فعالیت‌های جذاب در بی‌اغلو، استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
فعالیت‌های جذاب در بی‌اغلو، استانبول

بی اوغلو اروپایی‌ترین منطقه تور استانبول است که شامل مکان‌های زیادی برای بازدید می‌شود. امروزه بی‌اغلو فعال‌ترین قسمت استانبول است در حالی که تا قرن آخر امپراتوری عثمانی خارج از مرکز شهر قرار داشت و به «پرا» معروف بود اگرچه در دهه ۱۸۰۰ شاهد تغییرات عظیمی بود. در ادامه به بررسی این منطقه زیبای تاریخی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

بی اوغلو: پاریس شرق

بی اوغلو که در شمال شاخ طلایی قرار دارد، تا زمان فروپاشی امپراتوری عثمانی در دهه ۱۹۲۰ به عنوان "پاریس شرق" در نظر گرفته می‌شد. خیابان استقلال با ساختمان‌های دیدنی سفارت، مغازه‌های مجلل، کاخ‌ها و عمارت‌ها، در گذشته توسط خارجی‌ها به نام Grand Rue De Pera (خیابان اصلی پرا) شناخته می‌شد. از سوی دیگر مسلمانان در آن سوی شاخ طلایی در شبه جزیره تاریخی زندگی ساده‌ای داشتند. به همین دلیل سلطان عبدالمجید بود که کاخ دولما باغچه را در ساحل بسفر ساخت و از کاخ سنتی توپکاپی در شبه جزیره تاریخی خارج شد. سلطان عبدالمجید همچنین در فعالیت‌های فرهنگی مانند رقص، نمایش‌های تئاتر و کنسرت‌هایی که سفرا، بازرگانان و بانکداران خارجی ترتیب می‌دادند، شرکت می‌کرد. خیابان مسروتیت در Pera Palace در این زمان بسیار رنگارنگ بود.

محله‌های بی اوغلو

محله‌های کاراکوی، گالاتا و تپباسی، محله‌های بی اوغلو امروزی، قبلا برای مدت بسیار طولانی محل زندگی جوامع غیر مسلمان امپراتوری عثمانی بوده است. با این حال، نیمه دوم قرن نوزدهم بود که این مناطق در شمال شاخ طلایی کم کم به «استانبول مدرن» شهرت پیدا کرد. بزرگ‌ترین عامل در این تغییر سفارتخانه‌هایی بود که در دهه ۱۸۰۰ در این منطقه افتتاح شد. در حالی که در ابتدا فقط منطقه کاراکوی گالاتا خارج از دیوارهای اطراف شبه جزیره تاریخی وجود داشت، این سکونتگاه به مناطق بالاتر گسترش یافت و از گالاتا که مستعمره جنوبی‌ها بود فراتر رفت.

 

گردش در محله بشیکتاش استانبول

مکان‌های دیدنی در بی اوغلو

بی‌اوغلو یکی از چهار منطقه اصلی استانبول است که گردشگران در آن اقامت می‌کنند. مکان‌های زیادی برای بازدید در بی‌اوغلو وجود دارد که مملو از هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های زیبا است. در ادامه بهترین کارهایی که می‌توانید در این منطقه انجام دهید را بررسی می‌کنیم.

کاراکوی

محله کاراکوی در سال‌های اخیر ستاره نوظهور استانبول بوده و رستوران‌های مختلف و بوتیک کافی شاپ‌های جذابی در آن افتتاح شده است. همچنین می‌توانید Karakoy Gulluoglu، معروف‌ترین نقطه برای خرید باقلوا، و Namli Gurme، یکی از بهترین جاها برای خوردن صبحانه در شهر را در کاراکوی پیدا کنید. کاراکوی در دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی به عنوان بندر خدمت می‌کرد و در آنجا یکی از زنجیرهای کشیده شده در ورودی دروازه طلایی در زمان فتح استانبول بسته شد. تکه‌ای از آن زنجیر معروف امروز در موزه دریایی دیده می‌شود. کاراکوی نیز مانند فنر و بالات یکی از محله‌های جالب بی اوغلو است. همانطور که در خیابان‌های فرعی کاراکوی پرسه می‌زنید، می‌توانید ساختمان‌های تاریخی دوران جنوا، بیزانس و عثمانی را کشف کنید. خیابان بانکالار علاوه بر داشتن ساختمان‌های فانتزی و باشکوه، بازتابی آشکار از تغییرات بنیادین اجتماعی و اقتصادی است که امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم تجربه کرد. علاوه بر این، می‌توانید مسجد آراپ را ببینید که یادآور ایتالیا است. این مسجد در گذشته یک کلیسای کاتولیک بوده که امروزه از آن به عنوان مسجد استفاده می‌شود.

گالاتا

گالاتا هم در دوره امپراتوری بیزانس و هم در دوره امپراتوری عثمانی توسط جنواها، یک مستعمره تجاری ممتاز، پرجمعیت بود. برج گالاتا یکی از بناهای تاریخی مهم شهر نیز توسط آن‌ها ساخته شده است. میدان گالاتا و خیابان‌های مجاور به لطف کافه‌های مدرن، بوتیک هتل‌ها و گالری‌های هنری که اخیرا افتتاح شده‌اند، به یکی از گوشه‌های فکری شهر تبدیل شده‌اند. کنیسه Neve Shalom، مهم‌ترین کنیسه شهر نیز بسیار نزدیک به برج گالاتا است. علاوه بر این، می‌توانید اوقات خوبی را در خیابان Serdar-i Ekrem با خرید و توقف در Nardis Jazz Club، یکی از بهترین بارهای استانبول، سپری کنید.

 

راهنمای کامل گشت و گذار در محله کاراکوی استانبول

خیابان استقلال

خیابان استقلال یکی از زیباترین خیابان‌های استانبول برای قدم زدن است. طول آن تقریباً ۱.۵ کیلومتر است و با ساختمان‌های سفارت، مراکز خرید، سالن‌های سینما و تئاتر، رستوران‌ها و کتاب‌فروشی‌ها پر شده است. علاوه بر این، می‌توانید از خیابان‌های رنگارنگ مانند نویزاده و Asmali Mescit یا بناهای یادبود مانند سنت آنتونی پادوآ در نزدیکی خیابان استقلال دیدن کنید. همچنین استانبول ۳۶۰ درجه یکی از بهترین رستوران‌های استانبول نیز در خیابان استقلال واقع شده است. خیابان استقلال در تمام روزهای هقته به صورت ۲۴ ساعته پرجمعیت بوده و همچون رودخانه خروشان با میلیون‌ها بازدیدکننده از میان شهر عبور می‌کند. این خیابان بزرگ‌ترین نماد بی‌اوغلو بوده و همچنین به عنوان ستون فقرات لیست مکان‌های دیدنی بی‌اوغلو شناخته می‌شود.

خیابان مسروتیت

خیابان Mesrutiyet منعکس کننده پرای فانتزی در قرن گذشته امپراتوری عثمانی است. هنوز هم می‌توانید هتل‌هایی را ببینید که در قرن نوزدهم افتتاح شدند، زمانی که بی‌اغلو شروع به رشد کرد. باید به هتل پرا پالاس معروف‌ترین ساختمان منطقه اشاره کرد. آگاتا کریستی، رمان نویس مشهور جنایی، نیز قبل از نوشتن رمان "قتل در قطار سریع السیر شرق" در اینجا اقامت داشت. یکی دیگر از نکات قابل ذکر در مورد هتل پرا پالاس، اقامت آتاتورک در این هتل است. اتاقی که او در آن اقامت داشت امروز به عنوان موزه عمل می‌کند. علاوه بر این، خیابان مسروتییت تعدادی از زیباترین رستوران‌های استانبول همچون میکلا، نوپرا و Meze By Lemon Tree را در خود جای داده است.

جهانگیر

جهانگیر به محله نویسندگان و کارگردانان سینما معروف است. به عنوان مثال اورهان پاموک به نماد جهانگیر تبدیل شده است. این محله با هتل‌های بوتیک، رستوران‌های زیبا و کافه‌هایش مانند مرکز زندگی فکری به نظر می‌رسد. خیابان چوکورچوما در جهانگیر جزو مکان‌های خرید در استانبول است. این محله به خاطر عتیقه فروشی‌هایش معروف بوده و انتخاب خوبی برای عکاسان محسوب می‌شود. علاوه بر این، موزه معصومیت استانبول که پایه و اساس رمانی به همین نام از اورهان پاموک است نیز در خیابان چوکورچوما قرار دارد. اگرچه این حمام چندان شناخته شده نیست، اما یکی از حمام‌های تاریخی استانبول به نام آقا حمامی نیز در جهانگیر قرار دارد. تاریخچه حمام آقا به سال ۱۴۵۴ برمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های استانبول شناخته می‌شود و به همین دلیل در بین مکان‌های دیدنی بی‌اوغلو جایگاه مهمی دارد.

 

معرفی زیباترین پارک‌های تور استانبول

توپخانه

محله توپخانه با مسجد کیلیچ علی پاشا معمار سینان و فواره توپخانه در کنار آن خودنمایی می‌کند. محله‌های کاراکوی، توپخانه و فیندیکلی در کنار هم قرار دارند و به خاطر وجود کشتی‌های کروز در اینجا بسیار فعال هستند. یک کارخانه دیدنی ریخته‌گری گلوله توپ صد ساله، معروف به Tophane-i Amire، متعلق به امپراتوری عثمانی، با معماری خود متمایز است. این ساختمان موزه‌ای به نام مرکز فرهنگ و هنر توپخانه امیر در آکادمی هنرهای زیبا در دانشگاه معمار سینان است. علاوه بر این، استانبول مدرن، یکی از زیباترین موزه‌های استانبول، نیز در توپخانه واقع شده است. شما می‌توانید با پای پیاده از توپخانه به سمت کاباتاش بروید و از کاخ دولماباغچه دیدن کنید. همچنین در بین راه می‌توانید از مسجد نصرتیه، مسجد ملا سلبی و مسجد بزمیالم ولید سلطان نیز دیدن کنید. این مساجد در دوره‌های مختلف امپراتوری عثمانی ساخته شده‌اند.

کارهایی که باید در بی اوغلو انجام دهید

کارهایی که باید در بی‌اوغلو انجام دهید شامل غذا خوردن در بهترین رستوران‌های استانبول، بازدید از موزه‌ها و تجربه حمام‌های ترکی است. همچنین می‌توانید بهترین غذاهای خیابانی استانبول را بخورید و از خوشمزه ترین‌ها دیدن کنید.

با منظره‌ای تماشایی شام بخورید

بهترین رستوران‌های استانبول مانند میکلا، ۳۶۰ استانبول و لبی دریا در منطقه بی‌اوغلو واقع شده‌اند. به همین دلیل، اگر در اطراف میدان تقسیم اقامت دارید، می‌توانید یک شام عالی را در این رستوران‌ها با فاصله کمی میل کنید. بیشتر رستوران‌های بی‌اوغلو وعده شامی با منظره بسفر را می‌دهند.

غذاهای خوشمزه خیابانی

بی‌اوغلو یکی از نقاط ضروری تورهای غذایی استانبول است. قدیمی‌ترین رستوران‌های محلی و دسرفروشی های استانبول در اینجا قرار دارند. در صورت تمایل می‌توانید از مسیر توریستی خارج شوید و با استانبولی‌ها همنشین شوید و غذاهای خیابانی خوشمزه ترکی را با قیمت‌های بسیار ارزان بخورید. از بلوط بو داده تا سیمیت و لهمجون تا کومپیر و دوروم و ایچلی کوفته انتخاب‌های منتوع و جذابی در اینجا وجود دارد.

 

محبوب‌ترین فعالیت‌های توریستی در استانبول

بازدید از موزه‌ها

موزه معصومیت، موزه پرا و موزه استانبول مدرن سه موزه مهمی هستند که در اطراف بی‌اوغلو قرار دارند و از جاهای دیدنی منطقه محسوب می‌شوند که باید آن‌ها بازدید کرد. علاوه بر این، گالری‌های هنری مانند سالت گالاتا نیز وجود دارد که در آن مجموعه‌های هنری موقت به نمایش گذاشته می‌شود. هر کدام از این موزه‌ها بخش جذابی از تاریخ و هنر شهر را به نمایش می‌گذارند.

رفتن به حمام ترکی

مهم‌ترین حمام‌های ترکی استانبول مانند حمام کیلیچ علی پاشا، آقا حمام و حمام گالاتاسرای در بی اوغلو واقع شده‌اند. اگر می‌خواهید در حمام‌های ترکی که قدمت آن‌ها به قرن‌ها پیش می‌رسد، سرحال باشید، بی اوغلو آدرس مناسبی است.

نقشه منطقه بی اوغلو استانبول

در هر محله بی اوغلو مکان‌های زیادی برای بازدید وجود دارد که در خطوط بالایی به ۶ قسمت تقسیم کردیم. شما می‌توانید تمام مکان‌هایی را که نام بردیم در نقشه منطقه بی‌اوغلو در زیر بیابید.

میدان تقسیم قلب منطقه بی اوغلو است. در نقشه زیر می‌بینیم که چگونه جاده‌های تکسیم تمام بی‌اوغلو را پوشش می دهند. از این راه‌ها می‌توانید به کاخ دولما باغچه بروید یا می‌توانید به منطقه بشیکتاش در تنگه بسفر برسید و به کلوپ‌های شبانه اختصاصی کنار دریا بروید همچنین می‌توانید به شبه جزیره تاریخی (معروف به منطقه فاتح) بروید و از بناهای تاریخی اطراف سلطان احمد دیدن کنید.

 

۱۲ رستوران با چشم انداز عالی در استانبول

۱۴ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران