آشنایی با باغ ملک آباد در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با باغ ملک آباد در مشهد

شهر مشهد به عنوان یکی از کلان شهرهای مدرن ایران دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب زیادی است. به طوری که زائران این شهر مقدس بعد از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) با استفاده از راهنمای گردشگری مشهد می‌توانند به گردش در سطح شهر پرداخته و از ده‌ها جای زیبا و دیدنی بازدید کنند. یکی از گزینه‌های عالی برای داشتن یک سرگرمی خوب در سفر با تور مشهد رفتن به باغ ملک آباد و بازدید از موزه تاریخی درون آن و لذت بردن از طبیعت زیبای باغ می‌باشد. ما را دنبال کنید تا با این جاذبه گردشگری مشهد بیشتر آشنا شوید.

 

باغ ملک آباد مشهد

باغ ملک آباد مشهد مساحتی در حدود ۲۹۳۷۷۰۰ متر مربع دارد. کل این باغ دارای فضای سبزی از درختان گوناگون می‌باشد. به طوری که جز یکی از فضاهای سبز مهم در شهر مشهد به حساب می‌آید. باغ ملک آباد دارای درختان متنوع میوه، گلخانه‌ی گل و گیاه، قنات و چندین حلقه چاه است. تعداد درختان میوه به قدری زیاد است که در فصل‌های میوه دهی محصولات آن‌ها برداشت شده و به بازار میوه عرضه می‌شود. عمارت ملک آباد مشهد در سال ۱۳۵۹ بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به موزه باغ ملک آباد تغییر کاربری داد. در حال حاضر در این موزه آثار و اشیای قدیمی و قیمتی، فرش‌های نفیس، تابلوهای فرش و نقاشی نفیس و ظروف نگهداری می شود. موزه باغ ملک آباد در بلوار شهید منتظری خیابان کوه سنگی واقع شده است. اگر قصد سفر و بازدید از جاذبه های شهر مشهد را دارید حتما از این باغ زیبا دیدن کنید.

باغ ملک آباد مشهد در بلواری به نام ملک آباد قرار گرفته است. این باغ دارای فضای سبز بسیار گسترده‌ای می‌باشد. بازدید کنندگان می‌توانند درختان گوناگون میوه، گیاهان تزیینی، قنات و ... را در این مکان مشاهده کنند. به دلیل قدمت بسیار زیاد باغ ملک آباد درختان قدیمی و بزرگ بسیاری در این باغ وجود دارد. البته عظمت این درختان تا سال ۱۳۷۰ خیلی بیشتر بود. اما به دلیل کهنه شدن آن‌ها حوادثی از جمله سقوط چند تا از درختان مشاهده شد. در نتیجه درختان منطقه قطع شده و نهال‌های جدیدی از نو کاشته شد.

 

۵ شهر زیبای نزدیک به مشهد

تاریخچه باغ ملک آباد مشهد

باغ ملک آباد مشهد یکی از باغ‌های قدیمی این شهر بوده و با داشتن طبیعت زیبا و درختان سرسبزش امروزه به یکی از مکان‌های محبوب گردشگران و بومیان تبدیل شده است. امروزه این باغ از جمله باغ‌های آستان قدس رضوی محسوب می‌شود. در گذشته باغ ملک آباد جزیی از روستایی به نام ملک آباد بود. در آن دوران این روستا هنوز وارد محدوده شهری مشهد نشده بود. در آن زمان ملک کنونی باغ متعلق به شخصی به نام حاج تقی ملک التجار بود. البته قبل از او این باغ به شخصی به نام حاج ابوالقاسم که یکی از تاجران ثروتمند مشهد بود تعلق داشت. که بعد از فوت او به پسرش یعنی حاج تقی رسید. این مکان سالیان زیادی مکان نایب التوالیه‌های آستان قدس رضوی بود. بعدها در سال ۱۳۵۴ که دوران حکومت پهلوی بود کاخی در محدوده باغ ملک آباد ساخته شد. این کاخ مساحتی در حدود ۱۳۸۷ متر مربع داشت و به صورت سلطنتی و کاملا باشکوه طراحی و چیده شد.

موزه کاخ ملک آباد مشهد

درون باغ ملک آباد مشهد کاخ بزرگی به وسعت ۱۳۷۸ متر مربع در سال ۱۳۵۴ به دستور شاه پهلوی ساخته شد. این کاخ توسط معماران به نام آن دوران به سبک بسیار باشکوهی طراحی و ساخته شد. علاوه بر معماری بنا در چیدن این کاخ از وسیله‌های بسیار لوکس و گرانبهای خارجی استفاده شده است. به طوری که مبلمان آن از شرکت مبلسازی معروف فرانسوی به نام دوانسن خریداری شد. علاوه بر آن ظروف این کاخ از کشور آلمان و تابلوهای هنری آن از کشور ایتالیا سفارش داده شد. بعدها با سرنگونی حکومت پهلوی و روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی این کاخ به موزه تبدیل شد. طوری که تمامی اشیای قیمتی کاخ امروزه به نمایش عموم گذاشته شده است.

 

معرفی ۱۳ مرکز خرید معروف در مشهد

مسیر دستیابی به باغ ملک آباد مشهد

هم اکنون درهای باغ ملک آباد مشهد و موزه درون آن به روی تمامی علاقه‌مندان باز است. پس حتما ساعاتی از سفر خود را به این مکان زیبا و خوش آب و هوا در مشهد اختصاص دهید. خبر خوب اینکه برای وارد شدن به محوطه این باغ نیازی به تهیه بلیط نبوده و رفتن به آن کاملا رایگان است. آدرس دقیق دسترسی به این باغ در زیر آورده شده است:

مشهد، بین میدان پارک (آزادی) و احمد آباد، بلوار ملک آباد، باغ ملک آباد

۱۰ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران