فعالیت‌های جذاب در شهر قدیم استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
فعالیت‌های جذاب در شهر قدیم استانبول

تور استانبول می‌تواند، خیلی بیشتر از قدم زدن در خیابان استقلال یا خرید در مراکز تجاری لوکس باشد. از قدم زدن کنار دیوارهای شهر باستانی تا گشت و گذار در بازار بزرگ و بازدید از مساجد تاریخی این شهر، کارهای زیادی هستند که در شهر قدیم می‌توانید به انجام برسانید. بیاید در ادامه‌ی این نوشته، مروری داشته باشیم بر فعالیت‌های برتری که امکان انجام آن‌ها در شهر قدیم استانبول را دارید.

شهر قدیم در واقع به منطقه‌ای گفته می‌شود که خیلی از مراکز تاریخی در آن‌‌جا واقع شده‌اند. بخش عمده‌ای از این منطقه را محله سلطان احمد استانبول می‌نامند که همچون یک شبه جزیره در کنار تنگه بسفر قرار گرفته و زمانی، مکان فرمان‌روایی امپراطوران بیزانتین و عثمانی‌ بوده است.

 

قدم زدن در راستای دیوار شهر باستانی از دریای مرمره تا شاخ طلایی استانبول

دیوار تئودوسیوس (Theodosius) برای مدت‌های طولانی، شهر را در مقابل حمله‌ی آتیلا (Attila) در امان نگه داشته بود. دیواری که حتی بارها در جنگ‌های مختلف موجب برتری این منطقه بر مهاجمان شده بود تا این که ترک‌های عثمانی در سال ۱۴۵۳ توانستند بر آن چیره شوند. حالا بقایای این دیوار عظیم ۶.۵ کیلومتری، از دریای مرمره تا شاخ طلایی (Golden Horn) باقی مانده که بخشی که در اواخر دوره‌ی رومیان ساخته شده، تا حد زیادی سالم است.

 

قهوه ترک در بهترین مکان‌های استانبول

می‌توانید در راستای این دیوار قدم زده و جدا از بازدید این منطقه تاریخی، منظره‌ی جذاب تنگه را نیز به تماشا بنشینید. در راه چندین فروشگاه، رستوران و کافه پیدا می‌کنید و امکان بازدید از کلیسای نجات دهنده مقدس (Church of St Saviour) را خواهید داشت. بد نیست وقتی به انتهای مسیر ابتدایی توریستی رسیدید، برای رفتن به شاخ طلایی، سوار بر فری‌های عمومی شده و با مبلغی پایین، یک سفر دریایی جذاب و کوتاه را نیز در تور ترکیه تجربه کنید.

سری به حمام‌های تاریخی استانبول بزنید

حمام‌های ترکی در زمان عثمانی، یکی از ارکان مهم فرهنگی به حساب می‌آمدند و البته چندین حمام مجلل و منحصر به فرد در جای جای ترکیه از جمله استانبول ساخته شده که بسیاری از آن‌ها هنوز پابرجا و در حال خدمات دهی هستند. از همین رو شما می‌توانید در تور استانبول، در یک حمام تاریخی چند صد ساله پا بگذارید و درخواست ماساژ کنید!

 

تفریح در پارک‌های بازی و آبی استانبول

حمام خرم سلطان یکی از معروف‌ترین حمام‌های استانبول است و در کنار آن می‌توان حمام فوق‌العاده زیبای جغال اوغلی نیز معرفی کرد که از زیباترین‌ها در کل ترکیه است. البته این استخرهای تاریخی و فوق‌العاده زیبا، ورودی گران‌قیمتی هم دارند که باید مد نظر داشته باشید. نکته آخر این که، اکثر حمام‌های استانبول، مخصوصا حمام‌های تاریخی دارای فضای کاملا مجزا برای مردان و زنان هستند.

گشت و گذار در خیابان‌های بالات و فنر استانبول

دو خیابان باریک و زیبایی که در منطقه تگه‌ای نزدیک به سواحل شاخ طلایی استانبول واقع شده‌اند. خیابان‌های بالات (Balat) و فنر (Fener) محل اقامت یهودیان، ارامنه و یونانیان بوده و در قرن ۱۹ میلادی، خانه‌های خاصی به سبک و سیاق اروپایی در آن ساخته شد که هنوز هم خیلی از آن‌ها به خوبی حفظ و نوسازی شده‌اند و منظره‌ای زیبا را شکل داده‌اند.

 

لوکس‌ترین هتل‌های بشیکتاش استانبول: بخش اول

جدا از این ساختمان‌های قدیمی، در هر دو این خیابان‌ها، کافه‌هایی با ظاهر سنتی و زیبا پیدا می‌کنید که در اطراف کلیسای جامع یونانی ارتودوکس سنت جرج (St George Greek Orthodox Cathedral) قرار گرفته‌اند. وقتی به خیابان‌های بالات و فنر استانبول می‌روید، حتما دوربین عکاسی خود را همراه داشته باشید تا چند عکس اینستاگرامی جذاب ثبت کنید. برای رفتن به این دو خیابان، بد نیست از اسکله کاراکوی سوار فری شوید و در ایستگاه فنر از آن پیاده شوید.

به بزرگ‌ترین بازار استانبول قدم بگذارید

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان بوده که شامل بیش از ۴ هزار مغازه کوچک و بزرگ می‌شود و از جمله توریستی‌تر نقاط شهر نیز به حساب می‌آید. این بازار سرپوشیده با گنبدهایی که به سبک اواخر دوران قرون وسطا طراحی شده بود، کماکان محبوب‌ترین بازار استانبول به حساب آمده و خیلی از مسافرینی که به تور استانبول می‌روند، از این بازار دیدن کرده و به خرید سوغاتی در آن‌جا می‌پردازند.

 

۱۱ مقصد جذاب برای سفرهای نیم روزه از استانبول

اگر چه بازدید از این بازار تاریخی و زیبا را حتما پیشنهاد می‌کنیم، اما خرید کردن در آن‌جا کمی برایتان گران تمام خواهد شد. بسیاری از سوغاتی‌هایی که در بازار بزرگ به فروش می‌رسند را در جاهای دیگر شهر با قیمت پایین‌تری پیدا خواهید کرد. البته مغازه‌های فروش پوشاک و پارچه و طلا هم در این بازار کم نیستند که آن‌ها نیز طرفدارهای خاص خود را دارند. بازار ادویه استانبول نیز در فاصله‌ی نزدیک به بازار بزرگ واقع شده و پیشنهاد می‌کنیم از همان جا سری به این بازار تاریخی نیز بزنید.

صرف نوشیدنی بر روی روفتاپی رو به منظره‌ی زیبای شهر قدیم استانبول

همه‌ی فعالیت‌هایی که در شهر قدیم می‌توانید انجام دهید، مربوط به مراکز تاریخی شهر نبوده و این منطقه به شب‌های شلوغ و پر جنب و جوشش نیز معروف است. چندین روفتاپ عالی در آن‌جا وجود دارد که می‌توانید برای تماشای منظره‌ای زیبا و صرف نوشیدنی یا حتی شام به آن‌جاها مراجعه کنید. تراس هتل آرکادیا بلو (Hotel Arcadia Blue) از جمله بهترین‌ها به حساب می‌آید که منظره‌ای فوق‌العاده از غروب خورشید را برایتان به تصویر خواهد کشید.

 

تجربه ۷ تفریح هیجان‌انگیز در استانبول

یکی دیگر از روفتاپ‌های معروف این منطقه مربوط به هتل پیر لوتی (Pierre Loti Hotel) می‌شود که آن‌جا نیز زیبایی خاص خود را دارد. البته اگر در طول روز نیز به چنین جاهایی بروید، به جای منظره‌ی نورانی استانبول، می‌توانید تصویری از مساجد تاریخی، پل گالاتا و تنگه را مشاهده کنید و یک چای یا قهوه ترک بنوشید و برای خود باقلوا سفارش دهید.

تماشای غروب خورشید استانبول در گالاتا

یکی از جاذبه‌های شهری استانبول، پل گالاتا (Galata Bridge) بوده که به همه پیشنهاد می‌شود، حداقل در یکی از روزهای سفر خود به تماشای غروب خورشید در نزدیکی پل بروند. البته بردن یک دوربین خوب نیز از واجبات است تا بتوانید از منظره‌ی زیبای غروب آفتاب در پس زمینه مسجد سلیمانیه استانبول نیز عکاسی کنید.

در آن منطقه چندین و چند کافه و غذاخوری وجود دارد تا بتوانید بنشینید و استراحت کنید و ماهیگیرانی که به صف ایستاده و قلابشان را در آب انداخته‌اند، تماشا نمایید.

 

بهترین نقاط عکاسی در استانبول

تجربه بازدید از مساجد ایاصوفیه و آبی در استانبول

این دو مسجد زیبا و شکوهمند، اگر چه فاصله‌ای ۵۰۰ متری از هم دارند اما یک تاریخ هزار ساله بین آن‌ها وجود دارد. دو مسجدی که در قلب محله سلطان احمد قرار گرفته و جزو پربازدیدترین جاذبه‌های استانبول به حساب می‌آید. ابتدا از مسجد ایاصوفیه برایتان بگوییم که زمانی یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان به حساب می‌آمد. کلیسایی که در سال ۵۲۷ میلادی و به دستور امپراطور ژوستینین یکم ساخته شده بود اما بعد از حمله عثمانی‌ها و فتح این شهر، این بنای عظیم تخریب نشده و با اضافه شدن گل دسته‌هایی به آن، تبدیل به یکی از باشکوه‌ترین مساجد جهان گشت.

کمی دورتر از این بنای بزرگ، مسجد آبی استانبول یا همان مسجد سلطان احمد قرار گرفت که قدمتی بسیار کم‌تر دارد اما بسیاری آن را زیباتر از ایاصوفیه می‌دانند. این مسجد به خاطر رنگی که در ظاهر آن به کار گرفته شده، مسجد آبی خوانده می‌شود. حتما از میدانی که بین دو مسجد قرار گرفته نیز غافل نشوید. در کل در حد فاصل بین این دو مسجد، جاذبه‌های متعددی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

چهارشنبه بازار استانبول را نیز از نزدیک ببینید

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازار خیابانی استانبول، هر چهارشنبه در منطقه سلطان احمد برگزار می‌شود و بسیاری از محلی‌ها برای تهیه مایهتاج خود به آن‌جا می‌روند و توریست‌ها نیز برای تجربه‌ی محیط خاص این بازار، از آن دیدن می‌کنند.

بخش زیادی از این بازار سنتی که نزدیک به مسجد فتیح برپا می‌شود، مربوط به مواد خوراکی و میوه است اما در آن‌جا، دست فروش‌های زیادی را پیدا می‌کنید که به فروش لباس سنتی، سوغات ترکیه یا پارچه و چیزهایی از این دست می‌پردازند. این بازار به واقع بزرگ بوده و هر هفته میزبان جمعیت زیادی هست، اما بهترین زمان برای بازدید از آن‌جا، ساعات اولیه صبح است، وقتی هنوز جمعیت آن‌قدر زیاد نشده که نتوانید راحت از آن لذت ببرید.

 

مراکز خرید ارزان استانبول کدامند؟

بازدید از کاخ توپکاپی در استانبول

تا پیش از این که کاخ دلما باغچه استانبول با آن هزینه‌ی سرسام آور ساخته شود، این کاخ توپکاپی بود که اقامتگاه اصلی پادشاهان عثمانی به حساب می‌آمد. کاخ فوق‌العاده زیبایی که در ساخت آن، به بهترین شکل ممکن از المان‌های محلی عثمانی‌ها استفاده شده و کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده‌ای در آن‌جا اجرا شده است. برای بازدید از خود بنا، باغ‌های اطرافش و جزییات کامل، به نصف روز زمان احتیاج دارید، پس برای یک بازدید نیم ساعته برنامه‌ریزی نکنید که در این صورت، خیلی چیزها از کاخ توپکاپی را از دست خواهید داد.

با توجه به گران شدن ورودی کاخ‌ها و موزه‌های استانبول، بهتر است کارت‌های ۵ روزه بازدید از موزه‌های استانبول (Museum Pass) را تهیه کنید تا به این ترتیب از تخفیف‌های بالا در ورودی کاخ‌ها، مساجد و موزه‌ها بهره ببرید و همچنین مجبور نباشید در روزهای شلوغی، در صف طولانی بمانید. ویژگی‌های متعددی در مورد کاخ توپکاپی استانبول وجود دارد که به خاطرشان، باید این مکان را جزو اولویت‌های سفر به استانبول قرار دهید، از جمله آن‌ها می‌توان به دیدن تاثیر نقاط مختلف دنیا که در آن زمان در تصرف عثمانی‌ها بوده در طراحی داخلی بنا، قرار گیری در منطقه‌ای زیبا در نزدیکی تنگه بسفر استانبول و ... برشمرد.

 

۱۰ تفریح جذاب شبانه در استانبول

 

منبع

 

۲۰ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران