جاهای دیدنی مارماریس

جاذبه‌های گردشگری مارماریس
جاهای دیدنی مارماریس

مارماریس، بیشتر به خاطر سواحلش شهرت دارد. خلیج خیره کننده مارماریس دقیقا، در محل تلاقی دریاهای اژه و مدیترانه واقع شده و مملو از جزایر و شبه جزیره‌های ناهموار است. این امر، مارماریس را به یک پایگاه محبوب برای سفرهای دریایی در امتداد ساحل بدل می‌کند. بر روی خشکی نیز شاهد، ویرانه‌های دوران باستان، جزیره یونانی رودس و بسیاری دیگر از مکان‌های تاریخی و حتی طبیعت باشکوه خواهید بود. در ادامه بیایید با هم سری بزنیم به برخی از زیباترین جاهای دیدنی مارماریس.

 

قلعه مارماریس 

قلعه مارماریس، یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های ترکیه بوده و اعتقاد بر این است که این بنا در ۱۰۴۴ قبل از میلاد ساخته شده است. اینجا اکنون، یک بنای باستانی و یک سایت توریستی معروف و از جاهای دیدنی مارماریس به شمار می‌آید. این قلعه، به ۷ بخش داخلی اصلی تقسیم شده که دو بخش آنرا موزه‌ها تشکیل می‌دهند.

سالن اتنوگرافی هنر و مصنوعات، امپراتوری ۵۰۰۰ ساله را به نمایش می‌گذارد. همچنین قطعاتی از آثار دوران عثمانی از جمله سلاح‌های مورد استفاده، قطعات مسی آشپزخانه، قالیچه‌ها، فرش‌ها، آثار بافندگی و صنایع دستی را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد.

منطقه باستان‌شناسی موزه نیز گلدان‌های گلی، سکه‌ها، ظروف شیشه‌ای و یافته‌های سفالی در مکان‌هایی مانند کنیدوس و بورگاز را ارائه می‌دهد. اما از به یاد ماندنی‌ترین قسمت‌ها، می‌توان به باغ‌ها و چشم اندازهایی پانوراما از دریا، شهر و بندر اشاره کرد که از برج‌های دیدبانی قلعه به زیبایی قابل مشاهده هستند. مسافران تور مارماریس و مردمان بومی، می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹، با پرداخت هزینه ورودی ۸ لیر از این مکان جذاب دیدن کنند.

عکس: arrivalguides.com

 

شهر قدیمی مارماریس

از دیگر جاهای دیدنی مارماریس در سفر با تور ترکیه، می توان به شهر قدیمی اشاره کرد که در کنار قلعه مارماریس واقع شده و گشت و گذار در آن، نیاز به مقدار زیادی پیاده روی دارد. زیرا مواجهه با گنجینه‌های پنهانی همانند کافه‌ها و معماری‌های قدیمی به این آسانی پایان نمی‌یابد. کل شهر به خوبی نگهداری شده و هنوز هم با زیبایی شناسی باستانی، خانه‌های سنتی سفیدکاری شده، بوگنویل‌هایی که از روی دیوارها آویزان هستند و مسیرهای سنگفرش که به قلعه منتهی می‌شوند، بازدیدکنندگانش را به تحسین وامی‌دارد.

عکس: marmarisinfo.com

 

کروز سواری در دالیان

شهر کوچک دالیان، در ۹۰ کیلومتری شرق جاده مارماریس قرار دارد. در یک سفر دریایی در رودخانه پرپیچ و خم دالیان، می‌توانید از جاهای دیدنی مارماریس عبور کنید و در صورت تمایل، توقف‌هایی جذاب را تجربه نمایید از جمله در: دره دالیان، ساحل لاک‌پشت‌ها در ایزتوزو، حمام‌های گلی باستانی، صخره‌های مرتفع و مقبره‌های لیکیایی.

اپراتورهای تور بسیاری در مارماریس، سفرهای یک روزه دالیان را ترتیب می‌دهند. سفر با یک کروز معمولی، حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد و راهنمایان تور مجربی شما را در این مسیر همراهی می‌کنند. ناهار نیز ارائه می‌شود و هزینه ورودی برای مکان‌های دیدنی مختلف، متفاوت است.

کروزها یا به طرف پایین رودخانه به سمت ساحل Iztuzu حرکت می‌کنند یا برای یک تور طولانی‌تر، از رودخانه به سمت دریاچه Köyceğiz حرکت دارند. تورهای دریاچه، شامل توقفی در چشمه‌های آب گرم سلطانیه نیز می‌شوند، جایی که می‌توانید خود را با گل داغ غنی از مواد معدنی بشویید.

عکس: tuiexperiences.com

 

پارک ملی مارماریس  

اینجا یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مارماریس بوده و به دلیل امکان گردشگری با قایق بادبانی شهرت دارد. البته تورهای جیپ، تورهای ATV و اسب سواری نیز، همگی ترتیب داده می‌شوند. همچنین این پارک، گیاهان غنی و گونه‌های متنوع جانوری را در خود جای داده و می‌توانید شاهد سنجاب قرمز، راسو، خرس، روباه، سیاه گوش، شغال، جوجه تیغی، خوک و بسیاری دیگر از این موجودات دوست داشتنی باشید.

این پارک، دارای مناطق حفاظت شده زیادی است و به خوبی نگهداری می‌شود. دو ساحل آرام و بکر، درست در خارج از زمین پارک وجود دارند. پارک ملی مارماریس، همچنین منطقه‌ای تاریخی به شمار می‌آید، زیرا شهرهای باستانی Physkos و Amos را در خود جای داده است.

محبوب‌ترین مقصد در این پارک، شبه جزیره ییلدیز است که بعنوان جزیره بهشتی نیز شناخته می‌شود. ییلدیز علاوه بر اسکله تفریحی و برخی ریزورت‌ها، مناظر پانورامای بسیاری را نیز ارائه می‌دهد. و در نهایت می‌توانید سری به غارهای نیمارا بزنید، جایی که باستان شناسان شواهدی از سکونت انسان را در ۱۲۰۰۰ سال پیش یافته‌اند.

عکس: kayak.com

 

غواصی در آب‌های مارماریس

غواصی در مارماریس، بهترین فرصت و زیباترین تجربه است. زیرا یکی از شفاف‌ترین بخش‌های دریای مدیترانه و کانال دریای اژه را در این منطقه خواهید یافت. بیش از ۱۷۰۰۰ گونه دریایی در اینجا وجود دارد که ۲۵ درصد آنها، بومی منطقه هستند. در تمام غواصی‌ها، شانس بالایی برای دیدن لاک پشت‌های حفاظت شده منطقه وجود دارد. همچنین ویرانه‌های دوران باستان و کشتی‌های شکسته بسیاری در زیر آب و در بستر دریا آرام گرفته‌اند و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مارماریس محسوب می‌شوند.

گفتنی است افراد در هر سطحی از مهارت شنا، می‌توانند غواصی کنند و غواصان مجرب، همیشه آنها را همراهی خواهند کرد. پکیج‌های غواصی شامل آموزش و ایمنی، بیمه، تجهیزات غواصی، ۲ دور غواصی و ناهار هستند. یک تیم پیراپزشکی و اورژانس نیز، در هر زمان آماده کمک رسانی هستند.

جالب است بدانید حدود ۵۰ سایت غواصی در مارماریس قابل دسترسی بوده و در این میان، Galleon Cove یکی از بهترین مکان‌های غواصی است برای عکاسی در زیر آب با بستر صخره‌ای پر از آمفورا و ویرانه‌های یک کشتی عصر هلنیستی که در اینجا غرق شده است. البته این سایت، از دورترین مکان‌های غواصی از مارماریس به شمار می‌آید و در نتیجه، معمولا باید به طور ویژه توسط غواصان درخواست شود. در نهایت Aksu Cove و دماغه Ince، از دیگر مکان‌های محبوب برای غواصی در مارماریس به شمار می‌آیند.

عکس: shoreexcursionsgroup.com

 

ساحل مارماریس

ساحل مارماریس در مرکز شهر، مناسب‌ترین ساحل برای کودکان و خانواده‌ها بوده و در شمار برترین جاهای دیدنی مارماریس محسوب می‌شود. جلوی ساحل، با چتر و صندلی‌های آفتابگیر پوشیده شده که می‌توانید آنها را کرایه کنید. همچنین به دلیل وجود خلیج‌های متعدد، این محدوده، مکان مشهوری برای غواصی است و از آنجایی که آب آن بسیار شفاف است، غواصان می‌توانند تا ۴۰ فوت پایین‌ بروند.

شب‌ هنگام نیز، ساحل به دلیل اجرای نمایش‌های مختلف و اجراهای محلی، فضایی پرشور را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. این ساحل، مقصدی شلوغ و پرطرفدار است، البته نه فقط برای ساحل گردی و تفریحات آبی مارماریس، بلکه همچنین برای صرف غذا در رستوران‌های جذاب یا خرید از فروشگاه‌های اطراف.

عکس: tripadvisor.com

 

کائونوس 

در فهرست برترین جاهای دیدنی مارماریس، نمی‌توان از شهر باستانی Kaunos غافل شد که زمانی شهری بندری با بندرها و خلیجی بزرگ بود و جاذبه‌های زیادی برای کشف دارد. مقبره‌های معبد در اینجا، از معماری و تراش‌های سنگی  باورنکردنی برخوردارند. در کل ۱۷۰ سازه با هم، گورستان کائونوس را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است قدمت کائونوس که زمانی مرکز اصلی تمدن کاریان بود، به قرن ۹ قبل از میلاد بازمی‌گردد و در طول ۳۰۰۰ سال گذشته، تمدن‌ها و امپراتوری‌های بسیاری را به خود دیده است. تالاب‌های رودخانه دالیان، کلیساها، بناهای تاریخی، حمام‌ها، و یک تئاتر یونانی را در اینجا خواهید یافت که معماری آنها سبک‌های رومی، هلنیستی و بیزانسی را به نمایش می‌گذارد.

عکس: en.antaliy.com

 

بازار بزرگ مارماریس

اینجا یک بازار سنتی بزرگ بوده و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مارماریس و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مارماریس به شمار می‌آید. این بازار سرپوشیده، تقریبا ۱۰۰۰ مغازه را در خود جای داده که انواع مختلفی از اقلام را به فروش می‌رسانند از جمله: چرم، کیف، جواهرات، عطر، فرش، قالیچه، گلدان، لوله قلیان، فانوس معرق، ظروف فلزی، کفش و لباس ترکی.

این کالاها، از برخی از بهترین برندهای بومی و بین المللی ارائه می‌شوند و معمولا تمام طرح‌ها مد روز هستند. در نتیجه این بازار، از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغاتی ترکیه است. اگر گذرتان به این بازار افتاد، از چانه زنی غافل نشوید. زیرا می‌توانید در بسیاری از موارد، اقلام باکیفیت بالا را حتی با نصف قیمت خریداری کنید. از طرفی غرفه‌های غذاخوری بسیاری را در اینجا خواهید یافت که شیرینی‌ها، شاورما، چای معروف ترکی و غیره را عرضه می‌کنند.

عکس: arrivalguides.com

 

سفر به رودس  

شهر قدیمی رودس که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، از دیگر جاهای دیدنی مارماریس است. اینجا دارای کوچه‌های سنگفرش و باروهای سنگی طلایی است که به کاخ دراماتیک استادان بزرگ منتهی می‌شود.

جزیره یونانی رودس، تنها یک ساعت با کشتی کاتاماران از مارماریس فاصله دارد. به دلیل نزدیک بودن، این جزیره یکی از بهترین سفرهای یک روزه از مارماریس را رقم می‌زند. گفتنی است تمام جاذبه‌های گردشگری اصل،ی در فاصله پیاده روی آسان از بندری که در آن پیاده می‌شوید، متمرکز شده‌اند.

عکس: everytours.com

 

سفر به داتچا

در مسیر گشت و گذار در جاهای دیدنی مارماریس، از سفرهای یکروزه غافل نشوید. در این رابطه، برای یک سفر جاده‌ای بسیار خوش منظره به شبه جزیره داتچا، لازم است به مدت یک روز ماشین کرایه کنید. مارماریس، درست در شرق این شبه جزیره قرار دارد و سکوی پرشی عالی برای کشف مناظر ناهموار خط ساحلی است. این ۹۹ کیلومتر رانندگی، شما را به ویرانه ‌ای کنیدوس می رساند. این ویرانه‌ها در امتداد شبه جزیره، بین باغ‌های زیتون و تپه‌های جنگلی قرار دارند و در این میان، آمفی تئاتر هلنیستی که در مقابل ساحل و مشرف به دریا قرار دارد، از مهمترین آثار به جا مانده از دوران قدیم به شمار می‌آید.

در طول مسیر سفر به داتچا، می‌توانید برای گشت و گذار در دهکده کوچک Eski Datça توقف کنید که مملو از خانه‌های ماهیگیری سنتی سفیدپوش و مسیرهای سنگفرش است. و البته از شنا در ساحل کوملوک، در یک روز گرم و تابستانی غافل نشوید.

عکس: planetofhotels.com

 

پارک دلفین

پارک دلفین که به نام دلفیناریوم مارماریس نیز شناخته می‌شود، یک مرکز پیشرفته برای میزبانی دلفین‌ها و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مارماریس است. این مکان، بین مرکز شهر مارماریس و ایچملر واقع شده و دسترسی به آن آسان است.  بازدید از دلفیناریوم و تعامل و شنا با دلفین‌ها، یک تجربه واقعا استثنایی برای همگان خواهد بود و فرصتی درجه یک برای کسب اطلاعات در مورد این موجودات دوست داشتنی به شمار می‌آید.

عکس: excursiongo.com

 

حمام‌های ترکی مارماریس

در نهایت تعطیلات در مارماریس و بازگشت به خانه، بدون تجربه حمام ترکی کامل نمی‌شود. این حمام‌ها باعث طراوت، آرامش و تمیزی کامل می‌شوند و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مارماریس به شمار می‌آیند. حمام‌ها در تمام طول روز باز هستند و به آسانی می‌توانید برای استفاده از خدمات آنها از جمله سونا و ماساژ برنامه ریزی کنید.

با رسیدن به حمام ترکی، وسایل خود را در یکی از کمدهای امن که کلید آن به شما داده می‌شود، بگذارید. همچنین مقداری وسایل حمام سنتی  نظیر حوله نخی و دمپایی در اختیارتان قرار می‌گیرند و به زودی خود را در اتاق پوشیده از سنگ مرمر و دارای حوضچه‌هایی برای شستشو خواهید دید. معمولا در مرکز حمام ترکی، یک سکوی مرمرین داغ نیز برای ریلکس کردن و ماساژ صابون وجود دارد. بعد از ماساژ صابون، دوش می‌گیرید و می‌توانید در یک اتاق خنک و در میان یک حوله ضخیم استراحت کرده و با خیال راحت، نوشیدنی دلخواه خود را میل کنید.

 

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 18 آذر 1402)

نظرات کاربران