معرفی آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد مقدس

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد مقدس

شهر مقدس مشهد علاوه بر حرم امام رضا (ع) جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی دارد که بسیاری از مسافران از وجود آن‌ها بی‌خبر هستند. اگر شما نیز قصد سفر با تور مشهد را دارید بهتر است قبل از سفر با مکان‌های دیدنی‌ آن بیشتر آشنا شوید تا بتوانید از لحظه به لحظه سفر خود استفاده کنید. در ادامه به معرفی آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد مقدس پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنیم با این آرامگاه بیشتر آشنا شوید و در سفر خود حتما از آن دیدن کنید.

 

آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد

این آرامگاه مقبره شیخی معروف به پیر پالان دوز می‌باشد که در قرن ۱۰ام هجری در این شهر می‌زیست. علت شهرت وی به این نام به دلیل شغل او بود که از این راه مخارج زندگی خود را تامین می‌کرد. البته نکته جالب اینجا بود که او پیرو گروه ذهبیه (شاخه‌ای از اعتقادات صوفی‌ها) بود و با اینکه وضعیت مالی خوبی داشت درویش‌وار زندگی می‌کرد. پیر پالان دوز کل زندگی خود را وقف کمک به فقیران کرده بود. از این رو در میان فقرا و مردم محبوبیت زیادی به دست آورده بود. خطاطی و کیمیاگری از جمله مهارت‌های دیگر این درویش خیر بود. بعدها پس از مرگ پیر پالان دوز آرامگاهی را به شکل کنونی در کنار مقبره وی ساختند. این آرامگاه علاوه بر قرار گرفتن مقبره درویش به دلیل سبک معماری آن نیز شهرت پیدا کرد. امروزه این مکان مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است.

 

 معرفی ۵ جاذبه و مکان مذهبی در مشهد 

 پیر پالان دوز در مشهد

 

تاریخچه ساخت آرامگاه پیر پالان دوز

آرامگاه پیر پالان دوز مدت اندکی بعد از مرگ این عارف ذهبیه به دستور پدر شاه عباس صفوی در قرن ۱۰ام هجری قمری ساخته شد. هدف از ساخت این آرامگاه زنده نگه داشتن نام این فرد خیر در طول تاریخ بوده است. در آن زمان معمار معروف ایرانی قنبر علی بن خواجه حسین طراحی و ساخت آرامگاه را به دستور پدر شاه بر عهده گرفت. به دلیل اینکه این بنا در دوران تاریخ صفوی ساخته شده است سبک معماری صفوی در تمامی قسمت‌های آن کاملا مشهود است.

 

 بهترین زمان سفر به مشهد مقدس 

 پیر پالان دوز در مشهد

 

معماری آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد

اولین چیزی که در دید اول این آرامگاه جلب توجه می‌کند گنبد فیروزه‌ای آن است. در محوطه آرامگاه حوضی دو طبقه و سنتی به چشم می‌خورد. همچنین ایوان آرامگاه نیز حالتی زیبا و با صفا به این مکان بخشیده است. با وارد شدن به داخل آرامگاه می‌توانید نقاشی‌های بی‌نظیر و زیبای دوران صفویه را بر روی دیوارهای آن مشاهده کنید. البته امروزه بیشتر نقاشی‌ها از بین رفته‌اند. سبک معماری و طراحی این آرامگاه تاریخی به قدری زیبا و جذاب است که امروزه توسط میراث فرهنگی ثبت و نگه‌داری می‌شود. این آرامگاه به دستور پدر شاه عباس صفوی در قرن ۱۰ام هجری ساخته شده است. به همین دلیل بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. امروزه درهای آن به روی تمامی گردشگران و زائران باز است. تمامی علاقع‌مندان می‌توانند از این مکان عرفانی و زیبا دیدن کنند.

 

 ۹ غذای اصیل که در سفر به مشهد باید نوش جان کنید 

پیر پالان دوز در مشهد

 

مقبره پیر پالان دوز در قسمت داخلی آرامگاه واقع شده است. به طوری که به محض ورود از در اصلی می‌توان آن را مشاهده کرد. در کف بخش درونی آرامگاه فرش‌های شکل هم قرار داده شده است. علاوه بر نقاشی‌های روی دیوار گردشگران می‌توانند طرح‌های زیبایی را که بر روی سقف و به خصوص گنبد اصلی آرامگاه کشیده شده است را مشاهده کنند.

 

مسیر رفتن به آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد

آرامگاه پیر پالان دوز در جوار حرم مطهر امام هشتم (در ضلع شرقی حرم) واقع شده است. بازدید از این آرامگاه دشوار نخواهد بود. چرا که تمامی گردشگران با هدف زیارت حرم تور مشهد را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل قطعا به زیارت حرم خواهند رفت. زائران می‌توانند قبل و بعد از زیارت با رفتن به ضلع شرقی حرم از این آرامگاه نیز دیدن کنند. 

 

 ۱۰ نقطه‌ی دیدنی و مهم مشهد از نگاه سایت کالچر تریپ 

پیر پالان دوز در مشهد

 

لازم نیست تا سوار تاکسی یا اتومبیل شوید. با چند قدم پیاده‌روی خود را به این حرم می‌توانید برسانید. در این میان می‌توانید از بازارچه مشهد نیز دیدن کنید و سوغاتی‌هایی برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنید. سعی کنید برنامه‌های خود را طوری بچینید که در بین ساعت‌های ۸ تا ۱۳ در آرامگاه پیر پالان دوز حضور داشته باشید. ساعات بازدید به این چند ساعت محدود می‌باشند. برای بازدید از این آرامگاه احتیاجی به تهیه بلیط ندارید و ورودیه آن رایگان می‌باشد.

 

۰۵ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران