آدرس و دسترسی به جاذبه‌های گردشگری مشهد (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آدرس و دسترسی به جاذبه‌های گردشگری مشهد (بخش اول)

دیدنی‌های مشهد آنقدر زیاد و متنوع است که وقتی قدم به این شهر می‌گذارید، دلتان می‌خواهد یکی یکی به بازدید آنها بروید و طبیعتش را کاوش و تاریخ را زنده کنید. مهم‌تر اینکه، ممکن است به هنگام سفر با تور مشهد، همه چیز برایتان مهیا باشد اما آدرس و مسیر دسترسی به جاذبه‌های گردشگری مشهد را ندانید. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مکان‌های دیدنی مشهور این شهر که تعداد محدودی از آنها در این متن می‌گنجد را به شما معرفی کنیم.

 

پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی از گذشته تا به امروز تفرجگاه عموم و مورد توجه شاهان و بزرگان بوده و روز به روز بر اهمیت آن افزوده شده است. وجود کوه‌ها، دریاچه‌‌ها، باغ‌ها، موزه، مراکز هنری، امکانات فرهنگی و تفریحی موجود در این پارک، هرساله گردشگران زیادی را به سوی این مکان جذب می‌کند. شما می‌توانید ساعات خوشی را در کنار خانواده در پارک کوهسنگی مشهد سپری کنند. جالب است که بدانید سال‌ها پیش تعدادی مجسمه زیبا از شاهکارهای دست هنرمندان ایتالیایی به شهردار مشهد هدیه داده شده و دو عدد از این مجسمه‌ها با نام شیر سنگی در قسمت ورودی پارک و دو تندیس انسانی در کنار استخر بزرگ کوهسنگی و رو‌به‌روی رستوران و تالار پارک نصب شدند. هر چند پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، مجسمه‌های انسانی و تاج نصب شده بر فراز کوه برداشته شد.

دسترسی به پارک کوهسنگی مشهد

برای دسترسی به کوهسنگی می‌‌توانید از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، ایستگاه راه‌آهن و یا پایانه اتوبوس‌های مسافربری مشهد، تاکسی بگیرید. علاوه بر این، هر جا که بتوانید سوار اتوبوس یا مترو شوید، می‌توانید در ایستگاه اتوبوس کوهسنگی در خیابان کوهسنگی و در نزدیکی پارک پیاده شوید و با کمتر از دو دقیقه پیاده‌روی به پارک برسید. ایستگاه مترو کوهسنگی هم دقیقا رو‌به‌روی درب شرقی پارک قرار دارد.

 

آشنایی با خانه های تاریخی مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی، پارک کوهسنگی مشهد

تلفن: ۸۴۰۰۲۶۵ ۰۵۱۳

 

طرقبه مشهد

طرقبه در مشهد به عنوان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی می‌تواند بهترین شروع برای گردش در هوای مطبوع بهار، تابستان و پاییزی باشد. اما ممکن است در زمستان کمی سردتان شود. این منطقه‌ در امتداد دره‌ای با صفا قرار گرفته و باغ‌های میوه در اطراف آن ذهن شما را به طور کامل از زندگی شهری دور می‌کند. به گفته محلی‌ها، طرقبه به معنی آبادی بزرگ است و چشم‌اندازهای طرقبه همگی معنی اسم آن را تایید می‌کنند.

دسترسی به طرقبه مشهد

طرقبه شاندیز واقع در استان خراسان رضوی در فاصله ۱۶ کیلومتری از مشهد، در قسمت انتهایی غربی بلوار وکیل آباد قرار دارد. این شهر در مسیر جاده روستای ییلاقی جاغرق مشهد و در جنوب غربی شهر واقع شده و از سمت غرب و شمال به کوه بینالود و کوه تخت رستم می‌رسد. دسترسی به طرقبه با ماشین شخصی بسیار آسان است. برای رفتن به منطقه کوهستانی طرقبه باید وارد خیابان وکیل آباد شوید و در جاده‌ای که به ‌سمت بلوار امام رضا می‌رود، حرکت کنید تا در انتهای این بلوار به طرقبه برسید. طی کردن این مسیر حدود نیم ساعت زمان می‌برد. اگر با ماشین خودتان سفر نکرده‌اید، ساده‌ترین راه مترو است. می‌بایست در آخرین ایستگاه مترو مشهد یعنی ترمینال غربی پیاده شوید و به ‌سمت ایستگاه اتوبوس یا تاکسی‌هایی بروید که به طرقبه می‌روند.

آدرس: استان خراسان رضوی، ۱۶ کیلومتری مشهد، انتهای غربی بلوار وکیل آباد، منطقه ییلاقی طرقبه

 

آرامگاه فردوسی مشهد

مقبره‌ شاعر حماسی ایرانی، فردوسی در فاصله کمی از شهر مشهد واقع شده است و یکی از مکان‌هایی است که بی‌شک باید از آنجا بازدید کنید.

دسترسی به آرامگاه فردوسی مشهد

دسترسی به این مکان تاریخی با ماشین شخصی و اتوبوس امکان‌پذیر است و در نزدیکی خود ایستگاهی با همین نام برقرار است. از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهم حوض نیلوفر و موزه توس و همچنین آرامگاه استاد محمدرضا شجریان، رستوران هفت خوان، دیوار تاریخی توس طابران، و تندیس فردوسی قرار گرفته است.

 

۱۲ هتل نزدیک به مراکز خرید در مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، ۲۰ کیلومتری شمال مشهد، توس

 

موزه نادری مشهد

مجموعه‌ نادری یکی از جاهای دیدنی مشهد است که بخش ارزشمندی از تاریخ را به شما نشان می‌دهد. اولین چیزی که در ورود به اینجا توجه شما را جلب می‌کند، مجسمه‌ نادرشاه بر اسب به همراه عده‌ای از سربازانش است.

دسترسی به موزه نادری مشهد

آرامگاه نادر شاه افشار از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی در مشهد است که فاصله کمی از حرم مطهر دارد. شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس و تاکسی به آرامگاه نادر شاه افشار دسترسی داشته باشید.

آدرس:‌ استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)

 

مقبره پیر پالاندوز مشهد

پیر پالاندوز از شخصیت‌هایی بوده است که در کیمیاگری تبحر داشت. آوازه هنر خطاطی او در شهر پیچیده و یک قرآن هفت سوره‌ای به خط ثلث از وی به یادگار مانده است. ایشان ولی برای امرار معاش به کار پالان‌دوزی مشغول بوده و با این لقب شناخته شده است.

دسترسی به مقبره پیر پالاندوز مشهد

برای دسترسی به آرامگاه، از ورودی حرم خیابان نواب صفوی به‌سمت بازارچه بروید. پس از چند دقیقه پیاده‌روی، تابلوی مقبره شیخ محمد عارف را مشاهده کنید.

 

با بازارهای سنتی مشهد آشنا شویم

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا

 

جنگل جیغ مشهد

ترشح آدرنالین در گردشگری یکی از جاذبه‌هایی است که این روزها طرفداران بسیاری دارد. جنگل جیغ، یکی از ترسناک‌ترین جنگل‌های ایران در نزدیکی مشهد است که هر ساله گردشگران را به ‌سمت روستای سربرج می‌کشاند. بر اساس داستان‌های محلی، جنگل جیغ مشهد جنگلی نفرین شده است که محل زندگی اجنه و شیاطین شناخته می‌شود. برای بازدید از جنگل جیغ مشهد باید نترس باشید. چون صدای جیغ‌ها کاملا واقعی هستند و این داستان تنها برای جذب گردشگر روایت نشده است و افراد زیادی با شنیدن صدای جیغ‌ها در جنگل پا به فرار گذاشته‌اند.

دسترسی به جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی در روستای سربرج، در بخش طرقبه است. این روستا در جنوب مشهد قرار دارد و فاصله آن تا مرکز این شهر تنها ۳۲ کیلومتر است. بسته به ترافیک و ساعت حرکت، حدود ۵۰ دقیقه تا یک ساعت برای رسیدن به سربرج باید رانندگی کنید. فاصله جنگل جیغ از تهران ۹۲۴ کیلومتر، چیزی در حدود ۱۱ ساعت رانندگی است. برای دسترسی به جنگل جیغ نیازی نیست طولانی پیاده‌روی کنید و حتی کودکان و افراد کم‌توان هم می‌توانند به بازدید از آنجا بروند.

آدرس جنگل جیغ: استان خراسان رضوی، جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، روستای سربرج

 

دره آل مشهد

تعدادی از گردشگران، اهل روستاگردی و طبیعتگردی در ایران هستند. این افراد می‌توانند در سفر خود با تور مشهد و بازدید از جاهای دیدنی کلات نادری حتما از روستای آل هم بازدید کنند. آبشارهای فصلی که از گوشه و کنار دره به پایین سرازیر می‌شوند، زیبایی آن را دو چندان می‌کنند.

دسترسی به دره آل مشهد

دره آل مشهد در فاصله ۴۵ کیلومتری از مشهد قرار دارد. برای رفتن به دره و روستای آل، ابتدا باید وارد جاده کلات شوید و در همان ابتدای جاده و با دیدن تابلوی سد کارده، وارد جاده کارده شوید. پس از عبور از سد و دیدن تابلوی روستای آل، حدود هفت کیلومتر مسیر آسفالت و سه کیلومتر مسیر خاکی را طی کنید تا به این روستا برسید. از آنجا با پرس و جو یا راهنما به سمت دره بروید.

 

ارزان‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر به مشهد

آدرس: خراسان رضوی، ۴۵ کیلومتری جاده مشهد به کلات

 

دره ارغوان مشهد

گشت‌ و گذار در دره ارغوان برای علاقه‌مندان و طبیعت‌گردان چند ساعت طول می‌کشد. لازم است برای پیاده‌روی در این مسیر آمادگی مناسب در جای شیب‌دار و کوهنوردی سبک را داشته باشید. در فصل بهار چشمه‌های پرآب طراوت را به دامان طبیعت ارغوان می‌آورد. همان طور که از نام این دره پیداست، سراسر این منطقه زیبا را درختچه‌های بنفش ارغوان پوشانده‌اند در این دره هر چه بیشتر در مسیر شیب‌دار پیش بروید، به انتهای این دره نزدیک‌تر می‌شوید. بخش بالایی انتهای این مسیر به تخته شاه و بخش پایینی آن به پنج دره می‌رسد. بخش‌هایی از این مسیر از میان آب جاری چشمه‌ها می‌گذرد.

دسترسی به دره ارغوان مشهد

دره ارغوان از زیباترین میراث طبیعی ایران است که در شهرستان بینالود و در مسیر دسترسی به روستای کلاته آهن قرار دارد. این دره فاصله کوتاهی تا منطقه گردشگری طرقبه دارد و از توابع آن به شمار می‌رود. مسیر دسترسی به دره ارغوان از جاده‌ محلی طرقدر می‌گذرد. از آنجایی که دره ارغوان و روستای کلاته آهن از غرب و شمال به کوهستان‌های «بینالود» و «تخت رستم» محدود شده‌اند، در شش ماهه دوم سال دسترسی به دره ارغوان مشهد بدون تجهیزات مناسب درست نیست.

آدرس دره ارغوان: ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، کلیومتر هفت جاده طرقبه به سمت روستای کلاته آهن

 

چالیدره مشهد

چالیدره به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های مشهد برای تفریح خانواده‌ها امکانات زیادی فراهم کرده است. از مهمترین امکانات رفاهی چالیدره مشهد می‌توان به رستوران و چایخانه، ترن کوهستان و فعالیت‌هایی مانند زیپ‌لاین، قایق‌سواری، ماهیگیری و انواع دیگر اشاره نمود.

دسترسی به چالیدره مشهد

منطقه گردشگری چالیدره مشهد که از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی است، در سی کیلومتری غرب این شهر در میان دو کوه قرار دارد و برای رسیدن به آن لازم است که حدود ۴۵ دقیقه رانندگی کنید. این مجموعه در دره چالیدره در نزدیکی دره ارغوان و در شهرستان طرقبه شاندیز، در دو کیلومتری غرب شهر طرقبه واقع شده است.

 

بهترین تفریح‌های فضای باز مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر، جاده عنبران، انتهای بلوار، مجموعه گردشگری چالیدره

تلفن: ۳۱۴۲۴ ۰۵۱

 

در ادامه و بخش دوم این مقاله مراکز تفریحی و گردشگری دیگری را به علاقه‌مندان عزیز معرفی خواهیم کرد.

 

منبع

 

۰۹ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران