آشنایی با موزه و قلعه تاریخی مارماریس

جاذبه‌های گردشگری مارماریس
آشنایی با موزه و قلعه تاریخی مارماریس

شهر زیبای مارماریس به عنوان یکی از توریستی‌ترین نقاط کشور ترکیه سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این شهر توریستی که در سال‌های اخیر شهرت بسیار زیادی بین توریست‌های داخلی و خارجی این کشور پیدا کرده جاذبه‌های متعددی را برای تفریح مسافران عرضه می‌کند. هر چند که اصلی‌ترین هدف مسافرانی که تور مارماریس را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنند، سواحل زیبا و دریای نیلگون آن است اما در این میان گزینه‌های وسوسه‌انگیز متعددی نیز وجود دارد. از جمله این موارد می‌توان به جاذبه‌های تاریخی مارماریس اشاره کرد. یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی مارماریس قلعه آن است که امروزه به عنوان نماد این شهر شناخته می‌شود. چنانچه دوست دارید تا در سفر خود به این مقصد گردشگری کمی به تفریحات ساحلی و آبی خود تنوع دهید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با موزه و قلعه تاریخی مارماریس آشنا کنیم.

 

معرفی موزه و قلعه تاریخی مارماریس

موزه و قلعه تاریخی مارماریس به عنوان مهم‌ترین سایت باستانی این شهر شناخته می‌شود. چرا که قلعه مارماریس و موزه باستان‌شناسی آن تنها بنای تاریخی عظیم و یگانه موزه در مارماریس است. اعتقاد بر این است که قلعه مارماریس ابتدا توسط ایونی‌ها (۱۰۴۴ سال قبل از میلاد) ساخته شده و بعداً در دوران اسکندر مقدونی تعمیر گردیده است. این بنای تاریخی دارای سبک معماری و جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای بوده که علاقه‌مندان به مکان‌های باستانی لحظات به یادماندنی را در بازدید از آن سپری خواهند کرد. توصیه می‌کنیم حتما در این بازدید دوربین عکاسی خود را نیز به همراه داشته باشید تا بتوانید خاطرات خوبی را با پشت زمینه این قلعه تاریخی برای خود رقم بزنید.

 

تاریخچه موزه و قلعه تاریخی مارماریس

قلعه مارماریس در مارماریس ترکیه قرار دارد. قلعه مارماریس یکی از معدود قلعه‌های ترکیه است که موزه‌ای باشکوه و دیدنی درون خود دارد. این قلعه توسط سلطان سلیمان در طول لشکرکشی او به جزیره رودس یونان در سال ۱۵۲۲ بازسازی و گسترش یافت. هدف سلیمان خان این بازسازی، استفاده از قلعه به عنوان پایگاه نظامی برای سربازان خود بود. در طول جنگ جهانی اول، قلعه توسط ناوگان فرانسه شلیک و خسارت زیادی به آن وارد شد. این قلعه تا دهه ۱۹۷۰ محل اقامت بوده است. در داخل محوطه قلعه ۱۸ خانه، یک چشمه و یک قوس وجود دارد. در نهایت، این قلعه در سال‌های ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ بازسازی شده و اکنون به عنوان یک موزه باستان شناسی درهای آن به روی بازدیدکنندگان باز شده است.

به گفته مورخان، اولین دیوارهای شهر در مارماریس در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است. اگرچه تنها منبع مکتوب شناخته شده در مورد ساخت قلعه توسط سیاحان مشهور عثمانی، اولیا چلبی، است. چلبی که در قرن هفدهم از موغلا و اطراف آن بازدید کرد، می‌گوید که سلطان سلیمان قبل از لشکرکشی به رودس دستور ساخت قلعه را داد و این قلعه به عنوان یک پایگاه نظامی در طول این سفر عمل می‌کرد. بعدها همان طور که گفته شد بخش مهمی از قلعه در طول جنگ جهانی اول توسط یک کشتی جنگی فرانسوی ویران شد. همچنین زلزله‌ای در سال ۱۹۵۷ باعث شد تا تقریباً کل شهر ویران گردد. به طوری که تنها قلعه و بناهای تاریخی اطراف آن آسیب ندیده و باقی ماندند که همین ارزش و اهمیت این دژ مستحکم را دوچندان کرد. این قلعه در سال ۱۹۸۳ به عنوان یک بنای تاریخی ثبت شد و جز دیدنی‌های ارزشمند در مارماریس و همچنین ترکیه است.

 

خریدی متفاوت در بازار بزرگ مارماریس

 

در بازدید از موزه و قلعه تاریخی مارماریس چه چیزهایی خواهیم دید؟

همان طور که گفته شد قلعه مارماریس از ارزش و اهمیت تاریخی بالایی برخوردار بوده و یک موزه باستان‌شناسی دیدنی را نیز در خود جای داده است. با این حال گردشگران کنجکاو هستند تا بدانند در بازدید از این قلعه تاریخی چه چیزهایی در انتظار آن‌ها است. قبل از هر چیزی باید بگوییم که قلعه مارماریس چشم انداز فوق‌العاده زیبایی از این شهر ساحلی ارائه می‌دهد که از تماشای آن هرگز سیر نخواهید شد. به طوری که می‌توان آن را یکی از بهترین مناظر مشرف به خلیج مارماریس دانست. بنابراین توصیه می‌شود که اگر دوست دارید تا در حین بازدید از این قلعه تاریخی از تماشای مناظر اطراف آن نیز لذت ببرید ساعات روشن روز و هچنین غروب آفتاب را برای این کار انتخاب کنید. علاوه بر آن در این بازدید می‌توانید از بخش‌های زیر نیز که جزئی از قلعه هستند، دیدن کنید:

  • موزه باستان شناسی قلعه مارماریس

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های قلعه مارماریس، موزه باستان شناسی آن است که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. این موزه دارای هفت محوطه داخلی بوده که دو مورد از آنها به عنوان یک سالن باستان شناسی سازماندهی شده و یکی دیگر از آنها به عنوان سالن اتنوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مناطق باقی مانده نیز به عنوان گالری‌های هنری و انبار بهره‌برداری شده‌اند.

 

جذاب‌ترین تفریح‌ها در مارماریس

  • سالن باستان شناسی در موزه باستان شناسی قلعه مارماریس

در سالن باستان شناسی موزه متعلق به قلعه مارماریس آمفوراهای متعلق به دوران هلنیستی، رومی و بیزانسی به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در این سالن شاهد انواع ظروف سفالی، ظروف شیشه‌ای، سکه‌ها و زیور آلات قدیمی خواهید بود که از حفاری در مناطق کنیدوس، هیسارونو و بورگاز کشف شده‌اند.

  • سالن اتنوگرافی در موزه باستان شناسی قلعه مارماریس

از دیگر بخش‌های دیدنی موزه، سالن اتنوگرافی آن است. در این قسمت اشیا قدیمی در دسته بافندگی، فرش، مبلمان، قطعات مسی آشپزخانه، سلاح‌ها و زیورآلات مربوط به دوران عثمانی قرار دارند.

 

دانستنی‌های جالب در مورد موزه و قلعه تاریخی مارماریس

همان طور که گفته شد قدمت قلعه کنونی به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. بنابراین اصلی‌ترین ویژگی این قلعه بافت تاریخی آن است. البته امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند به بخشموزه رفته و در آنجا به تماشای اشیا قدیمی و دیدنی بپردازند. در کنار تمامی این موارد توجه شما را به چند مورد از نکات جالب در مورد این قلعه جلب می‌کنیم:

  • گفته می‌شود قبل از بنا شدن قلعه کنونی در این مکان سازه دیگری وجود داشته که سلطان سلیمان آن را به یک دژ بزرگتر و باشکوه‌ترین تبدیل کرده است. به طوری که اطلاعات چندانی از قدیمی‌ترین بخش این قلعه وجود ندارد.
  • در بازدید از این قلعه فرصت بازدید از یک موزه باستان شناسی بسیار جذابی را نیز خواهید داشت که از دو بخش اصلی تشکیل شده است. منطقه باستان‌شناسی ظروف شیشه‌ای، سکه‌ها و ظروف سفالی حفاری‌شده از حفاری‌های مناطقی مانند کنیدوس، بورگاز، هیسارونو را به نمایش می‌گذارد. در حالی که سالن مردم‌نگاری آثار بافندگی، فرش، قطعات آشپزخانه مسی و سلاح‌های دوران عثمانی را برای علاقه‌مندان عرضه می‌کند.
  • قلعه مارماریس تنها موزه شهر را در خود جای داده که برای علاقه‌مندان به تاریخ، دیدن آن ضروری است.
  • هزینه ورود به موزه و قلعه تاریخی مارماریس بسیار ناچیز بوده و بازدید از آن جز تفریحات ارزان در این شهر به حساب می‌آید.
  • برای دسترسی و بازدید از این قلعه تاریخی و موزه آن باید از سطوح ناهموار و چندین پله سنگی عبور کنید. به همین دلیل رفتن به آن برای مسافرانی که از کالسکه و ویلچر استفاده می‌کنند و یا توان راه رفتن در چنین مکان‌هایی را ندارند، غیرقابل دسترس است.

 

بهترین سفرهای روزانه از مارماریس

 

نحوه دسترسی به موزه و قلعه تاریخی مارماریس

قلعه و موزه مارماریس در ساحل مارماریس و در ضلع شرقی ساحل این شهر قرار دارد. مکان دقیق‌تر این قلعه داخل شهر قدیمی مارماریس، بر روی تپه‌های پشت مارینا مارماریس است. خدمات حمل و نقل عمومی برای قلعه وجود ندارد؛ اما این بنای دیدنی در فاصله چند قدمی شهر قدیمی مارماریس قرار دارد. بنابراین گردشگران علاقه‌مند می‌توانند با چند دقیقه پیاده روی از شهر قدیمی خود را به این قلعه دیدنی و تاریخی برسانند. برای دسترسی راحت‌تر به این قلعه آدرس و شماره تماس آن را در زیر آورده‌ایم:

  • آدرس: مرکز مارماریس، پشت مارینا
  • تلفن تماس: ۵۹ ۱۴ ۴۱۲ ۲۵۲ ۹۰+

توصیه می‌کنیم پس از گشت و گذار در قلعه مارماریس و موزه آن حتماً زمانی را در شهر قدیمی بگذرانید که گزینه‌ای مناسب برای کشف تاریخچه و فرهنگ این شهر است. مشخصه این محوطه تاریخی خیابان‌های سنگ‌فرش شده و خانه‌های سفیدکاری شده آن است که بسیاری از آنها با گل‌ها و کنده‌کاری‌ها تزئین شده‌اند. همچنین بهترین کافه‌های مارماریس نیز در این منطقه وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانید اندکی در آن‌ها نشسته و با یک فنجان قهوه ترک انرژی دوباره برای ادامه روز بگیرید.

 

سفرهای روزانه با قایق در مارماریس

 

بهترین زمان برای بازدید از موزه و قلعه تاریخی مارماریس

ساعات بازدید و پذیرش توریست‌ها در موزه و قلعه تاریخی مارماریس از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷:۰۰ عصر در فصل بهار و تابستان و از ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر در فصل زمستان است. به این معنا که هم قلعه و هم موزه مارماریس از صبح زود تا پایان بعد از ظهر در تمامی روزهای هفته باز هستند. بنابراین گردشگران می‌توانند کمی قبل از غروب به بازدید از این قلعه رفته و به تماشای منظره زیبا از شهر مارماریس در کنار جلوه غروب خورشید بپردازند. از آنجایی که این قلعه در حوالی شهر تاریخی مارماریس قرار دارد از نزدیکترین جاذبه‌ها به آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توصیه می‌شود با یک تیر دو نشان زده و در همان روز از دیگر مکان‌های توریستی مارماریس در نزدیکی به قلعه نیز دیدن کنید.

 

هزینه بازدید از موزه و قلعه تاریخی مارماریس

کسانی که دوست دارند در تور مارماریس به بازدید از موزه و قلعه تاریخی آن بروند باید قبل از ورود بلیط تهیه کنند. نرخ بلیط ورود به موزه و قلعه تاریخی مارماریس ۱۴ لیر ترکیه بوده و باجه‌های فروش بلیط ۳۰ دقیقه قبل از زمان بسته شدن موزه بسته می‌شوند.

 

معرفی تفریحات آبی در مارماریس

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳ 

منبع ۴

۰۳ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران