نکاتی در مورد حرم امام رضا (ع) در سفر (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
نکاتی در مورد حرم امام رضا (ع) در سفر (بخش اول)

یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی شیعیان به دلیل وجود حرم امام رضا (ع)، مشهد می‌باشد. به طوری که سالانه میلیون‌ها زائر از جای جای دنیا برای زیارت مسیر این مقصد گردشگری و مقدس را در پیش می‌گیرند. هر چند اغلب مسلمانان با حرم هشتمین اختر تابناک در مشهد آشنا هستند، با این حال در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به معرفی بیشتر آن بپردازیم. اگر شما نیز تصمیم گرفته‌اید تا با تور مشهد سفر کرده و به زیارت حرم بروید تا پایان مقاله همراه ما باشید تا شما را با هر آنچه که نیاز است قبل از سفر و زیارت مطلع کنیم.

 

آشنایی با حرم امام رضا (ع)

شاید برای بسیاری از مسلمانان این سوال ایجاد شود که اصلا چرا شهر مشهد به عنوان مدفن امام رضا (ع) انتخاب شد. در سال ۲۰۳ هجری قمری و در آخرین روز ماه صفر امام رضا (ع) توسط خلیفه‌ی عباسی به شهادت رسید. در همان تاریخ پیکر مقدس این امام شیعیان در روستایی به نام سناباد دفن گردید. این روستا بخشی از شهر توس محسوب می‌شد. از همان سال‌ها به برکت هشتمین امام شیعیان این منطقه توسعه یافت. از آجایی که مردم ایران از دیرباز به دین اسلام معتقد بودند در تمامی دوره‌های تاریخ کارهایی برای توسعه و شکوه حرم امام رضا (ع) انجام شده است. امروزه این مکان به یکی از بی‌نظیرترین و باشکوه‌ترین مکان‌های زیارتی در جامعه مسلمانان تبدیل شده که هر سال میزبان میلیون‌ها زائر است. حرم امام رضا (ع) در بین عموم با نام‌های مختلفی نظیر حرم رضوی، حرم مطهر، ارض اقدس و ... نامیده می‌شود.

این حرم مقدس دارای بخش‌ها و مجموعه‌های بسیاری است. به طوری که زائران می‌توانند بعد از زیارت از موزه، کتابخانه و دیگر بخش های آن نیز دیدن کنند. این بنای مقدس علاوه بر ارزش معنوی بسیار بالای خود توانسته با شکوه و سبک معماری بی نظیری که دارد نیز توجه هر شخصی را به خود جلب کند. به طوری که در سال ۱۳۱۰ توانسته نام خود را به عنوان یک اثر ملی به ثبت برساند. امروزه مساحت کلی حرم امام رضا (ع) با تمامی بخش‌ها بیشتر از ۱ میلیون متر مربع محاسبه شده است. به طوری که تقریبا ظرفیت پذیرش ۷۰۰ هزار زائر را در آن واحد دارد.

 

معرفی هتل الماس نوین مشهد

 

صحن‌های حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) از ۹ صحن تشکیل شده است. زائران بعد از وارد شدن از ورودی‌های اصلی وارد صحن‌ها خواهند شد. منظور از صحن در اصل حیاط‌های بزرگ حرم می‌باشد. این صحن‌ها عبارتند از:

  • صحن انقلاب

صحن انقلاب که با نام صحن عتیق نیز شناخته می‌شود تقریبا اولین صحنی است که در حرم امام رضا (ع) ساخته شد. این مکان حدود ۶۷۴۰ متر مربع وسعت دارد. با وارد شدن به این صحن می‌توانید از ایوان طلای نادری، ایوان عباسی، ایوان ساعت، ایوان نقاره خانه، پنجره فولاد، ساعت بزرگ صحن و سقاخانه‌ی نادری یا سقاخانه‌ی اسماعیل طلایی دیدن کنید.

  • صحن آزادی

صحن آزادی که در گذشته با نام صحن نو نیز شناخته میشد وسعتی به بزرگی ۴ هزار و ۳۴۰ متر مربع است. این صحن به دلیل قرار گرفتن در کنار پای متبرک امام از ارزش معنوی بسیار بالایی برخوردار است. این صحن ایوان طلای ناصری، ایوان ساعت، ایوان شرقی یا باب‌السلام و ایوان شمالی یا ایوان تلگراف‌خانه را در خود جای داده است. همچنین در این صحن بخشی برای تدفین ئیکر شهدای هشت سال دفاع مقدس و خدام حرم اختصاص داده شده است.

 

گشتی تابستانه در شهر مشهد

  • صحن امام خمینی (ره)

صحن امام خمینی که با نام یا صحن بعثت نیز شناخته می شود از دیگر صحن‌های قدیمی حرم است. این صحن تنها از دو ایوان در غرب و شمال تشکیل شده و بخشی مسقف برای رفاه بیشتر زائران به خصوص در روزهای سرد زمستان دارد.

  • صحن جامع رضوی

بزرگترین صحن حرم امام رضا (ع) صحن جامع رضوی است. معمولا مراسم‌های مذهبی و سخنرانی‌های مهم مقام معظم رهبری در این بخش از حرم امام برگزار می‌شود. این صحن از سه ایوان با نام‌های ولی عصر، باب الکوثر و باب الغدیر تشکیل شده که هر کدام از این ایوان‌ها دارای دو عدد گلدسته‌ی بلند و زیبا هستند.

  • صحن جمهوری اسلامی

صحن جمهوری اسلامی با داشتن دو مناره باشکوه طلا شناخته می‌شود.  این صحن شامل یک ایوان طلاکاری شده، سقاخانه و پنجره‌ای جهت خواندن زیارت‌نامه از دور و محل تدفین شهدای انفجار عاشورای ۷۳ می‌باشد.

  • صحن قدس

کوچکترین صحن حرم امام رضا (ع)، صحن قدس است. این صحن زیبا دارای سقاخانه‌ای به شکل قبه‌الصخره در بیت‌المقدس است.

  • صحن هدایت

از جمله صحن‌هایی که در سال‌های اخیر در حرم امام رضا (ع) ساخته شده، صحن هدایت نام دارد. از جمله مهم‌ترین بخش‌های این صحن می‌توان بنیاد پژوهش‌های اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مهمانسرای حضرت را نام برد.

 

تجربه پرواز در تونل باد صبا مشهد

  • صحن غدیر

صحن غدیر از دیگر صحن‌های حرم امام هشتم است که دسترسی به مجتمع تجارتی خدماتی غدیر و سرویس‌های بهداشتی فرنگی را برای زائران تسهیل کرده است. آنچه این صحن را از دیگر بخش‌ها متمایز کرده حکاکی خطبه‌ی غدیر و نام علی ابن ابی‌طالب (ع) بر روی همه کاشی‌ها و کتیبه‌های آن است.

  • صحن کوثر

نهمین و آخرین صحن در حرم امام رضا (ع)، صحن کوثر نام دارد. زائران می‌توانند در این صحن نام مبارک حضرت زهرا (ع) و خطبه‌ی فدکیه را بر روی تمامی کتیبه‌ها مشاهده کنند.

۱۵ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 23 بهمن 1400)

نظرات کاربران