بازدید از جزیره کلئوپاترا در مارماریس

جاذبه‌های گردشگری مارماریس
بازدید از جزیره کلئوپاترا در مارماریس

مارماریس در منطقه‌ای بسیار زیبا از ترکیه قرار گرفته که دور تا دور آن‌جا را جاذبه‌های گردشگری مختلف احاطه کرده است. از همین رو، شما می‌توانید در طول تور مارماریس، به جاهای مختلف رفته و روزهای خود را به متنوع‌ترین شکل ممکن رقم بزنید. یکی از جذاب‌ترین جاهایی که پیشنهاد می‌کنیم در این سفر، حتما به سراغش بروید، جزیره‌ی کلئوپاتراست که با ساحل زیبا و ویرانه‌های تاریخی‌اش، از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم در ترکیه به حساب می‌آید. اگر تا به حال به آن‌جا نرفته‌ایم، همراه ما باشید تا در این نوشته‌، اطلاعات کاملی برای بازدید از این جزیره برایتان نقل کنیم.

 

درباره جزیره کلئوپاترا مارماریس (Cleopatra Island)

جزیره کلئوپاترا نام یک جزیره توریستی و بسیار زیبا نزدیک به مارماریس است که خیلی از مسافران این شهر ترکیه، در طول سفر خود به آن‌جا سر می‌زنند. از ویژگی‌های مهم مارماریس می‌توان به آب شفاف و کریستالی، مناظر زیبا، تعداد بی‌شماری از جانواران دریایی و ماهی‌های رنگارنگ، ماسه‌های نرم و جذاب و حتی جاذبه‌های تاریخی بوده و همین دلیل محبوبیت بالای جزیره به حساب می‌آید. جالب است بدانید که ماسه‌های بسیار نرم و ابریشمی که در جزیره کلئوپاترا مشاهده می‌کنید، تنها در چند ساحل دیگر دنیا وجود دارند.

جزیره سدیر (Sedir Adası) یا همان جزیره کلئوپاترا، خشکی کوچکی در خلیج گوکووا (Gulf of Gökova) در جنوب شرقی دریای اژه بوده و بخشی از استان موگلا محسوب می‌شود. داستان‌های زیادی حول محور این جزیره وجود دارد که مهم‌ترینشان این است که ماسه‌های موجود در سواحل جزیره از دریای سرخ و برای کلئوپاترا به آن‌جا آورده شده‌اند. ماسه‌هایی که هر کدام از دانه‌هایشان کاملا گرد بوده و همین ویژگی منحصر به فرد باعث شده تا این مکان به عنوان منطقه‌ی محافظت شده به شدت جدی گرفته شود.

 

راهنمای بازدید از آکایاکا مارماریس

چطور به جزیره کلئوپاترا در مارماریس برویم

این جزیره ۱۸ کیلومتر از شمال مارماریس دور بوده و شما هم می‌توانید با قایق‌های مختلف به آن‌جا بروید و هم در قالب تورهای مختلف دیدار از جزیره کلئوپاترا را تجربه کنید. اگر بخواهید خودتان به آن‌جا بروید، باید از طریق بندر کاملیک (Camlik Port) این کار را انجام دهید.  این بندرگاه در نزدیکی دهکده‌ای به همین نام قرار دارد. این محل حدودا ۱۲ کیلومتر از مرکز شهر ماماریس دور است و باید از طریق جاده‌ی مارماریس به موگلا و با استفاده از تاکسی به آن‌جا برسید. بعد از رسیدن به این محل، قایق‌های زیادی می‌بینید که برای رفتن به جزیره کلئوپاترا منتظر هستند.

تورهای روزانه جزیره کلئوپاترا از خود مارماریس حرکت می‌کنند و برای شرکت در آن‌ها، نیازی به عظیمت به دهکده‌ی کاملیک ندارید. کشتی‌های زیبایی که برای این سفرها مهیا می‌شود، دارای عرشه بزرگ بوده که در طول راه هم می‌توانید، روی آن‌ها آفتاب بگیرید. کشتی ساعت ۹ صبح حرکت می‌کند و شما بعد از دو ساعت طی مسیر در خلیج و از میان آب‌های زیبای اطراف مارماریس به جزیره کلئوپاترا خواهید رسید. البته تمام طول دو ساعت در مسیر نخواهید بود و در بخشی از خلیج که برای شنا عالی است، برای دقایقی توقف خواهید داشت و نوشیدنی نیز برایتان سرو می‌شود. این تورها برای سه ساعت در خود جزیره توقف خواهند داشت که برای آبتنی، لذت بردن از سال و همچنین گشت در آن‌جا کافی به نظر می‌آید.

فعالیت‌هایی که در جزیره کلئوپاترا مارماریس می‌توانید انجام دهید

جزیره کلئوپاترا زیبایی منحصر به فردی دارد. بخش زیادی از این جزیره توسط جنگلی پوشیده شده که تا لب ساحل می‌رسند، بخشی دیگر که ساحل اصلی در آن‌جا واقع شده، خالی از پوشش درختی است و دور تا دور آن برای شنا و آبتنی مناسب خواهد بود. در زیر، به بعضی از مهم‌ترین فعالیت‌های در جزیره کلئوپاترا اشاره خواهیم کرد:

  • ساحل کلئوپاترا

برای خیلی‌ها، جدا از سفر دریایی لذت بخشی که به جزیره خواهند داشت، این ساحل کلئوپاتراست که دلیل اصلی برای رفتن به آنجا محسوب می‌شود. این ساحل در یک خلیج کوچک در جنوب غربی جزیره واقع شده و بسیاری بر این باورند که خود کلئوپاترا در آن‌جا شنا کرده است. افسانه‌ها می‌گویند که کلئوپاترا به همراه آنتونیوس در این ساحل شنا می‌کرده‌اند. با این حال چیزی که برای توریست‌ها مهم است، آب شفاف و عالی، منظره‌ی زیبا، ساحل رویایی و بسیاری از المان‌های دیگر این محل است که باعث می‌شود، آن‌جا یکی از زیباترین سواحل ترکیه به حساب می‌آید.

 

آشنایی با موزه و قلعه تاریخی مارماریس

  • دیگر سواحل کلئوپاترا را فراموش نکنید

 همان‌طور که گفتیم، دور تا دور جزیره کلئوپاترا، سواحل مختلفی وجود دارد و با این که جزیره به طور کلی کوچک است، با این حال در بخش‌های مختلف، حال و هوای متفاوتی را در سواحل احساس خواهید کرد. البته برای دیدن این سواحل، بهتر است به صورت شخصی به جزیره کلئوپاترا بروید چون وقتی با تورهای گردشگری به آن‌جا می‌روید، زمان خیلی زیادی نخواهید داشت تا بخواهید به همه جا سرک بکشید و به نظر می‌رسد، بخش زیادی از زمان خود را در همان ساحل اصلی کلئوپاترا خواهید گذراند.

  • شهر باستانی کدرای (Ancient city of Cedrae)

این جزیره یکی از مناطق تاریخی مهم در منطقه نیز به حساب می‌آید و می‌توانید، بقایای شهر باستانی کدرای را در آن‌جا مشاهده کنید. بخش‌هایی از دیوار قدیمی شهر هنوز قابل مشاهده است و تئاتر باستانی شهر کدرای نیز تا حد زیادی سالم باقی مانده و جای بسیار خوبی برای عکاسی به حساب می‌آید. این آمفی تئاتر بزرگ و زیبا، گنجایشی تا ۲۵۰۰ نفر داشته و معماری زیبای آن هنوز هم چشم شما را به خود معطوف خواهد کرد. ویرانه‌های به جا مانده در جزیره، مربوط به دوره‌ی رومی می‌شود و به طور نسبی، خوب حفظ شده‌اند، با این حال پیش بینی می‌شود کهقدمت شهر باستانی کدرای به دوره‌ی یونانی‌ها برسد. گفته می‌شود، بعضی از فستیوال‌های ورزشی به پاس قدردانی از آپولو -خدای باستانی- در این محل برپا می‌شده.

  • طبیعت گردی در جزیره کلئوپاترا

یکی دیگر از کارهایی که تنها در زمانی که به صورت شخصی به جزیره می‌آیید، می‌توانید آن را انجام دهید، گشت و گذار در میان درختان انبوه بخشی از جزیره است. همان طور که پیش‌تر عنوان کردیم، تورهای گردشگری، تنها ۳ ساعت برای این محل به شما زمان می‌دهند و این زمان، برای آبتنی و بازدید از شهر باستانی کافی بوده اما فرصت چندانی برای دیدن دیگر سواحل و بخش جنگلی وجود نخواهد داشت. فضای جنگلی خیلی گسترده نیست اما قدم زدن در میان درختان جزیره کلئوپاترا مسلما، فعالیتی دلپذیر خواهد بود.

  • خلیج بونجوک (Boncuk Cove)

این خلیج در خود جزیره واقع نشده، اما بد نیست اشاره‌ای به آن‌جا هم داشته باشیم. خلیجی در ۹ کیلومتری دهکده کاملی که کمی مانده به جزیره کلئوپاترا به آن‌جا می‌رسید و عموما کشتی‌های تفریحی در آن‌جا توقف کوتاهی انجام می‌دهند. وجود آب آرام و کریستالی و صخره‌های زیبا  و منحصر به فرد این مکان را به منطقه‌ای عالی برای شنا و البته غواصی بدل کرده و بعضی از تورهای غواصی از مارماریس، شما را مستقیما به آن‌جا می‌برند.

 

معرفی پارک ملی مارماریس

ساعات بازدید و قیمت‌ها در جزیره کلئوپاترا مارماریس

بازدید از جزیره کلئوپاترا، هر روز بین ساعات ۹ صبح تا ۸ شب ممکن خواهد بود. گردشگرانی که به این محل می‌آیند، باید مبلغ ۱۲۵ لیر به عنوان وروردی پرداخت کنند که البته بعضی از تورها، این مبلغ را جزو هزینه‌های خود لحاظ کرده و دیگر نیاز نیست، موقع ورود، پول نقد همراه داشته باشید تا این پول را پرداخت نمایید. البته پرداخت مبلغ ورودی برای چنین جاهایی در ترکیه کاملا عادی‌ست و خیلی از مراکز طبیعی در این کشور، هزینه‌ای را برای بازدید از توریست‌ها می‌گیرند.

بهترین زمان برای رفتن به جزیره کلئوپاترا مارماریس

 جزیره کلئوپاترا همچون مارماریس، در مناطق گرم‌سیری ترکیه واقع شده‌اند و شما عملا زمستانی سرد را در آن‌جا تجربه نمی‌کنید. با این حال، بهترین زمان برای بازدید از این جزیره، بهار و پاییز است که هوا نه آن‌قدر گرم است که آزارتان دهد و نه آن‌قدر سرد که نتوانید در آب شنا کنید. تابستان‌ها تورهای زیادی به مقصد این جزیره ی زیبا برپا می‌شود اما مشکل باید در نظر داشته باشید که در طول تابستان، جزیره کلئوپاترا بسیار گرم و شرجی بوده و برای آن‌هایی که به چنین آب و هوایی عادت ندارند، ممکن است آزار دهنده باشد.

 

تورهای دریایی محبوب در مارماریس

نکاتی که باید در موقع بازدید از جزیره کلئوپاترا مارماریس بدانید

نکته عجیب این است که شما موقع ورود به ساحل، نمی‌توانید کفش به پا داشته باشید یا حوله همراه ببرید. این قوانین بسیار سخت گیرانه، به خاطر ماسه‌های خاصی است که در ساحل واقع شده و به علت خارج نشدن ماسه از ساحل، این قانون وضع شده است. البته پر واضح است که وسایلتان را می‌توانید در قایق نگه دارید. هزینه ورودی را بهتر است به صورت نقدی همراه داشته باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. همچنین این را هم در نظر بگیرید که امکانات رفاهی حداقلی در جزیره قرار گرفته اما این محل جایی برای پیک نیک و کارهایی از این دست نیست .

بسیاری از تورهای گردشگری به مقصد جزیره کلئوپاترا، سفری ۷ ساعته را برای شما در نظر خواهند گرفت که شامل پذیرایی با انواع نوشیدنی‌ها و همچنین نهار می‌شود. با توجه به فاصله‌ی نسبی جزیره به مارماریس و نبود امکاناتی برای  صرف غذا در خود جزیره، این وعده نهار خیلی کمک کننده خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم، حتما چند دست لباس همراه داشته باشید تا بتوانید بعد از شنا در جاهای مختلف، لباس خود را عوض کنید.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۱ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران