کلیسای مسروپ مقدس، بنای ثبت ملی ارامنه مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
کلیسای مسروپ مقدس، بنای ثبت ملی ارامنه مشهد

هر چند که شهر مشهد به لطف وجود حرم هشتمین امام شیعیان توانسته به یک مقصد زیارتی و گردشگری تبدیل شود، اما این به معنای عدم وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد و متفاوت در آن نیست. برای کسانی که دوست دارند در کنار زیارت به بازدید از بناهای تاریخی و دیدنی در تور مشهد رفته و از تک تک لحظات خود نهایت استفاده را کنند، کلیسای مسروپ مقدس را پیشنهاد می‌کنیم. این یک بنای تاریخی بوده که به اقلیت‌ دینی کشورمان تعلق دارد. همچنین این کلیسا تنها بنای ارمنی به نام در شهر مشهد است که توانسته نام خود را به ثبت ملی برساند. چنانچه به بازدید از این کلیسای زیبا و دیدنی وسوسه شده‌اید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا شما را با جزئیات این بنای تاریخی بیشتر آشنا کنیم.

 

معرفی کلیسای مسروپ مقدس مشهد

کلیسای مسروپ مقدس یا به عبارتی دیگر کلیسای ده دی از جمله بناهای مذهبی و همچنین مراکز تاریخی مشهد است. این بنا که به ارمنی‌های ساکن مشهد تعلق دارد با زیبایی هر چه تمام طراحی شده و توانسته رد سال ۱۳۸۴ نام خود را در لیست آثار ملی ارزشمند کشور وارد کند. این کلیسا در میان بناها و مکان‌های مذهبی متعلق به جامعه اسلامی در مشهد قرار داشته و به همین تفاوت سبب جذابیت دوچندان آن می‌گردد. توجه داشته باشید که امروزه بازدید گروهی از این کلیسا به عنوان یک جاذبه گردشگری ممکن نیست. بنابراین اگر قصد بازدید از آن را دارید بهتر است به صورت انفرادی وارد آن شده و از فضای زیبا و سبک معماری منحصر به فرد آن لذت ببرید.

 

بازدید از زیارتگاه خواجه مراد مشهد

 

تاریخچه کلیسای مسروپ مقدس مشهد

تاریخ ساخت کلیسای مسروپ مقدس به سال ۱۹۴۱ میلادی که سال‌های پایانی سلطنت پهلوی اول بود، برمی‌گردد. این بنا که امروزه با نام کلیسای ده دی شناخته می شود، تا دهه ۵۰ شمسی به عنوان یک مکان مهم برای برگزاری مراسمات مذهبی ارامنه شناخته میشد. اما بعد از این سال‌ها به دلیل ترک مشهد توسط ارمنی‌ها فعالیت‌های کلیسا نیز کاهش پیدا کرد. البته هرگز در طول این مدت از ارزش‌های این کلیسا به عنوان تنها بنای ارمنی ثبت ملی در مشهد کم نشد و امروزه با استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان روبرو است. همچنین ۵ سال پیش ارامنه مشهد برای احیا دوباره این کلیسا دست به کار شدند و با جمع مبلغی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان اغلب بخش‌های آن را مورد بازسازی و مرمت قرار دادند.

جالب است بدانید که نام این کلیسا از شخصی به اسم مسروپ ماشتوش گرفته شده است. وی مخترع حروف زبان ارمنی بوده و به همین دلیل در جامعه مسحیت عزت و احترام بالایی دارد. به طوری که در دیگر شهرهای کشور نیز از قبیل رشت، اهواز و اراک نیز شاهد کلیساهایی با همین نام هستیم.

 

آشنایی با خانه توکلی مشهد

 

سبک معماری کلیسای مسروپ مقدس مشهد

هر چند که کلیسای مسروپ در مشهد در بین ارمنی‌ها به عنوان یک بنای بسیار مقدس و ارزشمند شناخته می‌شود اما علت محبوبیت آن در بین توریست‌ها و زائران مشهد، بنای تاریخی و سبک معماری خاص و زیبای آن است. این کلیسا دارای وسعتی در حدود ۳۰۰ متر بوده و ساختار کلی آن حالت ذوزنقه‌ای شکل دارد. دو راس‌ این ذوزنقه به شکل گنبد مخروطی طراحی شده و بر روی آن‌ها صلیبی آهنی قرار گرفته است. این گنبدها از جنس آجر بوده و ناقوس بزرگی زیر گنبد اصلی آن واقع شده است. گنبد بزرگتر مربوط به تالار اصلی کلیسا است.

در ابتدای ساخت، این بنای باشکوه دارای سه درب ورودی بود که امروزه دو تا از آن‌ها بسته شده و ورود تنها از یکی از آن‌ها امکان‌پذیر است. درب ورودی از جنس چوب بوده که صلیب سفید بزرگی بر روی آن قرار گرفته است. در میان تمامی جذابیت‌ها و زیبایی‌های معماری کلیسای ده دی مشهد، طاق ستون دار مستطیلی شکل آن بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند. در کنار تمامی این موارد نمی‌توان از زیبایی لوسترهای باشکوه، نقاشی‌های دیواری و همچنین کاشی‌کاری‌های زیبای آن چشم‌پوشی کرد. برای مشاهده جزئیات بیشتر توصیه می‌کنیم حتما در سفر زیارتی خود به تور مشهد سری نیز به این بنای تاریخی ارمنی بزنید.

 

هزینه و زمان بازدید از کلیسای مسروپ مقدس مشهد

این روزها به دلیل ترک مشهد توسط ارمنی‌ها، کلیسای مسروپ مقدس به بنایی تقریبا متروکه تبدیل شده است. البته که این موضوع چیزی از ارزش و اهمیت آن کم نکرده و در نتیجه بازسازی‌های اخیر توانسته زیبایی‌های خاص خود را حفظ کند. به همین دلیل زمان و هزینه خاصی برای بازدید از آن تعیین نشده و علاقه‌مندان می‌توانند در صورت باز بودن درب کلیسا وارد آن شده و به گشت و گذار در محوطه درونی آن بپردازند.

 

معرفی مدرسه دو در تور مشهد

 

طریقه دسترسی به کلیسای مسروپ مقدس مشهد

کلیسای مسروپ مقدس مشهد در خیابان جانبازان قرار گرفته و گردشگران می‌توانند به کمک اسنپ یا کرایه تاکسی به بازدید از آن بروند. چنانچه با خودرو شخصی خود سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم ابتدا خود را به دروازه ارگ مشهد برسانید. سپس از آنجا وارد خیابان جانبازان شده و به سمت فرعی شماره ۳۴ بپیچید. در همین مسیر شاهد گنبد اصلی این بنای ارمنی خواهید بود. از آنجایی که این کلیسا در حوالی میدان ده دی واقع شده بسیاری از مردم محلی آن را کلیسای ده دی نیز می‌نامند.

 

آشنایی با مصلی مشهد

آدرس: مشهد، دروازه ارگ، خیابان امام خمینی، فرعی شماره ۳۴، پلاک‌های ۱۳ و ۱۵

 

منبع

۲۹ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران