جاذبه‌های گردشگری اطراف مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
جاذبه‌های گردشگری اطراف مشهد

خیلی از ایرانی‌ها -حتی برای یک بار هم که شده- به مشهد سفر می‌کنند اما در این بین هستند کسانی که سالی یک بار به این شهر مقدس رفته و به همین دلیل خیلی از جاذبه‌های گردشگری تور مشهد را دیده‌اند. پیشنهادی که برای این دسته از افراد داریم، رفتن به اطراف مشهد و بازدید از جاذبه‌هایی است که در فاصله‌ی نسبتا کمی از آن‌جا واقع شده و می‌توانید در یک گردش نیم روزه از آن‌ها دیدن کنید. از مناطق طبیعی گرفته تا جاذبه‌های تاریخی، چند جای عالی در این مناطق واقع شده‌اند که قصد داریم بعضی از آن‌ها را در نوشته‌ی امروز به شما معرفی کنیم.

 

طرقبه

وقتی صحبت از اطراف مشهد می‌شود، اولین جایی که به ذهن می‌رسد طرقبه است. البته این منطقه کوهستانی دیگر خیلی اطراف مشهد به حساب نیامده و حدود ۱۵ کیلومتر از خود مشهد دور است. این منطقه بسیار دیدنی و زیبا با داشتن دره‌های سرسبز و تفرحگاه‌هایی برای خوشگذرانی و گردش، انتخابی عالی و بی‌دردسر در اطراف مشهد است که خیلی از مسافران مشهد از آن بازدید به عمل آورده و در رستوران‌های معروفش، غذایی میل می‌کنند. این مکان بسیار خوش آب و هوا بوده و امکانات رفاهی خیلی خوبی نیز در آن‌جا برای گردشگران فراهم شده است.

روستای کنگ کهن

روستای باستانی کنگ کهن یکی از جاهای خاص اطراف مشهد است که خانه‌ها آن در دامنه‌ی کوه به شکلی فوق‌العاده جذاب ساخته شده‌اند. جایی میان ارتفاعات بینالود و دشت مشهد که در بهار فضایی سرسبز و رویایی را در اطراف خود دیده و رودی زیبا از پایین دستش می‌گذرد. اگر عاشق مناظر طبیعی زیبا، دهکده‌های قدیمی و قدم زدن در مکانی با صفا و دوست داشتنی هستید، این روستا انتخابی عالی برای شما خواهد بود. همچنین چند بنای تاریخی مهم نیز در همان اطراف واقع شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید به عمل آورید.

 

بهترین جاذبه‌های شگفت انگیز مشهد

پارک جنگلی وکیل آباد

این پارک جنگلی فوق‌العاده نیز از آن جاهای خیلی در دسترس است که تنها ۱۰ کیلومتر از شمال غرب مشهد فاصله داشته و به راحتی می‌توانید به آن‌جا بروید. پارک جنگلی وکیل آباد در واقع باغی بسیار بزرگ با درختان مختلف از جمله کاج و سرو نار بوده و رودخانه‌ای  از میانش می‌گذارد. ملکی که در گشذته شخصی بوده اما حالا درهای آن به روی عموم باز است. مجموعه پارک جنگلی وکیل آباد شامل گلخانه، باغ گیاه‌شناسی، امکانات رفاهی و ... بوده و شما می‌توانید برای کمپ زدن نیز در جاهای به خصوصی از آن‌جا، شب را سر کنید.

بوستان سنگی کمر مقبولا

اگر به دنبال جایی واقعا متفاوت در اطراف مشهد هستید، حتما باید سری به بوستان سنگی کمر مقبولا‌بزنید. سنگ‌هایی که به شکلی خاص و متفاوت در این مکان شکل گرفته‌اند و طراحی‌هایی که از دوران باستان در آن‌جا باقی مانده، مهم‌ترین دلایلی هستند که به خاطرش، باید از این محل دیدن نمایید. سنگ نگاره‌هایی که در این محل می‌بینید، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و حتی تلاش‌هایی برای ثبت آن در فهرست جهانی یونسکو نیز شده است. همچنین اگر به این منطقه رفتید، حتما یک دوربین خوب همراه ببرید تا بتوانید عکس‌هایی زیبا و متفاوت را در این محل ثبت نمایید.

 

تفریحات تابستانی در مشهد

تله کابین چالیدره

خیلی از جاهایی که در اطراف مشهد به شما معرفی می‌کنیم، بیشتر برای بازدید در ایام بهار مناسب هستند، زمانی که زمین‌ها سرسبز و آب و هوا مطلوب است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر در تور نوروز مشهد خواستید، زمانی طولانی‌تر از همیشه در این شهر مقدس باشید، سری به تله کابین چالیدره نیز بزنید. این مکان به خاطر زیبایی طبیعی و دشتی که در طول بهار سرسبز است و همچنین تله کابینی که از رویش می‌گذرد، معروف شده اما تفریحات خیلی بیشتری هستند که در این مکان می‌توانید تجربه نمایید. با توجه به وجود درایچه، قایق‌های پدالی یکی از این تفریحات است که با هزینه‌ای بسیار پایین و در فاصله‌ای نه چندان دور از مشهد قابل انجام خواهد بود. همچنین شما می‌توانید بعضی از تفریحات جذاب و هیجان انگیز همچون بانجی جامپینگ، زیپلاین، تفریحات آبی و ... را نیز در آن‌ا تجربه نمایید.

دره ارغوان

دره ارغوان حدود ۲۰ کیلومتر از جنوب غربی مشهد فاصله داشته و در نزدیکی روستای کلاته آهن قرار دارد. بهترین زمان ممکن برای بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی، اردیبهشت ماه است که تمامی این دره‌ی زیبا، پوشیده از گل‌های ارغوان می‌شود. این دره به خاطر آب و هوای کوهستانی خود، تنها در فصول گرم سال می‌تواند از گردشگران میزبانی کند و در باقی روزهای سال بسیار سرد خواهد بود با این حال غیر از اردیبهشت ماه که این دره به مکانی رویایی و بسیار زیبا تبدیل شده و در آن‌جا می‌توانید عکس‌هایی استثنایی بگیرید در باقی سال یک جای نسبتا معمولی به حساب می‌آید.

جاغرق

روستای ییلاقی جاغرق فاصله چندانی تا طرقبه ندارد و از آن‌جا می‌توانید به دیدن این محل بسیار زیبا بروید. این روستا یک درخت چند صد ساله بسیار معروف دارد که در واقع دهکده حول محور آن ساخته شده اما مهم‌ترین دلیل برای رفتن به جاغرق، بازدید از طبیعت معرکه این روستاست که شامل درختانی متنوع و زیبا و رودخانه‌ای کم عمق می‌شود. فاصله‌ی کم جاغرق تا مشهد، رفتن به این‌جا را خیلی راحت می‌کند و اتفاقا این جا در بسیاری از ماه‌های سال از جمله بهار و پاییز برای بازدید عالی بوده و تابستان نیز خنکی این مکان می‌توانید راهی در رو از گرمای خود مشهد باشد. این روزها رستوران‌های زیادی در دهکده ایجاد شده و امکانات رفاهی نیز بیشتر شده است اما تا حد زیادی طبیعت جاغرق دست نخورده باقی مانده و جلوه‌ی همیشگی‌اش را دارد، پرندگان در میان درختانش آواز می‌خوانند و شما می‌توانید همایی تمیز و مطلوب را تنفس کنید.

 

معرفی ۶ هتل ارزان و با کیفیت مشهد

شاندیز

خیلی اوقات وقتی درباره گشت و گذار در اطراف مشهد صحبت می‌شود در کنار نام طرقبه، اسم شاندیز را نیز خواهید شنید. شاندیز یکی دیگر از مناطق طبیعی بسیار دیدنی آن منطقه است که به راحتی می‌توانید از مشهد به آن‌جا بروید. شاندیز در تمامی فصل‌هی سال زیبا و جذاب است و فقط سرمای زمستان ممکن است باعث خلوت شدن این منطقه‌ شود. البته شاندیز تنها یک جاذبه‌ی تفریحی طبیعی نیست و در بخشی از آن پشت به پشت رستوران‌های مختلف را خواهید دید که کباب‌هایشان در کل ایران معروف هستند.

بند طرق

این بند در جاده‌ی عارفی و در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری از جنوب مشهد واقع شده و از آثار تاریخی دوره تیموریان به حساب می‌آید. بندی که روی رودخانه طرق قرار گرفته و به خاطر وجود سد، آب و هوای این منطقه نیز شکلی متفاوت گرفته و بسیار لذت بخش است. خیلی از مردم محلی در روزهای گرم سال به این بخش از استان آمده تا هوایی تازه کنند و از منظره‌ی زیبای این محل لذت ببرند.

آرامگاه ارسلان جاذب

این آرامگاه کمی از شهر دور است و ۴۰ کیلومتر از جنوب شرقی فاصله دارد و البته رفتن به آن‌جا با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نیز هزینه‌بر و سخت است. با این حال اگر ماشین زیر پای خود دارید، حتما به دیدن این مقبره‌ی جالب توجه بروید که از قدیمی‌ترین‌ بناهای آجری پس از اسلام در ایران است. بنایی که ساخت آن به بیش از هزار سال پیش رسیده و مربوط به دوره غزنویان است. البته این محل را بیشتر برای آن‌ها که به تاریخ و بازدید از ابنیه باستانی علاقه دارند پیشنهاد می‌کنیم چون در آن حوالی جاذبه‌ی گردشگری به خصوصی وجود ندارد.

دره اجنه

برای رفتن به این دره‌ی معروف در جاده قوچان، حدودا یک ساعتی باید با ماشین مسیر طی کنید. در نهایت این محل را در شهرستان چناران پیدا خواهید کرد و آبشارهای پر آب آن‌جا را دیده و می‌توانید از طبیعت فوق‌العاده‌اش لذت ببرید. برای بازدید از دره اجنه -که نامش را از مسیر پر پیچ و خمی که برای ورود به آن‌جا باید طی کنید به ارث برده- بهتر است در بهار اقدام کنید تا بهترین آب و هوا را دیده و آبشارها نیز در بهترین شرایط خود باشند. در مجموع آب و هوای این منطقه در بهار و تابستان واقعا لذت بخش است.

دره هفت غار

آخرین انتخاب ما در این لیست، به غیر از نیشابور، دورترین نیز به حساب می‌آید. دره‌ای بسیار زیبا که از جاذبه‌های طبیعی مهم منطقه به حساب آمده و ۱۲۰ کیلومتر از غرب مشهد دور است و شما می‌توانید در زمان بازدید از نیشابور، در مسیر خود از آن‌جا نیز دیدن نمایید. این دره هفت تنگه در خود دارد که دلیل اصلی نام گذاری آن به نام هفت غار نیز به همین علت بوده و رنگ سرخ کوه‌هایش است که به آن جذابیت بخشیده. شما می‌توانید از چشمه‌ی بالای کوه، روستاهای اطراف، طبیعت زیبای خود دره و خیلی جاذبه‌های ریز و درشت آن‌جا دیدن کرده و حتی جایی برای اتراق کردن پیدا کنید.

 

آشنایی با آبشار زیبای گرینه در مشهد

نیشابور

نیشابور خیلی به مشهد نزدیک نیست و به همین دلیل آن را در آخر لیستمان آورده‌ایم بای این حال اگر با ماشین شخصی به سفر مشهد رفته باشید، حتما می‌توانید یک روز از این سفر را به بازدید از این شهر زیبا اختصاص دهید. این شهر جاذبه‌های فراوانی دارد که آرامگاه عمر خیام، عطار نیشابوری و کمال الملک تا قدمگاه امام رضا (ع) و مسجد جامع نیشابوری و جاذبه‌های تاریخی متعدد از جمله گنبدهای شه میر، شهر تاریخی شادیاخ، قلعه لک لک آشیان و ویرانه‌های شهر کهن نیشابور را شامل می‌شود. نیشابور آنقدر زیبا و جذاب هست که خود می‌تواند، مقصدی مجزا برای سفر باشد.

۱۹ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران