بازدید مجازی از حرم امام رضا علیه‌السلام

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید مجازی از حرم امام رضا علیه‌السلام

تور مشهد همواره به دلیل قرار گرفتن حرم امام رضا (ع) در آن با استقبال مسلمانان شیعه همراه خواهد بود. ما نیز به نوبه خود در این مقاله به بررسی نقطه به نقطه این حرم مقدس می‌پردازیم. اگر شما هم عشق به امامان و به خصوص هشتمین اختر تابناک را در دل خود زنده نگه داشته‌اید با ما باشید تا قبل از سفر به مشهد مقدس و زیارت حرم با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید. چرا که در این مقاله قصد داریم گشتی مجازی در حرم امام رضا علیه‌السلام داشته باشیم.

 

آشنایی با حرم امام رضا علیه‌السلام

شهر مشهد به دلیل قرار گرفتن حرم امام هشتم شیعیان در آن یکی از شهرهای مقدس و دیدنی ایران عزیز می‌باشد. این حرم با داشتن مساحت بزرگی (در حدود ۷۰ هزار متر مربع) که دارد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به ۲۸ رواق، ۹ صحن، مهمانسرا، نمازخانه، مراکز درمانی، کتابخانه مخصوص حرم، موزه حرم و ... اشاره کرد که قبلا جهت آشنایی با صحن‌های حرم امام رضا (ع) برای مسافران مشهد مطلبی ارائه شده است. مساحت بزرگی که به ساخت حرم و محوطه اطراف آن اختصاص داده شده است آن را به یکی از بزرگترین بناهای مذهبی ایران و همچنین کل دنیا تبدیل کرده است.

طبق شواهد تاریخی و آثار به جای مانده گفته می‌شود که قدیمی‌ترین بخش این حرم مربوط به سال ۱۲۳۰ میلادی است. البته بخش اعظم بنایی که امروزه مشاهده می‌شود از دوران حکومت صفویان باقی مانده است. نکته قابل توجه دیگری که می‌توان در ارتباط با حرم امام رضا (ع) به آن اشاره کرد این است که آرامگاه بزرگان دیگری نظیر شیخ طبرسی، شیخ بهایی، علامه محمدتقی جعفری، عباس‌میرزا نایب‌السلطنه، سیدعبدالله شیرازی و چندین بزرگ دیگر نیز در این مکان مقدس قرار گرفته است.

 

بازدید از کوهسنگی در شهر مشهد

سبک معماری حرم امام رضا علیه‌السلام

بدون شک زائران می‌توانند در نگاه اول به سبک معماری باشکوه ایرانی و اسلامی که در ساخت و طراحی حرم امام هشتم به کار رفته است پی ببرند. از جمله طراحی‌هایی که قبل از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کنند آینه‌کاری‌های ظریف و فوق‌العاده، کاشی‌کاری‌های منحصر به فرد و مقرنس‌ها می‌باشند. تمامی این طراحی‌ها در طول سال‌های مختلف و با همت هنرمندان ماهر ایرانی انجام شده است. حرم امام رضا (ع) به قدری زیبا و شکوهمند است که در هر گوشه و کنار آن می‌توان هنرنمایی هنرمندان را که با عشق به شیعیان ترسیم شده‌اند را مشاهده کرد.

علاوه بر شکوه و عظمتی که در طراحی این حرم مقدس نمایانگر می‌باشد می‌توان به سبک‌های معماری که از هر دوره‌ای در آن به کار رفته است اشاره کرد. به طوری که در طول سلطنت سلجوقیان گنبد حرم توسط کاشی‌های آبی رنگ مزین شده‌اند. گنبدی که امروزه دیده می‌شود از همان دوران به یادگار مانده است. همچنین در دوران حکومت خوارزمشاهیان تغییرات بسیار زیادی در حرم ایجاد شد. به طوری که دو محراب به آن افزوده شد و مساحت حرم گسترش پیدا کرد. یکی از بهترین دوران که در آن حرم امام هشتم زیبایی‌های بسیاری را از نظر معماری کسب کرد مربوط به دوران حکومت تیموریان بود. مسجد گوهرشاد که یکی از نقاط عطف حرم است بازمانده‌ای از آن دوران محسوب می‌شود. گفته می‌شود دوران اوج شکوه و رسیدگی به حرم متعلق به حکومت صفویان است. گواه این موضوع نیز ساخته شدن گنبدی با خشت‌های مسی و روکش طلا است که به دستور شاه عباس در آن دوران ساخته شد.

این توجه و علاقه به حرم امام رضا علیه‌السلام تا به امروز در دل تمامی ایرانیان بوده است. امروزه نیز دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه در تلاش است تا حرم را همانگونه که لایق شیعیان است حفظ و نگه‌داری کند.

طریقه دستیابی به حرم امام رضا علیه‌السلام

امروزه به دلیل عشق و علاقه‌ای که شیعیان به امامت دارند سعی شده است تا از تمامی جهت‌های شمال، جنوب، شرق و غرب حرم درهایی که به درون حرم راه دارند قرار داده شود. همچنین در دور تا دور حرم هتل‌ها و مهمانسراهای متنوعی که متناسب با هر بودجه و سلیقه‌ای هستند تاسیس شده و راهنمای انتخاب بهترین هتل در مشهد برای مسافران این شهر ارائه شده است. اگر در حین رزرو تور مشهد یکی از این هتل‌ها را که مشرف به حرم هستند را انتخاب کنید می‌توانید با کمی پیاده‌روی در هر لحظه‌ای که بخواهید خود را به این بارگاه مقدس برسانید. در غیر این صورت تاکسی و یا اتومبیل شخصی یکی از راحت‌ترین و مناسب‌ترین وسیله‌های حمل و نقل هستند که در سفر شما به مشهد می‌تواند گزینه خوبی برای رفتن به سمت حرم باشد. در زیر هر یک از درهای حرم با توجه به جهت جغرافیایی و خیابانی که در آن قرار گرفته‌اند آورده شده است.

  • ورودی غربی حرم واقع در خیابان شیرازی
  • ورودی شرقی حرم واقع در خیابان نواب صفوی
  • ورودی شمالی حرم واقع در خیابان طبرسی
  • ورودی جنوبی حرم واقع در خیابان اندرزگو

 

برآورد کلی هزینه‌های سفر به مشهد

۱۸ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران