جاذبه‌های گردشگری نزدیک حرم امام رضا (ع)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
جاذبه‌های گردشگری نزدیک حرم امام رضا (ع)

خیلی از ایرانی‌ها یا حتی افراد خارجی، یک بار هم که شده خود را به مشهد می‌رسانند تا از حرم مطهر امام رضا (ع) دیدن کنند. همین امر باعث شده تا مشهد، پربازدیدترین شهر ایران باشد و در همین راستا، مراکز خرید، مجموعه‌های تفریحی و بسیاری جاذبه‌های دیگر در آن‌جا ساخته شود. اما با توجه به شلوغی راه‌ها، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که به سراغ جاذبه‌های نزدیک به حرم بروند. مخصوصا کسانی که زمان کمی را در تور مشهد هستند. پست امروز ما نیز مناسب این عزیزان است و به جاذبه‌های گردشگری نزدیک حرم امام رضا (ع)  اختصاص دارد.

 

بازار رضا مشهد

ابتدا به مکان‌هایی بپردازیم که فاصله‌ی بسیار کمی در حرم دارند و چه جایی برای شروع، بهتر از بازار رضا مشهد که یکی از معروف‌ترین مکان‌ها در کل شهر است. این بازار سنتی و قدیمی یکی از مکان‌های بسیار پربازدید در شهر محسوب می‌شود که مملو از مغازه‌های کوچکی است که در آن‌ها از پارچه و پوشاک تا نقره، فیروزه، سنگ‌های قیمتی، زیورآلات و... به فروش می‌رسد. همچنین همچون باقی بازارهای مشهد، این جا نیز، غرفه‌های متعددی برای خرید زعفران‌، ادویه جات و چیزهایی از این دست وجود دارد تا بتوانید سوغات محبوب مشهد را نیز خریداری کنید. بازا رضا مشهد از آن جاهایی است که حتی اگر قصد خرید نداشته باشید نیز، گردش در آن‌جا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. فراموش نکنید که بازار رضا مشهد بسیار بزرگ است و اگر بخواهید به هر گوشه‌اش بروید و از تمام مغازه‌ها بازدید کنید، به زمان نسبتا زیادی احتیاج دارید.

مسجد نوغان یا مسجد هفتاد و دو تن

این مکان که به مسجد شاه نیز معروف است، در واقع ابتدا مقبره‌ی امیر غیاث‌الدین بود که بعدها به مسجد بدل گشته و این روزها به یکی از جاذبه‌های مهم مشهد بدل شده است. ویژگی مهم این بنا، طراحی داخلی فوق‌العاده زیبایش است که به صورت چهار طاقی با گنبدهای زیبا درست شده و کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده‌ای نیز در بیرون و داخل بنا مشاهده خواهید کرد. ساخت این مسجد به سال‌های ۸۰۰ بر می‌گردد و سال‌ها قبل، آن‌جا را به عنوان یکی از آثار ملی ایران انتخاب کرده‌اند. با توجه به نزدیکی مسجد نوغان به حرم و همچنین زیبایی مثال زدنی‌اش، پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌جا بازدید کنید.

 

معرفی بهترین سفره خانه‌های مشهد

حمام مهدی قلی‌بیک

این حمام در دوره‌ی صفویه ساخته شده و در ابتدای بازار بزرگ و نزدیک به مسجد نوغان یا همان مسجد شاه قرار دارد. این حمام البته به خاطر نزدیکی به مسجد، قبلا به حمام شاه معروف بود که بعد از انقلاب، نامش به حمام رضوی تغییر پیدا کرد. یکی از ویژگی‌های خاص و زیبایی که حمام مهدی قلی‌بیک دارد، طراحی چشم گیر سقف آن است که شما را مجذوب خود خواهد کرد. مساحت کلی بنا به ۲ هزار متر مربع می‌رسد و البته یک مرمت و بازسازی اساسی در سال ۱۳۷۸ روی آن انجام شده تا همه چیز به همان شکل اصلی خود مرمت شده و حمام، شکوه سابق خود را به دست بیاورد. در حال حاضر حمام مهدی قلی‌بیک به عنوان موزه مردم شناسی به فعالیت مشغول بوده و گردشگران امکان بازدید از آن‌جا را خواهند داشت. در زمان بازدید، راهنماهایی وجود دارد که با کمک آن‌ها بتوانید به بخش‌های مختلف از جمله رختکن، هشتی، گرمخانه، خزینه، آتش‌خانه و ... رفته و با یک حمام بزرگ و مجلل تاریخی به صورت کامل آشنا شوید. البته این که این محل به موزه مردم شناسی بدل شده، باعث گشته تا مجسمه‌هایی از مردم در حال و هوای دوره صفوی نیز در این محل، کار گذاشته شود و راه رسم زندگی آن‌ها به این ترتیب، به نمایش در بیاید.

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان یک بنای تاریخی مهم در مشهد است که ساخت آن به سده ۱۱ برگشته و نام سازنده یعنی عباسقلی‌خان نیز در کتیبه سردر ورودی درج شده است. این بنا در ابتدای خیابان صفوی قرار دارد و تنها چند قدم که از حرم دور شوید، می‌توانید از آن‌جا بازدید به عمل آورید. این بنا را می‌توان شاهکاری در زمان خود به حساب آورد و آن هم به خاطر طراحی زیبای بنا و همچنین کاشی‌کاری‌هایی است که در جاهای مختلف آن می‌بینید. ایوان‌های وسیع، کاشی‌کارهای هنرمندان، مقرنس‌های فوق‌العاده در کنار حجره‌های ساده‌ای که در خور یک مدسه مذهبی هستند، بالانس بسیار خوبی در این مکان به وجود آورده است. بازدید از مدرسه عباسقلی خان کاملا رایگان بوده و حداقل چیزی حدود یک ساعت طول می‌کشد تا بتوانید از آن‌جا بازدید کنید.

 

معرفی ۱۶ کافی شاپ برتر شهر مشهد

خانه‌ تاریخی داروغه

یکی دیگر از جاهایی که در خیابان صفوی و در فاصله‌ی بسیار کمی از مشهد، می‌توانید به دیدنش بروید، خانه تاریخی داروغه است. این مکان از معدود جاهایی در شهر است که معماری آن برگرفته از سبک‌های روسی بوده و به خاطر حفظ و نگهداری بسیار خوب، در سال ۲۰۱۶ برنده‌ی جایزه‌ای از طرف یونسکو شده است. ستون‌های سنگی زیبا، حیاط مرکزی دیدنی همراه با حوض آب، جزییات به کار رفته در کنده کاری‌های دیوار و بسیاری چیزهای دیگر است که خانه تاریخی داروغه را به مکانی استثنایی برای بازدید در مشهد بدل کرده است. در داخل بنا کمی اوضاع فرق می‌کند و به جز سقف‌های نقاشی شده، کلیت آن ساده است. خانه تاریخی داروغه، یکی از جاهای عالی مشهد برای عکاسی نیز به حساب می‌آید.

خانه توکلی

باز هم خانه‌ای دیگر در خیابان صفوی که در راستای دیگر جاذبه‌های این خیابان، می‌توانید از این مکان زیبا نیز دیدن کنید که با نام بنای کشمشیان و اسم عجیب خانه اجنه نیز از آن یاد می‌کنند. این بنای تاریخی و زیبا که از دوره قاجار به جا مانده، دارای آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا بوده و البته کتبیه‌ای زیبا نیز در بالای این خانه جلب توجه می‌کند. این بنا از آن خانه‌هایی است که صحبت‌ها و داستان‌های زیادی در موردش وجود دارد که دلیل اصلی‌اش هم احتمالا خالی بودن آن‌جا برای سال‌های مختلف است که باعث شده نام خانه اجنه را برایش انتخاب کنند. البته خانه به گونه‌ای طراحی شده که نور گیری اصلا خوبی ندارد و حس خوبی را در خود بنا به آدم نمی‌دهد. در حال حاضر اما خانه‌ توکلی به خوبی مرمت شده، جلوه‌ای تازه به آن‌جا داده شده و پیشنهاد می‌کنیم، حتما در طول سفر به مشهد، از آن‌جا بازدید کنید.

باغ نادری

اگر کمی از خود حرم فاصله بگیرید، در فاصله‌ی نسبتا کمی از این مکان مقدس، چند جاذبه‌ی گردشگری دیگر را نیز پیدا خواهید کرد. برای مثال، در خیابان شیرازی، باغ بزرگ نادری مشهد را مشاهده خواهید کرد که آرامگاه نادرشاه افشار و تندیس بزرگی که از او ساخته‌اند، در آن جا قرار گرفته است. بازدید از کل باغ رایگان بوده اما اگر بخواهید به داخل آرامگاه بروید، باید بلیطی تهیه کنید. دیدنی‌های طیادی در اطراف این باغ وجود دارد و فضای سبز این محل نیز، هوای پاک و دلپذیری را به وجود می‌آورد. در مجموع، همه‌ی این موارد باعث شده تا باغ نادری به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و پربازدید مشهد، بدل شود.

 

معرفی مدرسه دو در تور مشهد

گنبد سبز مشهد

با فاصله‌ی ده دقیقه‌ای از حرم و در میدان آخوند خراسانی، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهم مشهد قرار دارد به نام گنبد سبز مشهد. این مکان آرامگاه عارفی مشهور به نام شیخ محمد مؤمن عارف استرآبادی است که بنای آن در دوران صفوی ساخته شده و یک بنای هشت ضلعی فوق‌العاده زیباست که با کاشی‌کاری معرکه‌اش، شدیدا زیبا به نظر می‌آید. این مکان در واقع در میان قبرستانی متعلق به دوره صفویه به اسم میر هوا قرار گرفته و تغییراتی را در طول سال‌های مختلف به خود دیده است. گنبد سبز مشهد، بنای کوچک و زیبایی‌ست که البته به هیچ وجه آن چیزی که در گذشته بوده را به تصویر نمی‌کشد.

کلیسای مسروپ مقدس

یکی از مکان های خاصی که در مشهد می‌توانید به دیدنش بروید، کلیسای مسروپ مقدس است که در دوره پهلوی و در سال ۱۹۴۱ توسط ارمنی‌هایی که در مشهد زندگی می‌کردند، ساخته شده است. اگر تا به حال به تور ارمنستان رفته باشید، احتمالا متوجه معماری این بنا می‌شوید که تا چه حد به کلیسالاهای قدیمی آن کشور شبیه است. این مکان به اسم کلیسای ده دی نیز مشهور بوده و در زمان خودش، مکانی محبوب و شلوغ بود که مراسمات مذهبی زیادی درش برگزار می‌شد. اما با مهاجرت ارامنه از مشهد، کم کم این کلیسا به جای خلوتی بدل شد. مساحت کلی کلیسای مسروپ مقدسبه حدود ۳۰۰ متر مربع می‌رسد و به جز معماری زیبای محیط بیرونی، در داخل فضایی نسبتا ساده دارد.

 

بهترین تفریح‌های فضای باز مشهد

خانه کوزه کنانی مشهد

یکی دیگر از خانه‌های تاریخی و زیبای مشهد که ساخت آن به دوره قاجار بر می‌گردد. عماراتی دیدنی که حتی رضا شاه نیز برای یک ماه در آن‌جا سکونت داشت. خانه کوزه کنانی در محله چهار باغ واقع شده که فاصله‌ی نسبتا کمی از حرم دارد. مکانی که ابتدا به عهوان یک خانه اعیانی ساخته شده بود و بعدا مدتی کنسولگری بود و حتی برای مدتی نیز به حسینیه بدل شد. خانه کوزه کنانی اگر چه تا مرز تخریب نیز پیش رفت، اما بعدا مرمت شد و به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شد تا حالا گردشگران بتوانند از آن‌جا بازدید کنند. البته مرمت و نوسازی بخش‌های مختلف این خانه به اندازه خیلی از ابنیه تاریخی دیگری که در مشهد دیده‌اید نیست و هنوز مشکلات زیادی گریبان این خانه‌ی زیبا و متفاوت را گرفته است.

 

آشنایی با امکانات ورزشی مشهد

۰۸ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران