گشتی در پارک طبیعی هفت حوض مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشتی در پارک طبیعی هفت حوض مشهد

تور مشهد در دهه‌های پیش به زیارت حرم مطهر و سپس خرید سوغاتی معطوف می‌شد و جوان‌ترها به سمت شهربازی قدیمی و یا پارک ملت می‌رفتند. اما با ورود مراکز تفریحی و فروشگاه‌های آنچنانی چهره مشهد عوض شد و زائران به سمت هم زیارت و هم گردش بیش از پیش سوق پیدا کردند که آن هم برای بسیاری از جاذبه‌ها نیازمند هزینه‌های زیادی بوده است. مخصوصا برای خانواده‌ها و گروه‌های پرجمعیت بسیاری از این مراکز تفریحی گاها مقرون به صرفه نخواهد بود در صورتی که جاذبه‌های طبیعی زیادی در نزدیکی مشهد وجود دارند که بسیار کم هزینه هستند و روزی جذاب و گروهی را برایتان رقم می‌زنند. یکی از آن‌ها پارک طبیعی هفت حوض است.

 

پارک طبیعی هفت حوض

این پارک زیبا و طبیعی که در فاصله ۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده و در مساحتی ۵۷۰ هکتاری گسترده شده، یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های ایران است که سالانه مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. اما با وجود زیبایی‌های فراوانی که هفت حوض دارد، همچنان در بین نقاط شناخته نشده کشور قرار دارد. در این پارک آرامش مطلق با دوری از زندگی شهری جریان داشته و صدای جریان‌های آبی روح شما را جلا می‌دهد اگر بهار اینجا باشید که تمامی زیبایی‌های پس زمینه با صدای پرندگان و شکوفه‌های رنگی توامان شده و مناظره خیره کننده بیشتری را به نمایش می‌گذارد.

 

جاذبه‌های تفریحی سد چالیدره مشهد

چرا به آن هفت حوض می‌گویند؟

در این منطقه همیشه و در طول سالیان دراز جریان‌های آبی وجود داشته که از سطوح مختلف به سطح دیگر جریان داشته که از یک حوضچه به حوضچه بعدی می‌ریخته است. در طول هزاران سال این جریانات باعث فرسایش و شکل گیری این حوضچه‌ها شده است. به علاوه زمین این قسمت نرم و آهکی است که توسط باران‌های اسیدی در بستر یکی از شاخه‌های رودخانه بنالود به وجود آمده است. یعنی این منطقه کاملا کوهستانی بوده و عمر این حوضچه‌ها را تا هزاران سال تخمین زده‌اند. بعضی از این حوضچه‌ها مثل یک استخر کوچک در امتداد هم قرار گرفته و به طول ۱۶۹۰ متری گسترده شده‌اند.

حوضچه‌های تکی

بعد از هفت حوض منطقه‌ای با حوض‌های تکی وجود دارد که کاملا بکر و دست نخورده هستند و به اندازه هفت حوض مورد بازدید قرار نمی‌گیرد. خود هفت حوض برای مسافران شناخته شده نیست چه برسد به اینجا! محوطه به شدت ساکت و آرامشبخش بوده و تنها صدایی که به گوش می‌رسد صدای دلنشین جریان‌های آب است.

 

معرفی ۵ جاذبه و مکان مذهبی در مشهد

امکانات رفاهی

این پارک طبیعی دارای مسیرهای پیاده‌روی و مسیرهای طبیعی است که مسلما برای حرکت در مسیر پیاده روی مشکلی خواهید داشت اما برای حرکت در مسیرهای طبیعی سنگی و خزه بسته حتما جانب احتیاط را رعایت کنید. توجه داشته باشید که باید کفش راحتی بپوشید و هنگام عبور از سنگ‌های صاف و صیغلی با دقت گام بردارید.

این پارک با درختان سرسبز و هوای با طراوت جایی عالی برای پیکنیک خانوادگی و دوستانه است مخصوصا این که تعدادی آلاچیق برای کمپ دارد. همچنین برای رفاه بازدیدکنندگان پارک و سرویس بهداشتی هم در نظر گرفته شده است. به علاوه اگر می‌خواهید سبک سفر کنید می‌توانید به جای بساط ناهار یا عصرانه در رستوران مجموعه چیزی بخورید.

جاذبه‌های اطراف هفت حوض

به عقیده ما برای این که سفری همه جانبه داشته باشید می‌توانید در طول بازدیدتان کمی این طرف و آن طرف هم بروید و جاهای دیگر را هم ببینید. یکی از نقاط زیبای طبیعی کوه‌های خلج است که در امتداد جاده خلج از جنوب شرقی مشهد آغاز می‌شوند و در مسیر ادامه می‌یابند این کوه‌های زیا که در بهار سرسبز و پر شکوفه می‌شوند از جاذبه‌های طبیعی مشهد محسوب می‌شوند به علاوه در اطراف هفت حوض روستاهای جالبی مثل کرتیون و سربرج با باغ‌های فراوان میوه و مناظر زیبا وجود دارد که می‌توانید در گردشی فرهنگی آن‌ها را هم بازدید کنید.

 

گردش در مهمترین خیابان‌های مشهد

بهترین زمان بازدید از هفت حوض

این منطقه زیبا و کوهستانی در نیمه دوم سال آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد و درجه هوا به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد و حتی شاهد بارش برف هم خواهد بود بنابراین بهترین زمان برای بازدید اواخر اسفند و بهار است که هوا رو گرمی رفته و همه با سبزه‌های جوان و شکوفه‌های رنگی پر می‌شود.

چگونه به هفت حوض بروید؟

برای این که به هفت حوض برسید باید ابتدا وارد بزرگ‌راه کلانتری یا بزرگ‌راه غدیر شوید سپس وقتی به تقاطع این دو بزرگ‌راه رسیدید می‌توانید تابلوی خروجی جاده خلج را ببینید. از خروجی خارج شده و مسیر را تا دو راهی بعدی برسید. وقتی به دو راهی رسیدید به ‌سمت چپ بپیچید و تا مقصد ادامه دهید. ورودی پارک رایگان است شما باید همان دم ماشین‌تان را رها کرده و تا هفت حوض ۲ کیلومتر را پیاده‌روی کنید. به همین دلیل شاید این گردش برای کودکان کم سن و سال و افراد مسن که از دردهای استخوانی رنج می‌برند زیاد مناسب نباشد.

 

بهترین جاذبه‌های شگفت انگیز مشهد

۰۵ بهمن ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 15 مرداد 1402)

نظرات کاربران