معرفی مدرسه دو در تور مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی مدرسه دو در تور مشهد

تور مشهد پر از جاهای تاریخی و معتبر است که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها تا به امروز دوام آورده‌اند. در واقع چون مشهد از زمان شهادت امام رضا شهری مذهبی و مهم در ایران بوده بسیاری از مساجد و مدارس تاریخی در آن وجود دارد که اگرچه خیلی از مردم درباره آن‌ها نمی‌دانند اما همچون نگینی در انتظار کشف، در سطح مشهد پخش و گسترده شده‌اند. در اینجا قصد داریم یکی از این بناهای تاریخی به اسم مدرسه دو در مشهد را معرفی بررسی کنیم که درست در مقابل مدرسه پریزاد که پیشتر معرفی کردیم قرار گرفته است.

 

مختصری بر مدرسه دو در مشهد

مدرسه دو در از بناهای تاریخی مشهد است که قدمت آن به سده ۹ هجری قمری برمی‌گردد و درست در مجاورت حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته است. این بنا که به عنوان بخشی از حرم رضوی در نظر گرفته می‌شود درست روبروی مدرسه پریزاد قابل رویت است و به سادگی می‌توانید آن را پیدا کنید. این بنا که یکی دیگر از آثار ملی ایران محسوب می‌شود در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شماره ۳۰۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید است. این بنا در دوران حکومت شاهرخ تیموری و در پی تلاش‌های غیاث الدین خواجه یوسف بهادر ساخته شد که به خوبی می‌توان بازتاب کامل سبک معماری دوره تیموری را در آن مشاهده کرد.

 

آشنایی با خانه‌های تاریخی مشهد

تاریخچه مدرسه دو در

مدرسه دو درب که مدرسه یوسفیه نام داشت در دوران حکومت شاهرخ میرزا، همسر گوهرشاد بیگم ساخته شد. براساس کتیبه سردر بنا پیداست که این مدرسه در سال ۸۳۴ هجری قمری یعنی دو دهه بعد از ساخت مسجد گوهرشاد ساخته شده است. همچنین اشاره کنیم که کتیبه دیگری در مدرسه دو در وجود دارد که نشان می‌دهد ساختمان در عصر صفویه (سال ۱۰۸۸ هجری قمری) مورد بازسازی قرار گرفته و از آن زمان به بعد بارها و بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. این مدرسه قبلا بیرون حرم و جایی بود که طلاب در آن درس می‌خواندند اما بعد از گسترش حرم این مدرسه به داخل شبستان‌های حرم کشیده شد تا این که در سال ۱۳۸۱ مدرسه دو در به مرکز دالرالقرآن الکریم آستان قدس رضوی تبدیل شد. همچنین از روزی که مدرسه افتتاح شد تا سال ۱۳۷۹ شمسی به عنوان مدرسه علمیه مورد استفاده قرار داشت.

معماری مدرسه دو در

این مدرسه در زمینی به مساحت حدود ۵۰۰ متر مربع و در بنایی دو طبقه ساخته شده و همانطور که گفتیم به کلی سبک معماری دوره تیموری را بازتاب می‌دهد. کتیبه بالای در مدرسه به خوبی با خط ثلث نام شاهرخ تیموری، غیاث‌الدین خواجه یوسف بهادر و سال ساخت را مشخص کرده است. در این بنا می‌توان از هنر خوشنویسی، کاشی‌کاری‌های زیبا، حجاری‌های چشمگیر و هنرهای ترکیبی دیدن کرد و لذت برد. به علاوه این ساختمان دارای ۳۲ اتاق و حجره است که برای اقامت طلاب در نظر گرفته شده بود. اشاره کنیم که این مدرسه نه تنها دو در است بلکه دو گنبد هم هست که با کاشی‌ کاری‌های زیبا یکی در ضلع شرقی و دیگری در ضلع جنوبی مدرسه قرار گرفته‌اند.

به علاوه چند آرامگاه در صحن اصلی مسجد وجود دارد که به نظر می‌رسد مقبره بانی مدرسه و خانواده او هستند. همچنین در گوشه و کنار می‌توان حکاکی‌ها نوشته‌هایی از آیات قرآن را دید. به علاوه برخی از تابلو نقاشی‌های نفیس فارسی که بر دیوارهای مدرسه آویزان هستند از دارایی‌های ارزشمند اینجا محسوب می‌شوند.

 

۴ آرامگاه مذهبی تاریخی در مشهد

جاذبه‌های اطراف مدرسه دو در

این مدرسه که در نزدیکی حرم قرار دارد یکی از جاهای نزدیکی است که می‌توانید بعد از زیارت حرم به آن بروید و مورد بازدید قرار دهید. به علاوه مدرسه پریزاد درست روبروی مدرسه دو درب و گنبد سبز و همچنین مسجد گوهرشاد نیز همگی با فاصله‌های کمی از هم واقع شده‌اند که می‌توانید یکی را پس از دیگری مورد بررسی و بازدید قرار دهید. با این حال اگر می‌خواهید از فضای تاریخی مذهبی کمی فاصله بگیرید و تنوع به خرج دهید می‌توانید به بازار رضا بروید و کمی خرید کنید و یا در پارک ملی هفت حوض کمی استراحت کنید همچنین موزه تاریخ خراسان نیز در همان حوالی برای بازدید در دسترس قرار دارد. شما می‌توانید تمامی اینجاها را به عنوان تور پیاده‌روی ظرف یک روز دیدن کنید.

 

معرفی برج تاریخی اخنگان مشهد

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بارگاه امام رضا (ع)، ضلع شرقی صحن جمهوری اسلامی، روبروی مدرسه پریزاد

۰۱ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران