم بود؟ همان طور که گفته شد در برنامه‌ریزی تاسیس این پارک موضوعی قرار بر این بود که ۵۸ ماکت مینیاتوری تهیه و به نمایش عموم گذاشته شوند. اما در حال حاضر تنها ۹ عدد از آن‌ها آماده شده است. این موارد عبارتند از:

  • تخت‌ جمشید
  • آرامگاه فردوسی
  • آرامگاه عطار نیشابوری
  • باغ شاهزاده ماهان کرمان
  • سد کارون
  • روستای کندوان
  • فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • راه‌آهن مشهد
  • پل خواجو
  • ارگ بم

در سال‌های آینده می‌توان اغلب بناهای معروف ایرانی را در این تم پارک مشاهده کرد.

 

طریقه دستیابی به بوستان مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری در استان خراسان رضوی و شهر مشهد قرار دارد. فاصله این پارک زیبا از ایستگاه راه آهن مشهد در حدود ۲۳ کیلومتر و از فرودگاه مشهد ۳۱ کیلومتر است. همچنین در فاصله ۲۵ کیلومتری از حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است. بنابراین دسترسی به آن از هر نقطه شهر مشهد آسان بوده و گردشگران می‌توانند در کمتر از یک ساعت خود را به این پارک زیبا و منحصر به فرد برسانند. برای این منظور می‌توان از اتوبوس‌های درون شهری و یا تاکسی‌ها استفاده کرد. چنانچه قصد استفاده از اتوبوس را دارید باید سوار بر خط شماره ۴ شده و در ایستگاه الهیه پیاده شوید. گزینه مترو نیز برای علاقه‌مندان به سفر اقتصادی پیشنهاد می‌شود. به این صورت که باید سوار بر مترو شده و به سمت ایستگاه آزادی مشهد حرکت کنید.

  • آدرس پارک مینیاتوری مشهد: الهیه، بلوار سجادیه، سجادیه ۲۶

بوستان مینیاتوری مشهد معمولا در تمامی روزهای هفته باز است. برای ورود به آن باید در ساعات بین ۸:۰۰ الی ۲۲:۳۰ حضور داشته باشید. همچنین برای ورود تهیه بلیط به مبلغ ۱۰ هزار تومان الزامی است.

 

پارک سرزمین موج های آبی مشهد

۱۳ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران